Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 303 van de 314 [ 7847 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Oei Amy, die is wel flink zwaar idd. Heb je hem een graasmasker op? Anders wordt het een gevecht die je niet gaat winnen met het opvoeren van beweging.
Inname beperken is de grootste stap.

Ik voer geen glucobalance bij, ook nooit gedaan. Ervaringen zijn wisselend. Suikerbalans is de laatste tijd ook een hot item, dito daarvoor, ik voer het niet bij maar hoor wisselende ervaringen (maar positiever dan gluco balans)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 08:34 



 
Profiel   

Mijn haflinger staat met een peesblessure 24/7 op een kleine paddock, ze is te dik en mag nog niet veel bewegen. Ze krijgt haar hooi in een slowfeeder met hele kleine maas, ze kan ook echt maar mondjesmaat eten. En toch eet ze te snel haar hooi op. Ze zou ongeveer 7,5 kilo hooi mogen, ze krijgt nu 9,5 en staat dan de laatste uren sprietjes te trekken. Gezien ze alleen op de paddock staat terwijl de rest op de wei staat vind ik minderen lastig want zolang ze staat te eten staat ze rustig. Er hangt een net stro, maar daar eet ze niet van. Ze staat bij te weinig eten wel vlot met haar buik te trekken.
Ik zou het hooi kunnen weken, zou dat genoeg uitmaken om toch meer hooi te geven? Of ik moet smorgens voor mn werk langs zodat ik een kleinere portie in 2 delen kan voeren. Voor mij onvoordelig omdat het flink omrijden is en het voorlopig wel nodig zal zijn gezien ze nog niet vlot veel meer zal mogen bewegen. Maar goed, ik zal wat moeten. Ik heb het hooi wat ik voer laten testen, dat zag er wel prima uit volgens mij:

[ img ]

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 10:27 



 
Profiel   

Ik zou wel minderen 9,5 kg is echt veel.... Ze gaat ook heus niet dood van een paar uurtjes zonder staan.

Je kan ook verrijking geven in de vorm van takken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 10:29 



 
Profiel   

Voer je wel eiwitten bij? Een tekort aan eiwitten kan ook oorzaak zijn van blijven eten omdat ze die behoefte niet kunnen stillen.
Ik voer momenteel 2 soorten hooi, 1 vergelijkbaar met dat van jou en 1 wat rijker in eiwit en laag in suiker. Als ik de 1e onbeperkt geef, dan eten ze ook onbeperkt. Geef ik nog een deel van hooi 2 bij, houden ze ‘s ochtends ruim hooi over en nemen ze veel meer pauze tussen het eten omdat ze sneller verzadigd zijn en hun eiwitbehoefte voldoende gestild wordt. Laag in suiker is het belangrijkste, maar behoefte aan eiwit is er ook, naast vitamines, mineralen en sporenelementen (wat je makkelijk kunt aanvullen met een balancer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 10:40 



 
Profiel   

Spenk schreef
Ik zou wel minderen 9,5 kg is echt veel.... Ze gaat ook heus niet dood van een paar uurtjes zonder staan.

Je kan ook verrijking geven in de vorm van takken etc.


Ze gaat er idd niet dood van, maar ze wordt wel onrustig vanwege het alleen staan. En ze moet juist rustig blijven vanwege haar blessure. Als ik haar geef wat ze mag, staat ze denk een uur of 6/7 zonder. Dat vind ik en te lang en zeer ongunstig als ze 6 uur langs rondjes loopt in haar minipaddock.


Daihyo schreef
Voer je wel eiwitten bij? Een tekort aan eiwitten kan ook oorzaak zijn van blijven eten omdat ze die behoefte niet kunnen stillen.
Ik voer momenteel 2 soorten hooi, 1 vergelijkbaar met dat van jou en 1 wat rijker in eiwit en laag in suiker. Als ik de 1e onbeperkt geef, dan eten ze ook onbeperkt. Geef ik nog een deel van hooi 2 bij, houden ze ‘s ochtends ruim hooi over en nemen ze veel meer pauze tussen het eten omdat ze sneller verzadigd zijn en hun eiwitbehoefte voldoende gestild wordt. Laag in suiker is het belangrijkste, maar behoefte aan eiwit is er ook, naast vitamines, mineralen en sporenelementen (wat je makkelijk kunt aanvullen met een balancer).


Ik voer op dit moment alleen een vitaminebrok bij. Ze stond tot kort geleden deels nog op voordroog, daar zat meer eiwit in. Ze is nu over naar alleen hooi. Ik heb nog wel een zak eiwitpoeder, dat kan ik iig wel weer gaan bijgeven! Niet aan gedacht, bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 10:52 



 
Profiel   

Maar waarom geef je dan geen porties? Als je inderdaad 1x daags een bult hooi geeft dan staan ze lang zonder.

Een paard met blessure kost helaas tijd en energie... Zelf ook meegemaakt dus ik reed inderdaad ook sochtends voor werk eerst 20 km totaal de andere kant op.. Leuk? nee maar het is even niet anders. Overgewicht is voor een blessure ook zwaar ongunstig.

Wat je ook nog kan doen is het hooi in een hooibak met slowfeeder rek geven. Dat is in mijn ervaring nog weer moeilijk dan een slowfeeder. Mijn paard rukt een 3x3 cm slowfeeder zo leeg. Zijn hooibak met een 3x3 cm rek gaat een stuk moeilijker.

En kan er geen paard in een stukje naast haar als maatje? Want alleen staan is inderdaad niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 10:57 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Voer je wel eiwitten bij? Een tekort aan eiwitten kan ook oorzaak zijn van blijven eten omdat ze die behoefte niet kunnen stillen.
Ik voer momenteel 2 soorten hooi, 1 vergelijkbaar met dat van jou en 1 wat rijker in eiwit en laag in suiker. Als ik de 1e onbeperkt geef, dan eten ze ook onbeperkt. Geef ik nog een deel van hooi 2 bij, houden ze ‘s ochtends ruim hooi over en nemen ze veel meer pauze tussen het eten omdat ze sneller verzadigd zijn en hun eiwitbehoefte voldoende gestild wordt. Laag in suiker is het belangrijkste, maar behoefte aan eiwit is er ook, naast vitamines, mineralen en sporenelementen (wat je makkelijk kunt aanvullen met een balancer).


Hmm dat kan ik bij die van mij ook nog wel eens testen. Die lijkt ook maar onverzadigbaar (en veel te dik). Hij mag alleen geen luzerne en ik zie veel op basis van luzerne.
Iemand goede suggesties die ik eens kan opzoeken?

Zal m'n hooi ook weer eens analyseren.
Hij krijgt hooi/gras, balancer en wat Vitalbix Fibermix (om wat beter/langer te kauwen), omega gold olie en suikerbalans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 11:02 



 
Profiel   

Je zou sojaschroot kunnen geven of gewoon eiwitpoeder :) (erwten of rijsteiwitten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 11:08 



 
Profiel   

Spenk schreef
Maar waarom geef je dan geen porties? Als je inderdaad 1x daags een bult hooi geeft dan staan ze lang zonder.

Een paard met blessure kost helaas tijd en energie... Zelf ook meegemaakt dus ik reed inderdaad ook sochtends voor werk eerst 20 km totaal de andere kant op.. Leuk? nee maar het is even niet anders. Overgewicht is voor een blessure ook zwaar ongunstig.

Wat je ook nog kan doen is het hooi in een hooibak met slowfeeder rek geven. Dat is in mijn ervaring nog weer moeilijk dan een slowfeeder. Mijn paard rukt een 3x3 cm slowfeeder zo leeg. Zijn hooibak met een 3x3 cm rek gaat een stuk moeilijker.

En kan er geen paard in een stukje naast haar als maatje? Want alleen staan is inderdaad niet fijn.


Omdat ik er maar 1x per dag ben en mijn stalgenoten allemaal wisselend maar eigenlijk allemaal pas in de middag.
Ik heb vorig jaar 9 maanden 2x per dag op stal gestaan, dat vond ik een full time baan bijna niet te doen. Ik vond dat echt heel zwaar dus als het nu niet zou hoeven liever niet. Ze krijgt het nu in een bak met een maas kleiner dan 2x2, ze krijgt er ook echt maar kleine plukjes uit. Zo klein dat ik eerst dacht dat het te langzaam zou zijn 8-)

Ze staat ook niet helemaal alleen, er staat nog een shetlander die maar een uurtje per dag op de wei mag. Maar ze vind dat blijkbaar niet voldoende. Soms staan er meer paarden dan is ze wel rustig.

Ik ga denk eiwit bijvoeren en haar deel in tweeën delen en smorgens langsrijden. En dan hopen dat we bij de volgende controle mogen opbouwen.
Bedankt voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 11:17 



 
Profiel   

Succes! En anders mengen met stro? Dus niet apart stro maar mengen, zou dat nog wat schelen? Dat je bijvoorbeeld van de 9,5 2/3 kilo vervangt voor stro en dan gewoon mengt zodat het met het hooi zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 11:22 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Oei Amy, die is wel flink zwaar idd. Heb je hem een graasmasker op? Anders wordt het een gevecht die je niet gaat winnen met het opvoeren van beweging.
Inname beperken is de grootste stap.

Ik voer geen glucobalance bij, ook nooit gedaan. Ervaringen zijn wisselend. Suikerbalans is de laatste tijd ook een hot item, dito daarvoor, ik voer het niet bij maar hoor wisselende ervaringen (maar positiever dan gluco balans)

Ja ben het wel aan het overwegen! Maar ze staan er nu hooguit een uurtje per dag op

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 21:06 



 
Profiel   

amyblub schreef
MarliesV schreef
Oei Amy, die is wel flink zwaar idd. Heb je hem een graasmasker op? Anders wordt het een gevecht die je niet gaat winnen met het opvoeren van beweging.
Inname beperken is de grootste stap.

Ik voer geen glucobalance bij, ook nooit gedaan. Ervaringen zijn wisselend. Suikerbalans is de laatste tijd ook een hot item, dito daarvoor, ik voer het niet bij maar hoor wisselende ervaringen (maar positiever dan gluco balans)

Ja ben het wel aan het overwegen! Maar ze staan er nu hooguit een uurtje per dag op


Ja dat uurtje zal ook niet alles doen idd, masker helpt dan wel iets maar daar zou ik het dan niet alleen in zoeken. Ik had een foute aanname gedaan dat die langer op het gras stond, my bad.

Hoeveel hooi voer je en heb je dat laten analyseren? Anders hooi inname ook beperken door netten te gaan gebruiken en/of armer hooi te voeren?
Wel opletten dat je voldoende eiwitten geeft (zie ook hier boven) en vitamine/mineralen aanvult, helemaal als ze in training staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 08:33 



 
Profiel   

Misschien een wat duurdere optie maar ik ben voor een ruwvoerautomaat gegaan. Ik had ook altijd last van te dikke paarden, en ze stonden vaak net te lang zonder. Of ze kregen echt teveel hooi. Ik heb nu een haybutler en het is echt een verademing. Voertijden kan ik mooi spreiden en ze krijgen de hele dag hooi in kleine porties. Ze eten aanzienlijk minder en zijn ook minder hongerig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 06:05 



 
Profiel   

SSDesign schreef
Misschien een wat duurdere optie maar ik ben voor een ruwvoerautomaat gegaan. Ik had ook altijd last van te dikke paarden, en ze stonden vaak net te lang zonder. Of ze kregen echt teveel hooi. Ik heb nu een haybutler en het is echt een verademing. Voertijden kan ik mooi spreiden en ze krijgen de hele dag hooi in kleine porties. Ze eten aanzienlijk minder en zijn ook minder hongerig.


Wat grappig!! Ik ben vorig jaar zomer ook gegaan voor een automatische hooi slowfeeder (systeem Femke Dölle). Wel wat minder duur dan die van jou :o én het werkt super. Inderdaad 8x per 24 uur open, wat eigenlijk betekent dat ze om de twee uur hooi hebben (openingstijd van 3 kwartier tot een uur).

Daarnaast staat er bij ons altijd een bak stro om op te knabbelen en zijn er wat eetbare planten (meidoorn, brandnetels, wilgen). Ik heb ook geen te dikke paarden meer en ze zijn nooit meer hongerig.

Wij kwamen daarvoor 4x per dag, want twee keer daags een vol net ophangen, dat werkte absoluut niet. Maar 4x daags (wat we jaren gedaan hebben), was niet te doen met het dagelijks leven. Maar wat doe je, als je een paard hebt wat ziek wordt (IR/HB)??
Jarenlang dus gedaan, zo.... :7

Voor die paar honderd euro hebben wij nu rust én vooral happy, gezonde paarden. Had dat ding jaren eerder moeten aanschaffen!!! Heb je de mogelijkheid, dan zou ik dit echt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:43 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Ik heb al jaren de easygrazer. Ze gaan bij mij ongeveer 2 jaar mee maar dan draagt ze ze ook wel een aantal maanden 24/7. Er zaten toen een soort studjes bij, die zitten op de kwetsbare punten zodat hij losschiet maar kun je dus ook zelf weer maken.




