Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 263 van de 315 [ 7851 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266 ... 315  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Geen idee, zouden ze in de nacht net zoveel eten dan overdag?
Ze eten wel het klokje rond.

Wanneer mag ze weer hooi?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 22:37 



 
Profiel   

De veearts raad een paar weken geen hooi aan, alleen voordroog. Maar die heb ik niet. Daar kan d'r moeder niet zo goed tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 22:52 



 
Profiel   

Ik zou het masker gewoon om laten….. eerst maar eens kijken of ze terugvalt of stabiel blijft.
Het gras groeit zo idioot. Dikke kans dat alles er zo weer aan zit, dat gaat zo pijlsnel….

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 22:53 



 
Profiel   

Masker met een groter gat een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 08:03 



 
Profiel   

Ik sluit me bij Ninx aan. Het masker kan altijd nog af. 12 uur op, 12 uur af zou ik dan als volgende stap doen. Maar eerst maar kijken hoe het gaat :j

Ik kreeg vanmorgen de analyse van ons ruwvoer terug. Ik heb monsters van 3 van de 10 balen genomen.
Droge stof is 814 (81,4%), wat ik zelf wel positief verrassend vond, want het is wat fijner dan we normaal hebben. Maar wel mooi droog dus. En de structuur is als 'goed' bestempeld, dus dat is ook fijn.
EWpa zit vrij hoog (tussen 0,67 en 0,77). Eiwit is prima (tussen 91 en 121 g/kg DS).
Suiker is helaas wel heel hoog (>121 g/kg DS), dus dat is balen.
We mengen nog steeds met stro en hebben strookbegrazing met uitgebloeid gras. Dus het aandeel voordroog is ongeveer de helft van hun rantsoen. Maar dit is wel iets om in de gaten te houden.

Maar goed, hier kan ik wel de rest van het rantsoen op aan gaan passen.
Vooralsnog doen ze het prima op deze combinatie van ruwvoer, dus dat is ook wel fijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 12:02 



 
Profiel   

Daihyo, jammer dat het suikergehalte net wat hoger uitvalt dan je graag had gezien. Maar het belangrijkste is wel dat je weet wat je voert :j fijn dat je de analyse dus terug hebt :D dan kun je er tenminste rekening mee houden en je krachtvoer eventueel op aanpassen e.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 12:09 



 
Profiel   

Ja precies! Ik had het erger verwacht :D
Of nou ja, laat ik het zo zeggen, suiker had ik hoog verwacht, EWpa had ik hoger verwacht en DS had ik lager verwacht. Dus in dat opzicht valt het behalve het suiker dus mee.
En voor nu is het prima omdat we combineren met uitgebloeid gras en stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 12:17 



 
Profiel   

Op basis van wat had je die verwachtingen gebaseerd? :)

Zijn idd geen leuke waardes, maar gaat vast goed als je zo kan combineren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 12:53 



 
Profiel   

Structuur en kleur en hoe het aanvoelt. We hebben momenteel vrij fijn voordroog. Heel mooi zacht. Maar daarvan had ik dus verwacht dat het aandeel droge stof lager zou zijn en de EWpa hoger, want dat staat bekend als energierijk. Maar dat viel dus best mee. EWpa is nog wel hoger dan gemiddeld, dat komt mede door het hoge aandeel suiker. Maar niet zo hoog als ik dus had verwacht :D

Maar als ik alle waarden vergelijk met de gemiddelden waar we met de opleiding mee werken, dan valt alles daar keurig in (zelfs het suiker, maar dan wel aan de bovengrens), behalve de droge stof. Dat is gemiddeld 565, met een minimum van 298 en maximum van 851 en zit dus ook richting bovengrens. Dat is waar ik wel op hoopte, maar niet verwachtte :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:00 



 
Profiel   

Voordroog met een droge stof van 565 is wel heel erg nat toch? Is dat geschikt voor paarden dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:15 



 
Profiel   

Jawel, maar dan zit je wel echt op het minimum. Nog minder en dan ga je echt richting koeienkuil. Dat wil je niet voor je paarden :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:29 



 
Profiel   

Voor nu heb ik het masker idd afgedaan. Morgenochtend heb ik les. Dus nu staat ze een uur of 14 af. Kijken wat er gebeurd.

Alle waardes zijn nu laag. De grasgroei is 60 gram droge stof op een hectare nu. Ik heb 3 vleeskoeien die samen ergens rond de 50 gram droge stof eten. Dan blijft er nog iets over voor de dames. Dus als ik het doe is nu het moment. Plus dat ze het vandaag ook echt lastig had, dan verbrand ze ook meer energie.

(Op hoop van zegen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:00 



 
Profiel   

Mijn spekpony is gister door de draad gegaan.. Als ze vindt dat het gras op is, neemt ze gewoon een aanloop en beukt er dwars doorheen. Nu extra draad en meer stroom er op volgens de stalhoudster. En toen ik aankwam had ze haar graasmasker af. Zucht..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 16:57 



 
Profiel   

Hoe veel stroom staat er op de draad?
Hier om en bij de 5-7 kV er op. Proberen ze maar een keer…

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 17:03 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Hoe veel stroom staat er op de draad?
Hier om en bij de 5-7 kV er op. Proberen ze maar een keer…


Ik zal het eens vragen. Hoop in elk geval nu een flinke optater..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 19:07 



 
Profiel   

Balen missy.. Hier een hekwerk + draad. Mocht het stroomdraad het even niet goed doen of vergeten aan te zetten ( :') ) dan is er nog een hekwerk. In de winter knip ik de buitenkant van oorharen er af. Via daar voelt hij ook gerust of er stroom op staat zonder echt een schok te krijgen. Hij wist ook dat hij met masker zijn snoet tegen het draad kon drukken en er in 1 keer doorheen kon schieten. Toen hadden we een ijzerdraad vast gemaakt aan het masker die de huid ook vast maakte. Toen durfde hij niet meer na 1 tik.


Boven 19 juni, onder vandaag. Niet helemaal hetzelfde kwa foto, maarja. 2 weken bijna niks gedaan, dus afgevallen is hij niet. Maar in elk geval niet aangekomen. En dat terwijl meneer een kg meer hooi krijgt, meneer kreeg last van zand in de darmen. We zijn ook bezig om zoveel mogelijk van die kleine rot grasjes weg te halen, want die zoekt hij graag op. Maar eet er dan het zand ook bij op. Ik geef elke maand flinke zandkuren, maarja liever voorkomen en met ruwvoer krijgen ze ook een hoop zand eruit. Maar voor nu valt het mij mee. En nu ik ook meer tijd begin te krijgen (iets met jkk weghalen, halve land vol.. In de tussentijd op een jkk vrij stuk gezet. Want als ie erop zou staan en sterft af zit je met zaad en/of kans op opeten.. %) ) en weer fit ben voor km maken, kan ik hopelijk verder gaan met het laten afvallen.
[ img ]

In de 2 weken vrij (op 3 dagen na tussendoor licht werk) ook een half uurtje met masker gras gegeven i.p.v 1-2 uur. Hij mag met harder werken nu ook soms tot 2 uurtjes met masker op het gras. Vindt hij niet erg natuurlijk. Al komt hij vaak na 1 uur al naar mij toe uit zichzelf, brokjes graag! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:35 



 
Profiel   

Iemand een idee over bemesting van het weiland in combinatie met te dikke paarden? Voor degenen met de paarden aan huis: hoe is jullie weide beheer?

Wij hebben gras dat een jaar oud is. Heb er lava overheen gegooid voor voeding van de bodem. Maar het gras heeft een boost nodig. De groei is eruit. Voor de paarden geldt dat dus niet zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 07:12 



 
Profiel   

Ik begreep van de DA dat bemest beter is dan onbemest ivm stress en suikers in het gras.

Heb je de mogelijkheid om ze er af te houden tot het weer flink is doorgeschoten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 08:07 



 
Profiel   

Wij bemesten elk jaar met koeienmest. En kalk om het jaar. ‘T gras is heel lang uitgeschoten voordat ze er op mogen. En strookbegrazing. Maar toch is dat voor sommigen niet voldoende, die hebben echt extra beweging of een graasmasker nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 08:13 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik begreep van de DA dat bemest beter is dan onbemest ivm stress en suikers in het gras.

Heb je de mogelijkheid om ze er af te houden tot het weer flink is doorgeschoten?


In principe zou dat kunnen. Het punt is juist dat het gras nauwelijks groeit. Ze komen er Max. 3 uur op per dag. En heb drie percelen (perceeltjes).

Zou graag drijfmest willen, maar we hebben onmogelijke weiland vormen helaas.

Hier zie je wat ik bedoel. De donkere stukken zijn nu gras.
[ img ]


Welke kunstmest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 08:27 



 
Profiel   

Idd onbemest gras bevat vaak meer suikers waardoor het juist gevaarlijk is voor paarden die bijvoorbeeld snel hoefbevangen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 08:28 



 
Profiel   

Ik zou mest gebruiken dat ook daadwerkelijk geschikt is voor een paardenwei. Zoals deze kunstmest van pavo https://www.pavo.nl/paardenweide/essent ... IwQAvD_BwE

Ligt hier ook op de weides mooie grasmat gekomen en de paarden zijn niet te dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 08:47 



 
Profiel   

MissyNr1 schreef
Bij mijn Quarter merrie is het gaatje 3 cm. Helaas is ze er super handig mee en zie dus weinig resultaat na ongeveer 3 weken. Kreeg vandaag nog tijdens een buitenrit van een langsfietsende meneer de vraag of ze "zwanger" was...


Ik heb mijn Thinline op 5 cm. Ik dacht ook dat mijn pony totaal niets af val. Ik weeg haar regelmatig op zo'n grote paardenweegschaal. Ze bleek maar liefst 25 kilo af gevallen te zijn in een maand, terwijl er aan de buitenkant nog nauwelijks iets te zien is. Ze valt eigenlijk sneller af dan de bedoeling is (ze zou op 11 kilo per maand moeten zitten, maar kwam dus uit op 25 kilo in een maand). Soms is geen resultaat zien, niet per se dat er niks gebeurd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 08:48 



 
Profiel   

Ik heb mijn thinline er weer af gehaald. Ik had de eerste dag het gat op 3cm en toen ik kwam stond ze constant haar buik op te trekken. Duidelijk te klein, terwijl ik nog een tijd heb gekeken of ze er wel mee kon eten. Daarna gat groter gemaakt naar 3,5 bij 4 werd ik een dag later gebeld dat het leek of ze koliek verschijnselen had. Dat viel gelukkig mee, maar het is wel gelijk duidelijk dat dit masker voor haar niets is. Dus weer haar easygrazer om met 5 cm. Ze mag van mij nog wel wat minder eten nu ze stil staat, maar het is vooral de buik die nogal rond is. Verder wordt ze er niet dikker van. Nog een weekje (ik ben op vakantie, ze loopt gelukkig weer goed) en dan gaan we weer aan de slag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 08:58 



 
Profiel   

Hier compost van paardenmest, wat hooi, stro, gezonde kruiden e.d die ik te veel van heb en in de weg staan. Van de herfst wil ik kalken en/of lava erop gooien. Landje is mooi divers met verschillende grassen, kruiden en bloemen en dat hou ik graag zo. Alleen het spul wat ik er niet op wil (zoals jkk en berenklauw) haal ik weg.


Stukken waar ik al compost heb gegooid zijn al flink bijgetrokken. Maar zonder enorme groeispurt of iets.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 11:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 263 van de 315 [ 7851 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266 ... 315  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen