Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 270 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Maar je weidemaatjes hadden misschien wel meer nodig?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 23:32 



 
Profiel   

Nee, moeders mag ook helemaal niet zo veel hebben. De 2 shetjes zijn allebei hoefbevangen geweest vorige winter. Dus ook die staan op beperkt. De rest staat al op stal. Daarom ging het dit jaar ook zo goed. Niemand die wilde dat z'n dier veel eten kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 09:17 



 
Profiel   

Dan is het echt wel vreemd idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 10:00 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Ik kan er al 2 dagen niet van slapen. Baal zo enorm. Ze was zo super mooi op gewicht, maanden goed vol gehouden. 4 weken geleden op vakantie gegaan. 2 weken geleden terug gekomen. Vond d'r al wat dikker geworden. Maar goed dat kan. Maar de afgelopen 2 weken leek ze ook steeds dikker te worden. Dacht dat het kwam omdat ze misschien hooi stalen van de koeien. Tot ik er gisterenavond achter kwam dat weidehouder s avonds in het donker nog een dag portie voor ze neerlegd. Ze krijgen nu dus iets van 2 keer wat ze mogen hebben. Samen met de kalveren heeft ze ze de afgelopen 4 weken zo'n 60 kg per dag gevoerd. Ipv de 30/35 die ze normaal krijgen... Gisteren boos aangesproken, vanmorgen op stal komen en weer veel te veel liggen. Heb d'r nu maar d'r graasmasker opgezet. Echt kan wel janken.


Ik snap je boosheid en frustratie volkomen, dat is ook gewoon küt. :(:)
Ook simpelweg echt niet oké van de weidehouder dat hij meer voert dan dat jij als eigenaar van je paard wil. :n Overgewicht is gewoon heel gevaarlijk en als dat op deze manier in stand wordt gehouden, kan ik me je boosheid en bezorgdheid heel goed voorstellen.. Dikke knuffel voor jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 21:55 



 
Profiel   

Veulen84 wat rot dat het nog niet is opgelost met het aanspreken van de stalhouder. En je pony er de dupe van wordt, 30kg is teveel voor zo'n kleintje om aan te komen.

Hier maandag naar de kliniek geweest om haar suikers weer te laten testen.
Kreeg complimenten voor hoe mooi ze op gewicht is en meer hoeft er niet af.
Ze is dus in 7 maand van 470 naar 400 kg gegaan en blijft nu keurig op gewicht.

Dieet is dus onder controle, helaas wel zonder gras dus in de zomer op de paddock, terwijl de rest de weide in gaat. Ze heeft zich er inmiddels wel bij neergelegd gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 10:43 



 
Profiel   

Wat ontzettend zuur Veulen84, wat zonde van alles wat er al bereikt was :\ echt een tegenslag zo. Ik herken het te veel voeren helaas van de vorige stal wel... dat was heel lastig afstemmen..

Marlies wat goed zeg! Mooi resultaat!


Hier staat de bolle er nu zo bij:
[ img ]

Nog niet op het gewicht waar hij naar toe zou moeten maar hij gaat heel anders de winter in dan vorig jaar. Dus daar ben ik blij mee. Volgens het meetlint zou hij 50 tot 60 kg kwijt zijn. De winter kijk ik even aan hoe hij het doet in deze omgeving (gewoon doorgaan met wat we doen) en dan in het voorjaar weer nieuw plan maken indien nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 18:14 



 
Profiel   

Ik had gisteren toch een kleine overwinning bij de zadelmaker, er is 11cm omvang af sinds maart. De zadelpasser meet en registreert dat bij elk bezoek. Ze ging van 194 naar 198 naar 187 nu. Ze past dus ons fijne zadel weer, die voor mij toch wat lekkerder zit. Helemaal happy!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 20:56 



 
Profiel   

[ img ]

Hier kwam meneer weer aan (vooral de vetbulten werden meer). +/- 7,5 u op het gras met masker en blijkbaar hoger in energie hooi was niet zo'n goede combi met afvallen. Ik kwam er ook achter dat het gat van het masker groter is geworden. Helpt er natuurlijk ook niet bij. Volgend jaar maar even kijken voor een nieuwe. :+

Nu alweer een poos terug naar +/- 4 uur op het gras, en wat meer stro en minder hooi. Gelukkig valt de schade mee, maar toch wel jammer.

Kwa werk probeer ik nu ook wat meer km te maken en met grondwerk echt aan het werk te zetten.

Verder kan ik wel steeds beter de ribben voelen, gaatje extra aansingelen en voelt zich verder tevreden. Mijn doel was om rond deze tijd klaar te zijn met afvallen, maar door drukte helaas niet gelukt. Hij is in elk geval geen obesitas meer, dus dat is al heel wat. Aan de andere kant, ik hoef nu niet bang te zijn dat hij vetjes tekort heeft voor de winter. <<) :')

Ik ben ook wel benieuwd of de vetbulten (ooit) weg zouden gaan. Maar we gaan het zien (of niet). :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 13:55 



 
Profiel   

@veulen84 wat rot zeg... Ik kan me goed voorstellen dat je baalt. Menig ander zou blij zijn dat de staleigenaar meer voert maar in het geval van onze paardjes hier is dat echt geen pretje...

Wat fijn dat het bij de rest toch wel goed gaat ondanks iets wat een terugval hierboven.
Ook Elaya gaat veel minder heftig de zomer uit dan vorig jaar, dus ik ben tevreden. Hopelijk kan ik deze winter zo doorgaan en dan komt het hopelijk voor we de zomerweide weer in gaan op een gezond gewicht.

Kan ik jullie nog even om advies vragen voor wat betreft gluco balance.
Ik heb tot nu toe elke keer 6 a 8 weken gluco balance gegeven en dan een stopweek gehad (elke dag krijgt ze 1 schepje). Morgen wisselen ze v zomerweide naar winterweide en dan staat er dus wel weer flink wat gras. Alleen denk dat daar inmiddels niet meer zoveel in zit? of heb ik dat mis?

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Ze staat jaarrond op gras dus misschien gewoon doorgaan? Of zal ik nu de suikers minder worden ook gewoon even stoppen tot het voorjaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 20:34 



 
Profiel   

Voer remmen lukt gewoon niet. Ze blijven ook maar vinden dat ze niet te dik zijn. Afvallen hoeft toch niet meer, dan kunnen ze toch onbeperkt eten...

Vanmorgen heb ik ze naar stal gedaan (Was toch al tijd). Heb van de week zitten knutsellen aan een ultraslow feeder. Ik heb een muurnet dubbelgevouwen. Zo heb ik aan de voorkant eigenlijk 3 netstukken.

[ img ]
Deze is van de kliko. Moeders heeft een nieuw net, daar heb ik nog even wat plukjes uit getrokken. Zo nieuw zijn ze nog wat zacht.

Het gepruttel begon meteen al dat het echt te moeilijk was voor ze. Dat ze dan wel echt niks er uit krijgen. Dus ik maar weer een keer uitgelegd dat 1 net (er gaat net iets meer dan 8 kg in) genoeg moet zijn voor de hele dag. Maar daar was niet iedereen het mee eens. Stuk wat er nu uit was was van ongeveer 3 uurtjes.
Ik blijf het lastig vinden om duidelijk te maken dat het echt alleen om knabbelen moet gaan, niet om zich nonstop vol te proppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 23:35 



 
Profiel   

Ik zit een beetje in dubio of bij mij tinker zijn graasmasker op of af moet doen nu.

Hij is mooi op gewicht (kan zijn ribben voelen). Alleen hij begint langzaam bij de schoft in te vallen. Hij is afgelopen weekend van de zomerwei naar de winterwei gegaan. Er staat nog wel wat gras en ze krijgen erg mooi hooi gevoerd. Ik ben een beetje huiverig om zijn graasmasker af te zetten.

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 12:11 



 
Profiel   

Tussenoplossing, groter gat in het graasmasker, een mogelijkheid?

En dat dan een tijdje aankijken of het voldoende is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 13:01 



 
Profiel   

Inderdaad evt een groter gat in het masker,
invallen bij de schoft kan ook spierverlies zijn ipv alleen maar te dun worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 14:10 



 
Profiel   

Ik heb die van mij hem van t weekend afgehaald en vandaag was ze weer helemaal ontploft -O- dus ze heeft hem weer op..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 17:26 



 
Profiel   

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb besloten om de graasmasker af te doen en mocht het toch de verkeerde kant op te gaan (dat hij weer dik word) dan gaat de graasmasker weer op

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 21:16 



 
Profiel   

Ik heb sinds kort de paarden aan huis en heb ze al te vet (verhuizing drukte) naar huis gekregen nu zijn ze ook nog aangekomen.

Ik weeg het hooi af en vul aan met stro. Lopen nagenoeg 24/7 buiten echter zijn nog niet aan t werk Ivm achteraf te slechte bak.

Krijgen beide enkel de afgemeten hoeveelheid vitalbix daily complete.

Waar zou ik nog meer op kunnen letten?

Gaat om dit spul

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 10:58 



 
Profiel   

Krijgen ze onbeperkt ruwvoer (je hebt het over aanvullen met stro)?
Dat werkt namelijk niet voor alle paarden.
Daarin wat meer gericht gaan voeren kan echt al enorm schelen.

Heb je het hooi laten testen? Is het verpakt of onverpakt?
Op welke manier weeg je het af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 11:22 



 
Profiel   

Op hoeveel plekken krijgen ze het hooi?
Met meer kleine netten krijgen ze vaak toch de neiging om van net naar net te lopen ipv bij 1 plek te blijven hangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 11:31 



 
Profiel   

Ok heb onverpakt hooi in balen van 250 kilo van onbemest land. Grof stengelig divers hooi. Nog niet getest.

Ik kan nog niet op verschillende plekken aanbieden dus doe nu sochtends een hooinet met een kwart portie hooi en de rest aangevuld met stro zodat ze niet te lang zonder staan. Die is na 4 uur leeg en dan Staan ze ongeveer 2 uur zonder eten op wat blaadjes(linde en beuken) na

Na 2 uur krijgen ze weer zo'n hooinet en die is dan weer leeg na 4 uur.

Dan rond 21:00 krijgen ze de rest van het hooi tot sochtends half 8 die is dan ook al schoon leeg.

Ik weeg het hooi af door middel van zo'n kofferweegschaal. Hooi in het hooinet en dan wegen. Daarna pas aanvullen met stro.

Ze krijgen per dag ongeveer 3 a 4 plakken gerstestro

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 13:21 



 
Profiel   

Hoeveel hooi geef je juist?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 14:06 



 
Profiel   

Dan geef je toch te veel hooi. En dat kan zijn omdat je hooi te rijk is of omdat je gewoon teveel kilo's geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 14:18 



 
Profiel   

Onbemest is soms juist rijk aan suikers, dus zou het ff laten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 14:23 



 
Profiel   

Ik doe 16 dagen met een baal hooi van 250 kilo ongeveer.ze krijgen dus ongeveer 15 k per dag met z'n 2e. Daks is 1.75 en Billy tegen de 1.60

Testen ben ik inderdaad nog van plan



[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 16:13 



 
Profiel   

Ik zou echt afwegen wat je geeft de ene baal is zwaarder dan de ander. Maar onbemest is best vaak enorm rijk aan suikers dus dat zou ook je probleem kunnen zijn. Bemest is voor de suikers beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 16:21 



 
Profiel   

Ik denk dat beweging ook wel iets mee telt. Als ze zelf nergens heen lopen is elk beetje energie natuurlijk te veel. Misschien kun je met ze rijden op de weg of bv naast de fiets?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 23:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 270 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen