Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 273 van de 315 [ 7851 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276 ... 315  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Ah ok, dat had ik dan niet goed begrepen.

Ik zou idd laten testen, dan weet je iig wat je voert. Ook het percentage droge stof wordt gemeten idd met de analyse.

Mijn ervaring is dat het op het oog toch heel anders kan lijken, dan het in de analyse blijkt te zijn.

Wij hadden 2 jaar op rij 'hetzelfde' hooi qua geur/kleur/gevoel en toch was er een enorm verschil, vooral in eiwitten maar ook in suikers en energie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:17 



 
Profiel   

Dat is ook mijn ervaring Marlies. Wij hadden die partij vorig jaar. Dat was wat bruinig, super droog. Maar extreem hoog in suikers.

Nu hebben we groener hooi, wat natter, wel langere stengels.

Beiden zijn ongeveer gelijk aan droge stof (82%). Maar suikers zijn bij de groenere veel lager. Eiwitten juist hoger.
Terwijl ik deze ook in suikers hoger had verwacht. Het ruikt namelijk ook wat zoetig en ze eten het heel graag. Meestal is het dan een suikerspin :+
Maar dit was echt een mooie analyse :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:21 



 
Profiel   

Hier gaat het ook zijn gangetje, ze valt nu niet verder af maar komt ook niet verder aan. Gezien ze onbeperkt kan eten ben ik daar al best tevreden mee. De zomer maanden krijgt ze haar masker weer om en zal ze wel weer wat verder afvallen. Ze is nog steeds te dik maar niet meer obese.

Ik zie al wat dingen langskomen over hooi analyses, wij hebben dat ook laten doen. Daar hebben we nu de uitslag van binnen. Hebben jullie advies om hoe te kunnen kiezen welke vitaminebrok of supplementen aan de hand van die analyse kan uitkiezen. Ik kan nu dus best zien dat er weinig voedingsstoffen inzitten, dat klopt ook wel. Maar hoe kan ik dan het beste berekenen welke vitaminebrok ik het beste kan bijvoeren.
Ze krijg nu vitalbix, waar ik tevreden over ben. Maar als een ander beter zou zijn is dat natuurlijk altijd goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 14:40 



 
Profiel   

Die van mij was enorm afgevallen na dr koliek.. nu is ze weer bijgetrokken :') gelukkig nog niet zo vet als ze was. Wel erg in dilemma, nu aan huis staan, mag niet meer op kort gras maar nu alleen nog weide beschikbaar. Dus ze staat overdag op de wei met elke keer een nieuwe strook gras er bij. Verder nagenoeg geen arbeid omdat we druk zijn met verbouwen. Krijgt droog en strengelig hooi dat ik inkoop bij een melkveehouderij in de buurt. Hoop zsm een paddock te kunnen maken en dan een track zodat ze straks niet weer bijna bevangen is. Het is op dit moment kiezen uit twee kwaden helaas -O-

Zo is ze nu
[ img ]
Zo was ze voor dr zandkoliek
[ img ]
En zo van de zomer :oo
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 15:55 



 
Profiel   

Toch lekker laten bewegen. 3x pw even een beetje afstand zou voor nu even voldoende moeten zijn.
Voor jezelf ook lekker om even te ontspannen lijkt me.

Je weet dus niet hoeveel er in je hooi zit? Dat zou ik checken.

Verder niet op de wei met hoog fructaan. En overdag toch weer masker op doen.

Wat bij mij blijvend resultaat heeft gegeven is de feedingmaster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:11 



 
Profiel   

Wil dr niet meer met graasmasker op ivm zand inname, die is dan veel groter helaas. Dus het is nu even roeien met de riemen die ik heb. Probeer twee keer per week ff te longeren in de wei. :') Is ook gelijk minder gras haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:26 



 
Profiel   

Ik meet mijn paarden en we laten 1x per jaar de weegschaal komen. Staar je niet blind op de kilo's op zo'n lint, klopt voor geen meter. Maar kan wel indicatie zijn van afvallen / aankomen.

Al is mijn grote amper in omvang verminderd en toch scheelt het 50 kilo op de weegschaal.

Je hebt wel mensen die met weegschaal langskomen. Wij doen het nu al paar jaar.

Ik mag ook niet meer in dit topic zijn, want mijn dikkies zijn nu zo ver afgevallen dat ik juist moet zorgen dat ze zo blijven /wat bijkomen.

Juni 2019 woog de grote 680. Tussendoor 630, 617. En vorig weekend 588. Mijn shet is van 172 naar 152 gegaan. De laatste kilo's te snel verloren afgelopen december ivm minder eten (zo leuk vuurwerk). Maar de jaren er na voornamelijk door onbeperkt graszaadhooi (ipv voordroog), balancers bijvoeren, grote 4 kilo voordroog per dag erbij en de shet een halve plak weidehooi. Momenteel nog altijd hetzelde l, behalve dan dat het rijkere hooi iets meer is geworden en ze mioflakes van Agrobs erbij krijgen.

Dit was m'n vorige post in dit topic.
[ img ]

Nu is ze dit. Ze mag iets meer (spier) erbij.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:57 



 
Profiel   

Wat een verschil Tancreda! En Marjan ook, al is de reden wel heel vervelend.

Ik heb een meetlint, maar dat zegt niet zo veel. Vorig jaar was er een weegschaal op de stal waar we stonden en toen heb ik meteen het meetlint afgetekend voor hem. Hij woog 503 kg en meetlint gaf 530 aan. Nu teken ik ook eens in de zoveel tijd af waar hij op zit, al zegt omvang lang niet alles. Sowieso kon hij altijd heel erg opgeblazen zijn waardoor de ene dag veel erger leek dan de andere. Dat opgeblazen heb ik gelukkig nauwelijks meer gezien sinds hij is verhuisd.

Ik ben echt erg benieuwd hoe het gaat komende zomer. Ik hoop dat ik wederom geen graasmasker nodig heb.


Ik had trouwens vorig jaar, voor ik wist dat we gingen verhuizen, een tweede graasmasker er bij gekocht. Deze is alleen gepast maar daarna dus ongebruikt de kast in gegaan. Mocht iemand nog een graasmasker nodig hebben is de mijne voor overname.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:29 



 
Profiel   

Ik heb het meetlint er na de laatste weging ook naast gehouden. Geloof dat het lint 511 aangaf, terwijl ze toch echt 588 op de weegschaal was. Voor mijn shet zal ik even moeten kijken hoeveel dat eraf lag. Maar als ik het lint zou gebruiken als leidraad voor ontwormen of medicatie, zou ik onder doseren.

Paste het masker niet? Ik zou hem anders gewoon in de kast laten hangen. Misschien heb je hem over een paar jaar toch weer nodig door omstandigheden. Tweedehands krijg je er niet veel voor, en als je weer nieuw moet terugkopen dan is zonde. Iig zo ben ik tegenwoordig. Ik doe geen dingen meer weg, want altijd heb ik het na een x aantal jaar toch weer nodig :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:35 



 
Profiel   

Ik heb er nog eentje liggen, die ik het jaar ervoor gebruikt heb. Die is nog helemaal heel maar ik wilde een reserve hebben.
Maar wat je zegt is zeker waar. :j


Ik denk dat wat het meetlint aangeeft ook zeer afhankelijk is van de bouw van je paard. Mijn pony is enorm rondgeribt en slaat zijn vetjes ook vooral achter de schouders op, dus het meetlint gaf al snel meer aan dan een rechtlijniger paard met hetzelfde gewicht zou doen denk ik. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:41 



 
Profiel   

Nou, ik was over gegaan op volledig hooi ipv verpakt hooi. Ik heb wel het idee dat mijn paard het daar beter op doet, zelfs afvalt. Maar die van mijn vriendin juist niet.
Dus ik heb beide laten analyseren. Blijkt dus dat er in het onverpakte hooi veel meer energie en suiker zit dan in het verpakte hooi :?
We waren er eigenlijk van overtuigd dat er in het verpakte hooi meer suikers zouden zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 13:57 



 
Profiel   

Dat kan inderdaad.
De reden waarom sommige paarden het op arm, verpakt hooi niet goed doen is omdat sommigen het fermentatieproces niet aankunnen, en fermentatie is er altijd in meer of mindere mate bij het verpakken van hooi. Ook als het kurkdroog het pak in is gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:02 



 
Profiel   

Pally schreef
Nou, ik was over gegaan op volledig hooi ipv verpakt hooi. Ik heb wel het idee dat mijn paard het daar beter op doet, zelfs afvalt. Maar die van mijn vriendin juist niet.
Dus ik heb beide laten analyseren. Blijkt dus dat er in het onverpakte hooi veel meer energie en suiker zit dan in het verpakte hooi :?
We waren er eigenlijk van overtuigd dat er in het verpakte hooi meer suikers zouden zitten?


