[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:12

Ja het is ook veel. En dan heb je het wel over een goed gevulde weide zeg maar. Daarom is innamebeperking bij veel paarden echt wel nodig door strookbegrazing of graasmasker of aantal weide uren.
Wat ze hier aan kilo gras eten in het voorjaar en zomer, minder ik op het hooi. Graszaadhooi en/of stro houd ik dan hetzelfde.

En inderdaad, er is wel een verschil tussen droge stof en daarwerkelijke kilo’s.
En dan zijn er nog steeds variabelen. Uitgebloeid stug kruidenrijk grasland zal meer droge stof bevatten dan een groen raaigras veld.
Daar tegenover staat dat het eerste minder energie en suikers zal bevatten dan het tweede.
Het zijn gemiddelden.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:51

Klopt! En dus is het zo dat als je je paard normaal 10kg hooi geeft en je blijft 10kg hooi geven zodra ze de weide op gaan dan gaat het dus mis omdat er een royale kans ze al 8kg hooi op eten met het gras.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:01

Ja precies. En verdubbel je dus eigenlijk het ruwvoer. En je kunt nog steeds onpeberkt geven, maar dan zul je dat moeten zoeken in arm ruwvoer zoals graszaadhooi en stro.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:34


Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:03

Hoi goedenavond allemaal.
Ik heb een kwpn paardje 1.65 van bijna 16 die snel buikig is en vooral in de zomer aanleg heeft om te dik te worden. Hij staat in de zomer 24/7 op de wei met graasmasker thinline en krijgt gluco balance bij. Toch mis ik sinds een jaar wat bespiering naast de schoft en op zijn rug.
Uiteraard is dit ook training maar ik vroeg mij af of evt eiwitten bijvoeren hem hierin kunnen ondersteunen. Hij krijgt 600 gram gastro+, pavo vital en wat Vitalbix slobber.

Ps staat in de winter van 9’tot 5 op de wei en savonds een hooinet met voordroog en sochtends een grote emmer met voordroog. Volgens mij komt dit van onbemest land. Ik zal morgen even wat goede foto’s maken.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 28-03-24 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:07

Heb je wel eens getest op PPID?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:10

manzano schreef:
Heb je wel eens getest op PPID?

Nee nooit zag er eigenlijk nooit een reden voor :o maar in het najaar worden deze testen afgenomen toch?

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:30

Hieperdi schreef:
manzano schreef:
Heb je wel eens getest op PPID?

Nee nooit zag er eigenlijk nooit een reden voor :o maar in het najaar worden deze testen afgenomen toch?

Dat kan heel het jaar. In najaar zit er wat korting op, maar met het weideseizoen voor de deur zou ik daar niet op wachten, want dat vraagt evt wat extra management.
Spierverlies is wel typisch eerste kenmerk van ppid.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:04

Oke bedankt dat wist ik niet

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:07

Hallo allemaal
Ik heb vorig jaar gluco support van horseflex gevoerd en daar was ik wel redelijk tevreden over. Nu dit jaar ben ik voor de phhtonics gluco balance gegaan alleen ik heb het gevoel dat het nog niet zoveel doet. Ik zag dat je ook nog suikerbalans van vitalstyle. Wat zijn jullie ervaringen met deze producten?

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:51

Hieperdi schreef:
Hallo allemaal
Ik heb vorig jaar gluco support van horseflex gevoerd en daar was ik wel redelijk tevreden over. Nu dit jaar ben ik voor de phhtonics gluco balance gegaan alleen ik heb het gevoel dat het nog niet zoveel doet. Ik zag dat je ook nog suikerbalans van vitalstyle. Wat zijn jullie ervaringen met deze producten?


Ik ben heel tevreden over de vitalstyle suikerbalans. Heb het de hele zomer gevoerd en wel het idee dat het wat deed. Vond het ook makkelijk te doseren omdat het een vloeistof is die m’n paard lekker vind :)

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:11

Ik geef eigenlijk altijd gluco balance maar we hebben niet echt fijn hooi momenteel voor m'n paard dus haar manenkam is weer hard. Heb het idee dat de gluco balance nu even niks doet, normaal wel altijd. Kan dit doordat ik het altijd geef en is het misschien beter om een keer bijvoorbeeld die van vitalstyle te geven?

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 23:05

Ik had het advies gekregen om met glucobalance af en toe en pauze van twee weken te nemen. Ook geef ik het niet als ze niet op gras of suikerrijk hooi staat. Heb begrepen dat als je het áltijd geeft het dan inderdaad effect verliest.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 23:40

Okee, wel spannend om het niet te geven met het hooi wat we momenteel hebben... even denken of ik die gok durf te nemen.

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:25

Ja misschien is dit niet het moment voor een glucobalance pauze, hoor. Ik weet niet hoe lang jullie met deze hooibaal doen, maar mogelijk daarna even een korte pauze inlassen als de volgende hooibaal beter is?

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 07:53

Ik heb vorig jaar gewisseld tussen suikerbalans en glucobalance. Durfde ook niet zonder. Nu gestart met die van Sectolin en als die op is stap ik weer over op glucobalance. Zodra de pot op is wissel ik weer terug.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 08:50

zoedeloe schreef:
Ik heb vorig jaar gewisseld tussen suikerbalans en glucobalance. Durfde ook niet zonder. Nu gestart met die van Sectolin en als die op is stap ik weer over op glucobalance. Zodra de pot op is wissel ik weer terug.


Merkte je toen dat er weer een nieuwe prikkel was en het goed werkte?

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 08:51

xRaisin schreef:
Ja misschien is dit niet het moment voor een glucobalance pauze, hoor. Ik weet niet hoe lang jullie met deze hooibaal doen, maar mogelijk daarna even een korte pauze inlassen als de volgende hooibaal beter is?


Geen idee, sta op een pensionstal en het hooi is per baal wisselend. Ligt eraan welke ze pakken.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:44

zoedeloe schreef:
Ik heb vorig jaar gewisseld tussen suikerbalans en glucobalance. Durfde ook niet zonder. Nu gestart met die van Sectolin en als die op is stap ik weer over op glucobalance. Zodra de pot op is wissel ik weer terug.

Die van sectolin leek mij ook intressant maar ik heb er nog geen ervaringen over gehoord

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:24

xxxmh schreef:
zoedeloe schreef:
Ik heb vorig jaar gewisseld tussen suikerbalans en glucobalance. Durfde ook niet zonder. Nu gestart met die van Sectolin en als die op is stap ik weer over op glucobalance. Zodra de pot op is wissel ik weer terug.


Merkte je toen dat er weer een nieuwe prikkel was en het goed werkte?


Is altijd wel lastig te zeggen omdat ik natuurlijk Suikerbalans gaf ipv. Ik had de indruk dat toen ik weer Glucobalance gaf dit net wat meer deed dan Suikerbalans. Is natuurlijk ook per paard verschillend. Ik let dan met name op de manenkam.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:29

Hieperdi schreef:
zoedeloe schreef:
Ik heb vorig jaar gewisseld tussen suikerbalans en glucobalance. Durfde ook niet zonder. Nu gestart met die van Sectolin en als die op is stap ik weer over op glucobalance. Zodra de pot op is wissel ik weer terug.

Die van sectolin leek mij ook intressant maar ik heb er nog geen ervaringen over gehoord


De korrelvorm vind ik interessant, je hoeft het niet te mengen met iets en water. De korreltjes zijn wel heel klein. Ik geef het samen met de balancer.

Ik vind hem er tot nu toe goed uitzien qua manenkam en gewicht. Hij loopt het hele jaar in het weiland vandaar dat ik al begonnen ben met een supplement.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:49

Mag ik jullie mening vragen over de vetheid van m’n twee draken? Vind het zelf erg lastig te zien. Heb nu ander hooi besteld, laag in voederwaarde en suikers. Gras twee uurtjes per dag tot het in de bloei staat en verder minimaal aan voer.

Hera, te dik maar hoeveel? 12 jaar kwpn moet nodig aan het werk
Afbeelding
Afbeelding

Lewie kocht ik mager maar denk dat die ook niet dikker moet? 2 jaar Welsh A
Afbeelding
Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:42

Ik vind ze er wel mooi uitzien!
Misschien ben ik te erg gewend geraakt aan het figuur van mijn eigen paard. Die is echt nog wat dikker… :') zou blij zijn als die zo is als die v jou.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 07:59

Vind ze er beiden goed uitzien hoor!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:00

Ja, vind ze er ook goed uit zien. Denk als de kwpner weer oppakt dit zeker goed zal doen. Voel je de ribben? Voor het weideseizoen heb ik ze nu nog iets slanker,dat je net beetje rib ziet.