voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:45

Ik voer mijn trekpaard nu 4 maanden meusli zonder haver van havens op advies van een stalgenootje. Die vertelde dat dit voer uitermate goed was voor koudbloeden. Maar ik krijg toch langzaam het idee dat het niet helemaal bij mijn paard past. Ik ben dan ook op de havens site gaan kijken en daar staat dit voer uitemate geschikt is als bijvoer maar niet als hoofdvoer.
Misschien is dat dus wel de reden waardoor ik niet echt tevreden ben aangezien ik het als hoofdvoer geef.

Ik hoop dat jullie een goed voedingsadvies hebben voor mijn paarden.

Ik heb een 4 jarige belg die 5x in de week 20 min gereden of gelongeerd word. Ze zweet behoorlijk snel. Na 15 min stappen begint ze al nat te raken de conditie is dan ook 0,0. Ze krijgt s'morgens voor het naar buiten gaan een plukje kuil en krachtvoer. En gaat dan de hele dag naar buiten. S'middags/s'avonds komt ze weer binnen en krijgt ze een hele grote berg hooi (waar ze de avond/nacht mee door komt) en weer krachtvoer.

Wat zou ik volgens jullie haar het betse kunnen voeren? Het liefst voer ik geen brok.

Dan heb ik nog een paardje (welshtype) van 1.58 en 3 jaar. Ik ben haar nu aan het inrijden. Zij krijgt het zelfde als de belg en doet ook hetzelfde alleen dan minder intensief.

Wat zou ik haar het beste kunnen voeren. En is er voer wat ik hun allebei kan geven. Dat ik niet met 10 verschillende soorten voer zit?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:50

Ik zou natuurlijk ook de 5 granenmix erbij kunnen geven puur voor de energie. Of is dat niks?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:48

naast ruwvoer heb je eigenlijk geen krachtvoer nodig. tenzij je paarden anders te mager worden of echt geen energie hebben. op zich kan alleen muesli best volgens mij. dat krijgt die van mij ook(merrie, bijna 3, veel wandelen en aan lange lijnen werken en soms longeren)

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 08:52

Mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer. En toen ze geen of nauwelijks werkte deden ze het uitstekend op d emeusli zonder haver. Ze zien er allebei prima uit. Ik moet alleen uitkijken dat ze niet te mager worden. Maar ik merk nu ik wat meer doe met ze dat ze te weinig energie uit d'r voer halen. Zit natuurlijk ook helemaal niks in kwa energy. Dus mijn idee was om ze naast de meusli wat granenmix te geven dat ze daar hun energy uit kunnen halen. Of is dat helemaal niks?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:55

je kan het altijd proberen. maar ze krijgen ook vers gras toch? op zich moeten ze genoeg energie binnen krijgen. kan het zijn dat het maar LIJKT ALSOF ze geen energie hebben doordat het werk dat ze moeten doen te saai is en niet genoeg wordt afgewisseld?
of misschien komt het alleen door de conditie? dus dat ze wat meer conditie moeten hebben? dat is een kwestie van trainen en niet per see van anders voeren dacht ik...

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 09:05

Het gras is heel kort ze staan er namelijk het hele jaar door op. Vandaar dat ze ook zoveel ruwvoer krijgen. Ik denk dat het echt te maken heeft met voeren. Als ik om de dag iets met ze doe. Dus de ene keer wandelen, de andere dag longeren, de andere dag rijden. Dan gaat het goed. Maar zodra ik dus elke dag wat met ze wil doen. Zijn ze na 10 min al helemaal op. En dan doe ik niet veel zwaars.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:16

je hebt ook energy boost spul(ben de naam kwijt) ik geloof bij de paardendrogist dat ze wel zoiets verkopen... misschien moet je dat eens proberen? ik houd zelf niet zo van bix omdat daar zo veel eiwit in zit en ik een paardje mety eczeem heb...

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 09:18

Ik moet dus ook niks van biks hebben. Daarom zat ik aan de 5 granenmix te denken puur voor de energy en dan alleen voeren na het werk.
Ik heb ooit eens voor een ander paard de pavo energy boost gegeven ik merkte daar absoluut geen verschil mee.

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:39

Ik zou eens op de site van Marstall kijken (www.marstall.nl) dit zijn musli voeders. Voor elk paard wat wils. Als ze een slechte conditie hebben kan je Advance Concentrate geven van Equimins. Of als je denkt dat ze een vitamine stoot nodig hebben, Energy B Booster van Equimins, deze heeft de hoogste concentratie vitaminen die er maar bestaat!!

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:45

Ik voer mijn eigen Belg (is nu 3) ook muesli, maar dan Strukomix. Dit omdat dat voer erg geschikt is voor koliekgevoelige paarden (waar Belgen vrij snel last van hebben) en je er vrij veel van mag voeren. Ze krijgt wel een heel klein beetje bix erbij..

Ik denk trouwens dat een Belg het ook heel goed doet op onbeperkt hooi zonder wat erbij, maar dat zal per paard verschillend zijn. Mijn eigen Belg wordt dan gewoon snel te dun, ze is nog inde groei natuurlijk (die van jou ook trouwens).

Als je hem/haar flink laat werken zou je wel eens moeten overwegen om een supplement met electrolyten bij te voeren. Belgen zweten nu eenmaal heel snel en veel en raken daar door vrij snel teveel zouten kwijt. Alleen een zoutliksteen kan soms niet genoeg zijn dan, en bovendien zit daar volgens mij alleen maar gewoon zout in, in een electrolyten supplement zitten meer verschillende zouten (kalium bijvoorbeeld). Een gebrek aan electrolyten kan er ook de reden van zijn dat ze sloom en futloos worden.

Je hoeft het niet altijd ZONDER haver te doen als je het over een koudbloed hebt toch? Als je je Belg te futloos vindt dan zou je inderdaad best wat meer granen kunnen geven. Je kunt toch gewoon een keer een zak granenmix proberen? Lijkt me helmaal niet verkeerd.

Maar houd wel OOK de electrolyten in de gaten.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:22


felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: voedingsadvies jonge paarden gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:39

ZoekStalling schreef:
Ik voer mijn eigen Belg (is nu 3) ook muesli, maar dan Strukomix. Dit omdat dat voer erg geschikt is voor koliekgevoelige paarden (waar Belgen vrij snel last van hebben) en je er vrij veel van mag voeren. Ze krijgt wel een heel klein beetje bix erbij..

Ik denk trouwens dat een Belg het ook heel goed doet op onbeperkt hooi zonder wat erbij, maar dat zal per paard verschillend zijn. Mijn eigen Belg wordt dan gewoon snel te dun, ze is nog inde groei natuurlijk (die van jou ook trouwens).

Als je hem/haar flink laat werken zou je wel eens moeten overwegen om een supplement met electrolyten bij te voeren. Belgen zweten nu eenmaal heel snel en veel en raken daar door vrij snel teveel zouten kwijt. Alleen een zoutliksteen kan soms niet genoeg zijn dan, en bovendien zit daar volgens mij alleen maar gewoon zout in, in een electrolyten supplement zitten meer verschillende zouten (kalium bijvoorbeeld). Een gebrek aan electrolyten kan er ook de reden van zijn dat ze sloom en futloos worden.


Je hoeft het niet altijd ZONDER haver te doen als je het over een koudbloed hebt toch? Als je je Belg te futloos vindt dan zou je inderdaad best wat meer granen kunnen geven. Je kunt toch gewoon een keer een zak granenmix proberen? Lijkt me helmaal niet verkeerd.

Maar houd wel OOK de electrolyten in de gaten.


Ik heb inderdaad ook gehoord dat je het beste wat bij kan voeren. Als koudbloeden wat zwaarder in het werk staan en dus veel zweten. Maar ik wist niet wat precies. Maar dat zijn dus electrolyten. Maar waar zitten die in? Of hoe heet het potje?