Zemelen, warm of koud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saltpepper
Berichten: 343
Geregistreerd: 22-02-06

Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:43

Ik heb gezocht, maar ik kan het precieze antwoord niet vinden.

Moeten zemelen weken in warm of koud water? Hoe lang moet het weken en hoeveel kan je een paard geven?

Mijn dierenarts heeft zemelen geadviseerd omdat ze selenium+vitE moet krijgen (ivm spierverzuring), maar dit laat ze nogal makkelijk liggen.

Ik hoop op een antwoord!

Greetz mexxiemaal

Wietse_07
Berichten: 2134
Geregistreerd: 10-07-06

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:48

Volgens mij maakt het niet veel uit of het warm of koud is,, wat je wel moet doen is het even een kwartiertje laten staan als je er water over heen hebt gedaan. Ik gaf ze zelf meestal warm.. Bloos

Wietse_07
Berichten: 2134
Geregistreerd: 10-07-06

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:48

Ohja zemelen moet je NIET in grote hoeveelheden geven!! een halve schep per keer ong.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:54

Zemelen moeten weken, maar het maakt niet uit of je dat in warm of koud water doet. Als je paard de zemelen laat liggen kun je proberen er wat suiker, appelmoes, stroop of honing doorheen te doen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:58

Zoveel zetten zemelen niet uit hoor. Als je het 10 minuutjes laat staan is het voldoende. Is niet vergelijkbaar met hoe erg bietenpulp uitzet.
Met warm water zal het wat sneller wellen dan met koud water, maar voor het paard zal het niet uitmaken of je het met koud of warm doet. Mijn paard geef ik het in de winter met warm water en in de zomer met koud water...

Anoniem

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:26

Ik laat het ook niet meer dan 10 minuten staan; is meer dan
voldoende.
En qua voeren doe ik het hetzelfde als Djilan Knipoog .

_Mevrouwtje_

Berichten: 478
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:21

Ik doe het meestal ook zo:

-In de winter: Met warm water.
&
-In de zomer met koud water.

annenna

Berichten: 269
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:28

pablo7 schreef:
Ohja zemelen moet je NIET in grote hoeveelheden geven!! een halve schep per keer ong.


ff een vraagje, waarom niet in grote hoeveelheden???

ju1982

Berichten: 944
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: Harderwijk

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:30

Ik geef mijn paard ook maar en halve schep per keer en meestal met lauw water en zet al klaar voordat ik ga rijden, heeft het iig lang genoeg gestaan Bloos ..........madame vindt lauw ook lekkerder dan met koud water...beetje verwent Tong uitsteken

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:30

mijn paard krijgt op DA advies één hele shep zemelen per dag(nog niet nat gemaakt) en doe dit gewoon met koud water. meestal meng ik het met halve shep sportbrok, omdat ze de zemelen niet altijd op eet( ook weer op DA advies) mijn paard heeft koliek operatie onder gaan vandaar.

als het is voor die supplementen, zou ik gewoon een half voer schepje nemen en dan die supplementen er door heen mixen, als ze het dan nog niet op eet, kan je er bijvoorbeeld een handje biks door heen mengen, en je kan altijd nog gaan voor slobber.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Zemelen, warm of koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:45

annenna schreef:
pablo7 schreef:
Ohja zemelen moet je NIET in grote hoeveelheden geven!! een halve schep per keer ong.


ff een vraagje, waarom niet in grote hoeveelheden???


Omdat als je meer dan een kg per dag zou gaan voeren de calcium fosforbalans zó scheef wordt dat het problemen kan gaan geven bij je paard. Zoals botontkalking ed. In het ergste geval de zogenaamde 'molenaarsziekte'.
Dus àls je al zoveel zemelen zou willen gaan voeren moet je er bijvoorbeeld een calciumrijk supplement bijgeven of een calciumrijk product zoals bietenpulp en/of lucerne.

2e probleem kan zijn dat teveel zemelen laxerend gaat werken. (al speelt bij dat laatste ook mee of je het nat of droog voert)