lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:45

Mijn paard wisselt en nu adviseerde iemand om mijn paard lijnzaad(olie) te voeren om de spijsvertering te ondersteunen.
Dus heb ik koud geperste lijnzaadolie gekocht. Dit over het voer gedaan, maar mevrouw mot het niet. Eet dan nog liever niets dan dat ze biks met lijnzaadolie opeet.
Toen zei iemand dat ik misschien beter gekookte lijnzaad kan gaan voeren. Dus ik heb nu een zakje gehaald (1.80 euro voor 1 kg, dat is nog te overzien voor het geval mevrouw dit ook niet lust). Maar hoe behandel je het nu? WAt is de beste en meest smakelijke methode? hoeveel water gooien jullie erbij met koken?
En hoe zit het met blauwzuur?

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:02

Door het koken gaat het blauwzuur eruit.
Wat ik doe is half kopje (senseokopje) lijnzaad en dan 2 kopjes water erbij, dit ongeveer 10 tot 15 minuten koken en klaar. Het wordt een dikke pap, moet altijd denken aan behangplaksel.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 07:58

Blauwzuur is giftig, komt er veel van vrij tijdens het koken? Oftewel, moet je de wasemkap aan hebben?
Juist vanwege dat blauwzuur ben ik wat huiverig om het zelf te gaan koken, hoe weet je zeker dat alles er uit is?
(de kant en klare lijnzaadbrokjes zijn er ook, maar die zijn nogal duur, en om even meteen een zak van 20 kg te kopen met het risico dat mijn paard het ook niet lust gaat mij te ver.)
Laatst bijgewerkt door germie op 31-03-07 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BiancUgo

Berichten: 3893
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: De Veluwe de mooiste plek op aarde!!

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:00

Ik lees ff mee...

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:59

Ik kook het ook altijd zelf voor de ponys, inderdaad gewoon in een (oude) pan ruim water en dan lijnzaad erbij. Even goed de kook er over en dan een kwartiertje pruttelen.

Mijn ponys aten het eerst ook niet, maar ik maak een prutje voor ze waar het doorheen gaat. Beetje muesli erbij, biks, worteltje in stukjes en nog wat fruit dat maakt het zoeter. Een flinke soeplepel per keer is genoeg.

De kant en klare lijnzaadbrokjes hebben we ook, die eten ze zelfs gewoon zo los uit de hand op.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:22

even offtopic: wortels moet je eigenlijk niet in plakjes geven, hierdoor hebben ze kans op slokdarmverstopping. Geef een wortel altijd in zijn geheel.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:33

Ik kook ook gewoon zelf lijnzaad, 1 kopje lijnzaad met 3 kopjes water aan de kook brengen en een minuut of 10 zacht laten koken. Wel regelmatig roeren, gaat wat aan de bodem plakken.
Mijn paard vindt koude lijnzaadprut niet lekker, dus ze krijgt het nog wat warm (na het koken een kwartier/twintig minuten afgekoeld in de winter). Je kunt het inderdaad een beetje opleuken met muesli, brok, fruit, etc. maar het hoeft niet.

TS: heb je die lijnzaadolie meteen een flinke scheut over het voer gegeven? Misschien moet je paard wat voorzichtiger wennen aan de smaak.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:19

Via iemand die heel veel problemen heeft gehad met haar pony op het gebied van koliek kreeg ik de volgende tip: (zij heeft hem van de faculteit Utrecht). Voer elke dag een handje lijnzaad, ongekookt door de brok, muesli. Dit doe ik nu ruim 2 jaar bij alle paarden en ze glimmen, hebben een mooie vacht en hebben geen problemen met de rui. Misschien heb je hier iets aan, want het scheelt heel veel werk. Ik koop een grote zak bij de Welkoop van zo'n 4 kg?

Phant0m

Berichten: 2240
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: noord brabant

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:20

suffie schreef:
Via iemand die heel veel problemen heeft gehad met haar pony op het gebied van koliek kreeg ik de volgende tip: (zij heeft hem van de faculteit Utrecht). Voer elke dag een handje lijnzaad, ongekookt door de brok, muesli. Dit doe ik nu ruim 2 jaar bij alle paarden en ze glimmen, hebben een mooie vacht en hebben geen problemen met de rui. Misschien heb je hier iets aan, want het scheelt heel veel werk. Ik koop een grote zak bij de Welkoop van zo'n 4 kg?


ongekookt bevat het toch giftige stoffen ?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:22

Ja, dat bevat inderdaad giftige stoffen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:06

Ik laat het altijd koken tot het op smurvensnot lijkt Clown Daarna kiep ik het door een papje van zemelen en mijn pony's kijken de emmer dan uit mijn handen, zo lekker vinden ze het.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:43

Lijnzaadolie moet je ook maar een beetje van gebruiken telkens, had ik gehoord. Ik doe er elke dag altijd een drupje van door het voer heen en de mijne glimt als ik weet niet wat, terwijl hij dag en nacht buiten loopt. Ook heeft ie niet veel last van wisselen, wat hij voordat ik ermee bezig was, ook wel had.
Soms gaf ik paarden ook lijnzaad, dat had ik dan gewoon een nachtje in water laten staan, de volgende dag was het mooi slubberig.

Van te veel lijnzaad had ik gehoord dat dat niet goed is voor..? Ohja, ze krijgen er dunne poep van.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:45

Het makkelijkste is om de lijnzaad in een emmer te doen en er dan kokend water op te gooien. De bovenkant afdekken met een plastic zak en postbode-elastiek. Na een paar uur is het mooi snotterig en goed om te voeren.
Koken werkt ook prima maar geeft een hoop meer rotzooi en stank in huis.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:32

Deze tip kwam van de faculteit Utrecht, dus ik neem aan dat zij wel weten waar ze over praten. Ik heb het ook niet over kilo's maar over een handje, een eetlepel zeg maar.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:07

Ik kook het altijd totdat het smurrie wordt..

Maar Gebruik het bijna nooit meer..

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:12

Al die verhalen over dat je lijnzaad moet koken?
Heb 7 jaar geleden,nadat een van de paarden zandkoliek had,het volgende recept gekregen van mijn dierenarts.

Een deel lijnzaad (ik doe gewoon een mok)op drie delen kokend water.
Dus dit kokend water opgieten en omroeren,laten afkoelen en je kunt het geven.
Tegen zand dagelijks,uit voorzorg om de dag.
Goed voor de spijsvertering en ze gaan er mooi van glimmen Haha! .

Voer het door de muesli met een worteltje.
Ze vinden het zo heerlijk.

Oja,over dat blauwzuur,ik geef mijn paarden dit nu al 7 jaar,en ze leven nog Haha!
Schijnbaar is de reactie met kokend water voldoende om niet giftig te zijn.

Groetjes Dagmach

Anoniem

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:13

VSW --> VS.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: lijnzaad, hoe behandelen/koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:55

wat ik begrepen had is dat ze tot max 100 gram kunnen hebben ongekookt daarna is het teveel.

Verder om het lekker te maken met wat slobber en musli en een paar wortels erdoor. Olie moet een paard aanwennen hoor niet alle paarden vinden dat lekker.