[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:17

Daihyo schreef:
En is het hooi of voordroog? :D

Hooi
(Sorry lekker handig van mij :') )

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:56

Zijn er mensen met tips om de buikspieren te trainen? Alleen dan vanaf de grond waarbij de achterbenen zo min mogelijk belast worden.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:27

Ymediem schreef:
Zijn er mensen met tips om de buikspieren te trainen? Alleen dan vanaf de grond waarbij de achterbenen zo min mogelijk belast worden.


Ik kreeg van de osteopaat carrotstretch oefeningen die voor de buikspieren waren.
Zoiets:
https://www.ingriddeboelpaep.be/nl/welk ... -je-paard-

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:45

Lenexa schreef:
Ymediem schreef:
Zijn er mensen met tips om de buikspieren te trainen? Alleen dan vanaf de grond waarbij de achterbenen zo min mogelijk belast worden.


Ik kreeg van de osteopaat carrotstretch oefeningen die voor de buikspieren waren.
Zoiets:
https://www.ingriddeboelpaep.be/nl/welk ... -je-paard-


Heel erg bedankt! Kan ik zeker wat mee :)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:35

Voor degene met de thinline, op welke afmeting hebben jullie het gat?
Ik heb er ook 1 besteld, de mijne heeft normaal een easygrazer waar ik tevreden over ben maar ze staat nu met een blessure en aan de buik te zien komt er nog genoeg voer binnen. Normaal niet erg omdat ze best wat mag eten om te verbranden tijdens het werk. Maar nu werkt ze niet.

Ik heb nu een thinline met 3 cm besteld. De easygrazer is 5 cm en heeft ze 24/7 om. Ik denk dat 3 cm wel erg klein is, dus dan wellicht 3,5? Of eerst ff 3 cm aankijken, ik merk snel genoeg of ze echt honger heeft. Ze moet afvallen maar niet verhongeren natuurlijk.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:42

Lenexa schreef:
Voor degene met de thinline, op welke afmeting hebben jullie het gat?
Ik heb er ook 1 besteld, de mijne heeft normaal een easygrazer waar ik tevreden over ben maar ze staat nu met een blessure en aan de buik te zien komt er nog genoeg voer binnen. Normaal niet erg omdat ze best wat mag eten om te verbranden tijdens het werk. Maar nu werkt ze niet.

Ik heb nu een thinline met 3 cm besteld. De easygrazer is 5 cm en heeft ze 24/7 om. Ik denk dat 3 cm wel erg klein is, dus dan wellicht 3,5? Of eerst ff 3 cm aankijken, ik merk snel genoeg of ze echt honger heeft. Ze moet afvallen maar niet verhongeren natuurlijk.


Ik heb hem gekocht op 3,5 cm rond en heb hen zelf rechthoekig gesneden. Dus wij zitten nu op 4cm bij 3,5cm.


Afbeelding

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:59

Lenexa schreef:
Voor degene met de thinline, op welke afmeting hebben jullie het gat?
Ik heb er ook 1 besteld, de mijne heeft normaal een easygrazer waar ik tevreden over ben maar ze staat nu met een blessure en aan de buik te zien komt er nog genoeg voer binnen. Normaal niet erg omdat ze best wat mag eten om te verbranden tijdens het werk. Maar nu werkt ze niet.

Ik heb nu een thinline met 3 cm besteld. De easygrazer is 5 cm en heeft ze 24/7 om. Ik denk dat 3 cm wel erg klein is, dus dan wellicht 3,5? Of eerst ff 3 cm aankijken, ik merk snel genoeg of ze echt honger heeft. Ze moet afvallen maar niet verhongeren natuurlijk.


Ik had het gat op 3cm geloof ik, maar aan het einde van het seizoen is het gat steeds uitgescheurd en dus groter

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:20

Ik heb het rondje in 3,5 cm bij paardeerlijk is die groter gemaakt

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:43

Dank jullie wel! Dat vierkante vind ik ook nog wel wat. Ik ga als hij binnen is eerst even kijken hoe makkelijker er hooi mee kan eten en dan eventueel wat vergroten.

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:12

Bij mijn Quarter merrie is het gaatje 3 cm. Helaas is ze er super handig mee en zie dus weinig resultaat na ongeveer 3 weken. Kreeg vandaag nog tijdens een buitenrit van een langsfietsende meneer de vraag of ze "zwanger" was...

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:16

MissyNr1 schreef:
Bij mijn Quarter merrie is het gaatje 3 cm. Helaas is ze er super handig mee en zie dus weinig resultaat na ongeveer 3 weken. Kreeg vandaag nog tijdens een buitenrit van een langsfietsende meneer de vraag of ze "zwanger" was...

Ohh die zou je toch... _-:(
Frustrerend!

Ik heb ook vaak het gevoel dat haar gewicht wel meevalt... totdat ik mijn zadel er op zie liggen en denk; die bolle buik achter dat zadel; dat hoort niet := is dit herkenbaar?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:04

Wij hebben bij de ThinLine een gat van 3 cm. Winnie is er ook heel handig mee… eten is ook een talent :+

Ik heb met wandelen dit jaar ook al een aantal keer de vraag gehad of ze drachtig is |(

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:20

MissyNr1 schreef:
Bij mijn Quarter merrie is het gaatje 3 cm. Helaas is ze er super handig mee en zie dus weinig resultaat na ongeveer 3 weken. Kreeg vandaag nog tijdens een buitenrit van een langsfietsende meneer de vraag of ze "zwanger" was...


Gewoon antwoorden: "Nee hoor, ze heeft ook last van Corona kilootjes. Moet juist u toch wel begrijpen..."

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 00:12

Veulen84 schreef:
Gewoon antwoorden: "Nee hoor, ze heeft ook last van Corona kilootjes. Moet juist u toch wel begrijpen..."


Haha die ga ik onthouden :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 00:37

Vergeet niet dat het bij velen echter wel een oprechte vraag is, geen noodzaak om dan zo bitchy te reageren :)

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:11

Klopt hoor. Maar deze meneer vroeg het een aantal keer, vol ongeloof dat ik zei dat ze niet drachtig was. "Ja maar dat kan toch niet.. Daar moet iets in zitten". En dan lachen.. Ik bleef netjes hoor maar ik vond het toen een beetje flauw worden

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:23

Ach ik zeg altijd nee ze is gewoon vet, doeii :evaw:

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:05

MarjanB schreef:
Ach ik zeg altijd nee ze is gewoon vet, doeii :evaw:


Precies :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:57

Even wat twijfel.... ik heb op zich vrij ruimte uitloop voor mijn paarden zonder het weiland. Maar het weiland is enorm lang, en zou meer beweging genereren als ze er wel lopen.
Maar waar zou ik het beste aan doen:
ze de hele lengte geven met graasmasker met gras tot heuphoogte? Of toch de hele lengte laten maaien en ze er dan met masker op zetten?

Ik merk dat ruin het erg goed doet op minder gras, maar ze lopen toch wat minder.... Merrie heeft veel personal space nodig ( ;-) )... dus voor haar zou meer uitloop wel lekker zijn.
Ze staan er nu 2 a 3 uur per etmaal op.

Ben wel heel blij dat ze dit jaar op gewicht zijn, maar het mindere lopen vind ik dus nu wel een nadeel van ze minder op de wei hebben....

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:04

Kunnen ze lang gras eten met hun masker? De ruin hier kan het wel, maar hangt wat van paard tot paard af. Indien niet, zou ik maaien. Wel zien dat je het gras kan afvoeren (hooi? Al is het slecht weer ervoor nu).
Overigens heb ik niet echt het gevoel dat ze op de wei zo merkbaar veel meer lopen hoor ;)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:12

Poekkie schreef:
Kunnen ze lang gras eten met hun masker? De ruin hier kan het wel, maar hangt wat van paard tot paard af. Indien niet, zou ik maaien. Wel zien dat je het gras kan afvoeren (hooi? Al is het slecht weer ervoor nu).
Overigens heb ik niet echt het gevoel dat ze op de wei zo merkbaar veel meer lopen hoor ;)


Kop naar beneden en vreten bedoel je? ;-)

Ja.... ik zou het liefst een track hebben, maar dat is nog even toekomstmuziek.

Op zich eten ze wellicht wel wat moeizamer met masker & lang gras, en die vertragende factor is misschien ook juist wel weer handig.
Nu het me 1 jaar gelukt is ze op gewicht te hebben (en de ruin geen jeuk) ben ik direct helemaal panisch over gras. Maar mentaal helpt het ze ook wel natuurlijk.... worden wel blij van wat grazen.....

Dilemmaaaaaaaaa's!!!!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:50

Ja ik bedoel idd gewoon hoofd om laag en hier en daar toevallig een stapje bij de mijne :p hier is een track, maar die laten ze 95% van de tijd links liggen als de weide open is, tenzij om wat te komen drinken.

Kan je niet eerst op een klein stukje proberen hoe veel hij binnen krijgt van lang gras? Of bvb een paar paadjes maaien met een ouderwetse grasmaaier zodat hij altijd toegang heeft tot kort ook en verder kan knoeien? :)

Overgewicht en jeuk staat hier helaas ook nauw met elkaar in verband.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:08

Ik heb een beetje een nieuwe puzzel. De veearts zegt niet verder afvallen en eigenlijk vind ik d'r ook wel mooi. Maar hoe stabiliseer ik dat nu?

Ze krijgt nu gras met masker en slobber. Hooi mag ze nog niet en brok ook niet. Ik vraag me af of ik d'r masker af zal doen?

Moeders hier als achterste staat sinds gisteren zonder. Maar die heeft hem eigenlijk alleen in het voorjaar op.

Wat denken jullie? (Andere ideeën ook welkom)
Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:43

Kan je het masker afbouwen, bijvoorbeeld de nachten af en overdag op?
Meteen van alles naar niets zou ik niet durven, ook ivm haar darmen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:29

Dat zou kunnen, maar ik ben een beetje bang voor het schranseffect. Dat ze dan die paar uren giga gaat staan eten. Of zou dat met 12 op 12 af meevallen?