[ img ]


Mijn easygrazer na 2 uurtjes op de wei. denk dat hij nu al beyonbd repair is. Thinline ook geprobeerd, in 2 maten plus bijbehorend halster. Werd ook direct gesloopt. Helaas heeft ze er een methode in ontwikkeld door het masker over de grond naar achter te schuiven en hem dan met je voorhoef vangen, en dan stuktrekken. Gister de da op bezoek gehad vanwege acute koliek. Dus voorlopig dan maar niet op de wei, of langer in de paddock.
Ik zit die van AS das Pferd te overwegen maar die lijkt me snel over de neus heen te kiepen (trukje nummer 2).
Mocht iemand nog andere types weten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:44 



 
Profiel   

Ik denk dat dit nog wel te maken is, heb je van die extra studjes? Dan sla je die erin waar hij nu los is.
Bij mij is ook wel (oke na 1,5 jaar) een keer die stiksels losgelaten, daar heb ik dan ook een studje in geslagen.
Maar als dit al na 2 uur is, denk ik dat geen een graasmasker goed heel blijft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:02 



 
Profiel   

Hij is helaas ook stuk bij zo'n studgaatje plus de bevestiging aan de onderkant. Dus daar kan sowieso geen stud in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 16:59 



 
Profiel   

Ik zie nu deze op kramer:

https://www.kramer.be/NIEUW/Stallen/mui ... tSuggest=1

Iemand met deze al ervaring aangezien hij 'nieuw' is? Ziet er ook goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 17:24 



 
Profiel   

Talida schreef
Mijn easygrazer na 2 uurtjes op de wei. denk dat hij nu al beyonbd repair is. Thinline ook geprobeerd, in 2 maten plus bijbehorend halster. Werd ook direct gesloopt. Helaas heeft ze er een methode in ontwikkeld door het masker over de grond naar achter te schuiven en hem dan met je voorhoef vangen, en dan stuktrekken. Gister de da op bezoek gehad vanwege acute koliek. Dus voorlopig dan maar niet op de wei, of langer in de paddock.
Ik zit die van AS das Pferd te overwegen maar die lijkt me snel over de neus heen te kiepen (trukje nummer 2).
Mocht iemand nog andere types weten?


Zou die dat ook doen met een neusriempje? Die hebben ze er namelijk voor, staan op de duitse website.

Ik zag laatst een compleet rubberen van horze. Die zag er als reserve best goed uit. De prijs was ook niet zo extreem en ik vond hem er minder sloopbaar uitzien dan de nylon varianten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 23:20 



 
Profiel   

Ik heb binnenkort een vrijheidsdressuur clinic van Jesse Drent. Ik heb daarvoor een voerbeloning nodig. Wat is handig daarvoor te geven waar niet veel suiker in zit ivm gevoelig ervoor. Hebben jullie tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:05 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Ik heb binnenkort een vrijheidsdressuur clinic van Jesse Drent. Ik heb daarvoor een voerbeloning nodig. Wat is handig daarvoor te geven waar niet veel suiker in zit ivm gevoelig ervoor. Hebben jullie tips?

Wiesencobs of hooibrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:09 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Ik heb binnenkort een vrijheidsdressuur clinic van Jesse Drent. Ik heb daarvoor een voerbeloning nodig. Wat is handig daarvoor te geven waar niet veel suiker in zit ivm gevoelig ervoor. Hebben jullie tips?


Geef je nog iets van een balancer brokje? Dat kan je ook gebruiken. Ipv dat in 1x te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:28 



 
Profiel   

Ik gebruik dan ook gewoon de balancerbrokjes :j daarnaast heb ik altijd Tiny Treats van Vitalbix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:29 



 
Profiel   

Duplo schreef
xxxmh schreef
Ik heb binnenkort een vrijheidsdressuur clinic van Jesse Drent. Ik heb daarvoor een voerbeloning nodig. Wat is handig daarvoor te geven waar niet veel suiker in zit ivm gevoelig ervoor. Hebben jullie tips?


Geef je nog iets van een balancer brokje? Dat kan je ook gebruiken. Ipv dat in 1x te geven.


Ja dat geef ik, 80 gram oerbelans. Dat is wel een goede!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:39 



 
Profiel   

Oskarrino schreef
Ik zie nu deze op kramer:

https://www.kramer.be/NIEUW/Stallen/mui ... tSuggest=1

Iemand met deze al ervaring aangezien hij 'nieuw' is? Ziet er ook goed uit.

Oh wauw jammer dat ik die niet gezien heb voordat ik de easy grazer aan schafte. Voor dat bedrag had ik er gelijk 3 op voorraad haha
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 17:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 303 van de 314 [ 7847 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 300, 301, 302, 303, 304, 305, 306 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen