Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 11:31

Ok, de eigenaar van stal heeft gisteren of eergisteren m'n paard ontwormd. Dit heeft hij gedaan met zo'n hele simpele wormenspuit, zo'n groen rode. Nou ben ik daar niet zo blij mee, aangezien ik Vjesta met verschillende werkzame stoffen ontworm, en ze deze de vorige keer ook al heeft gehad. Daarbij komt, dat ik deze keer een hele complete erin wilde gooien, ook tegen rode bloedworm, omdat ze binnenkort t land weer op gaat.

Nu wil ik daarom weten hoeveel tijd er minimaal tussen 2 wormen kuren moet zitten?

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:37

Equest, o.a. tegen rode bloedwormen, heeft als werkzame stof Moxidectine. De spuit in het roodgroene doosje (Hippomec) heeft als werkzame stof Ivermectine. Je kan Equest daarom naar mijn idee gewoon nu al geven.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 16:34

Ja maar tis toch zo dat als ze er te veel van krijgen dat ze koliek kunnen krijgen?

Ik weet weinig van wormenkuren, alleen dat er met een zekere regelmaat eentje in gaat, en dat wisselende werkzame stoffen belangrijk zijn... Daarom vraag ik het.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:11

die kans is wel heel klein hoor en als je een paar dagen geleden ivermectine hebt gegeven, is de inhoud van die spuit haar darmen al gepasseerd en heeft het zijn werk gedaan.

Misschien dat ze wat aan de racekak kunnen gaan als je veel te veel in 1 keer tegelijk geeft, maar zelfs dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Mijn pony van 500 kilo ontworm ik ook altijd voor 600 of 700 kilo en mijn trekpaard van 800 kilo krijgt voor 1200 kilo (krijgt 2 spuiten van 600).

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 18:14

Ok, dan wacht ik voor de zekerheid nog een dag of 5 en dan geef ik haar die andere spuit.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:18

ulona heeft ergens in Januari een wormspuit gehad en nu 21 Maart weer..

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:19

ik ontworm mijn pony altijd op zijn exacte gewicht Nagelbijten / Gniffelen maakt het dus niet uit of ze te veel krijgen? dus voor vb. 200 kg 300 geven?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:32

Lara_Silver: hoet weet je zijn exacte gewicht? Je kan beter altijd wat overdoseren dan zit je aan de veilige kant. Overigens kan het geen kwaad als ze teveel krijgen: dubbele ofzo. Hebben wij laatst gehad bij de pony's doordat de 'stop' niet werkte.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:53

beter teveel als te weinig Lara_Silver.. Wat nu als ze net een beetje uitspuugt terwijl je het niet merkt? Dan werk je resistentie van de wormen in de hand, omdat ze te weinig gif binnenkrijgen en de sterken dus gaan overleven en vervolgens niet meer doodgaan van wel de juiste dosering. Ik geef voor mijn grote pony en paard het liefst minimaal voor 100 kg teveel aan wormenkuur. Een kleine pony doseer ik 50 kilo over.

ellepel

Berichten: 47437
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:37

veiligste is om na 2 weken weer te ontwormen.
wij hebben momenteel een veulen met wormbesmetting en die heeft net een equest gehad en over 2 weken gaat er een andere kuur in.
eerder was niet nodig volgens de veearts

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:16

Mijn oudere merrie bleek ook nog last te hebben van wormen. Ik moet op aanraden van de dierenarts mijn paard elke dag 1 spuit panacuur geven en dit 3 dagen lang (werkzame stof Fenbendazol)
Maar als je twijfelt dan wacht je toch nog even en anders gewoon je dierenarts raadplegen Knipoog

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 23:44

Het gaat er niet om dat ze nog last heeft van wormen, maar dat ze van mij een andere kuur had moeten krijgen. Ik vind die hipomec dingetjes prima voor tussendoor, maar ik wil dat ze iets completers krijgt voordat ze het land weer op gaat.

supertinkie

Berichten: 1970
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:57

Het is misschien toch wel slim om even een belletje te doen naar de DA die kan je waarschijnlijk wel vertellen of het veilig is om nu weer een wormenspuit te geven of dat je beter even een tijdje kan wachten...

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 00:13

Waarom doe je geen mestmonster insturen dan weet je zoeiso of je paard wormen heeft en hun adviseren je ook dan met welke werkzame stof!!!tis beter want met al die wormenspuiten werk je resistentie in de hand en als je paardje dan wel een x een besmetting heeft dan kun je nergens meer mee ontwormen 80% van de paarden in NL hebben geen eens wormen Verdrietig www.wormbestrijdingsadvies.nl dan krijg je een wormeitellingskit en dan stuur je een paar mestballen op Knipoog

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 17:51

Omdat een mest monster heel subjectief is. Het kan zijn dat die balletjes net beter zijn dan andere. Het kan zijn dat ze net dat beetje onderzoeken waar minder in zit. Plus dat ik vind dat er te weinig ervaring mee is.

Als ze geen wormen heeft kunnen ze ook niet resistent worden. Als ze ze wel heeft gaan ze aan mijn dossises echt wel dood.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:18

Ik heb wel eens uitgebreid de gebruiksaanwijzing van zo'n wormenspuit gelezen en daar staat op dat er bij 2 tot 3 keer de aanbevolen dosis geen adverse bijeffecten zijn waargenomen (of iets in die zin). Dus ik denk dat het niet zoveel kwaad kan, ik geef ook altijd liever wat teveel dan te weinig Lachen

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:06

Dan niet langer hier gaan zitten afwachten maar de dierenarts raadplegen Knipoog

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:17

CooLLady schreef:
Waarom doe je geen mestmonster insturen dan weet je zoeiso of je paard wormen heeft en hun adviseren je ook dan met welke werkzame stof!!!tis beter want met al die wormenspuiten werk je resistentie in de hand en als je paardje dan wel een x een besmetting heeft dan kun je nergens meer mee ontwormen 80% van de paarden in NL hebben geen eens wormen ;( http://www.wormbestrijdingsadvies.nl dan krijg je een wormeitellingskit en dan stuur je een paar mestballen op Knipoog



Elk paard heeft wormen. Daar geen enkele wormpasta alle eieren in alle stadia vernietigt. Daarom bestaat er ook een ontwormschema. Zodat je elke keer de nieuw ontwikkelde wormen meeneemt. De hoeveelheid wormen ligt aan de infectiedruk.

Na 10 dagen kan je normaal veilig een andere wormkuur gebruiken.

kinky01

Berichten: 478
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Rosmalen

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:23

Wij ontwormen van april tot september eens in de twee maanden en in de winterperiode als ze niet de wei op gaan eens in de drie maanden.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:31

Wormbestrijding bij paarden: op basis van wormeitelling!


De afgelopen 20 jaar was de wormbestrijding bij paarden voor de meeste paardeneigenaren redelijk eenvoudig, middels het op gezette tijden toedienen van een ontwormingsspuit, vandaag de dag moeten we het toch echt anders doen.


Want wist u dat:
• tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!

• te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.

• een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.

• door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Er is dus behoefte aan een andere manier van maagdarmwormbestrijding: "vaak ontwormen bij paarden; het baat meestal niet, maar het schaadt vaak wel".


Veterinair Parasitologisch Laboratorium 'Het Woud' introduceert een nieuwe methode van wormbestrijding die paardeneigenaren in staat stelt om op een gezonde wijze de maagdarmwormen bij hun paarden te bestrijden. Door het daadwerkelijk tellen van wormeieren in de mest van uw paard met daaraan gekoppeld een wormbestrijdingsadvies, kunt u doelgericht en succesvol de maagdarmwormen bestrijden bij uw paard!


Door het regelmatig uitvoeren van een mestonderzoek gecombineerd met deskundig advies kunt u het volgende bereiken:
• Verminderd gebruik van ontwormingsmiddelen: uw paard wordt alleen ontwormd als het echt nodig is.

• Minder belasting van het paard en zijn omgeving met chemische middelen: ontwormingsmiddelen zijn immers chemische middelen.

• Vertraging van de ontwikkeling van wormresistentie: ook in Nederland worden steeds meer wormsoorten ongevoelig voor ontwormingsmiddelen!

• Een evenwichtige en natuurlijke wormbestrijding bij uw paard.

Hoe kan ik een wormeitelling laten uitvoeren?
Het is heel gemakkelijk! Via deze site kunt u een wormcheck kit bestellen, waarin alle benodigdheden en instructies zitten voor het verzamelen en opsturen van een mestmonster. Het mestmonster kunt u vervolgens in de bijgevoegde envelop met de normale briefpost naar ons laboratorium terugsturen! Na ontvangst van het mestmonster op ons laboratorium krijgt u binnen 2-3 werkdagen de resultaten per e-mail (of per post) thuis gestuurd.


VPL ‘Het Woud’

VPL ‘Het Woud’ is opgericht door een dierenarts, daarnaast is onze technisch adviseur een dierenarts-parasitoloog, tevens lid van de Europese Vereniging van Veterinaire Parasitologen. U krijgt dus altijd kundig en onafhankelijk advies!


De website voor paarden

Op onze site vindt u belangrijke (en interessante) informatie over de bestrijding van maagdarmwormen bij paarden en de voorname rol hierbij van mestonderzoek. Daarnaast vindt u informatie over de belangrijkste maagdarmwormen bij paarden. De belangrijkste bronnen waaruit geput is staan op de volgende pagina.
Wormbestrijding bij paarden: op basis van wormeitelling!


De afgelopen 20 jaar was de wormbestrijding bij paarden voor de meeste paardeneigenaren redelijk eenvoudig, middels het op gezette tijden toedienen van een ontwormingsspuit, vandaag de dag moeten we het toch echt anders doen.


Want wist u dat:
• tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!

• te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.

• een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.

• door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Er is dus behoefte aan een andere manier van maagdarmwormbestrijding: "vaak ontwormen bij paarden; het baat meestal niet, maar het schaadt vaak wel".


Veterinair Parasitologisch Laboratorium 'Het Woud' introduceert een nieuwe methode van wormbestrijding die paardeneigenaren in staat stelt om op een gezonde wijze de maagdarmwormen bij hun paarden te bestrijden. Door het daadwerkelijk tellen van wormeieren in de mest van uw paard met daaraan gekoppeld een wormbestrijdingsadvies, kunt u doelgericht en succesvol de maagdarmwormen bestrijden bij uw paard!


Door het regelmatig uitvoeren van een mestonderzoek gecombineerd met deskundig advies kunt u het volgende bereiken:
• Verminderd gebruik van ontwormingsmiddelen: uw paard wordt alleen ontwormd als het echt nodig is.

• Minder belasting van het paard en zijn omgeving met chemische middelen: ontwormingsmiddelen zijn immers chemische middelen.

• Vertraging van de ontwikkeling van wormresistentie: ook in Nederland worden steeds meer wormsoorten ongevoelig voor ontwormingsmiddelen!

• Een evenwichtige en natuurlijke wormbestrijding bij uw paard.

Hoe kan ik een wormeitelling laten uitvoeren?
Het is heel gemakkelijk! Via deze site kunt u een wormcheck kit bestellen, waarin alle benodigdheden en instructies zitten voor het verzamelen en opsturen van een mestmonster. Het mestmonster kunt u vervolgens in de bijgevoegde envelop met de normale briefpost naar ons laboratorium terugsturen! Na ontvangst van het mestmonster op ons laboratorium krijgt u binnen 2-3 werkdagen de resultaten per e-mail (of per post) thuis gestuurd.


VPL ‘Het Woud’

VPL ‘Het Woud’ is opgericht door een dierenarts, daarnaast is onze technisch adviseur een dierenarts-parasitoloog, tevens lid van de Europese Vereniging van Veterinaire Parasitologen. U krijgt dus altijd kundig en onafhankelijk advies!


De website voor paarden

Op onze site vindt u belangrijke (en interessante) informatie over de bestrijding van maagdarmwormen bij paarden en de voorname rol hierbij van mestonderzoek. Daarnaast vindt u informatie over de belangrijkste maagdarmwormen bij paarden. De belangrijkste bronnen waaruit geput is staan op de volgende pagina.

StalNollie

Berichten: 9181
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:32

het staat precies allemaal uitgelegt bij de beschrijving bij de kuur en staat volgens mijn ook nog op het doosje maar anders zit er altijd een bijsluiter bij

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:33

ff in iets verdiepen eer het al af te kraken mensen Knipoog !

StalNollie

Berichten: 9181
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:52

hoezo,
ik vind het gewoon raar dat dit gevraagt wordt als je iets gebruikt wat je nog nooit hebt gebruikt ofso dan lees je toch altijd eerst de bijsluiter anders kun je togh ook niet weten hoeveel hij mag hebben etc.

het is dus niet afkraken maar ik vind het wel belangrijk dat als je dingen gaat gebruiken lees de bijsluiter

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:37

liev_meisjuh schreef:
hoezo,
ik vind het gewoon raar dat dit gevraagt wordt als je iets gebruikt wat je nog nooit hebt gebruikt ofso dan lees je toch altijd eerst de bijsluiter anders kun je togh ook niet weten hoeveel hij mag hebben etc.

het is dus niet afkraken maar ik vind het wel belangrijk dat als je dingen gaat gebruiken lees de bijsluiter


Ik vind het vreemd dat jij mijn vraag vreemd vind. Zoals je had kunnen lezen heeft mijn stalhouder mijn paard ontwormd, buiten mijn weten om. Ik lees altijd ALLE bijsluiters.

Overgends moet ik zeggen dat het bij één wormenkuur heel duidelijk is hoeveel ze mogen hebben. Ik wil een tweede geven en ik vraag of iemand weet na hoelang dit kan. Ik heb de bijsluiter van die wormenkuur gelezen, maar daar staat niets over het gebruik vlak na een andere kuur, anders hoefde ik het ook niet te vragen.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoeveel tijd tussen 2 wormekuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:39

CooLLady schreef:
ff in iets verdiepen eer het al af te kraken mensen Knipoog !


Oh ja die site heb ik ook gelezen. Ik ben er alleen nog niet van overtuigd. De site van de heer Leen Taal ziet er ook netjes uit, en die is ook niet te vertrouwen. Als ik iets wil verkopen kan ik ook een mooi verhaal bij ophangen...