Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 314 [ 7833 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Dit is de eerste post in het centrale topic over paarden die te dik zijn en waar men afvaltips voor zoekt.

Er zijn al meerdere topics met tips geweest waarvan ik de links hier nog bij zal plaatsen, maar de bedoeling is voortaan alle vragen over afvallen ed in dit topic te stellen. Aparte topics worden gesloten.

Pony met overgewicht
Veel te dik paard, iemand tips?
Paard af laten vallen zonder beweging??
Voerschema voor dikkertje met weidegang
Pony wordt niet bereden -> langzaamaan een tonnetje
Help mijn paard is te dik

Via de zoekfunctie zijn er nog veel meer te vinden.



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TAG aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 10:51 



 
Profiel   

Sinds gisteren krijgt mijn paard magnesiumchelaat Feel Good 30, kalmerend supplement, bijgevoerd.
Ze krijgt momenteel hooguit een kilo merriebrok per dag en de weidegang wordt gerantsoeneerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 12:17 



 
Profiel   

Ook mijn paard sinds gisteren op dezelfde als tienus Ja
Staat 24/7 buiten en sinds gisterenavond op een schraal stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 12:19 



 
Profiel   

ook hetzelfde als Tienus en Bitchy minus de kilo brok! Ze staat nu zielig te zijn en te balen samen met het paard van BitchyWitchy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 12:57 



 
Profiel   

djuno schreef
ook hetzelfde als Tienus en Bitchy minus de kilo brok! Ze staat nu zielig te zijn en te balen samen met het paard van BitchyWitchy.

Klopt, zonder brok....
Paanies aan de Sonja Bakker Clown

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 13:00 



 
Profiel   

Interessante informatie over dit onderwerp is te vinden op de site http://www.paardnatuurlijk.nl , kijk bij 'onderzoek en testen' en dan bij 'insulineresistentie'.
Waarschijnlijk herkennen een boel eigenaren van te dikke paarden daar heel veel in.

Als dat zo is, dan is het zinvol om magnesium bij te voeren. Deze verbetert de insuline opname.
Bovendien wordt het vaak gebruikt als middel na hoefbevangenheid, dat ook een sterke relatie heeft met overgewicht en insulineresistentie.

Magnesiumchelaat is de best opneembare vorm (organisch) en verkrijgbaar bij Paardnatuurlijk. Ook de Feelgood30 van de Welkoop, in de kalmeringsvariant zit magnesiumchelaat.
Magnesium wordt ook vaak gezien als stressverlagend middel.

Een kleine greep uit het verhaal van Paardnatuurlijk:
Citaat
De meeste paarden die lijden aan insulineresistentie hebben overgewicht. Door het voortdurend hoge insulinegehalte wordt het onmogelijk om vet af te breken, waardoor deze paarden te dik blijven, ook al staan ze op een streng dieet. Opvallend daarbij is dat het vet zich vooral concentreert bij de manenkam, staartaanzet en flanken. De "harde nek" is typerend voor paarden die lijden aan insulineresistentie.

Vaak is hierbij overigens sprake van een vicieuze cirkel: Een te hoog insulinepeil zorgt voor behoud van vet, maar hoe dikker het dier is, hoe meer insuline het nodig heeft.


Ondergewicht ontstaat in een minderheid van de gevallen, met name in de situatie waarbij de insulineresistentie een kritisch niveau heeft bereikt. De cellen zijn dan nog maar nauwelijks in staat om glucose op te nemen. Opvallend daarbij is dat het vet op de vreemde plaatsen (manenkam) vaak wel behouden blijft.


Verder is het wel verstandig voldoende ruwvoer te geven, beter is het om krachtvoer weg te laten of te kiezen voor een variant met weinig zetmeel en suiker, of Pavo koeken voor de vitaminen.

Mijn paard was ook te dik, het bleek ook uit bloedonderzoek dat hij beginnende insulineresistentie had.
Ik ben toen ander hooi gaan geven (van lang, uitgegroeid gras) 6 dagen per week bewegen (in plaats van 3) en magnesium bijvoeren.
Na een maand kon ik verschil zien, en hij valt nog steeds af. Het moet ook niet te snel gebeuren, dat is erg ongezond. Hij staat inmiddels 8-10 uur per dag in een normale wei (dus géén zanderig kaal stuk) en hij wordt nog steeds een beetje slanker.

Voor de liefhebbers een paar foto's, waarop je kunt zien wat het verschil is:
(@mods: ik hoop dat dit niet teveel foto's zijn, maar het is handig dat je ze bij elkaar ziet om het verschil goed te kunnen zien Bloos )

Vóór
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=Z46NMMVP

Tijdens
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=PSLLVBCC

April 2007
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=YFC4MH6V

Wat je op de foto's niet kan zien is dat het 'juskuiltje' op zijn kont is verdwenen, en dat de vetballen op zijn schouders nu spierbundeltjes zijn.
Ik ben zeker niet minder hooi gaan voeren. Eerder meer. Maar dan wel een soort met een hoog structuurgehalte. En verder geef ik geen (hoeveelheden) wortels, appels, snoepjes, biks, van die likstenen met smaakjes en andere poespas.
Als beloning krijgt hij een klein stukje wortel of knolselderij, of een stukje van zo'n Pavo koek, en speciale muesli met heel weinig koolhydraten. (zetmeel en suiker)
Voer voor hoefbevangen paarden of paarden met stofwisselingsziekten zijn dan het meest geschikt.
Dus Safe and Sound van Dodson en Horrel of Marstall Vito.


Laatst bijgewerkt door Ammy01 op 05-06-07 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 14:51 



 
Profiel   

Ik zit met twee superdikke shetten (en één normale) die alleen gedoseerd gras en hooi te eten krijgen (en in de winter worteltjes). Worden al dik van een aanwaaiend grassprietje. Ik meld me bij dit topic --> wie weet worden ze nog eens slank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 14:58 



 
Profiel   

Franka....je foto's doen het niet Huilen ....en ik ben zo vreeeeeeeselijk nieuwsgierig Bloos

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 15:41 



 
Profiel   

Yinari schreef
Ik zit met twee superdikke shetten (en één normale) die alleen gedoseerd gras en hooi te eten krijgen (en in de winter worteltjes). Worden al dik van een aanwaaiend grassprietje. Ik meld me bij dit topic --> wie weet worden ze nog eens slank!


wortels zijn niet goed. Een keer een worteltje is niet zo erg...maar veel wortels is fout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 15:42 



 
Profiel   

Ze krijgen dagelijks 3 à 4 wortels per shet. Dat lijkt me niet teveel (verder krijgen ze hélemaal niets behalve ruwvoer). Heb je andere opties? Ik hoor het graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 19:59 



 
Profiel   

Ook ik meld me aan. Mijn shet staat op een kaal stuk, krijgt ook langstengelig hooi en vanaf vandaag elke dag een handje lucerne, natgemaakt met een schepje feelgood 30 kalmerend. Verder doe ik er twee pompjes olie over van de paardendrogist voor zijn vacht. Hij is al een heel stuk afgevallen en krijgt nu bijna elke dag beweging naast de fiets, naast mijn paard, voor de sulky of in de molen. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen! Hij moet gewoon slank zijn en in goede conditie ivm zijn luchtwegproblemen, die met overgewicht verergeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 20:09 



 
Profiel   

Yinari schreef
Ze krijgen dagelijks 3 à 4 wortels per shet. Dat lijkt me niet teveel (verder krijgen ze hélemaal niets behalve ruwvoer). Heb je andere opties? Ik hoor het graag!


ja...knolselderij Vingers aflikken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 20:50 



 
Profiel   

Ehm, is dat serieus? Kan ik dat dagelijks geven? En is dat ook per krat te koop?
Vinden ze dat lekker? --> het grote knolselderij-vragen-uur Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 21:33 



 
Profiel   

Weet iemand of er in zemelen veel calcium zit? Want daar staat me zoiets van bij, en je kunt de magnesium beter niet geven icm voer waar (veel) calcium inzit. Ik dacht het goed te doen met lucerne, maar daar zit dus ook veel calcium in blijkt uit paardnatuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 21:35 



 

@ Franka_Vosje ; Ben ook erg benieuwd naar je foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 21:41 



 
Profiel   

Nog een vraag, maar best wel een moeilijke. Hoe moet de calcium-fosfor verhouding zijn, en dan ook nog weer eens in verhouding tot de magnesium? Want de magnesium opname is afhankelijk van calcium, maar te veel fosfor zorgt weer voor een slechte opname van het calcium. Maar neemt een paard dan wel alsnog zijn magnesium op?

Beetje ingewikkeld maar wie weet dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 21:51 



 
Profiel   

Nog een poging voor de foto's:

Vóór:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z46NMMVP

Tijdens:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PSLLVBCC

April 2007:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YFC4MH6V


het grote knolselderij-vragen-uur: ja dat vinden ze heel lekker. Er zit weinig suiker in dus heel wat beter dan wortels of appels. Probleem is dat het momenteel heel moeilijk te krijgen is.
Ik kan er nu ook niet meer aankomen. In het voorjaar is dat het moeilijkst, in de zomer zal het misschien weer beter worden.
In de herfst en winter is het volop verkrijgbaar.
Het ruikt naar soep Clown ; er wordt ook erwtensoep mee gemaakt.
Ik gebruik nu brokjes Pavo summerfit koeken.

@dinkygirl:
weer een citaat van paardnatuurlijk:
Citaat
Een overmaat aan calcium, eveneens een mineraal, blijkt de magnesiumopname te verstoren. Calcium komt in voldoende mate voor in een natuurlijke voeding, bestaande uit gras en hooi. Calcium en Magnesium lijken in chemisch opzicht sterk op elkaar, en worden dan ook door het lichaam op dezelfde manier opgenomen en getransporteerd. Ga je nu de hoeveelheid mineralen (waaronder calcium en magnesium) kunstmatig verhogen, dan gebeuren er een paar dingen:

* Het calcium komt nu meer voor in het voedsel, en wordt als eerste opgenomen.
* Wanneer er genoeg calcium is opgenomen wordt de opname van calcium én magnesium (als neveneffect) geblokkeerd.
* Er zijn maar liefst vier hormonen (PTH, ADH, calcitonin, glucagon) die reageren op het calciumgehalte van het bloed. Wanneer het calciumgehalte stijgt krijgen de nieren de opdracht om meer calcium uit te scheiden, maar omdat de nieren geen onderscheid kunnen maken tussen calcium en magnesium wordt hiermee het, vaak toch al schaarse, magnesium weggespoeld.

Doordat paarden meer calcium krijgen dan vroeger treedt een magnesium-tekort dus eerder op, zelfs wanneer er voldoende magnesium in de voeding voorkomt en de calcium-magnesium-verhouding theoretisch in orde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 22:29 



 

Zo het resultaat is duidelijk te zien op de foto's Ja .

Ik vroeg me ook iets af..
Wat is het verschil tussen Magnesiumchelaat- en citraat?
Ik zag deze namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-07 08:26 



 
Profiel   

Franka ja dat had ik gelezen idd Ja maar dat riep juist mijn vragen op. De fosfor wordt hier ook helemaal niet in genoemd. De fosfor verstoord de calciumopname namelijk, maar wat is de invloed hiervan op het magnesium?

*edit* heb net een mail naar paardnatuurlijk gestuurd met deze vragen* Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-07 09:20 



 
Profiel   

calcium:fosfor verhouding moet 1,5 a 2:1 zijn
Dus 1,5 tot 2x zoveel Calcium als Fosfor. De verhouding met Magnesium weet ik niet uit mijn hoofd.
Zemelen en andere granen zijn fosforrijk en calciumarm. Lucerne en bietenpulp net andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-07 11:20 



 
Profiel   

Djilan bedankt!

Je zou dus verwachten, als je even voor het gemak aanneemt dat fosfor de magnesium-opname niet verstoord, dat je magnesium dus het beste met zemelen of graanproducten kan voeren. Dan is alleen nog de vraag of fosfor de Mg-opname idd niet verstoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-07 20:25 



 
Profiel   

_Mirthe schreef
Zo het resultaat is duidelijk te zien op de foto's Ja .

Ik vroeg me ook iets af..
Wat is het verschil tussen Magnesiumchelaat- en citraat?
Ik zag deze namelijk.


Magnesiumchelaat is organisch en magnesiumcitraat anorganisch.
Wederom een citaat van PN:

Citaat
* Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.
* Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-07 20:34 



 
Profiel   

romeorowan schreef
Ik heb ook wel een foto van Indiana van 2004 en een foto van 2 weken geleden, waarop heel goed te zien is hoe ze is afgevallen.


Hier de foto's van romeorowan:

2004:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=I6HPD7XO

ruim 2 weken geleden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HPJPSO7G

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-07 16:37 



 
Profiel   

FF off topic, sorry, waarom heb je de leadrope op foto twee op die manier Franka??

Verder denk ik erover om Daniek, als ze weer op gewicht is, een graaskorf om te doen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-07 23:45 



 
Profiel   

Welke foto bedoel je? Foto 2 van Franka_Vosje zelf, of foto 2 die Franka_Vosje erop heeft gezet voor mij?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-07 10:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 314 [ 7833 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen