Bijvoeren in de zomer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 14:15

In de zomer gaat mijn paard 24u per dag op het land en krijgt dan in principe niet meer gevoerd.
Toch zou ik hem graag biotine (voor zijn hoeven) en evt knoflook (tegen de vliegen) bijvoeren. Normaal gesproken zou je dat natuurlijk door de brokken doen, maar aangezien hij deze niet meer krijgt.....
Heeft iemand een goed idee?
Kan het kwaad om deze supplementen "kaal" te geven?

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:16

kan je het niet over een handje brokken strooien? dan krijgt ie het toch nog met iets brokken,maar niet dat hij echt bijgevoerd word..

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 14:45

daar zat ik ook aan te denken, maar eigenlijk wil ik dus helemaal geen zakken met voer meer kopen, haha.
En ik vraag me af of de concentratie van de supplementen dan niet te hoog wordt, als je verder niet voert.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:49

Ik geef de Summerfit koeken van Pavo, dat zijn alle ontbrekende pitamientjes die ze met alleen gras en hooi niet meer binnenkrijgen. Die krijgt ze een halve per keer voeren, ik voer 2x. Ze zijn niet duur, iets van 9,- en je doet er een maand ofzo mee. Dan kan je alles nog bijgeven wat je bij wilt geven uiteraard en ze komen niets tekort.

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:52

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 01-03-24 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:58

he viv,
Jij hier hihi!
Hoe staat met de parafridders?
Groetjes, Manon.

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 15:05

Wildgirl schreef:
he viv,
Jij hier hihi!
Hoe staat met de parafridders?
Groetjes, Manon.


Hee Manon,
ja, ik hier! jij ook? Haha, laten we offtopic verder kleppen per pb...

Volgens mij worden er tips gegeven welke soort brok een paard in de zomer krijgt en hoeveel, maar mijn paard zal in de zomer dus HELEMAAL GEEN brokken krijgen (in principe).
Mijn vraag is of en hoe ik supplementen als biotine en knoflook kan bijvoeren, zodat zijn hoeven goed blijven en de vliegen hem minder zullen sarren.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:07

meng het door wat appels,wortel of wat brood?

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:44

Knoflook geven tegen de vliegen heeft geen zin. Dit heeft totaal geen effect op het paard (iig niet wetenschappelijk bewezen) en kan in grote hoeveelheden zelfs giftig zijn. Dus als je elke dag knoflook geeft in de zomer, stapelen de gifstoffen zich op in het lichaam en heb je kans op dezelfde vage klachten als bij jakobskruidvergiftiging. Ik raad je dus af om knoflook te voeren aan je paard, geef hem liever een schuilstal in de wei waar hij zich aan de meeste insekten kan onttrekken of doe een vliegendeken op.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:32

Meng het met wat slobber of zemelen. Is vaak ook in kleine porties te koop.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:28

knoflook kun je niet zonder iets anders geven. dat zal hij nooit eten ivm geur. (anders heb je een apart paard Knipoog)

je kan het proberen door water. al denk ik niet dat ze het drinken dan. door ruwvoer (plukje hooi) lijkt me ook lastig. ik zou toch nog 1 zak voer kopen en daar de hele zomer mee doen;)

Anoniem

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:59

Mijn paard mag ook absoluut niet veel krachtvoer; maar ik voer wel supplementen (kruiden/olie e.d.) dus geef ik dagelijks een kleine 200 gram en hier meng ik het doorheen.
Mijn paard is ook snel dik, maar zo met die 2 handjes en een schraal land gaat het prima.

maartje123
Berichten: 854
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Enkhuizen

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:03

Die van mij krijgen twee keer per dag hooi en ze staan in de middag een paar uurtje buiten. En voor de extra geef ik ze soms een pavo koek en heeel af en toe een beetje muslie maar dat eigenlijk bijna nooit. Als ik die van mij iets extera wilt geven bijvoorbeeld knoflook dan haal ik knoflookolie want dat is vloeibaar en dan doe ik dat in een klein spuitje en dan spuit ik dat zo in hun mond.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:45

Mijn pony leeft zomers op gras en krijgt elke dag als extra een Pavo Summerfit koek, hij vindt ze heerlijk en alles wat hij nog nodig heeft aan vitaminen en mineralen krijgt hij zo binnen. Lachen

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:54

Ja, Inge, zo doe ik het bij die van mij ook.
Ik voer nu nog wel een beetje bij, omdat het gras niet zo wil groeien (vanwege de droogte), maar als het straks weer goed geregend heeft, krijgt 'ie alleen de Pavo koeken nog......

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:22

Wat krijgt die van jou er nog bij? Mijne leefde van de winter ook al alleen op hooi dus de overgang van hooi naar gras was niet zo moeilijk voor hem Knipoog

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:13

Inge_ schreef:
Wat krijgt die van jou er nog bij? Mijne leefde van de winter ook al alleen op hooi dus de overgang van hooi naar gras was niet zo moeilijk voor hem Knipoog


Die van mij krijgt nu nog een beetje basisbrokken met wortel, appel, soms een peer (ja, het is een fruiteter Haha! ) en dat is het. Kuilgras zijn we mee gestopt sinds een paar dagen. Ik krijg van iedereen complimenten dat 'ie er zo geweldig uitziet (goed in conditie, glanzende zomervacht), dus ik ga er vanuit dat het goed is zo. Ik hou 'm wel een beetje sober, hoor, ik heb geen 10 soorten voer thuis staan.

Van de winter kreeg hij hooi/kuilgras en 1/2 kg basisbrokken met wortel e.d. per dag. Ik lees nu over wel of geen krachtvoer geven, maar Sam is nog in de groei, dus dat durfde ik niet aan. En als ik hem zo zie nu heb ik er echt goed aan gedaan. Deze zomer krijgt 'ie alleen gras en die koeken wat mij betreft.

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Bijvoeren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 08:48

ikenindi schreef:
knoflook kun je niet zonder iets anders geven. dat zal hij nooit eten ivm geur. (anders heb je een apart paard Knipoog)


Ik heb weleens begrepen dat het hem gelukt was in het voerhok 'in te breken' en toen een hele emmer knoflook heeft opgegeten, haha.

Ik zal er nog eens over nadenken of ik die supplementen dan toch maar door een handje brokken zal doen, dat zal hij in ieder geval opeten. Over knoflook heb ik ook al verschillende verhalen gelezen, de een zegt dat het geweldig werkt, de ander zegt dat dit niet zo is.... Ik zou het zo fijn vinden voor het beest als hij niet de hele zomer onder die deken hoeft te staan, maar gewoon in zijn blootje kan buitenspelen...