[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:08

Rock at het hooi met graasmasker nog gewoon prima, ging als spaghetti door het gat naar binnen. :') toen hij op zijn ergst was heb ik het graasmasker ook in de groep laten dragen overdag om 2 van de 3 hooibeurten te beperken.

Waar hij nu staat is het hooi zo arm dat het masker af gaat zodra ze van de wei komen.

Hier nu de volgende uitdaging; ik heb zo lang arm gevoerd, met vitalbix en een handje fibermix, omdat afvallen voorop stond.
Nu is hij redelijk op gewicht (nog iets te gaan, maar hij doet momenteel ook niet genoeg door omstandigheden) maar dit najaar vond ik hem erg sloom en mat. Ik denk dat hij toch te weinig energiewaarde krijgt nu. Hij staat toch 24/7 in een kudde met veel loopmeters per dag.
Ik ga dus op zoek naar een alternatief in voeding, maar weet niet zo goed waar te beginnen.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:36

Leo schreef:
Rock at het hooi met graasmasker nog gewoon prima, ging als spaghetti door het gat naar binnen. :') toen hij op zijn ergst was heb ik het graasmasker ook in de groep laten dragen overdag om 2 van de 3 hooibeurten te beperken.

Waar hij nu staat is het hooi zo arm dat het masker af gaat zodra ze van de wei komen.

Hier nu de volgende uitdaging; ik heb zo lang arm gevoerd, met vitalbix en een handje fibermix, omdat afvallen voorop stond.
Nu is hij redelijk op gewicht (nog iets te gaan, maar hij doet momenteel ook niet genoeg door omstandigheden) maar dit najaar vond ik hem erg sloom en mat. Ik denk dat hij toch te weinig energiewaarde krijgt nu. Hij staat toch 24/7 in een kudde met veel loopmeters per dag.
Ik ga dus op zoek naar een alternatief in voeding, maar weet niet zo goed waar te beginnen.


Ik heb veel soorten geprobeerd, ik geef Elano equifyt green power luzerne vrij, daar krijgt ie meer power van en houdt het werk langer mee vol, maar wordt niet heet zegmaar. Toen ik weer erop terug ging binnen een week was het verschil alweer te merken. Nu draaf ik aan zonder 10 keer te vragen (of hij moet wat zien :+ )

Kwa energie/suiker/eiwit gehalte lagen de producten die ik probeerde ongeveer gelijk. En meer hooi werkte helaas niet. Werd wel dikker, niet extreem. En alles werkte prima voor een uurtje werk, maar we zijn gerust langer onderweg en dan was de benzine gewoon op. Dat schiet niet op als je op tempo wilt rijden. Hij is al niet de snelste. :')

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:49

Ghostattack schreef:
Ik rijd regelmatig in de binnenbak, daar werkt equilab bij mij niet helaas. Zet hem toch meestal wel aan, maar accuraat is het dan niet.

Weidetijd beperken kan helaas niet, weide zit vast aan de paddock en draadje is dan gewoon open. Waterbak staat ook in de paddock. Ze krijgen strookbegrazing hier trouwens, ik kan wel vragen om kleinere strookjes. Graasmasker met hooi, is dat niet frustrerend voor ze?

Ik zit te kijken naar zo'n Thinline masker, daar hoor ik de beste dingen over.

Met relatief snel op bedoel ik dat hij het 's avonds/'s nachts op heeft, er ligt s morgens geen hooi meer in zn stal. Ze gaan hier in de winter trouwens van 8 tot 16:30 naar buiten, hoe langer licht hoe langer buiten.


Mijn haflinger heeft maanden met een graasmasker op gestaan, vrijwel 24/7. Ze is hier toen flink mee afgevallen. Ik heb bij haar verschillende maskers geprobeerd maar de enige die ik lang om durf te laten is de eazygrazer. Gat is redelijk groot maar daardoor ook prima geschikt om hooi mee te eten en om te zorgen dat ze niet gefrustreerd raken. Ik had het idee dat ze het hooi makkelijker at dan gras, wat voor mijn stalling prima was. Wij hebben de Thinline ook geprobeerd maar ze durfde daar niet mee uit een automatische waterbak te drinken dus dat hield snel op. Zodra de mijne het land weer op gaat krijgt ze hem weer om, er is niet tegenop te bewegen anders.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:19

Dat klinkt goed! Wij hebben hier op de paddocks geen automatische drinkbakken, maar gewoon van die enorme betonnen bakken. Dus drinken zou goed moeten gaan :D

Ik ga de intensiteit van zijn training toch maar wat omhoog gooien, ook goed voor mijn eigen conditie :+

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:52

puppy1128 schreef:
Leo schreef:
Rock at het hooi met graasmasker nog gewoon prima, ging als spaghetti door het gat naar binnen. :') toen hij op zijn ergst was heb ik het graasmasker ook in de groep laten dragen overdag om 2 van de 3 hooibeurten te beperken.

Waar hij nu staat is het hooi zo arm dat het masker af gaat zodra ze van de wei komen.

Hier nu de volgende uitdaging; ik heb zo lang arm gevoerd, met vitalbix en een handje fibermix, omdat afvallen voorop stond.
Nu is hij redelijk op gewicht (nog iets te gaan, maar hij doet momenteel ook niet genoeg door omstandigheden) maar dit najaar vond ik hem erg sloom en mat. Ik denk dat hij toch te weinig energiewaarde krijgt nu. Hij staat toch 24/7 in een kudde met veel loopmeters per dag.
Ik ga dus op zoek naar een alternatief in voeding, maar weet niet zo goed waar te beginnen.


Ik heb veel soorten geprobeerd, ik geef Elano equifyt green power luzerne vrij, daar krijgt ie meer power van en houdt het werk langer mee vol, maar wordt niet heet zegmaar. Toen ik weer erop terug ging binnen een week was het verschil alweer te merken. Nu draaf ik aan zonder 10 keer te vragen (of hij moet wat zien :+ )

Kwa energie/suiker/eiwit gehalte lagen de producten die ik probeerde ongeveer gelijk. En meer hooi werkte helaas niet. Werd wel dikker, niet extreem. En alles werkte prima voor een uurtje werk, maar we zijn gerust langer onderweg en dan was de benzine gewoon op. Dat schiet niet op als je op tempo wilt rijden. Hij is al niet de snelste. :')


Ik zet het op de lijst. Op het eerste gezicht redelijk laat suiker en zetmeelgehalte. Hoeveel voer je er van? En geef je ook nog vitaminebrok of is dit een goede vervanger?

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:17

Leo schreef:
puppy1128 schreef:


Ik heb veel soorten geprobeerd, ik geef Elano equifyt green power luzerne vrij, daar krijgt ie meer power van en houdt het werk langer mee vol, maar wordt niet heet zegmaar. Toen ik weer erop terug ging binnen een week was het verschil alweer te merken. Nu draaf ik aan zonder 10 keer te vragen (of hij moet wat zien :+ )

Kwa energie/suiker/eiwit gehalte lagen de producten die ik probeerde ongeveer gelijk. En meer hooi werkte helaas niet. Werd wel dikker, niet extreem. En alles werkte prima voor een uurtje werk, maar we zijn gerust langer onderweg en dan was de benzine gewoon op. Dat schiet niet op als je op tempo wilt rijden. Hij is al niet de snelste. :')


Ik zet het op de lijst. Op het eerste gezicht redelijk laat suiker en zetmeelgehalte. Hoeveel voer je er van? En geef je ook nog vitaminebrok of is dit een goede vervanger?


Ik geef ernaast nog een vitamine brok ja, wel aangepast op hoeveelheid green power. Nu geef ik Victorious secret, maar de melasse vrije balancer van je paard gezond en fit en de hi support van je paard gezond en fit doet ie het ook goed op.
Van de equifyt geef ik halve tot anderhalve kg. Beetje afhankelijk wel/geen gras en veel/weinig arbeid. Als ik de hi support geef, dan is het overigens ook minder. Dat is een vrij uitgebreide balancer namelijk.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:59

Equifyt heeft wat dat betreft wel echt top producten hoor. Ik heb heel lang de gold gevoerd. Daar hebben ze ook genoeg energie mee. Ik voerde er nooit een vitamine brok bij. Wel nog een eiwitsupplement.

Ik heb trouwens 1 paard die geen hooi kan eten met graasmasker. De andere wel, die hebben we heel lang extra beperkt door er nog een ijzeren rek voor te zetten waar ze met d'r masker niet door paste. Maar de andere snapt het gewoon niet, je moet de plukken er in stoppen en dan eet ze het. Maar zodra ze zelf moet pakken stagneert het, dus dat heb ik maar opgegeven. Tegenwoordig heb ik ze van begin april t/m half oktober alleen op gras (met graasmasker dus) en dan is het ook minder een issue. Op de winterwei waar ze overdag staan de rest van de tijd voeren we geen hooi meer, alleen nog maar takken en gras natuurlijk. 's nachts op stal krijgen ze hooi in de slowfeeder. Ik moet zeggen dat het wel een soort wereld combinatie is dit. De dikke is nog nooit zo slank geweest en de andere blijft gewoon zichzelf.

vla_flip

Berichten: 50
Geregistreerd: 16-12-22

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:48

Wat een tips weer! Ik ga die app ook proberen! Helaas is bij mijn paard verleden week artrose vastgesteld.. dus intensief trainen kan niet en trainen is überhaupt afhankelijk van hoe ze loopt.

Heb nu een hooinet gekocht voor in de stal en paddock zodat ze wat langer over het knabbelen doet. Hoe wegen jullie je hooi trouwens. Ik moet precies op 7 kg uit komen.

Mijn pa had de opdracht om voer te halen, komt terug met 40kg basisbrok.. Dat is ook niet echt handig natuurlijk. Vind overigens de balancers wel erg duur! Hoeveel geven jullie je paard daarvan?

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:49

Het hangt van de vitaminebrok af hoeveel je er van moet geven. Sommige maar 50 gram, en andere 400 gram op een dag.
Ik geef Vitalbix daily complete en voor lichte arbeid maar een ouder paard geef ik 400 gram verdeeld over de hele dag

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:00

puppy1128 schreef:
Leo schreef:
Rock at het hooi met graasmasker nog gewoon prima, ging als spaghetti door het gat naar binnen. :') toen hij op zijn ergst was heb ik het graasmasker ook in de groep laten dragen overdag om 2 van de 3 hooibeurten te beperken.

Waar hij nu staat is het hooi zo arm dat het masker af gaat zodra ze van de wei komen.

Hier nu de volgende uitdaging; ik heb zo lang arm gevoerd, met vitalbix en een handje fibermix, omdat afvallen voorop stond.
Nu is hij redelijk op gewicht (nog iets te gaan, maar hij doet momenteel ook niet genoeg door omstandigheden) maar dit najaar vond ik hem erg sloom en mat. Ik denk dat hij toch te weinig energiewaarde krijgt nu. Hij staat toch 24/7 in een kudde met veel loopmeters per dag.
Ik ga dus op zoek naar een alternatief in voeding, maar weet niet zo goed waar te beginnen.


Ik heb veel soorten geprobeerd, ik geef Elano equifyt green power luzerne vrij, daar krijgt ie meer power van en houdt het werk langer mee vol, maar wordt niet heet zegmaar. Toen ik weer erop terug ging binnen een week was het verschil alweer te merken. Nu draaf ik aan zonder 10 keer te vragen (of hij moet wat zien :+ )

Kwa energie/suiker/eiwit gehalte lagen de producten die ik probeerde ongeveer gelijk. En meer hooi werkte helaas niet. Werd wel dikker, niet extreem. En alles werkte prima voor een uurtje werk, maar we zijn gerust langer onderweg en dan was de benzine gewoon op. Dat schiet niet op als je op tempo wilt rijden. Hij is al niet de snelste. :')


Merk je echt veel verschil in energie? Mijn pony is vaak ook erg traag, het voelt alsof ze niet genoeg power heeft. Ze krijgt nu hooi/stro en een vitaminebrok 200gr per dag. Ze heeft aanleg om dik te worden dus ik wil haar niet echt krachtvoer geven maar lees dat deze qua suikers ook wel goed is. Het zou zo fijn zijn als ze iets meer gang heeft tijdens het werk (zowel voor haar als voor mij)
Ik las dat je tussen de 0.2 kg en 1 kg per 100 gr lichaamsgewicht moet geven?

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:13

vla_flip schreef:
Wat een tips weer! Ik ga die app ook proberen! Helaas is bij mijn paard verleden week artrose vastgesteld.. dus intensief trainen kan niet en trainen is überhaupt afhankelijk van hoe ze loopt.

Heb nu een hooinet gekocht voor in de stal en paddock zodat ze wat langer over het knabbelen doet. Hoe wegen jullie je hooi trouwens. Ik moet precies op 7 kg uit komen.

Mijn pa had de opdracht om voer te halen, komt terug met 40kg basisbrok.. Dat is ook niet echt handig natuurlijk. Vind overigens de balancers wel erg duur! Hoeveel geven jullie je paard daarvan?


Je moet berekenen wat ze per dag/week/maand/jaar kosten, niet per zak. Stel een zak kost 80 euro van 25 kg, je geeft per dag 70 gram dan ben je met ongeveer 1 zak per jaar klaar. 80 euro per jaar dus.
Stel je basis brok is 15 euro per zak, 25 kg en geeft er een kg per dag van, ben je 200+ per jaar kwijt. De zak is goedkoper, maar op jaarbasis ben je dan veel duurder uit. Maar dat zal je dan per balancer moeten uitrekenen. Al is het vaak wel zo dat je van de meeste balancers en basis brokken meer moet voeren dan in dit voorbeeldje.



Jorklo29 schreef:
puppy1128 schreef:

Ik heb veel soorten geprobeerd, ik geef Elano equifyt green power luzerne vrij, daar krijgt ie meer power van en houdt het werk langer mee vol, maar wordt niet heet zegmaar. Toen ik weer erop terug ging binnen een week was het verschil alweer te merken. Nu draaf ik aan zonder 10 keer te vragen (of hij moet wat zien :+ )

Kwa energie/suiker/eiwit gehalte lagen de producten die ik probeerde ongeveer gelijk. En meer hooi werkte helaas niet. Werd wel dikker, niet extreem. En alles werkte prima voor een uurtje werk, maar we zijn gerust langer onderweg en dan was de benzine gewoon op. Dat schiet niet op als je op tempo wilt rijden. Hij is al niet de snelste. :')


Merk je echt veel verschil in energie? Mijn pony is vaak ook erg traag, het voelt alsof ze niet genoeg power heeft. Ze krijgt nu hooi/stro en een vitaminebrok 200gr per dag. Ze heeft aanleg om dik te worden dus ik wil haar niet echt krachtvoer geven maar lees dat deze qua suikers ook wel goed is. Het zou zo fijn zijn als ze iets meer gang heeft tijdens het werk (zowel voor haar als voor mij)
Ik las dat je tussen de 0.2 kg en 1 kg per 100 gr lichaamsgewicht moet geven?


Ja, in draf/galop zetten is makkelijker (anders was het na 5 keer vragen een beetje alsof die zei 'jaja, ik ga al :roll: '), hij loopt voor mijn gevoel 'makkelijker' en kwa uithoudingsvermogen houdt ie de langere ritten met 'snelheid' (veel draf, wat galop) veeeel beter vol. Hij loopt er niet bepaald harder van, hoeft ook niet. Maar het is gewoon alsof de aan-knop het ineens doet en niet door-tuft op restjes benzine.
Hij vraagt ook sneller of we in draf of galop mogen, of het kan/mag is wat anders. Maar gelukkig luisterd ie naar een nee. En dan stond ie eerst altijd bam 'oke dan niet' en in stap of zelfs stilstaan.. Nu draaft ie gewoon door als ik nee zeg. Ook een hele verbetering. :')

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:54

[/quote]

