Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 296 van de 314 [ 7834 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

@Amber_anne

Omdat ik dus sinds kort weer met paarden bezig ben moet ik mezelf ook weer in alles inlezen. Zoals gezegd ben ik dus ook opzoek naar tips! Ik zie dat meerdere mensen in dit topic hun paard inderdaad een balancer bijvoeren! Interessant om dus ook naar te kijken.

@MarliesV ah goed om te horen! ik wil ook wel graag een ruwvoer scan laten uitvoeren! dan kan ik aan de hand daarvan bepalen wat ze eventueel bijgevoerd moet worden. en mooi dat ie bij jou ook geen deken droeg. Ik doe het normaal ook alleen als de temp onder de -5 zakt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:47 



 
Profiel   

Je paard moet wel alle vitamines en mineralen krijgen dus een balancer is altijd noodzakelijk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:50 



 
Profiel   

Inderdaad, alleen hooi is niet genoeg, door de voedingsdeskundigen wordt ook altijd een balancer aangeraden, alleen hooi halen ze niet voldoende vitamines/mineralen uit.

Eiwitten kan je pas bepalen of je die moet bijvoeren als je een ruwvoer analyse hebt gedaan. Zit je ruwvoer laag in eiwitten, bijvoeren, zo niet, prima.

Ruwvoerscan kost weinig via bv Pavo, en je hebt veel beter/sneller inzicht.

Om de waardes van ons hooi, ben ik max 2 kg graszaadhooi bij ga voeren, ter compensatie van de suikers. Dus als je ruwvoerscan wat hoog uitpakt, kan je dat ook nog overwegen.
Alleen graszaadhooi mogen ze niet, dat is veel te karig qua voedingswaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 13:57 



 
Profiel   

https://www.agradi.nl/vitalstyle-brok-oerbalans.htm

Zoiets bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 14:02 



 
Profiel   

Ja , maar je kan ook pavo vital doen :) dat kost ook niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 14:07 



 
Profiel   

Dan ga ik dat binnenkort halen!
Ik heb haar nogmaals gemeten kom erachter dat ik een fout heb gemaakt met berekenen van gewicht.
Haar borst omvang is 197 en lengte is 170. Volgens de formule is ze dus 550 kg. Dat is nog steeds zeker 50 of te zwaar, maar ik dacht al, 660 kg?? Dat is wel extreem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 18:20 



 
Profiel   

Er mag zeker wel 100 kg af. Haflingers zijn rond de 450 kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 21:12 



 
Profiel   

Afhankelijk van de schoft hoogte is 500 kg voor een haf nog teveel hoor, die van mij is 1.43, breed gebouwd en weegt mooi op gewicht 400 kg max. Maar goed, meetmethode is nooit super accuraat natuurlijk en dat afvallen nodig is, is wel duidelijk haha.

Ik voer Marstall Force, 2x30 gram per dag als balancer. Er zijn echt goedkopere opties die prima zijn tov Oerbalans en zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 08:53 



 
Profiel   

Mijn haf van 1m54 weegt goed in conditie, maar niet echt slank 420-430 kg.



Echter mijn mini is een ander verhaal. Gisteren gewogen op 134 kg. Op zich heel blij mee (op z'n zwaarst woog hij 160 :o ) maar hij moet eigenlijk naar 110 en die moet nu 2 weken stalrust... ik heb uiteraard al een slowfeeder voor hem. Heb nu ook een voerbal gekocht, zodat hij z'n brokjes (handje balancer) in die bal krijgt zodat hij er wat langer mee bezig is en ga ook voor wat wilgentakken zorgen. Hier nog verdere tips? Hij moet zich vooral rustig houden :+

Dit was de kleine dikzak vorige week


Ik heb trouwens de keuze uit 2 soorten hooi, weidehooi en graszaad, beide geanalyseerd bij pavo, normaal krijgen ze een afgewogen hoeveelheid weidehooi en daarbij nog onbeperkt graszaad.

Van gullik, is misschien wel leuk, maar ik vind het vooral overpriced... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 12:20 



 
Profiel   

En ook een beetje bangmakerij :=

Alsof het zonder traject bij haar onmogelijk en zelfs gevaarlijk is het paard af te laten vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 12:22 



 
Profiel   

Fangio, toch ook het graszaadhooi beperken? Hoeveel geef je aan weidehooi en welke waardes heeft dit? Want je zou ook daar nog in kunnen minderen, mits je daarmee geen tekorten creeerd natuurlijk.

Van Gullik gaf dezelfde adviezen toen ze nog aan de kliniek verbonden was, met de uitzondering dat het toen bij het consult zat en nu je de portemonnee er voor moet trekken.

Zijn genoeg andere mensen op deze aardkloot die hetzelfde of beter adviees kunnen geven, zonder bijbehorende kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 13:17 



 
Profiel   

Fangio, jouw haf ziet er prachtig uit! Echt mijn ideaal gewicht voor Haflingers.
Leuk klein beestje ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 13:19 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Fangio, toch ook het graszaadhooi beperken? Hoeveel geef je aan weidehooi en welke waardes heeft dit? Want je zou ook daar nog in kunnen minderen, mits je daarmee geen tekorten creeerd natuurlijk.


Ja, ik twijfel nog heel erg wat ik ga doen. Ik wil misschien in eerste instantie proberen het weidehooi nog wat verder terug te schroeven, maar her graszaad onbeperkt houden. Dan heeft hij tenminste altijd wat te doen/knabbelen en wat afleiding (hij is de enige die op stal blijft) mocht dat niet helpen dan toch ook maar het graszaad minderen vrees ik.
Precieze waardes zou ik even moeten terugzoeken, maar het graszaadhooi zat eigenlijk niks in van niks (pavo scan) weidehooi wat suiker en klein beetje eiwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 22:35 



 
Profiel   

En anders het graszaadhooi vervangen voor stro?

Onbeperkt is trouwens altijd wel een ding. Want als ze te veel eten van iets waar bijna niks in zit kunnen ze nog steeds wel te dik worden. Dus dan zou ik toch eens wegen hoeveel die eigenlijk eet van onbeperkt en dat eventueel beperken of vertragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 23:03 



 
Profiel   

Fangio schreef
MarliesV schreef
Fangio, toch ook het graszaadhooi beperken? Hoeveel geef je aan weidehooi en welke waardes heeft dit? Want je zou ook daar nog in kunnen minderen, mits je daarmee geen tekorten creeerd natuurlijk.


Ja, ik twijfel nog heel erg wat ik ga doen. Ik wil misschien in eerste instantie proberen het weidehooi nog wat verder terug te schroeven, maar her graszaad onbeperkt houden. Dan heeft hij tenminste altijd wat te doen/knabbelen en wat afleiding (hij is de enige die op stal blijft) mocht dat niet helpen dan toch ook maar het graszaad minderen vrees ik.
Precieze waardes zou ik even moeten terugzoeken, maar het graszaadhooi zat eigenlijk niks in van niks (pavo scan) weidehooi wat suiker en klein beetje eiwitten.


Hoe lang staat ie alleen dan? Anders dan aanbieden in een hooinet onbeperkt en als de rest er weer bij staat het net weghalen?
Beweging doet ook wat he, dus ik weet niet of hij helemaal niet naar buiten gaat of minder dan de rest, maar lekker rennen en ravotten in de paddock zou goed zijn, dan hebben ze ook geen tijd van eten haha.

ben geen voorstander van stro en ook niet van onbeperkt. Maar goed, ieder paard is anders, iedere eigenaar ook, dat maakt het ook zo lastig qua keuzes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 13:04 



 
Profiel   

Hier juist wel goede ervaring met stro.
Ik moest hier best wel puzzelen met 3 verschillende pony's. Ik voer 20kg hooi per dag. Niet dat ik elke dag weeg, maar ik weet ongeveer hoeveel 20kg is. Dat mogen ze hebben qua energie. Dat hang ik hoog en laag, zodat de shet niet bij alles kan (verleden met hoefbevangenheid). Ik geef daarnaast nog 30% stro, zodat ze wel kunnen knabbelen als het hooi op is. En alles gaat in slowfeeders met mazen variërend van 2-4cm. Mijn haflinger blijft wat te dik maar mag niet bewegen ivm blessure, mijn jonkie krijgt nog wat extra bijgevoerd in de vorm van esparcettebrokje en een ruwvoermix. En allemaal krijgen ze een balancer.
Het is een soort crisismanagement, maar voorlopig lijkt het op deze manier te werken :j

Ik merk wel dat het tracksysteem met verschillende voerplaatsen heel goed werkt. De shet had flink overgewicht in juni en komt nu steeds mooier op gewicht. Mijn haflinger is ook al wat kilo's kwijt. En mijn jonkie is ook mooi in conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 13:21 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Hoe lang staat ie alleen dan? Anders dan aanbieden in een hooinet onbeperkt en als de rest er weer bij staat het net weghalen?
Beweging doet ook wat he, dus ik weet niet of hij helemaal niet naar buiten gaat of minder dan de rest, maar lekker rennen en ravotten in de paddock zou goed zijn, dan hebben ze ook geen tijd van eten haha.

ben geen voorstander van stro en ook niet van onbeperkt. Maar goed, ieder paard is anders, iedere eigenaar ook, dat maakt het ook zo lastig qua keuzes.


Hij is dinsdag geopereerd, dus moet nu nog 2 weken op stal, ivm hechtingen die kunnen open springen. Hier ga ik me helaas dus wel strikt aan houden. Dus momenteel heeft hij geen beweging. Snachts komt m'n haflinger ook op stap, dan staan ze naast elkaar.
Stro is m'n laatste redmiddel, maar dan moet ik een baaltje halen, ponies staan namelijk op equibedding.
Na die 2 weken mag hij weer voorzichtig naar buiten, maar dat zal ook eerst op een klein paddockje apart zijn ipv mee op de track.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 15:48 



 
Profiel   

Oh maar dat alleen staan is dus tijdelijk, gelukkig haha. Maar dan zou ik als je haf binnen komt, het graszaadhooi weg halen of verminderen, dat je dus wel beperkt. Helemaal omdat het nu dubbel op is, en al moeten afvallen en ook nog eens beperkt worden qua beweging.

Voer je uit netten? Lastig hoor, zeker omdat je natuurlijk nu ook niet aan de bak kan met hem. Maar zo te lezen ben je al heel goed en bewust bezig.

Ik zou trouwens kijken naar je eiwitten, die van mij lijkt eerder verzadigd nu ik eiwitpoeder bijvoer. Is maar 1 schep per dag, maar toch merk ik verschil qua spieropbouw en qua honger zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 17:01 



 
Profiel   

Ja, absoluut, normaal staan ze gewoon samen, in de zomer 24/7 buiten, in de winter dan wel snachts op stal. Maar hij houdt zich absoluut niet rustig buiten, dus dan maar principes opzij en toch even 2 weken op boxrust.
Ik denk dat afvallen voorlopig ook niet echt het doel is (ofja, imo heel lastig zonder beweging), maar meer even het stabiliseren van gewicht/niet terug dikker worden. Als hij dan over 2 weken weer meer mag kunnen we weer aan het afvallen werken.
Hij krijgt z'n hooi overigens al uit slowfeeders ja, heb nu een deel ook in een dubbel hooinet gestopt zelfs

Eiwitten is nog wel een goede tip en makkelijk uit te proberen, mijn haf krijgt dat regelmatig bij om de spieropbouw te ondersteunen, dus dat heb ik staan. Ga ik vanavond gelijk meenemen, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 16:58 



 
Profiel   

Ik lees hier al een tijdje mee, maar wil toch even wat plaatsen.

Door persoonlijke omstandigheden heeft mijn pony een tijdje stil gestaan (periode 2020/2021) waardoor hij letterlijk ontploft is qua gewicht. Ik baal hier onwijs van, heb in 2022 mn best gedaan om hem te laten afvallen maar dat is me helaas niet voldoende gelukt. Nu het persoonlijk met mij weer helemaal goed gaat, wil ik me volledig gaan focussen op de afvalrace.

Dit is de stand, 1 januari 2023
[ img ]

In september 2021 is hij gewogen op 510 kg (hij is 1m48) #) Hoop dit jaar weer een weegschaal erbij te halen want ik ben benieuwd waar hij nu op zit.

Wat ik vooral lastig vind, is dat hij in pension staat. Qua voerbeleid ben ik dus grotendeels afhankelijk van stal. Hij krijgt 3x daags hooi, voor zover ik weet komt het van eigen land. 2x daags krijg hij 50 gram Florian Vimi-Plus en een handje Fibregrass. Verder niks aan supplementen of andere dingen. Ze staan hier hele dagen buiten op de ruime paddock dus daar beweegt hij al veel. Zomers gaat de wei open.

-Ik twijfel om voor komend weideseizoen een graasmasker aan te schaffen, zou dat helpen?
-Ik heb een keer een seizoen glucobalance gegeven, maar kon geen resultaat ontdekken. Het is me te duur om zomaar te geven zonder dat ik er iets van terug zie
-Hij beweegt nu zo'n 5x per week; afwisselend longeren en rijden. Max 3 dagen achter elkaar en dan 1 dag vrij.
-Hooi krijgt hij los in de paddock (in een bak) en 's avonds los in zn stal, andere manier is helaas niet mogelijk. Als ik 's avonds op stal ben, kan ik zijn portie wel in een net stoppen maar ik ben er niet altijd 's avonds.
-In dit topic lees ik vaak over eiwitpoeder, dat vind ik wel interessant. Alleen waar doe je goed aan? Ons hooi is niet getest dus ik weet niet of hij voldoende, te veel of te weinig eiwit binnen krijgt.
-Onder het zadel lijkt hij nog meer obesitas dan op standfoto's. Het is een ruin dus nee hij is niet drachtig :+

[ img ]

Vanaf maart heb ik de mogelijkheid om vaker met de trailer op pad te gaan, maar ik heb ook een klein bos direct naast stal. Ik zit eraan te denken om regelmatig (lange) buitenritten te gaan maken. Ik lees vaak dat goed doorstappen meer effect heeft op de verbranding dan draf/galop. Wat zouden jullie doen?

Einde opstel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 09:52 



 
Profiel   

Hoeveel hooi krijgt hij? Weeg het eens per portie, krijgt hij niet veel te veel?
Anders hooi minderen en een net graszaadhooi of stro om te knabbelen bij hangen in de stal?

Graasmasker beperkt de inname, dus ja dat helpt. Deze zo op het gras gooien is in mijn ogen vragen om problemen.

5x per week bewegen is goed, maar hoe lang en hoe beweeg je met hem. 15 longeren en 30 minuten rijden per keer met wat afwisseling in gangen is bewegen maar niet werken bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:22 



 
Profiel   

Ik zal zijn avondportie eens wegen, ik durf niet te zeggen hoeveel het is in kilo's. Hij heeft het altijd relatief snel op, dus voor mijn gevoel krijgt hij te weinig. Maar zijn gewicht vertelt het tegenovergestelde := Bodembedekking is stro trouwens, kniehoog. Daar knabbelt hij ook van.

De porties die hij in de paddock krijgt weet ik niet hoeveel hij van eet, ze staan met 4 in de paddock met 4 hooibakken.

Longeren is meestal zo'n 30 minuten, dan werk ik wel echt intensief met hem. Veel overgangen, tempowisselingen, vaak ook balkjes erbij.

Rijden tussen de 30-60 minuten, alleen dressuur want ik durf niet te springen _O- Ik probeer hem altijd wel goed aan het werk te zetten, maar ik vermoed dat zijn conditie beter is dan de mijne. Afgelopen jaar heb ik vrijwel geen buitenritten gemaakt, je hebt een vignet nodig hier in de omgeving en die had ik niet.

Edit: Liefst heb ik hem helemaal niet op de wei, maar dat zou hier op stal betekenen dat hij alleen op een paddock komt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:29 



 
Profiel   

Oei die is idd wel heel dik. Je kan via een app, bvb equilab, ook je trainingen volgen. Dan heb je een idee hoe intensief je juist hebt gewerkt.

Graasmasker doet idd ook veel, als hij het op wil houden tenminste. Toch oppassen met schuurplekjes. Eventueel een optie om de weidetijd te beperken? Een dagdeel alleen op de paddock en een 4 uurtjes op de weide? Of een grasmasker combineren met de hooibakken nu?

Wat bedoel je met ‘relatief snel op’?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:43 



 
Profiel   

Ik ben toen die van mij veel te dik was ook gezwicht voor een graasmasker.. hij stond toen 6 uur op de wei per dag. Het scheelde wel.
Vorig jaar geen graasmasker op gedaan op onze nieuwe plek, dit jaar wel weer gedaan. En komend jaar doe ik het ook weer, preventief.

De pasvorm is wel van belang; ik had een tweede gekocht van hetzelfde merk, ander type en daar viel de korf net anders uit met wondjes als gevolg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:53 



 
Profiel   

Ik rijd regelmatig in de binnenbak, daar werkt equilab bij mij niet helaas. Zet hem toch meestal wel aan, maar accuraat is het dan niet.

Weidetijd beperken kan helaas niet, weide zit vast aan de paddock en draadje is dan gewoon open. Waterbak staat ook in de paddock. Ze krijgen strookbegrazing hier trouwens, ik kan wel vragen om kleinere strookjes. Graasmasker met hooi, is dat niet frustrerend voor ze?

Ik zit te kijken naar zo'n Thinline masker, daar hoor ik de beste dingen over.

Met relatief snel op bedoel ik dat hij het 's avonds/'s nachts op heeft, er ligt s morgens geen hooi meer in zn stal. Ze gaan hier in de winter trouwens van 8 tot 16:30 naar buiten, hoe langer licht hoe langer buiten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-23 10:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 296 van de 314 [ 7834 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen