[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 01:01

Jets schreef:
Heb je het hooi laten analyseren? Hier eten ze gerstestro beter dan tarwe stro, maar stro eten is prima zolang het niet meer dan de helft is van het ruwvoer. Wij geven ook takken en bladeren etc, dan hebben ze ook wat te knabbelen. Ze kreeg eerst hooi uit een net met 2 cm maas en gerstestro met 3 cm maas. Toen was ze prima op gewicht, maar stond ze alleen en dat wilde ik niet. Inderdaad lastig. Mijn merrie is een eczemer daarom wil ik haar ook niet te dik hebben.


Nee, maar dat heeft geen zin aangezien het toch elk jaar wel van andere velden komt. Ik let vooral op de structuur, echt zo grof en geel mogelijk. En dan de balen liefst nog een jaar laten liggen.

De mijne heeft ook allergies die enorm getriggerd lijken te worden door (over)gewicht.

2 cm mazen heb ik nog nooit gezien, waar haal je die? Ik heb nu voor overdag in de groep die hele dikke 3x3 van paardeerlijk (of paardnatuurlijk?) en daar moeten ze echt wel aan prutsen. Maar voor in de stal zouden kleinere mazen wel handig zijn. 2 netten overeen lukt hem niet, dan krijgt hij er niets uit en wordt hij boos.

Stro ga ik echt niet meer proberen want hij blijft daaraan eten alsof het hooi is. Als ik dat los geef vreet die gerust 10 kg op een nacht op en daar wil ik geen risico mee lopen. Mag ook maar 1/3 van het ruwvoer zijn hebben ze mij altijd gezegd?

Takken hangt er wat van af. Ik geef in de zomer wel vaak wilg en hazelaar als ik snoei, maar in de winter is alles kaal natuurlijk.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:18

Ik mocht stro 50/50 met hooi mengen zei de dierenarts gisteren. Hier krijgen ze niet onbeperkt. We voeren 2x per dag.
En er is eigenlijk altijd wel wat stro over :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:53

Ik zou ook graag onbeperkt voeren maar dan groeit die van mij echt dicht...
Ik weeg het hooi af en geef stro bij.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:55

Ja dat ligt er een beetje aan, als je op een pension stal staat dan heb je sowieso geen invloed op de hooi inkoop gok ik. Ik vind een analyse vaak wel zinvol, op het oog kun je echt niet zien wat je voert. Heb al zoveel analyses voorbij zien komen kneiter hoog in suikers waarvan ik het echt niet verwacht had. Wij hebben zelf bijvoorbeeld twee soorten hoor, de een grof, langstengelig en droog en de ander juist veel fijner. Het grove hooi blijkt een stuk hoger in suikers dan het fijne. Dan is het fijn het te mengen met stro.

De helft kun je inderdaad aanhouden. Ik zou zelf voor gerstestro gaan. Je hoeft ook niet direct 10 kilo stro te geven hè, je kan ophangen in een net hoeveel jij oké vindt om binnen te krijgen? Haha.

Van takken vinden ze het swinters ook wel lekker om de bast eraf te knabbelen, ze eten niet alleen het blad :D

Bij Atorka hebben ze een timer die je op een voerbak met bak of hooinet kan monteren. Zoiets lijkt me ook wel handig. Dan kan je instellen dat je paard bijvoorbeeld elke 4 uur toegang tot hooi krijgt.

Wij gebruikten altijd de 2,5 cm van Shires, die verkoopt paard eerlijk ook. Hoe minder erin zit hoe lastig het eruit te krijgen is omdat de gaatjes dan wat dichter gaan staan. Volgens mij heeft Zeldenrust ook netten met maaswijdte van 2 cm.


Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:16

Wij hadden nog 10 pakjes tarwestro over, dus die zijn we eerst op gaan voeren. Straks wel gerstestro inderdaad.
Mooi net. Wij hebben er nu 4 met een 3x3 maas en 1 met 3,5x3,5, maar die is zo stevig dat het lastiger is dan die andere netten :+. Die van shire zien er mooi uit.

Ik ga straks een flinke partij wilgentakken halen. Dus dat is ook fijn om te geven. :j

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:21

Ik heb ook de netten van shire met 2,5x2,5 maas, even googlen waar je ze goedkoopst kan kopen. Voor mij scheelde dat een hoop geld. :D



Tot nu toe erg tevreden. Elano eet er ook rustig uit.

Hooi testen is zeker aan te raden. Bij oa pavo kan er al een test voor rond de 20 euro gedaan worden voor energie/ewpa, eiwit en suikers. Bij een te hoog suiker kan er nog geweekt worden. Zal niet alles eruit weken, maar alle beetjes kunnen helpen.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:44

Testen heeft bij ons helaas niet zoveel zin omdat we niet altijd van hetzelfde perceel hooi hebben :\
Ik heb er 2 besteld van shires. Ben benieuwd :j

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:07

Jets schreef:
Ja dat ligt er een beetje aan, als je op een pension stal staat dan heb je sowieso geen invloed op de hooi inkoop gok ik. Ik vind een analyse vaak wel zinvol, op het oog kun je echt niet zien wat je voert. Heb al zoveel analyses voorbij zien komen kneiter hoog in suikers waarvan ik het echt niet verwacht had. Wij hebben zelf bijvoorbeeld twee soorten hoor, de een grof, langstengelig en droog en de ander juist veel fijner. Het grove hooi blijkt een stuk hoger in suikers dan het fijne. Dan is het fijn het te mengen met stro.

De helft kun je inderdaad aanhouden. Ik zou zelf voor gerstestro gaan. Je hoeft ook niet direct 10 kilo stro te geven hè, je kan ophangen in een net hoeveel jij oké vindt om binnen te krijgen? Haha.

Van takken vinden ze het swinters ook wel lekker om de bast eraf te knabbelen, ze eten niet alleen het blad :D

Bij Atorka hebben ze een timer die je op een voerbak met bak of hooinet kan monteren. Zoiets lijkt me ook wel handig. Dan kan je instellen dat je paard bijvoorbeeld elke 4 uur toegang tot hooi krijgt.

Wij gebruikten altijd de 2,5 cm van Shires, die verkoopt paard eerlijk ook. Hoe minder erin zit hoe lastig het eruit te krijgen is omdat de gaatjes dan wat dichter gaan staan. Volgens mij heeft Zeldenrust ook netten met maaswijdte van 2 cm.


[ [url=m/8HHy8P.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor de tip van de netten! Ga eens kijken.

Hooi kan ik wel in schipperen, maar ik koop het hooi voor alle paarden, incl. De pensionpaarden. Dat is van de loonwerker hier die heel mooi spul heeft maar gerust ladingen brengt van 3/4/5/6 verschillende velden. Een test voor elk type baal wordt mij te duur.

Voor de timer lijkt dat mij niet iets dat op stal gebruikt kan worden? Overdag staat hij mee met de groep en 3x3 netten, daar kan ik niet met timers werken.

Geef jij dan grote, dikke takken? Van het formaat dat je ergens moet afzagen? Ik zie niet voor me hoe dat in een stal te geven zonder dat ze zichzelf kunnen opspiesen?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:55

Poekkie schreef:
Nee, maar dat heeft geen zin aangezien het toch elk jaar wel van andere velden komt. Ik let vooral op de structuur, echt zo grof en geel mogelijk. En dan de balen liefst nog een jaar laten liggen.


Ik heb onlangs geleerd dat dat eigenlijk helemaal niet is waar je op zou moeten letten. Als er veel stengels in zitten is het vaak geler. Maar de stengels bevatten vaak vezels. Vezels zijn complexe koolhydraten. Die worden afgebroken in de dikke darm. Suikers en zetmeel zijn oplosbare koolhydraten en zitten zowel in de stengel als in het blad. Maar in de stengel zitten geen eiwitten, die zitten in het blad. En zijn beter voor het lichaam.

Tegenwoordig voer ik relatief vaak slapper hooi dat groen is. Meestal moet ik er kwa volume meer van geven want het is lichter. Dus ik heb niet het idee dat ze vezels te kort komen, maar ze doen er ook langer mee om het uit hun net te pulken. Ik merk echt wel dat ze er minder opgeblazen door zijn en ze zijn veel rustiger. Als je bang bent voor te veel suikers kun je ook half om half geven met stro of graszaadhooi.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:59

Ik geef zo dik mogelijke wilgentakken. En dan niet in stal, mijne staan 24/7 buiten op een pp.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:16

Veulen84 schreef:
Poekkie schreef:
Nee, maar dat heeft geen zin aangezien het toch elk jaar wel van andere velden komt. Ik let vooral op de structuur, echt zo grof en geel mogelijk. En dan de balen liefst nog een jaar laten liggen.


Ik heb onlangs geleerd dat dat eigenlijk helemaal niet is waar je op zou moeten letten. Als er veel stengels in zitten is het vaak geler. Maar de stengels bevatten vaak vezels. Vezels zijn complexe koolhydraten. Die worden afgebroken in de dikke darm. Suikers en zetmeel zijn oplosbare koolhydraten en zitten zowel in de stengel als in het blad. Maar in de stengel zitten geen eiwitten, die zitten in het blad. En zijn beter voor het lichaam.

Tegenwoordig voer ik relatief vaak slapper hooi dat groen is. Meestal moet ik er kwa volume meer van geven want het is lichter. Dus ik heb niet het idee dat ze vezels te kort komen, maar ze doen er ook langer mee om het uit hun net te pulken. Ik merk echt wel dat ze er minder opgeblazen door zijn en ze zijn veel rustiger. Als je bang bent voor te veel suikers kun je ook half om half geven met stro of graszaadhooi.


Hoe dus jong groen hooi is beter dan? Ik ben in de war nu :o

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:28

Iedere baal testen wordt inderdaad te kostbaar, maar je kan wel een aantal keer testen om een indicatie te hebben van wat erin gaat.

De timer laat eigenlijk gewoon iets los. Dus bijvoorbeeld een draad in het weiland zodat ze het gras op kunnen, maar je kan ook een hooi net los laten op een gewenst tijdstip. Ik heb een filmpje gezien waarbij het hooinet voor de stal opzij gehangen werd en op een bepaalde tijd schoot de timer hem los waardoor hij voor het luik kwam te hangen en het paard kan eten. Je kan er dus best creatief mee aan de slag, vond het wel slim bedacht.

Wij geven ook takken die je met zo’n klein snoei schaartje afknipt, maar dikke takken kunnen natuurlijk ook of een combinatie van beide. Die van mij staan ook 24/7 buiten op een pp. In stal zou je bijvoorbeeld wat kortere stukjes kunnen nemen en neerleggen/tussen het hooi(net) doen of een tak langs de stalwand ophangen.

Dit was het resultaat van onze hooi analyse. Ik heb het gemiddelde berekend omdat we het door elkaar voeren en de norm er achter gezet. Ik vind de ewpa idd ook wel interessant om de volgende keer te berekenen, zeker voor paarden met overgewicht. Het is niet zo simpel als groen hooi is altijd beter, zonder analyse weet je niks.



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jets op 24-03-21 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:28

Poekkie schreef:
Veulen84 schreef:
Ik heb onlangs geleerd dat dat eigenlijk helemaal niet is waar je op zou moeten letten. Als er veel stengels in zitten is het vaak geler. Maar de stengels bevatten vaak vezels. Vezels zijn complexe koolhydraten. Die worden afgebroken in de dikke darm. Suikers en zetmeel zijn oplosbare koolhydraten en zitten zowel in de stengel als in het blad. Maar in de stengel zitten geen eiwitten, die zitten in het blad. En zijn beter voor het lichaam.

Tegenwoordig voer ik relatief vaak slapper hooi dat groen is. Meestal moet ik er kwa volume meer van geven want het is lichter. Dus ik heb niet het idee dat ze vezels te kort komen, maar ze doen er ook langer mee om het uit hun net te pulken. Ik merk echt wel dat ze er minder opgeblazen door zijn en ze zijn veel rustiger. Als je bang bent voor te veel suikers kun je ook half om half geven met stro of graszaadhooi.


Hoe dus jong groen hooi is beter dan? Ik ben in de war nu :o


Jong is niet beter. Het lijkt altijd beter om het te laten liggen en van de eerste sneden af te blijven. Maar we gaan er tegenwoordig van uit dat eiwitten beter zijn voor het lichaam. Vroegah gingen we er ook van uit dat eiwitten bijdroegen aan het ontstaan van hoefbevangenheid. Tegenwoordig zijn we niet meer bang voor eiwitten en weten we dat koolhydraten echt niet goed zijn. Je moet dus echt super goed de balans vinden tussen hooi met blad en hooi met veel stengels. Dat is eigenlijk wat ik je mee wilde geven. Kwam misschien niet goed over.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:56

Maar eiwit kan ook jeuk geven toch? Ik heb er eentje die echt snel schuurt, en onder andere allergisch is aan gras en kruiden (ja echt 8)7 . Bevestigd met allergietest).

Bedankt voor die analyseresultaten! Wel interessant om te zien. Ik ga even kijken voor de nieuwe lading hooi, van hoeveel velden die komt. Is het maar 1 of 2 overweeg ik het, maar als het echt compleet andere velden zijn ga ik vooral op het oog blijven voeren denk ik. Vind het ook moeilijk om de tests te interpreteren. Als in... ik zie wel wat hoger en lager is, maar wat past nu het best bij mijn paard? Want nu staat hij eindelijk supergoed, heb wat schrik om daar nog veel in te sleutelen.

Die takken ga ik wel eens proberen, mijn hele tuin staat vol met eetbare bomen. ‘T plan was om die ook tussen de omheining op de track te zetten maar daarvoor moet de knotwilg nog wat meer doorschieten.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:23

Interessant die analyse! Zeker ook met het vergelijk erbij wat gangbaar is :j

Moet wel zeggen dat ik gister mijn haflinger een stuk minder opgeblazen vond. Denk echt dat dit hooi minder heftig is als het vorige pak. Morgen komt er een nieuw paard, dus ik gok dat dat de eerste tijd voor wat meer beweging gaat zorgen :+

Foto van gisteren. Vooral zijn hals is zwaar. De rest is wel redelijk in proportie.
Afbeelding

Hier is de lading wilgentakken binnen. Dik en dun, van alles wat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:16

Ik maak voortaan alleen nog maar foto's onder het zadel, dan spant ze dr buik tenminste aan :')
Afbeelding

en gewoon ontspannen

Afbeelding

Ik ben iig erg blij hoe we nu het weideseizoen in gaan *\o/*

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:29

Hahahaha :')

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 19:58

Afbeelding

Dit is mijn (bijna) 21 jarige haflinger Lizette. Ik vind haar niet overdreven dik maar ik vind wel dat het gezonder voor haar zou zijn om wat kilo's kwijt te raken. Ze slaat vet vooral op rond haar schouders, hals/manenkam en rug.
Ik zal haar binnenkort even wegen, dan weet ik precies waar we nu staan.

Afgelopen jaar reden we nog aardig fanatiek en deden we wekelijks ritten van ruim 20 km op goed tempo, dit hield haar in model. In december is ze spierbevangen geraakt en ze blijkt PSSM1 te hebben (zie link in onderschrift). Ze heeft een maand echt stilgestaan en nu zijn we langzaam weer aan het opbouwen (ondertussen zo'n 12 km op een rit).

Ze staat 24/7 buiten in een kudde van 6. Ruwvoer is onbeperkt voordroog in slowfeeders (3x3 maas). Merrie eet naar behoefte, dit gaat eigenlijk heel goed.

Van mij krijgt ze 400 gram pure feed balance, 100 gram bewerkt lijnzaad. Verder wat supplementen om haar spieren te ondersteunen vanwege PSSM1: magnesium, vitamine E en zout).

Vanwege haar PSSM1 moet ze iedere dag bewegen, dit doet ze zelf op de paddock maar we zorgen ervoor dat er ook dagelijks wat met haar gedaan wordt. Zowel dressuurmatig, longeren, rustige ritten, conditie opbouw ritten als wandelen.

Ik verwacht bij haar dat wanneer we haar training verder op kunnen voeren ze weer mooi in model komt.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:35

@duplo
Ziet er goed uit!

@naskapower
Wat balen van de pssm, Elano heeft helaas ook pssm1. Nare rot ziekte is het. :(


Hier weer een mooie update. Elano is ondertussen verhuisd en kan nu het voer helemaal zelf regelen. Nu moet ik zelf nog verhuizen, dan staat Elano op enkele minuten lopen van huis.
We doen nu bijna niks, beetje kort wandelen, grondwerk en heb er nu 1 keer 3 rondjes erop gestapt, maar door het verhuis niet genoeg tijd om lekker echt te wandelen en te werken. Achja, toch rot weer nu. :+

Ribben worden langzamerhand beter voelbaar, vet achter de schouder minder, borst-schouder-hals zit weer vorm in en gewoon alles is minder. Ik zit ook veel minder breed. :D
Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:38

puppy1128 schreef:
@duplo
Ziet er goed uit!

@naskapower
Wat balen van de pssm, Elano heeft helaas ook pssm1. Nare rot ziekte is het. :(


Hier weer een mooie update. Elano is ondertussen verhuisd en kan nu het voer helemaal zelf regelen. Nu moet ik zelf nog verhuizen, dan staat Elano op enkele minuten lopen van huis.
We doen nu bijna niks, beetje kort wandelen, grondwerk en heb er nu 1 keer 3 rondjes erop gestapt, maar door het verhuis niet genoeg tijd om lekker echt te wandelen en te werken. Achja, toch rot weer nu. :+

Ribben worden langzamerhand beter voelbaar, vet achter de schouder minder, borst-schouder-hals zit weer vorm in en gewoon alles is minder. Ik zit ook veel minder breed. :D
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Wow wat een verschil!!
Echt heel erg knap dat je dat voor elkaar hebt gekregen!!

Mijn vetblobje 2,5 jaar geleden is de laatste maanden eindelijk ook op goed gewicht, dikke nek weg, dikke buik weg, mooi gespierd en ribben voelbaar bij een klein beetje druk <3

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:33

Elano ziet er goed uit!
Wat fijn dat je nu meer in eigen hand hebt op de nieuwe plek!

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:14

Wat ziet Elano er goed uit inderdaad!

Elaya blijft voor het oog hetzelfde als bij mijn laatste update. Gras begint ook weer te groeien en de weides zien er alweer een stuk groener uit. Staan hier jaarrond op gras (in de winter aangevuld met hooi). Dus even goed in de gaten houden. Gaan namelijk hetzelfde deze periode in als vorig jaar qua gewicht, enige verschil is dat ik nu een gezond paard heb die ik gewoon door kan trainen :j
Hopelijk maakt dat een groot verschil met vorig jaar.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:04

Ik sluit me bij de rest aan: Wat ziet Elano er goed uit!

Ik merk echt dat training een enorm verschil maakt. Hier op schraal hooi (wel verpakt), gemengd met stro en beperkt weidegang. En een vitaminebrok, magensium, gemengd met Alpengrün muesli. Vorig jaar zou hij er fiks op tekort komen (want vol in training), nu heeft hij er meer dan genoeg aan (want blessure). Ik ben wel aan het kijken voor een andere vitaminebrok. Geef nu Marstall Force, maar omdat we hier grondwater geven en het ijzergehalte in de Force ook vrij hoog is, is het wel goed om naar wat anders te kijken. Stalgenootje stuurde de Reformin van Höveler door. Zeker de muesli is mooi! Alles zit er in en net als de Force is er maar weinig voor nodig. Nu nog even uittesten of hij het eet.

Wat het lastig maakt is dat mijn jaarling wel wat meer mag hebben, dus die voer ik apart bij met een extra portie hooi en een halve emmer slobber (Marstall Bergwiesen mash) met speedibeet naast de gezamenlijke voerbeurt waar ze haar portie breed & grow muesli bij krijgt. Vooralsnog lijkt dat goed te gaan, maar ik zal blij zijn met het weideseizoen, waarbij ik haar ook extra op de wei kan zetten. Gelukkig maakt het haar niet uit als ze apart staat met extra eten :Y)

Fijn dat ik nu op een plek sta waarbij ik maatwerk kan geven. Tot op zekere hoogte, maar het is soms wel puzzelen met 4 paarden die schraal gehouden moeten worden en 1 die volop in de groei is.

En omdat hij te leuk is om niet te laten zien (maar eigenlijk compleet offtopic is), zo gaat de slobber naar binnen :))
Afbeelding

Sophiah
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:17

Vraag, ik wil havens natural balance gaan voeren aangezien er haast geen suiker inzit en paard moet afvallen. Wie voert dit ook aan zijn/haar paard en geef je er dan vitaminebrok bij?

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:03

@ Sophiah heb daar ook naar gekeken naar voor mij veel te veel zetmeel >35% en voor een paard die moet afvallen zie ik het niet zitten om zoveel zetmeel te geven.

Hier gaat het afvallen super! Nu paardlief met pensioen is doet ze aan werk niks en bespiering is vrijwel weg, maar buikje wordt wel minder. Ze staat op een hele leuke PP en dat merk ik ook. Ze leeft helemaal op.
Qua voer krijgt ze nu 1x per dag een bakje met daarin een handje pavo care4life met vital en supplementen voor haar pees.