Ja, in draf/galop zetten is makkelijker (anders was het na 5 keer vragen een beetje alsof die zei 'jaja, ik ga al :roll: '), hij loopt voor mijn gevoel 'makkelijker' en kwa uithoudingsvermogen houdt ie de langere ritten met 'snelheid' (veel draf, wat galop) veeeel beter vol. Hij loopt er niet bepaald harder van, hoeft ook niet. Maar het is gewoon alsof de aan-knop het ineens doet en niet door-tuft op restjes benzine.
Hij vraagt ook sneller of we in draf of galop mogen, of het kan/mag is wat anders. Maar gelukkig luisterd ie naar een nee. En dan stond ie eerst altijd bam 'oke dan niet' en in stap of zelfs stilstaan.. Nu draaft ie gewoon door als ik nee zeg. Ook een hele verbetering. :')[/quote]

Oh dat klinkt wel heel fijn, is voor die van mij dan ook nog wel het proberen waard dan, ik herken wel wat je verteld. Is er nog een groot verschil in degene met en zonder luzerne dat je weet? Hoeveel geef jij per 100kg lichaamsgewicht?

Lachica

Berichten: 66
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:59

hey,even een vraagje welke voeding is goed voor je paard?

voor een paard met wat overgewicht?
Laatst bijgewerkt door Coby op 07-01-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

vla_flip

Berichten: 50
Geregistreerd: 16-12-22

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:28

Ja dat begrijp ik :) maar voeten jullie de aanbevolen hoeveelheid of minder? Net zoals je dikke paarden ook minder ruwvoer voert dan voor gezonde paarden is aanbevolen

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:33

Dikke paarden moeten ook alle mineralen en vitaminen binnen krijgen of zie je dat anders?

En wat is duur? Een emmer marstall force is €25 voor 10 kilo daarvan geef je gemiddeld 100 gram per dag. Je doet dus 100 dagen met een emmer :)

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:11

Jorklo29 schreef:
Ja, in draf/galop zetten is makkelijker (anders was het na 5 keer vragen een beetje alsof die zei 'jaja, ik ga al :roll: '), hij loopt voor mijn gevoel 'makkelijker' en kwa uithoudingsvermogen houdt ie de langere ritten met 'snelheid' (veel draf, wat galop) veeeel beter vol. Hij loopt er niet bepaald harder van, hoeft ook niet. Maar het is gewoon alsof de aan-knop het ineens doet en niet door-tuft op restjes benzine.
Hij vraagt ook sneller of we in draf of galop mogen, of het kan/mag is wat anders. Maar gelukkig luisterd ie naar een nee. En dan stond ie eerst altijd bam 'oke dan niet' en in stap of zelfs stilstaan.. Nu draaft ie gewoon door als ik nee zeg. Ook een hele verbetering. :')

Oh dat klinkt wel heel fijn, is voor die van mij dan ook nog wel het proberen waard dan, ik herken wel wat je verteld. Is er nog een groot verschil in degene met en zonder luzerne dat je weet? Hoeveel geef jij per 100kg lichaamsgewicht?


Ik geef afhankelijk van arbeid en wel/geen gras 500-1500 gram per dag en dan nog een balancer erbij, nu Victorious secret. Maar die van mij is overigens wel al op gewicht. Als hij gras krijgt en ik doe hooguit uurtje wandelen/stappend rijden dan hoeft ie natuurlijk geen 1,5 kg te krijgen. Dat red ie eigenlijk ook wel op alleen hooi, gras en balancer.

Wel/geen luzerne is vooral afhankelijk of ze er tegen kunnen of niet. Er zijn paarden die er (sneller) jeuk door krijgen. Die met luzerne heb ik niet geprobeerd en aangezien hij het hier goed op doet hoef ik het ook niet te proberen. Heb genoeg soorten voer geprobeerd vind ik. :+

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:12

vla_flip schreef:
Ja dat begrijp ik :) maar voeten jullie de aanbevolen hoeveelheid of minder? Net zoals je dikke paarden ook minder ruwvoer voert dan voor gezonde paarden is aanbevolen

Ik voer Florian Vimi-Plus en geef de hoeveelheid berekend op zijn ideale gewicht. Zo'n zak doe je ook heel lang mee.

Gebruikt er hier iemand zo'n gewicht meetlint? Bij Agradi heeft dat ding een levertijd van hier tot tokyo :+ Maar het leek me wel handig om voortgang wat meer 'zichtbaar' te krijgen

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:58

Afbeelding
Korte update van ons O:)
Silver is op de goede weg **\O/**
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto’s van half december, heb even geen betere ;)

vla_flip

Berichten: 50
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:12

Ghostattack schreef:
Ik voer Florian Vimi-Plus en geef de hoeveelheid berekend op zijn ideale gewicht. Zo'n zak doe je ook heel lang mee.

Gebruikt er hier iemand zo'n gewicht meetlint? Bij Agradi heeft dat ding een levertijd van hier tot tokyo :+ Maar het leek me wel handig om voortgang wat meer 'zichtbaar' te krijgen


Ahh oke top! Wel op ideaal gewicht berekenen dus.

En nee, maar volgens mij is een meetlint best onnauwkeurig. Op Paardenarts staat in ieder geval dat het gebruiken van de gewichtsformule nauwkeuriger is! Maar als je het wil uitproberen moet je dat natuurlijk gewoon doen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:04

Je geeft aan een paard dat moet afvallen eerder meer dan minder dan aanbevolen mineralenbrok (wel gerekend met het ideaalgewicht). Je kunt ze namelijk beter wat ruimer in de vitaminen en mineralen zetten (uiteraard niet overdrijven, maar met veel mineralenbrokken kan je zonder overdosering te veroorzaken het dubbele voeren, dus je hoeft niet snel bang te zijn voor overdoseren. Ga toch niet zonder overleg met een voedingsdeskundige het dubbele voeren).

Qua sloom zijn kan je beginnen met het eiwit flink op te hogen. Als het paard op arm hooi staat en geen echte eiwitbron krijgt, is dat de eerste stap. Ik gebruik zelf graag sojaschroot, kost weinig en doen veel paarden het goed op (incl. mijn eigen paarden). Voor een paard van 500kg ideaalgewicht ga ik in eerste instantie uit van 200g/dag, dat is 80g verteerbaar eiwit (de eerste 4 dagen halve dosering geven). Onze shetten van ±110kg krijgen 100g per dag, ons grote paard van 800kg krijgt 300g per dag.

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:38

Nou ik heb nu graasmasker nummer 6 besteld in halfjaar tijd omdat meneer ze allemaal kapot krijgt. Zijn er ook maskers die niet kapot te krijgen zijn? :')

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:49

Jildau schreef:
Nou ik heb nu graasmasker nummer 6 besteld in halfjaar tijd omdat meneer ze allemaal kapot krijgt. Zijn er ook maskers die niet kapot te krijgen zijn? :')

Ik heb de thinline en ben ik heel tevreden erover, kost even wat maar geen moment spijt van gehad. Nu is mijn paard alleen geen sloper dus kan niet zeggen of die snel te slopen is :+

Daar zal vast wat over geschreven worden in het topic hier.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:54

Felien_Kyra schreef:
Jildau schreef:
Nou ik heb nu graasmasker nummer 6 besteld in halfjaar tijd omdat meneer ze allemaal kapot krijgt. Zijn er ook maskers die niet kapot te krijgen zijn? :')

Ik heb de thinline en ben ik heel tevreden erover, kost even wat maar geen moment spijt van gehad. Nu is mijn paard alleen geen sloper dus kan niet zeggen of die snel te slopen is :+

Daar zal vast wat over geschreven worden in het topic hier.


Hier ook thinline en zou niks anders willen.
Mijn paard is ook geen sloper.

Paard van stalgenoot staat in een ruinenkudde, die trekken regelmatig flink aan de thinline, poging en om dat ding af te krijgen. Maar op een zeer zelden kapotte tiewrap na, gaat het altijd goed met masker zelf.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:58

Thinline heeft het hier geen 30 min volgehouden tot ie helemaal gescheurd was :')

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:19

Thinline is indd heel makkelijk te slopen.... Voor dat geld dan :+

Bij mijn paard gaan andere er aan hangen, zodra er 1 flap los is, is het heeeel leuk daar aan te trekken :+

Echter, heb ik hem wel nog steeds. Ik knutsel hem zelf weer in elkaar, tape de scheuren aan elkaar :') Ding heeft mij teveel gekost om op te geven. Hij heeft hem alleen in de zomer op, dat scheelt... Dit voorjaar maar voor iets nieuws kijken :)