Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 245 van de 314 [ 7846 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Streefgewicht :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 20:00 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Thx! En dan aanbevolen hoeveelheid op streefgewicht of echte gewicht?

Het gewicht wat hij hoort te hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 20:01 



 
Profiel   

Thx, Dan deed ik het goed :D ze gaat nu over op andere balancer dus moet weer ff gaan rekenen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 20:09 



 
Profiel   

xLiez schreef
Dit is mijn dikke senior haha! Had hem net gewassen dus hij had niet zoveel zin meer. Hij is 19 en ziet er nog erg goed uit, momenteel iets te. We hebben een week niks gedaan door de warmte. Dus deze week weer lekker fanatiek bezig :D zoals jullie kunnen zien krijgt hij al een graasmasker op naar de wei!

Qua voer krijgt hij nu alleen pavo vital en een handje fiberforce.

[ [url=m/lXN3tA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Superleuke pony!!

Maarre..... 19 is toch niet echt senior?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 20:52 



 
Profiel   

Ninx schreef
xLiez schreef
Dit is mijn dikke senior haha! Had hem net gewassen dus hij had niet zoveel zin meer. Hij is 19 en ziet er nog erg goed uit, momenteel iets te. We hebben een week niks gedaan door de warmte. Dus deze week weer lekker fanatiek bezig :D zoals jullie kunnen zien krijgt hij al een graasmasker op naar de wei!

Qua voer krijgt hij nu alleen pavo vital en een handje fiberforce.

[ [url=m/lXN3tA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Superleuke pony!!

Maarre..... 19 is toch niet echt senior?


Thanks! Hij voelt zich ook absoluut geen senior hoor haha. Hij is nog volop aan het werk, ik hoop dat ik hem deze zomer slanker kan trainen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 21:14 



 
Profiel   

Leuk om alle startpunten te zien!
Van Eureka ook vandaag op de foto gezet

Nu 2 weken met graasmasker met 3cm gaatje
Kruiden op maat incl magnesium en appelazijn
Vitalbix Daily Complete Timothy


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 21:23 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ja idd petje af!
Merk je dat verschil niet hard in het rijden en qua conditie?


Vooral dat ik heel veel smaller zit, wat heel fijn is. :D

Kwa conditie was hij zelfs met obesitas vaak niet moe te krijgen. :')


Kwa balancer kijk ik liever naar wat/hoeveel erin zit en van daaruit kies ik een balancer. En dan kijken hoe hij het erop doet. En dan testen met meer en minder. Is het niks dan gaan we terug of verder zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 21:44 



 
Profiel   

Ik had een maandje geleden al wat foto's gedaan. Maar dit is hoe we begonnen in oktober 2019.

[ img ]

En vandaag was het zo:


[ img ]

Op dit moment probeer ik me vooral even niet te focussen op hoe slank ze er uit ziet. Maar vooral op hoe krijg ik meer spieren op d'r. Ze heeft al een beter gespierde kont en ik hoop dat d'r buikspieren de volgende zijn.

Ons schema is nu
2 dagen achter elkaar: 10 minuten stap, 10 minuten draf, 30 minuten galop, 10 minuten stap.
1 dag vrij
2 dagen achter elkaar: 10 minuten stap, 10 minuten draf, 30 minuten galop, 10 minuten stap.
1 dag vrij
1 dag oefenen met alleen buiten rijden. Afstand wisselt tussen de 1 a 1,5 km op het moment. Hangt van het meltdown moment af.

Als ik geen tijd heb om te rijden dan gaat ze aan de longeerlijn. 10 minuten draf, 20 minuten galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 23:13 



 
Profiel   

Wow houdt ze 30 min galop aan een stuk door vol? Wat een conditie zeg!
De mijne loopt af en toe 30 km ritten maar kan echt geen half uur blijven galopperen zonder stappauze :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 23:18 



 
Profiel   

Ja hoor. Dat heb ik gewoon rustig opgetrained. Elke week 2 minuten erbij. Inmiddels staan we al een maand stabiel op die 30. Maar verzwaar ik de oefeningen wel in de galop. Soms mist ze dan wel een keer hoor. Zoals vandaag viel ze er een keer uit na een stukje contragalop. Maar dan stap ik een halve kant en galoppeer ik gewoon opnieuw aan.
Ik rij ook spaans. Doma Vaquera, die paarden wordt geleerd om zoveel mogelijk van hun werk in stap en galop te doen. Dat is comfortabeler als je werkt op het land en het helpt met de wendbaarheid. Ik hoop dat als ze straks een beetje beter alleen op buitenrit durft dat we dan ook rondjes park kunnen doen in een lekker galopje, dat is tussen de 5 en 8 km.

Overigens, ze vind het wel zwaar. Ze zweet als een malle, maar ze vind het ook heerlijk. Ze houdt meer van galopperen dan van draven, altijd al gehad. Dat maakt het makkelijk. Toen we d'r in het voorjaar op de wei gooide liep ze in d'r uppie na 30/35 minuten nog steeds rondjes te galloperen en te bokken. Moeders en de koeien waren al lang klaar. Maar mevrouw wilde nog wel even door gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 23:41 



 
Profiel   

Klinkt wel een goed idee eigelijk! Ga ik ook eens proberen op te bouwen met de mijne, want die vindt de galop altijd de moeilijkste gang. Rij je dit in de piste of buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 23:45 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Klinkt wel een goed idee eigelijk! Ga ik ook eens proberen op te bouwen met de mijne, want die vindt de galop altijd de moeilijkste gang. Rij je dit in de piste of buiten?


Alleen in de piste. Vorige zomer had ik nog iemand om mee buiten te rijden. Maar dit jaar niet, en alleen heeft ze nog geen zekerheid genoeg.

Ik ben zo begonnen (naja vanaf de basis conditie) 10 minuten instappen en uitstappen zit er altijd nog bij:

week 1 2 x 5 minuten galop met 10 minuten draf ertussen
week 2 2 x 6 minuten galop met 12 minuten draf ertussen
week 3 2 x 7 minuten galop met 14 minuten draf ertussen
week 4 2 x 8 minuten galop met 16 minuten draf ertussen
week 5 2 x 9 minuten galop met 18 minuten draf ertussen
week 6 2 x 10 minuten galop met 20 minuten draf ertussen

week 7 10 minuten draf, 10 minuten galop, 10 minuten draf, 10 minuten galop
week 8 6 minuten draf, 12 minuten galop, 6 minuten draf, 12 minuten galop,
week 9 7 minuten draf, 14 minuten galop, 7 minuten draf, 14 minuten galop
week 10 7,5 minuten draf, 15 minuten galop, 7,5 minuten draf, 15 minuten galop

week 11 10 minuten galop, 10 minuten draf, 20 minuten galop
week 12 5 minuten galop, 10 minuten draf, 25 minuten galop
week 13 10 minuten draf, 30 minuten galop

Eerlijk gezegd weet ik niet of die laatste 2 weken nog iets uitmaakte. Maar ik had dit van te voren zo uitgeschreven en heb me er ook aan gehouden. Ik gebruikte altijd deelbare minuten opdat ik dan een simpelte interval timer kon gebruiken voor het waarschuwen van tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 00:31 



 
Profiel   

Zelfs vijf minuten aan een stuk galop lukt hier niet, respect := maar ook geen piste dus het hangt af van de vreselijke paden hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 07:54 



 
Profiel   

Bedankt voor dit handige schema!
Ga het eens proberen :)

5 min galop gaat de mijne prima lukken om mee te beginnen. Ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 07:55 



 
Profiel   

Hallo mag ik hier even binnenvallen?
Heeft iemand hier ervaring met het laten afvallen van je paard zonder arbeid ivm blessure op een pensionstal?
We waren goed bezig met opbouwen qua arbeid, maar ze staat inmiddels weer stil helaas.
Qua eten krijgt ze een handje brok als de rest wat krijgt, wat luzerne voor bij de supplementen, hooi en overdag op een korte weide. Ik weet niet zo goed waar ik nu nog echt winst kan behalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 09:41 



 
Profiel   

Mag je wel wandelen?

Verder op korte wei, is veel suiker wat weer een dikmaker is. Dus daar kan je met een graasmasker werken. Hooi uitmeten op gewicht en in slowfeeder op stal. Dat is hoe ik het doe, al is die van mij wel weer in beweging nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 09:51 



 
Profiel   

Een korte weide bevat heel veel suikers ik denk dat je daar je winst kan zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 09:52 



 
Profiel   

@Josien_ krijgt ze afgewogen hooi? Hooi wegen en uit fijnmazige netten voeren (+eventueel nog weken of met stro mengen) lijkt me geen slecht idee.

Mag je tenminste stappen aan de hand of dat ook slechts beperkt?

Ik heb een vergelijkbaar probleem trouwens, paard met een peesblessure dat behoorlijk aan het uitdijen is. ik maak me er inmiddels echt flink zorgen om :( Mevrouw staat 24/7 in de wei, dat juist omwille de blessure omdat er geen andere methode is om haar rustig te houden. Vorig jaar werd ze exact zo gehouden, onbeperkte weidegang + vitaminekorrel, en bleef prima op gewicht maar toen kreeg ze aardig veel beweging - 5/6x per week rijden en/of longeren, waaronder lange buitenritten, crosstrainingen, wedstrijden, noem maar op. Alhoewel het een warmbloed is (KWPN), is ze een typische goed doer die nauwelijks voer nodig heeft (en krachtvoer helemaal niet) en hier lopen we nu keihard tegenaan :n

Ik mag met haar onbeperkt stappen op alle ondergronden en +/- 8 minuut draven onder het zadel dus in het kader van afslanken gaan we zoveel mogelijk naar buiten, onder het zadel of aan de hand. Gelukkig is ze wel goed alleen buiten te rijden :)

Ik overweeg een grasmasker maar ik twijfel nog of het een goed idee is bij een heel bloederig paard dat zich makkelijk verongelukt :+ Daarnaast staat het gras aardig hoog en dat is voor zover ik weet niet zo'n succes icm een grasmasker :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:03 



