Paard moet op boxrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 17:02

Hoi, Mijn paard moet voorlopig zowiezo voor komende 6 weken op boxrust.. Wat kan ik haar het beste geven? Ze krijgt zowiezo de meusli die ik heb ( Zonder haver en enig andere stoffen waar ze druk of dik van kan worden) .

Ik zat te denken omdat ze van een overgang naar 24/7 weide met gras naar alleen niets in de stal gaat, sochtends een kwart bix en savonds een kwart schepje bix (De helft van de helft dus) En dan gewoon normaal 3 keer per dag een klein plukje hooi.. is dit nog te veel? Of is dit juist goed

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:04

een klein plakje hooi is niet genoeg hoor.
Ruwvoer is belangrijker dan het krachtvoer dat je haar wil gaang geven.

sunniebunnie

Berichten: 1786
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:04

My pony moet nu 3 maanden op boxrust en ik geef hem zemelen anders krijg hij koliek.
Hij heeft hele erge honger dus geef ik hem meer hooi dan voer..
Hij krijg 4 plakken perdag dus heeft hij geen honger meer
My pony moet nog 2 maanden en zo gaat het heel goed Lachen

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 17:05

Oke, dan zorg ik dat ze zowiezo voldoende hooi krijgt, en het bix verdeelt is dat wel goed? Aangezien ze toch wel iets kwa voer binne moet krijgen?

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:14

Ik zou overgaan op hooi, eventueel aangevuld met muesli. Geen brok. Brok is bedoeld voor de energie, en dat kan je paard nu rustig missen. Als je bang bent dat je paard te weinig mineralen ed binnenkrijgt, hang dan een liksteen op.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:07

Onbeperkt hooi geven. Krachtvoer heeft hij in principe niet nodig. Een pavo summerfit koek is genoeg. Dan krijgt hij alle vitaminen binnen. Mijn ervaring is dat ze van elk voer bij boxrust toch teveel energie krijgen en daar heb je alleen maar last van. Evt. bijv 2 worteltjes geven tijdens het voeren van de andere paarden.

elvis2002
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-04-07

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:50

Wij geven altijd een kwart biks en verder kuil gras.
Ze eten verder ook genoeg stro

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:23

Biks gaan afbouwen en onbeperkt ruwvoer gaan geven.

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:24

Zou ook idd gewoon meer hooi gaan geven en zeker niet te veel krachtvoer, anders kom ie over een week over z'n staldeur heen zetten.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:27

danielle1981 schreef:
Zou ook idd gewoon meer hooi gaan geven en zeker niet te veel krachtvoer, anders kom ie over een week over z'n staldeur heen zetten.


Ik weet niet wat voor beweging het paard mag verder? Mijn pony kreeg in januari slijmbeursontsteking en advies van de DA was om hem 24/7 op stal te zetten en 1 x per dag 10 min te wandelen. Gevolg; Elke dag een héél energievol paard (bokken, steigeren enz..). Achteraf had ik hem véél beter gewoon in een afgezet stuk wei kunnen zetten maargoed.. Kun jij nog doen !

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:50

mijn paard heeft deze winter 2 maanden boxrust gehad. Ik ben gestopt met krachtvoer (krachtvoer is nergens voor nodig voor een paard wat niks hoeft te doen) In plaats van krachtvoer ben ik hem van die Pavo summerfit koeken gaan voeren, zodat hij nog wel alle vitaminen/mineralen binnenkreeg. Verder gaf ik hem onbeperkt hooi zodat hij nog iets te doen had op stal.
succes de komende tijd, want boxrust is geen pretje Scheve mond

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:00

Oke, Ze heeft een liksteen, krijgt ook vitaminepoeder en ze staat nu op een klein weitje, maar mijn DA uit de clinic heeft het gewoon liever niet dat ze in een weitje staat, omdat deze behandeling al wat risico's met zig meebrengt, Ze heeft een scheur in haar diepe buigpees en een ontsteking in haar peesschede. Ik mag 1 x per dag met haar stappen aan de hand voor 20 a 30 min.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:13

Tsja je moet zelf beslissen of je je paard op de wei zet of op stal. Mijn paard explodeerde wanneer hij eindelijk zijn stal uitmocht en toen heeft hij rare sprongen gemaakt. Daar geneest een peesblessure ook niet sneller door.. Dan lijkt weidegang me nog beter Knipoog

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:43

Alytje schreef:
Tsja je moet zelf beslissen of je je paard op de wei zet of op stal. Mijn paard explodeerde wanneer hij eindelijk zijn stal uitmocht en toen heeft hij rare sprongen gemaakt. Daar geneest een peesblessure ook niet sneller door.. Dan lijkt weidegang me nog beter Knipoog


Klopt helemaal. Het paard kan beter hele dag gewoon vrij rondlopen, en er is dan idd de kans dat hij een keer gaat rennen (wat je dus kunt beperken door hem op een klein stuk te zetten) maar als hij een paar maanden op boxrust staat en alleen mag stappen aan de hand en dan opeens los mag, zal hij vele malen gekker gaan doen dan wanneer je hem nooit op boxrust heb gezet.

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:19

Ons paard heeft maanden met strenge boxrust gestaan. Ze mocht er niet eens uit als er gemest werd. Gelukkig is alles goed gekomen, maar als ik haar op een klein stukje buiten had gezet, dan was ze echt niet rustig geweest. Het is een arabier, maar nogal een heethoofd die van het minste of geringste al druk gaat doen. Op stal was ze toch heel braaf. Toen ze voor het eerst mocht stappen heb ik haar de eerste paar dagen een paar streepjes Tranquigel gegeven. Daarna liep ze elke dag braaf haar rondjes in de stapmolen. (dan liep ze rustiger dan aan de hand)
Je zou je paard i.p.v. brok of muesli ook elke dag een summerfit of aurakoek van Pavo kunnen geven. Daar zit geen energie in, maar wel alle vitaminen en mineralen die ze nodig hebben. De meeste paarden vinden ze erg lekker en het is handiger om te geven dan vitaminepoeder. Er zitten in één koek ongeveer net zo veel vitamines en mineralen als in 2 kg. brok. Voordeel van de koeken is dat ze er niet dik en druk van worden.

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 08:49

Jol1 schreef:
Ons paard heeft maanden met strenge boxrust gestaan. Ze mocht er niet eens uit als er gemest werd. Gelukkig is alles goed gekomen, maar als ik haar op een klein stukje buiten had gezet, dan was ze echt niet rustig geweest. Het is een arabier, maar nogal een heethoofd die van het minste of geringste al druk gaat doen. Op stal was ze toch heel braaf. Toen ze voor het eerst mocht stappen heb ik haar de eerste paar dagen een paar streepjes Tranquigel gegeven. Daarna liep ze elke dag braaf haar rondjes in de stapmolen. (dan liep ze rustiger dan aan de hand)
Je zou je paard i.p.v. brok of muesli ook elke dag een summerfit of aurakoek van Pavo kunnen geven. Daar zit geen energie in, maar wel alle vitaminen en mineralen die ze nodig hebben. De meeste paarden vinden ze erg lekker en het is handiger om te geven dan vitaminepoeder. Er zitten in één koek ongeveer net zo veel vitamines en mineralen als in 2 kg. brok. Voordeel van de koeken is dat ze er niet dik en druk van worden.


Inderdaad, die van mij bevat ook arabier haha het is een NRPS en die kan er ook wat van, Natuurlijk zou ik haar ook graag buiten willen maarja, ik doe nu maar liever wat mijn DA mij voorschrijft omdat ik het niet nog erger wil maken dan het al is, Ze staat nu de nacht binnen, dus de overgang van wei naar stal zal niet zo drastisch zijn als dat ze 24/7 op t land zou staan. Plus ik krijg wat van de DA mee om haar ietsje suffer te maken mocht ze lomp gaan lopen doen in haar stal. Maarja zolang ze gewoon te eten heb en niet al die kindertjes hun pony's door die stal heen en weer lope te sleure ( Wat niet nodig is want de poetsplaats, afspuitplaats etc is allemaal buiten) Dan zal ze ook wel gewoon rustig blijven. Ik ken mijn paard daar goed genoeg voor en ze heeft al eerder op rust gestaan vanwege een draadwond.

Anoniem

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:03

Ik zou alle krachtvoer stoppen en het dier onbeperkt hooi laten eten. Evengoed als het mogelijk is ivm blessures, wel 2 of 3 keer per dag minstens 10 min aan de hand stappen. Maar krachtvoer is echt niet nodig, en een tekort lopen ze niet zo snel op met ons hooi, zeker niet als ze niets doet. Krachtvoer is op die manier sowieso niet nodig en kan het paard evenmin te veel energie gaan geven wat gemoed tegenwerkt.

Als je haar de gansetijd kan laten knabbelen, zal ze zich ook weinig vervelen en een tevreden gevoel hebben met steeds een volle buik.

Anoniem

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:07

Toen mijn paard boxrust kreeg, heb ik in de wei bij het hek een stukje 2 x de grootte van zijn box afgezet, met een ton water, een een berg hooi. Beestje was rustig, was lekker buiten, vriendjes om hem heen die steeds even kwamen buurten en bij hem naast de draad kwamen grazen. Is helemaal vanaf dag 1 goed gegaan. Die van mij wordt onrustig en breekt de stal af, wordt nerveus als hij de kudde hoort rennen of hinniken omdat hij het niet kan zien.

Mijn credo is, als ze heel weinig ruimte buiten, dan zullen ze net zo hun benen belasten als op stal, bv wil iemand zijn paardje of is er een shet ergens die er bij kan komen staan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:37

PinkyBubble schreef:
Hoi, Mijn paard moet voorlopig zowiezo voor komende 6 weken op boxrust.. Wat kan ik haar het beste geven? Ze krijgt zowiezo de meusli die ik heb ( Zonder haver en enig andere stoffen waar ze druk of dik van kan worden) .

Ik zat te denken omdat ze van een overgang naar 24/7 weide met gras naar alleen niets in de stal gaat, sochtends een kwart bix en savonds een kwart schepje bix (De helft van de helft dus) En dan gewoon normaal 3 keer per dag een klein plukje hooi.. is dit nog te veel? Of is dit juist goed


muesli en andere krachtvoeren schrappen en veel hooi geven
het rantsoen van wel krachtvoer en vrijwel geen ruwvoer is absoluut het tegenovergestelde van wat ik zou doen

de basis van een rantsoen moet ten alle tijden uit ruwvoer bestaan , dit ivm het verteringstelsel(darmstelsel) van een paard
bij boxrust kan een dier geen extra energie gebruiken omdat hij het niet kwijt kan...
en dier komt van de wei af en is dus gewend aan onbeperkt ruwvoer

extra reden om niet zuinig te doen met hooi is het puntje vervelen
paard staat dalijk 24 uur per dag op stal te koekeloeren...gaat zichzelf dus helemaal sufvervelen
, door zoveel mogelijk(oud arm) hooi heeft het paard door de dag heen iets te doen

mijn standaard rantsoen bij boxrust is
zoveel mogelijk hooi(liefst 2e of als het even kan 3e snede...en liefst overjarig zodat het hooi weinig eiwitten etc etc bevat)
en daarnaast een aanvulling voor de vitamine en mineralen behoefte
dit kan een supplement in zemelen zijn of bijvoorbeeld een pavo koek

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:17

Wij hebben twee paarden op stal die beide met boxrust staan. De een heeft een dikke ontstoken knie en de andere heeft in het draad gezeten en staat van kogel tot knie in het verband.
Ze zijn allebei 3 jaar en net onder het zadel. En hebben energie voor tien. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en als krachtvoer vervanger krijgen ze een beetje slobber met de medicijnen er door heen. Die ene krijgt ook magnesium om hem rustig te houden anders stuitert hij zijn box uit.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:23

misschien heeft iemand het al gezegt, maar geef hem extra vitamine in een beetje slobber, voor de rest onbeperkt hooi. En zn stal goed schoon houden.
Toevallig staat de buurman van mijn paard ook op stalrust, wel echt verschrikkelijk sneu voor een paard.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:29

Ik heb er 2 die alleen maar mogen stappen. 1 heb ik in overleg met de DA toch maar naar buiten gedaan want die is na 3 dagen al levensgevaarlijk, de ander zet ik 3 x daags 20 minuten in de stapmolen. Ik heb het geprobeerd met de laatste om aan de hand te stappen maar daar deed ie 10 x zo gek als aan de stapmolen. Overigens krijgen ze minimaal krachtvoer en heel veel ruwvoeder.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:15

Dat heb ik dus ook met mijn paard. In de molen is die 10x rustiger dan aan de hand. Dus staat ze elke dag 2x 20 minuten (of wat langer) in de molen. Gaat best goed, al 6 weken.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:22

Maar...
als ik het goed begrijp, mag 'pinkybubble' har paard helemaal niet zn box uit...
Wat heeft hij dan?? (of heb ik hier overheen gelezen??)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard moet op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:09

Ik voerde (en nog steeds als suplement) paardenkernbrok van treurniet. In 100 gram paardenkernbrok zitten evenveel vitaminen en mineralen als in 1 kilo basisbrok, echter zit er maar weinig energie in. Op de site van treurniet kun je precies zien wat erin zit. Medicijnen mengde ik door wat appelmoes. Daarnaast kreeg ze gewoon 3x per dag een plakje hooi. Pas op met muesli, daar zit al snel heel veel energie in, net als slobber.