voernijd overgenomen wat te doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

voernijd overgenomen wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 13:00

hoi ,
ik sta sinds kort met mijn fjord en mini shet op een nieuwe stal daar staan meerdere paarden bij nog 2 om precies te zijn .
mijn fjord staat naast een kwpn met voernijd ,sparky mijn fjord dus heeft hier nooit last van gehad , maar heeft helaas het gedrag van het andere paard overgenomen ik voer zelf , en op andere tijden dan hun wel geven we dan elkaar paarden of een handje biks erbij of in ieder geval voldoende hooi ter afleiding , maar toch heeft die het overgenomen .
de staleigenaar heeft dus eraan toe gegeven en voert hem nu een halve schep biks bij , ik had er nooit aan toe gegeven want nu heeft die zijn zin !

hoe krijg ik dit er weer uit dit gedrag , hij steigert en bokt niet in de stal zoals de ander wel doet , maar schopt gewoon continu tegen de staldeur aan ,

wie weet raad ?

gamblerlover
Berichten: 443
Geregistreerd: 08-01-06

Re: voernijd overgenomen wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:04

Dit is niet gedrag wat hij heeft overgenomen maar gedrag wat hij heeft aangeleerd door diegene die voeren. Misschien heeft hij toevallig een keer tegen zijn box getrapt en op dat moment voer gekregen. Nu associeerd hij dus dat trappen tegen de box met voer krijgen. Als jullie daar in het begin consequent mee waren geweest en niet opin waren gegaan dan had hij hoogstwaarschijnlijk geen voornijd gehad. Maar doordat jullie het trappen gestimuleerd hebben door hem (al is het maar 1 handje) voer te geven heeft hij dus geleerd dat trappen tegen de deur voeren betekent. En doordat jullie alleen maar meer zijn gaan voeren neemt hij geen genoegen meer met een handje.

Ik zou zeggen zolang hij zichzelf niet verwond, laat maar trappen. Zolang jij er niet op in gaat, zelfs geen handje, zal het er op den duur wel weer uitgaan. Dan leert hij dus dat trappen niet voeren betekent. En vind je dat geen prettige manier dan blijft het dus de voernijd en bijvoeren!

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: voernijd overgenomen wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 22:44

hoi ,
bedankt voor je antwoord , ik voer in de ochtend zelf niet mijn paarden krijgen pas hun eten als ik er ben dus in de middag na het werken ,
in de ochtend krijgen de andere twee biks en de mijne muslie, ze krijgen 4x per dag kuil en 1x per dag biks ,
het probleem is dat ik smorgens geen zicht heb op spark als hij het bij mij doet dan krijgt die gewoon zijn eten nog niet , mag ie eerst stappen terug doen in de box en dan pas krijgt hij eten ,
maar de staleigenaar is zeer begrijpelijk zuinig op zijn boxen ,
hij schopt wel met de oren naar voren en dat doet zijn buurman totaal niet die staat te steigeren en bokken in de stal met de oren plat in zijn nek , maar goed dat zit er nu eenmaal in vres ik die is 7 en die van mij is 10 en heeft dit overgenomen .
waarom hij juist denkt eten te krijgen als die trappelt tegen de deur is mij een raadsel daarvoor heeft die dit nooit gedaan de eerste paar dagen ook zeker niet , maar de laatste dagen ineens en toen vertelde de eigenaar van de stal dat ze hem dus ook een handje of halve schep geeft omdat hij anders trapt ,
ze gaven hem altijd al een handje bij omdat hij zo zielig in zijn voerbak kan gaan hangen met zijn hoof ,
ik zei al ja trap daar niet in het is en blijft een fjord die doet alles voor eten , maar ja mensen hebben een hart en sparky weet dat en maakt daar misbruik van .

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: voernijd overgenomen wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:48

ey joyce... ik ben het met gamberlover eens... negeer hem als hij trapt. voorkom dat hij herrie maakt als dat niet werkt. dus robber langs de stal. dan kan hij trappen wat ie wil, maar maakt hij geen herrie, dus houdt hij er vanzelf mee op... succes.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: voernijd overgenomen wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 11:16

ikenindi schreef:
ey joyce... ik ben het met gamberlover eens... negeer hem als hij trapt. voorkom dat hij herrie maakt als dat niet werkt. dus robber langs de stal. dan kan hij trappen wat ie wil, maar maakt hij geen herrie, dus houdt hij er vanzelf mee op... succes.


tja ik negeer het wel maar de staleigenaar voert in de ochtend en die kan het niet en die geeft hem dus ook dus ik sta eigenlijk machteloos ,
heb toegestemd met een handje maar zeker niet met een halve schep zal het er eens over hebben
want zo erg als maestro wil ik hem niet hebben hoor brrr die steigert bokt trapt bijt als er voer in de buurt is , maf beest maar tis wel een schatje sparky bonkt alleen heel stiekem met zijn voorbenen tegen de stal kop naar buiten dan met de oren naar voren dus denk je al gauw dat het maestro is dus dan roep je die naam maar dan is het ondertussen varkie haha
maar goed zal eens kijken wat we eraan doen
wat bedoel je met robben aan de stal ? ik ga er niks aan veranderen het is niet mijn stal namelijk , maestro is zo erg dat die met zijn hoofd uit de stal komt en dan met zijn neus in spark zijn voerbak probeert te komen ,
tis wel mooi maar niet de bedoeling

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: voernijd overgenomen wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:01

ook bij maestro moet je de naam niet roepen. je moet echt helemaal negeren;)
robber moet rubber zijn;) rubber matten ofzo:P

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: voernijd overgenomen wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 12:39

ja maar ik ga zelf niks aan de stallen veranderen en bij maestro heeft het ook nog een andere redenen, dat hij dit heeft (zijn verleden )
maar ja ik kijk het aan en zie wel hoe of wat , ze staan nu hele dagen met zijn drieen buiten dus dat scheelt weer