 
Profiel   

oliebol ik ben vergeten fotootje te maken, vind het ook leuk om daar aan mee te doen.
Hier leek het twee weken geleden echt de goede kant op te gaan na een weekje glucobalance en wat andere aanpassingen, maar nu zijn ze v weide gewisseld en lijkt het opgezette er weer te zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:16 



 
Profiel   

Hier ook een paard met blessure vanuit volle training. Ik mag alleen een paar keer per week een rondje wandelen.
Het enige dat hier helpt is beperkt gras (strookbegrazing) en afgewogen hoeveelheid hooi en stro. En dan een balancer.
Het houdt het dik worden niet helemaal tegen, maar het beperkt de schade.
In jouw geval zou ik zoveel mogelijk buiten stappen. En dan wel op een trainingsmanier. Dus correct over de rug en correct tempo. Als dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:18 



 
Profiel   

[ img ]

Toch een foto v deze tijd kunnen vinden. Dit was 8 juni. Zal deze week nog even een duidelijkere nieuwe foto maken.

Ik merk trouwens vooral bij mij dat ik het lastig vind om genoeg tijd te maken voor langere ritten...
Ik heb best een druk leven naast de paarden en red het echt wel om elke dag een uur in de bak te trainen, maar op een langere buitenrit kan alleen al niet. Ik moet altijd iemand vinden die mee kan op de fiets of met het paard en merk toch dat dit best een ding is... kwestie van oefenen ook natuurlijk. Merk dat na een aantal langere ritten ze al veel makkelijker nieuwe wegen inslaat zonder spanning.
Deze week zit mijn agenda ook bomvol en zou ik niet weten wanneer ik op buitenrit kan.

En voor wat betreft mensen die alleen mogen stappen:
Ik stap veelal op buitenrit en dan in een goed tempo inderdaad zoals hierboven ook gezegd wordt, dit doet echt heel erg goed voor die van mij al. Ik mag alles wel maar kom veelal op wegen en zit dan weer met hoeven die snel slijten als ik hier veel draaf. In de weken dat ik wel vaker op lange buitenrit ga zie ik dit direct terug aan mijn paard qua afvallen.

Oja en nog even terugkomend op mijn vraag over de hoeven. Is niet persé dat het afbrokkelt. Is echt dat het afslijt en er wat kleine scheurtjes ontstaan. Ik ga mijn hoefsmid even om advies vragen en anders als ik langere ritten wil blijven maken toch maar kijken voor hoefschoenen. Wat ik hierover weet is dat je deze het beste kan laten aanmeten toch? En aan wat voor bedragen moet je dan denken?
Iemand die ook weet wie dat in de omgeving van de achterhoek doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:20 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe ver je in de Achterhoek zit, maar ik weet dat Jessica Vos in ieder geval een route omgeving De Steeg heeft voor bekappen. Dus ik ga er vanuit dat ze dan ook wel iets verder gaat voor aanmeten van hoefschoenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 10:36 



 
Profiel   

Even wat antwoorden:
Ze krijgt hooi in een slowfeeder op stal, dit is niet specifiek afgewogen maar bepaald door de staleigenaar. Die is niet snel van te veel voeren als ze niet vol in het werk staan dus het is geen super ruime portie.
Ik zou het voor het idee een keer kunnen wegen maar qua hoeveelheid ben ik afhankelijk van de stal en wil eigenlijk liever niet minder hooi geven op stal. Ze staat op stro dus daar knabbelt ze wel aan. Wat zou nat hooi extra kunnen doen?

Qua weide is er geen mogelijkheid om op zand te zetten helaas. Het is stal of weide, niets er tussenin.
Een graasmasker ben ik inderdaad aan het overwegen, ik verwacht dat ze daar wel boos om zal worden maar een goede om te onderzoeken.

Het gaat mogelijk om een terugval bij peesblessure dus verwacht straks wel weer te mogen stappen, maar dat zal in het ergste geval met opbouwschema zijn. We waren nu weer een half jaar terug in het werk dus ze is wel al veel afgevallen, maar mag nog meer en zal voorlopig nog niet echt door werk zijn.
Volgende week nog een controle en echo dus dan zal ik ook vragen hoe en wat. Nu is het nog even afwachten of ze nog goed loopt als de pijnstilling is uitgewerkt.

Bedankt voor de tips alvast!

Ik zal vanavond een foto maken maar hier vast een idee.

[ img ]
Dit was gisteren.

[ img ]
Dit was in april.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 11:45 



 
Profiel   

Die van mij staat ook op rust. Dit wegens white line disease in haar hoef.

[ img ]
Bovenste foto begonnen we op 24 april.
2e foto is van 11 juni.

Staat gemiddeld 7 uur per dag op het gras, met het warme weer (en hoog gras) zonder graasmasker. Op stal 2x2 mazen en er gaat max 10 kilo in der net. Ze woog 581 streef is naar 500. Volgens meetlint zit ze nu op 540.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 12:09 



 
Profiel   

Valt die van jou af met 10 kg hooi en 7 uur weidegang per dag?
Dan kan ik die van mij de kliniek inrollen denk ik. Oneerlijk :+

Hoe groot is ze?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 245 van de 314 [ 7846 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen