voedingsadvies nodig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Theeglas

Berichten: 2546
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 16:26

Hee,

Ik had een vraagje. Ik heb een ruintje van 2,2 jaar oud staan. Voorheen kreeg hij altijd veulenbrokken bij gevoerd met extra calciumpoeder. Nu was mij verteld dat hij nu beter van veulenbrokken af kon omdat hij al 2 was. En omdat de veulens endergelijke verder geen brokken krijgen wilt de staleigenaar niet speciaal voor hem steeds veulenbrokken meenemen. Nu krijgt hij dus af en toe prestatie maar mij lijkt me dat daar helemaal niet de stoffen inzitten die hij nodig heeft voor het groeien. Ook is hij de calcium zat (smaakt niet lekker denk ik en hij eet liever droge brokken. Heb alles al geprobeerd van muslie erbij tot honing.) Ik vind het belangrijk dat hij wel de juiste stoffen binnen krijgt omdat hij nog hard groeit. Nu is mijn vraag dus, wat is voor hem nou een goede brok(of anders) om bij te voeren? Of moet ik hem wel gewoon weer op veulen zetten? Wat ik dan gerust zelf kan halen, vanaf 26 mei hebben we paardenvoer op het dorp.

Alvast bedankt.

ps. wat voeren jullie, jullie 2 jarige eigenlijk allemaal?

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:31

De tweejarigen waar ik mee heb gewerkt staan allemaal in de opfok en hebben dus 24 uur per dag weiland om in te grazen. In de winter wordt er af en toe hooi bijgevoerd. Verder ligt er een liksteen en een automatissche drinkbak. Nog nooit brokken nodig gehad. Aan ruwvoer hebben de meeste paarden genoeg.

Theeglas

Berichten: 2546
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 16:37

De mijne krijgt dus precies hetzelfde als die. Heeft een liksteen endergelijke maar dan wel met een schep biks per dag erbij.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:51

die van mij kreeg ook geen brokken bij. nu is ze 3 en vanaf dat ze bijna 3 was heb ik haar wel muesli bijgevoerd(ivm slechte weerstand en ziekte). maar ze krijgt nu ook maar een halve kilo nu ze weer fit is...

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:21

In de winter 2 x daags schep Marstall - e - zonder haver, hooi onbeperkt. In de zomer, als er genoeg gras op het land staat wordt ze niet bijgevoerd. Maar voeren is kijken!!! Belangrijk is dat ze goed gevoerd is "in de merrie" als veulen de juiste bouwstoffen heeft gekregen door b.v. veulenvoer van Marstall. En na ongeveer 10 maanden gaan wij over op Marstall -e- zonder haver.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:48

Die van mij krijgt Juniorix.

Theeglas

Berichten: 2546
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:32

Dibah schreef:
In de winter 2 x daags schep Marstall - e - zonder haver, hooi onbeperkt. In de zomer, als er genoeg gras op het land staat wordt ze niet bijgevoerd. Maar voeren is kijken!!! Belangrijk is dat ze goed gevoerd is "in de merrie" als veulen de juiste bouwstoffen heeft gekregen door b.v. veulenvoer van Marstall. En na ongeveer 10 maanden gaan wij over op Marstall -e- zonder haver.


Voeren is kijken, dat is waar, hij ziet er ook prima uit hoor. Hij is niet te mager en niet te dik en glimt tegen je op dus dat zit wel goed.

Ik heb even op de site van dat Marstall gekeken, die zonder haver spreekt me ook wel aan. Waar kun je dat kopen?

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:09

Moet je even naar de producent bellen, dat is Hilkens Diervoeders 0475 - 50 12 18 en zij kunnen je dan vertellen wie in jouw regio het levert.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:11

mmm, op die leeftijd, (vanaf het moment dat ze van de moeder af zijn)
heb ik ze het liefste vol op het gras
, liksteen erbij en veel plezier, lekker veel bewegingsvrijheid en zonlicht, goed voor skelet etc etc
dan is er zeker in het seizoen weinig bijvoeding nodig
en in de winter vooral goed ruwvoer met liksteen
en mocht het nodig zijn krachtvoer

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:33

Tuurlijk, tegen gras kan je niet voeren. Maar vergeet de voedingsstoffen niet die een jong paard nodig heeft voor oa botstructuur
Het in de hand houden van de groei

The Rural Industries Research and Development Corporation of Australia heeft onlangs een lijst gepubliceerd met suggesties om het risico van DOD bij jonge paarden te minimaliseren.

¨ Bevorderen van een gematigde, gelijkmatige
groeisnelheid
¨ Voeding dient toereikend, maar nooit teveel energie te bevatten
¨ Calcium- en fosforverhouding dient te worden gehandhaafd tussen 3:1 en 1:1
¨ Handhaving van voldoende inname van mineralen zijnde calcium, fosfor, koper, zink,
mangaan, magnesium, selenium etc.
¨ Verschaf de mogelijkheid voor voldoende beweging
¨ Vermijdt het fokken met merries en hengsten die een aantal veulens hebben voortgebracht met DOD.

Dit is maar een stukje uit het artikel. Als je het volledige artikel wilt hebben moet je maar even een pm sturen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:16

klopt er is ene hoop waar je rekeing mee moet houden
maar het beste is op goed gras en veel zon en beweging
daar kan een stal met welke voeding dna ook niet tegenop
de rest kun je aanvullen met een mineralen pellet

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:18

Wat??Calcium bij veulenbrok bij voeren??Ik zou dat nooit doen,vergeet niet dat een veulenbrok helemaal kompleet is samengesteld voor veulens en jonge paarden.Zo krijg je een scheve verhouding tussen calcium en fosfor!!Voor een goed voedings advies zou ik de Pavo site eens bezoeken,die geven je een persoonlijk advies voor jou paard.Veel succes.. Vork Vork .

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: voedingsadvies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:07

wat Bandos hierboven aangeeft klopt ook wel ...
zodra je een supplement of voeding speciaal gericht op onpgroeiende paarden voert, dan zit daar alles in de juiste verhoudingen in
ga je daat iets naast voeren , zoals calcium haal je de verhoudingen uit balans