Hartog Gras-mix??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:43


ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:45

klinkt haast als gewone grasbrok?
waarom zou je dat willen voeren?

zit denk ik praktisch geen voeding in Knipoog

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:46

Misschien de link even kijken ellepel, want t is geen brok, maar gedroogd gras. Soort hooi dus. Alleen dan altijd dezelfde kwaliteit.

Ik geef het verder niet. Ik heb wel de voerbox die er bij hoort.
Spoiler:
die ik niet gebruik dus als je intresse hebt...

Lijkt me wel wat, maar toch best prijzig volgens mij.

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:52

Wil dit tijdelijk gaan voeren omdat ik bijna door m'n kuilgras heen ben.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:53

Denk dat t goedkoper is om ergens een paar balen hooi of kuil te halen dan. Haha!

kojak

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-01-07

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:55

Ik heb ook de voerbox die erbij hoort. Heb et hooi wel uitgeprobeert, ze hebben er veel minder van nodig, is heel erg kort gesneden, prima kwaliteit hoor. Maar om welke reden dan ook, ze aten het bijna niet en ik heb toch ontzettende vreetzakken.
Nu doe ik er gewoon hooi in, zijn ze lekker lang zoet mee in die voerbox Vork

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:57

Needje schreef:
Denk dat t goedkoper is om ergens een paar balen hooi of kuil te halen dan. Haha!

We hebben prima hooi, alleen zag duidelijk verschil in conditie toen paard van kuil naar hooi ging.
Verder heeft paard een allergie dus moet ik hooi nat maken wat een geklieder is.
Aan goed kuilgras komen in kleine balen in mijn regio valt tegen.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:06

Das balen dan ja! Ik hoop dat je een goeie oplossing vind.
Dat andere gras wat nu niet meer leverbaar is werd ook van gezegd dat t stofvrij moest zijn , maar de ervaringen waren toch anders. Weet niet of dat met dit gras ook zo is.

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:09

Needje schreef:
Das balen dan ja! Ik hoop dat je een goeie oplossing vind.
Dat andere gras wat nu niet meer leverbaar is werd ook van gezegd dat t stofvrij moest zijn , maar de ervaringen waren toch anders. Weet niet of dat met dit gras ook zo is.

Heb het vandaag gezien, en ziet er lekker uit Vork
Kan niet zeggen dat het stoffig is.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:20

Da's mooi!

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:35

Ik voer het al een tijdje als vervanger voor compact gras. Toen ik het in dezelfde hoeveelheden voerde als compactgras werd mijn paard een gevaarlijke stuiterbal. Nu heb ik gewoon goed hooi in de bakken en krijgt ze elke dag een halve emmer van die grasmix dat gaat wel goed. Er zit veel melasse in dus voor jonge paarden niet zo geschikt. Ik vind het jammer dat ze dat erin verwerkt hebben het is daardoor dan wel weer stofvrij en de paarden vinden het heerlijk, maar goed voor mijn paard minder geschikt. Ik zou blij zijn als ze weer gewoon compactgras kunnen leveren.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:02

Ik voer het ook, heb eerst Compact gras gevoerd maar daar ben ik weer mee opgehouden.
We hebben dus wel die speciale voerbakken.
Nu hebben we een hoestend paard die idd geen droog hooi meer mag, dus heb ik deze zakken gekocht. Ik vind het prima spul, het is wel lekker plakkerig (melasse) en het is idd gewoon gedroogd gras met een brokje erdoor van gehakselde haverplant (dus niet de korrel).
Hij vind het wel lekker en eet het braaf op, merk ook geen verschil met dat hij meer energie heeft.
Bij ons kost een zak van 18 kg 7,25.

Ik weet niet waar jij woont maar in Zuid-Drenthe weet ik nog wel een adres waar ze kleine pakjes kuil verkopen; die moest ik laatst zelf ook hebben en heb me lens gezocht.
Met dit mooie weer voer ik het trouwens niet meer, want het schimmelt waar je bijstaat.
Veel te warm. Hij doet een dag of 6 met een baaltje. Da's net te lang als het boven de 20 graden is.

Wat ik ook doe is een plak hooi in een hooinet, uitschudden en vervolgens met de paardendouche (zo'n spuitkop die kan vernevelen) de boel goed natmaken.
Dan het natte hooi op de grond voeren. Het hooinet is alleen voor het makkelijk nat kunnen maken.
Het lijkt aardig te werken, hij eet het met smaak op en het hoesten is afgenomen sinds ik dat doe.
Misschien kun je er wat mee.
Laatst bijgewerkt door Ammy01 op 13-04-07 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:10


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:22

het is idd jammer dat hartog overal zoveel melasse doorheen gooit
grappig dat ze het tegenwoordig molashine noemen

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:43

Franka_Vosje schreef:
Ik voer het ook, heb eerst Compact gras gevoerd maar daar ben ik weer mee opgehouden.
We hebben dus wel die speciale voerbakken.
Nu hebben we een hoestend paard die idd geen droog hooi meer mag, dus heb ik deze zakken gekocht. Ik vind het prima spul, het is wel lekker plakkerig (melasse) en het is idd gewoon gedroogd gras met een brokje erdoor van gehakselde haverplant (dus niet de korrel).
Hij vind het wel lekker en eet het braaf op, merk ook geen verschil met dat hij meer energie heeft.
Bij ons kost een zak van 18 kg 7,25.

Ik weet niet waar jij woont maar in Zuid-Drenthe weet ik nog wel een adres waar ze kleine pakjes kuil verkopen; die moest ik laatst zelf ook hebben en heb me lens gezocht.
Met dit mooie weer voer ik het trouwens niet meer, want het schimmelt waar je bijstaat.
Veel te warm. Hij doet een dag of 6 met een baaltje. Da's net te lang als het boven de 20 graden is.

Wat ik ook doe is een plak hooi in een hooinet, uitschudden en vervolgens met de paardendouche (zo'n spuitkop die kan vernevelen) de boel goed natmaken.
Dan het natte hooi op de grond voeren. Het hooinet is alleen voor het makkelijk nat kunnen maken.
Het lijkt aardig te werken, hij eet het met smaak op en het hoesten is afgenomen sinds ik dat doe.
Misschien kun je er wat mee.

Woon in Zuid-Holland dus te ver weg Tong uitsteken
Maar hoeveel Gras-mix geef je??
1 kg per 100 kg lichaamsgewicht??

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:36

Nee, ongeveer 4 kg per dag. Hij weegt 600 a 650 kg.
De rest nog een paar plakken natgemaakt hooi, en voordat het warm werd minder hooi en daarvoor in de plaats kuil.
Ongeveer (uitgedrukt in plakken hooi) 6 porties.
Verdeeld over de dag en 's avonds zo laat mogelijk.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:48

Ik voer mijn paard ook deze Gras-mix. Ben overgestapt van hooi naar grasmix om medische redenen, maar ik vind het sowieso erg goed spul. Ook de gecontroleerde teelt spreekt mij zeer aan (geen JKK e.d. wat naar mijn idee een steeds groter probleem wordt). Mijn paard vindt het trouwens héérlijk, hij laat zelfs zijn wortels ervoor staan!! Vingers aflikken

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:39

Franka_Vosje schreef:

van die site schreef:
1 baal = 2,5 a 3 gewone hooibalen
Dat mensen daar nog steeds in trappen Haha!. Het is gewoon een normale baal hooi, waar alleen nog meer vocht inzit zodat ze meer wegen.
Citaat:
On topic:
Die grasmix stuift echt absoluut niet. Daarvoor zit er veel teveel melasse en olie doorheen Vork
Kun je de structuur van luzerne met dit grasmix spul vergelijken ?? Of is het grover of juist fijner ??

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:34

Het is iets fijner. Er zit ook een soort brok doorheen. De hartog luzerne ken ik ook, maar die is wel wat grover vind ik. De lengte van de stengels is ongeveer hetzelfde.

Dat er in voordroog of kuil een hoger vochtgehalte zit dan in hooi is algemeen bekend dacht ik. Daarom kun je daar ook meer van voeren (klinkt weer lekker tegenstrijdig) dan van hooi.
Omdat het droge stof gehalte lager is.
En er een hoger percentage water in zit.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:18

Ik zal eens een foto van mijn luzerne van Subli maken, dat heeft hele grove stengels, met veel fijn spul er tussen. Ze moeten er echt goed op kauwen iig.

@Franka_Vosje : vaak kun je van kuil juist niet meer voeren omdat het eiwitgehalte vaak veel hoger is, ondanks dat je meer 'vocht' voert en dus minder droge stof.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:13

Klopt! En daarom is die opmerking dat het vergelijkbaar is met zoveel balen hooi niet zo gek... Knipoog
Ze wegen meer, maar je voert niet meer, dus je doet er langer mee.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:52


DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:56

Het lijkt idd korter en wat bruiner als 'mijn' luzerne. Als zal de kleur het paard worst zijn Haha!

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:13

Het ruikt heel zoet en voelt wat vettig aan. Mijn paard staat s'nacht altijd samen met een ander paard buiten als deze andere s'avonds even weg is hebben we een probleem want alleen achterblijven vind ze niet leuk. Geef haar een berg van dit spul te eten en ze vermaakt zich rustig een uur zonder zich te bekommeren om haar maatje Knipoog @dubbeldun waar haal jij de lucerne van subli? De leverancier van subli bij mij in de buurt heeft er nog nooit van gehoord.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:58

@morelia: Klopt, want het is ook niet 'gewoon' in de winkel te koop.
Het komt bij Cebeco vandaan in witte zakken met een klein stickertje met Subli erop Haha!
Ik koop een hele pallet met 48 zakken en dat wordt thuis bezorgd.
Jullie hadden nog een foto te goed Haha!

Totaalbeeld met gewone hooitjes naast de bak
Afbeelding
Het fijne en het grovere spul gescheiden
Afbeelding
Cose-upje
Afbeelding