Meten = altijd weten..... je kunt nooit zeggen of er meer of minder in je hooi zit. En ook niet of voordroog minder of juist meer bevat dan regulier hooi.

Men neemt wel aan dat paarden die metabolisch wat sneller uit balans zijn beter geen voordroog kunnen eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:05 



 
Profiel   

Ninx schreef
Pally schreef
Nou, ik was over gegaan op volledig hooi ipv verpakt hooi. Ik heb wel het idee dat mijn paard het daar beter op doet, zelfs afvalt. Maar die van mijn vriendin juist niet.
Dus ik heb beide laten analyseren. Blijkt dus dat er in het onverpakte hooi veel meer energie en suiker zit dan in het verpakte hooi :?
We waren er eigenlijk van overtuigd dat er in het verpakte hooi meer suikers zouden zitten?


Meten = altijd weten..... je kunt nooit zeggen of er meer of minder in je hooi zit. En ook niet of voordroog minder of juist meer bevat dan regulier hooi.


Dit :j
Wij hebben verpakt hooi dat heel laag in suikers en energie is, maar wel mooi in eiwit. Ze doen het er allemaal super op, icm gerstestro voor de buikvulling.

De waardes hebben niets te maken met plastic, maar met het hele maai, droog en wikkelproces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:34 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat als ik de paarden bij huis had dan had ik misschien wel gekeken naar een analyse, maar ik heb nu eigenlijk geen keus in het hooi en ik ben al lang blij want heb ook meegemaakt dat er of na 17 uur geen hooi meer werd gevoerd (heb het dan over heel veel jaren terug en in een tijd dat ik me ook niet voldoende had verdiept in het gevolg daarvan), dat er 's avonds echt heel weinig werd gevoerd (door mensen die nu nog steeds ontwetend zijn :') ) of dat er hooi werd gevoerd waar je van km's afstand nog kan zien en ruiken dat er schimmel in zat.
Ik weet dat het mooi ogen van hooi niet zoveel zegt, dus vind het wel eens lastig. Nu is mijn paard een van de weinige op stal die zelfs nu in de winter zo dik blijft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:44 



 
Profiel   

Felien, maar als de stal wel altijd 1 batch tegelijk koopt kan analyseren je helpen in keuzes maken om bijvoorbeeld stro of zeer arm extra te gaan voeren voor buikvulling, zonder dat ze er dik van worden.

Uit Pally haar post blijkt in mijn ogen nog weer het belang van testen, zodat je iig weet wat je voert.

Ik sta ook op een pensionstal maar stem de voerbehoefte af op de hooianalyse. Dus rijker hooi met meer suikers en minder eiwitten zorgt voor extra eiwit voeren en een deel van het rijke hooi vervangen voor arm hooi en vice versa

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:17 



 
Profiel   

Welke scan raden jullie aan?
Wij hebben wel altijd hooi van dezelfde leverancier, maar ik heb geen idee of het van dezelfde partij is.
Dat zou ik even kunnen navragen. Er komen steeds 3 grote ronde balen per keer. Ze doen met een grote baal ongeveer 2 weken geloof ik. Dit is met een paard, D-pony en twee shetlanders.

Ze staat nu 3 maanden 24/7 met onbeperkt hooi op de weide en ik moet nog even uitvinden of dit voor haar werkt. Ze staat nu op rust dus overgewicht voorkomen is vrijwel onmogelijk mijns inziens.
In de zomer gaat ze waarschijnlijk samen met de shetlanders een deel van de tijd op de paddock en de rest mogelijk met graasmasker.
Voor de winter weet ik niet of er een echt realistische andere optie zal zijn dan onbeperkt hooi.
Dit in verband met fulltime werken en geen licht. We hebben wel een slowfeeder net om het hooi zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:55 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Felien, maar als de stal wel altijd 1 batch tegelijk koopt kan analyseren je helpen in keuzes maken om bijvoorbeeld stro of zeer arm extra te gaan voeren voor buikvulling, zonder dat ze er dik van worden.

Uit Pally haar post blijkt in mijn ogen nog weer het belang van testen, zodat je iig weet wat je voert.

Ik sta ook op een pensionstal maar stem de voerbehoefte af op de hooianalyse. Dus rijker hooi met meer suikers en minder eiwitten zorgt voor extra eiwit voeren en een deel van het rijke hooi vervangen voor arm hooi en vice versa

Heb je even een pb gestuurd met wat vragen hierover :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 16:57 



 
Profiel   

Mag ik me hier ook komen melden

Ik heb een 7 jarige onbeleerde pony die elk jaar een stukje zwaarder wordt. Ze staat 24/7 op het gras met in de winter een baal voor droog. Helaas is het niet mogelijk om iets aan te passen aan het voerbeleid en van stal veranderen is ook geen optie

Nu zat ik te denken aan een graasmasker maar het idee schrikt me toch een beetje af omdat ze hem dan 24/7 om heeft.

Ik ben ook benieuwd hoelang en vaak ik bijvoorbeeld zou moeten longeren om het effect te laten hebben. Zou iemand daar advies voor hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 19:56 



 
Profiel   

Hier de bloempot weer om
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 20:18 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Mag ik me hier ook komen melden

Ik heb een 7 jarige onbeleerde pony die elk jaar een stukje zwaarder wordt. Ze staat 24/7 op het gras met in de winter een baal voor droog. Helaas is het niet mogelijk om iets aan te passen aan het voerbeleid en van stal veranderen is ook geen optie

Nu zat ik te denken aan een graasmasker maar het idee schrikt me toch een beetje af omdat ze hem dan 24/7 om heeft.

Ik ben ook benieuwd hoelang en vaak ik bijvoorbeeld zou moeten longeren om het effect te laten hebben. Zou iemand daar advies voor hebben?



Je zal dan echt wel een paar keer per week moet laten bewegen. Hoe veel hangt ook af van hoe je het doet. Een uurtje goed doorstappen doet veel meer dan een beetje rondjes slenteren aan de longeerlijn.

Maar eerlijk, goed afvallen is super lastig als je de inname niet wil of gaat beperken. Wat staat je precies tegen aan 24 uur graasmasker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 21:28 



 
Profiel   

Ik ben vooral onzeker over een graasmasker denk ik. Welke moet ik kiezen, blijft ze dan niet vastzitten, benadeelt het haar in de kudde. Allemaal vragen waar ik mee zit

Slenteren aan de longeerlijn is natuurlijk iets anders dan actief bezig zijn. Momenteel werken we eigenlijk helemaal niet behalve buiten rustig wandelen.
Is een half uur aan de longeerlijn werken twee keer per week bijvoorbeeld genoeg ? Of zit je om af te vallen sneller aan 4/5 keer per week.

Ik heb werkelijk waar echt nul ervaring met afvallen, ook niet bij mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 22:07 



 
Profiel   

Twee keer per week werken zie je totaal niets van.
Imo… bij onbeperkt hooi ga je eerder mogen denken aan 2x per dag dan aan 2x per week om af te vallen. Voedselinname beperken is gewoon veel efficienter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 22:34 



 
Profiel   

Ik heb ook niks tegen een graasmasker, maar mijn zorgen van hierboven staan nog. Helaas is een andere manier van voedsel inname niet mogelijk omdat ik het beheer niet in eigen hand heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 22:38 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik ben vooral onzeker over een graasmasker denk ik. Welke moet ik kiezen, blijft ze dan niet vastzitten, benadeelt het haar in de kudde. Allemaal vragen waar ik mee zit


Een goed graasmasker benaderd de plek in de kudde niet. De mijne poetsen met elkaar met een kwalitatief goed nylon graasmasker, ze snappen elkaar en het geeft geen onrust. Het enige wat ze niet kunnen is hapjes uit elkaar nemen. Maar platte oren en een goeie mep met een been werkt prima voor ze.

Wt betreft graasmasker is er hier in het topic ook een ton aan goeie info te vinden. De do en don't. Het is even een straffe leesklus, maar de dingen waar jij mee worstelt hebben we allemaal al eens mee geworstelt.

Citaat
Slenteren aan de longeerlijn is natuurlijk iets anders dan actief bezig zijn. Momenteel werken we eigenlijk helemaal niet behalve buiten rustig wandelen.
Is een half uur aan de longeerlijn werken twee keer per week bijvoorbeeld genoeg ? Of zit je om af te vallen sneller aan 4/5 keer per week.

Ik heb werkelijk waar echt nul ervaring met afvallen, ook niet bij mensen.


Met 2 keer in de week een half uur ga je het niet redden. Dat is zelfs om ze op gewicht te houden en nog niet eens te laten afvallen al vrij weinig. Je moet dan eerder denken aan om de dag aan de longeerlijn half uur en dan nog een half uur actief in en uit stappen. De andere dag zou je dan iets anders actief moeten doen. Bv naast de fiets of agility.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-22 23:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 273 van de 315 [ 7851 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276 ... 315  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen