Paard vindt ontwormen een ramp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:21

Mijn 3-jarige vind ontwormen een ramp en het is elke keer weer een gevecht. Steigeren, klauwen, rondjes rennen door de stal, tegen de muren aanbeuken.

Uiteindelijk verliest hij het gevecht altijd (ik heb hem vanaf dat hij 6 maanden is). Wie heeft dit nog meer en heeft tips?

Ik zat er al aan te denken om voor hem de wormenkuur met appel/kaneelsmaak te kopen en dan 1x in t jaar equimax te pakken.

Firefly1982
Berichten: 129
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:22

Bij mijn vorige verzorgpaard hielp een smaakje niet. Ik zette haar altijd met haar kont tegen de muur en zorgde dat ze niet weg kon. Dan zo snel mogelijk die spuit erin gestopt, dan lukte het wel.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:23

Wij hebben op stal ook een paard dat een ramp is bij het ontwormen. Die krijgt idd ook spul met appelsmaak. En we zetten haar altijd vast tussen twee touwen, dan kan ze geen kant op. En dan met zijn tweeën dat ding er in. Het is nog steeds geen makkelijke zaak, maar het lukt tenminste wel.

saroanda

Berichten: 4129
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Oudewater

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:23

Zou ik ook doen! Gelukkigh heb ik dat probleem niet, die van mij eet alles op. Toen de wormenspuit richting d'r mond ging deed ze ém open met zo'n blik aaah, dat kan ik ook eten!

Anoniem

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:24

eerst 10 keer doen met appelmoes Lachen
Dan tussen door eens een echte wormkuur Lachen

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:24

Appelmoes wil ik wel gaan proberen maar wat voor spuit gebruik je dan?

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:25

Waarom niet op brood doen? Zo doe ik het en krijg dan alleen zo'n gezicht van he dit brood smaakt raar...

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:25

Tussen 2 touwen zetten kan hier niet en dan loopt hij wss. nog van voor naar achter en gooit zijn hoofd omhoog.

Hij is écht een draak.

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:26

joyce83 schreef:
Waarom niet op brood doen? Zo doe ik het en krijg dan alleen zo'n gezicht van he dit brood smaakt raar...


Dat eet hij niet op.

Anoniem

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:26

een oude wormspuit Lachen

Kawa vind ontwormen ook niet grappig, het gaat wel daar niet van, maar wilde het toch makkelijker maken Lachen

brood laat hij uit de mond vallen
Ook al doe ik er stroop ofzo bij

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:27

Een oude wormenspuit kan je niet uit elkaar trekken en opnieuw vullen (althans de mijne dan).

Misschien moet ik bij de boerenbond oid eens kijken voor een grote gewone spuit (zonder naald natuurlijk haha)

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:28

saroanda schreef:
Zou ik ook doen! Gelukkigh heb ik dat probleem niet, die van mij eet alles op. Toen de wormenspuit richting d'r mond ging deed ze ém open met zo'n blik aaah, dat kan ik ook eten!


Zo is mijn haflinger ook, die eet de wormenspuit er bijna bij op.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:28

Ow wist niet dat ze zo kieskeurig zouden zijn! Ach ik heb waarschijnlijk gewoon een makkelijk paard. Maar idd de spuit een aantal keren vullen met wat lekkers heb ik vaker gehoord. (spuit van Eqvalan gaat wel uit elkaar)

Amrah

Berichten: 3653
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:30

Mijn paard wilt het ook absoluut niet komt omhoog ed. Ik heb het trucje van de vorige eigenaar maar weer toepepast maar inderdad die met appelmoes kan ik ook nog proberen...

Trucje;
Appeluithollen en daar de dosis wormenkuur indoen:)... en met het gewone eten mee voeren. Dan trekt die gigantisch gekke bekken als die de appelopeet maar het komt binnen:)

Anoniem

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:58

Ook dat laat die van mij dan uit de mond vallen.

Toch kun je veel spuiten wel omhoog trekken en zo ook de appelmoes Lachen

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:02

Wij hebben ook zo'n irritantje erbij staan. Die krijgt het in een prakje met muesli en stukken appel. Flink doorroeren en dan trapt ie er wel in.

Ook lukt het wel als ik het ín een broodjes spuit, hij heeft het er al in zitten voor hij door heeft wat hij eet, zo gulzig is hij.

Mijn eigen paard haalt trouwens direct z'n neus op voor zo'n broodje, maar ja, die kan ik ook gewoon ontwormen.

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:48

Charos schreef:
Mijn 3-jarige vind ontwormen een ramp en het is elke keer weer een gevecht. Steigeren, klauwen, rondjes rennen door de stal, tegen de muren aanbeuken.

Uiteindelijk verliest hij het gevecht altijd (ik heb hem vanaf dat hij 6 maanden is). Wie heeft dit nog meer en heeft tips?

Ik zat er al aan te denken om voor hem de wormenkuur met appel/kaneelsmaak te kopen en dan 1x in t jaar equimax te pakken.


Mijn paard wil ook pertinent niet zo'n ding in haar mond (ze is 1.80m dus dat kun je dan ook echt vergeten!), maar ik geef haar dan 's ochtends geen voer en als ze dan goed honger heeft (meestal al na een uurtje, hoogstverontwaardigt dat we haar overgeslagen hebben natuurlijk) geef ik haar het spul vermengd met een handje brokjes. Ze eet het dan in een keer op en krijgt daarna gewoon voer en we zijn allemaal weer blij dat het gelukt is. Ze vindt het spul dan ook niet bijzonder vies, maar die spuit vind ze niks.

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:51

Ik heb een merrie die zón hekel heeft aan een wormenkuur dat ze out gaat(ze valt gewoon om!). In overleg met de veearts krijgt ze de wormenkuur nu gewoon in slobber.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:52

Je moet gewoon die spuit tussendoor met iets lekkers geven het hele jaar door.
Mijn pony had precies hetzelfde probleem ik deed er wel eens lekkere dingen in en dan in een keer kwam ik met die wormspuit en die had ze al in de gaten maar ik stopte hem in haar mond, en meteen daarna weer wat lekkers.
Het is altijd een drama maar soms doe ik het ook tussen de biks en slobber enzo.

Succes Knipoog

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:29

Bij mij op stal staat een paard die krijgt zijn medicijnen door de appelmoes heen..een groot succes!

mijn fjord is ook niet dol op wormenspuiten, maar een smaakje helpt zeker wel. Niet dat hij wild wordt maar hij kijkt wel eng met grote ogen moet dat nou Knipoog

En je had vroeger ook ontwormingskorrels maar of die nog gebruikt worden / bestaan...?

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:03

wij hadden het vorige week al met een veulen,die had er ook toaal geen zin in.
nou dan maak ik een hapje van muesli en doe daar de kuur doorheen.
dan eten ze t zo op Haha!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:21

Ik heb een tip zoals ik het altijd doe bij paarden die absoluut geen spuit in de mond willen.

Allereerst pak ik dat moeilijke paard altijd als eerste. Geheel onverwachts dus.
Vervolgens halster om, en met zijn kont in de hoek en met de linkerschouder tegen de wand, alles in rust...
Het hoofd pak je net als met een hoofdstel omdoen (maar dan vanaf de andere kant) en trek ik om me heen naar achteren (sterk inbuigen op rechts).
Dan mijn hand met spuit tegen de rechter mondhoek (laat de spuit nog niet voelen, of zien) en even spelen.
Ineens stop ik de spuit erin en spuit ik het spul in haar wang, niet op de tong, ivm uitspugen.

Als je wil kom ik het wel een keer voordoen..

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:14

Ik ken er nog zo een, Ozis moet ook niets hebben van wormenkuren Rolleyes Ik krijg hem er met veel moeite wel in maar mevrouw kwakt alles er keer op keer weer uit. (en ja, we houden haar hoofd omhoog maar dat wil niet helpen) Omdat ze op een gegeven moment echt onvoldoende binnen kreeg ben ik het toch maar door haar voer gaan geven. Tegenwoordig krijgt ze het al weer jaren door haar muesli en eet ze het probleemloos op. Kuren met smaakjes moet ze trouwens ook niet.

_Jessica
Berichten: 1188
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:15

ik heb die van mij van het begin af aan misleid
heb hem sinds hij een half jaar oud is
vitaminestoot vind ie namelijk heerlijk
maar aangezien ik ze om de beurt geef weet ie nooit welke die krijgt
hij neemt ze zelfs netjes zelf in zijn mond.
misleiden met wat lekkers wil dus nog weleens helpen Knipoog

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: Paard vindt ontwormen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:25

Mijn eerste verzorgpony was hier ook een ramp mee. Maar die werd echt panisch als je zo'n ding in d'r mond wilde stoppen, smaakje maakte ook echt niet uit. Maar die kwam ook echt door het plafond van d'r stal heen en als dat niet lukte dan sprong ze in paniek door je heen.
Wat wel hielp was het leegspuiten van de wormenspuit in bijvoorbeeld een dubbele boterham (wel een beetje afwisselen met waar je het inspuit, anders kreeg ze je door) en dan die aanbieden en snel bij d'r naar binnen werken. Eer ze doorhad dat er de wormenspuit bijzat, had ze de boterham al binnen en door vervolgens nog iets van een appel of wat brokjes te geven, slikte ze die ook wel door (ik geef toe, het was ook een enorme vreetzak Knipoog) dus dat werkte bij haar wel. Dat vond ik dan een betere oplossing dan al die paniek veroorzaken.