Krachtvoer na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 13:27

Mijn pony's krijgen dagelijks een kwart kilo biks en ik geef ze nu direct na de training nog een kwart kilo extra met wat olie. Ik probeer zo te voeren naar het werk wat ze doen zodat ze op de dagen dat ze stil staan niet teveel krijgen. Ik kan ze niet een paar uur voor het werk extra voeren omdat ze niet aan huis staan.
Heeft dit wel zin?

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:40

ja zeker ik heb dit ook een tijdje gedaan als ik vroeg daar was en gaf dan ook wel eens een extraatje nu ben ik altijd effe voor etenstijd daar en dan krijgen hun avond eten van mij als ze rustig zijn. ik vondt het wel een goed systeem als je zelf gesport hebt wil je ook wat extraas want je krijgt er honger van Knipoog

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:03

mijn paarden krijgen in de zomer bijna geen krachtvoer, tenzij ze minimaal een uur redelijk zware arbeid hebben verricht, dan krijgt de tinker per half uur een handje biks bij het trekpaard een kwart per half uur zware arbeid. Ik heb wel sobere paarden, ze staan 24/7 buiten

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:05

ik hou zelf altijd rekening mee met voeren dat na ongeveer 2 uur na de voerbeurt een paard een suikerdip kan krijgen.
ik ga dan ook altijd minimaal pas 3 uur nadat ik gevoerd heb rijden.

dat wil dus zeggen dat als ik ´s ochtens om 7 uur ga rijden dat hij eigenlijk niets krijgt aan krachtvoer van te voren. maar pas erna.

mijn paard krijgt 3 keer per dag krachtvoer dus helemaal zonder enegrie zal hij echt niet snel zitten.
daarnaast is het de kunst om de juist hoeveelheden te voeren zodat je paard er de optimale hoeveelheid energie uit het voer haalt.

ik doe het dan ook altijd zo dat mijn paard na het rijden en de naverzorging altijd krachtvoer krijgt, meestal in de vorm van een natte zemelen met wat musli, dit om de verloren stoffen weer op pijl te brengen en er zeker van te zijn dat hij weer vocht binnen krijgt.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:45

Hier voeren we ook altijd na het rijden. In de boeken staat dat er in de 3 uur voor het rijden en tot een uur na het rijden niet gevoerd moet worden. Uur na het rijden is alleen hier niet haalbaar, dus gaat het wel vrijwel meteen, maar ondervind er geen nadelen van. Daarnaast lees je ook altijd in de voedingshandboeken: Voer voor de gedane arbeid, niet voor dat wat nog gedaan moet worden. Het voer wordt dan gebruikt voor het herstel van de spieren. Voor de tijd kan het paard de vrijgekomen energie nog niet dusdanig kwijt (en het wordt niet even ergens zomaar opgeslagen tot jij er bent om te rijden Knipoog).

Dennis

Berichten: 31473
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:57

Mijn pony's krijgen altijd na het werk wat brok.

Ze staan allemaal bij elkaar op het land. Moet ik ze allemaal dagelijks 2 of 3x apart gaan voeren ben ik wel eventjes bezit.
Zeker omdat ik er dikkertjes en duntjes tussen heb zitten, en een pony die voor vanalles allergisch is. Dus even wat brok op het land donderen kan ook niet.

Zo kan ik ze toch voeren wat ik voor iedere pony apart wil voeren omdat je ze na het rijden toch al in handen hebt.

Anoniem

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:38

Mijn merrie krijgt na het werk ook meteen der muesli; maar dit zijn dan ook maar 2 handjes met een scheutje olie Clown .

lausan
Berichten: 1000
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:14

San krijgt ook vrijwel altijd haar krachtvoer (of muesli) na de arbeid Ja Ze doet het er al jaren goed op.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:50

Danc krijgt ook altijd zijn happie na de arbeid..Dat is goed voor een snel herstel van de spieren!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Krachtvoer na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:26

Mystic krijgt normaal 's morgens en 's avonds een klein handje brokjes voor het idee, en na het werk twee handjes kruidenmusli. Is ook goed voor de luchtwegen en voor snel herstel van de spieren.