Paard voorwaartser door vitamine E ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 16:18

De verkoper van de ruiterzaak waar ik het paardenvoer koop, gaf aan dat vitamine E een goed supplement is om je paard voorwaartser te maken.

Heeft iemand hier ervaring mee? en wat kunnen de negatieve effecten zijn ? (vooral als het blijkt dat het paard teveel vitamine E binnen krijgt?)

Alvast bedankt voor de reacties!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:21

Vitamine E is goed voor de spieren en de vacht, is vaak te verkrijgen in combinatie met selenium (ook goed voor de spieren). Selenium mag niet gegeven worden aan drachtige merries!

Alleen Vit E gaat niet voldoende zijn om het paard voorwaartser te maken, daar hoort dan ook bij dat je anders gaat rijden (en een reactie eist bij iedere beenhulp die je je paard geeft)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 16:26

Met het rijden zijn we al druk bezig, en het gaat ook de goede kant op Lachen Hij krijgt nu ook meer krachtvoer, wat al duidelijk helpt. Omdat ik hem echter niet dik wil voeren, zat ik aan een supplement te denken. Hopelijk hebben een aantal bokkers ervaringen met het bijvoeren van vitamine E, en meer info over eventuele nadelen. Dan kan ik binnenkort eens een pot proberen Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:28

Als je harder gaat werken moet je dat wel degelijk met voer op gaan lossen en niet met supplementen.

Anoniem

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:56

Een voormalig paard die ik in de vakantie verzorgde werd altijd 'heter' als ze Vitamine E bijgevoerd kreeg van haar eigenaresse.

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:12

de vorige lessen was men paard moeilijk vooruit te branden..raar voor haar, dus ik geef haar maïsvlokken (ook omdat ze mag bijkomen) en wat 'Eplus' van pavo(vit.C en E selenium) omdat ze nu wat meer werkt en wat stijfjes lijkt..mss daardoor dat ze zo moeilijk vooruit wou? wat het nu was..een dipje, die maïsvlokken, ik? ,of die eplus.. ik weet het niet maar ze was de dag nadien wel veel fitter in de les! maar vit.E is dus voor de spieren.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:24

Mijn oudste merrie is nooit 1 van de snelste geweest. Maar sinds zij meer krachtvoer (muesli) krijgt is ze veel beter te rijden! Heb je al eens naar het krachtvoer gekeken wat het paard krijgt? Ik zou niet zo snel met supplementen beginnen

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:45

Het krachtvoer is goed onder de loep genomen en aangepast. Als ik echter meer krachtvoer ga geven, is de kans groot dat ie daar alleen maar van gaat aankomen...

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:36

Ik weet idd wel van mensen die een heel jolig paard kregen van vitamine E, maar dat was oi omdat de spieren losser waren dan normaal.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 13:19

Ik heb gisteren een pot gekocht, en ga het een tijdje proberen. Ze mogen maximaal 5000 mg vitamine E per dag krijgen, maar de aanbevolen dosis ligt op ongeveer 2500 mg. Daar kwam mijn paard bij lange na niet aan op basis van het voer dat hij krijgt, dus ik blijf buiten de "kans op overdosis" geven zone. Zelfs met supplement zit hij er nog onder (ik begin op halve dosis op aanraden van de verkoper).

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Paard voorwaartser door vitamine E ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:08

Ik heb vloeibare vitamine E maar ik durf het niet 100% zeker te zeggen of hij er echt 'feller' van wordt.
Er spelen vaak nog zoveel meer factoren mee.

Urielle, lijkt me nogal slecht dat paard zich alleen jolig voelt als hij Vitamine E bijkrijgt. Dan wil dat wat over staat van de training lijkt mij.