[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 00:38

Het hooi zit bomvol suiker!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:07

manzano schreef:
Die van mij is ook loeizwaar. Schrok er echt van van het weekend. Kan helaas niet echt rijden, dus lees graag mee voor tips qua bewegen die toch zoden aan de dijk zetten.
Hij heeft laatste tijd niks gedaan en dus nul conditie. Sowieso rustig opbouwen. lastige is dat hij niet zo braaf is buiten, dus wandelen is een struggle.


Lange lijnen icm dubbele longe. Kun je ze vrijwel net zo goed laten werken als dat je zou rijden. En in de tussentijd werken aan braaf zijn buiten, dat is veel leuker om ze goed aan het werk te zetten.
De mijne is aan het opbouwen en dat doen we terwijl ze naast de fiets loopt. Maar dan moeten ze wel braaf zijn :)

Leo

Berichten: 50138
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:18

PLK schreef:
Het hooi zit bomvol suiker!


Hooi is het probleem bij ons in ieder geval niet. De problemen zijn ontstaan tijdens het opbouwen van weidegang. Vorige week heb ik hem er een week volledig af gehad, de harde hals is zo goed als verdwenen. De jeuk nog niet maar wel minder.


Een DA check is dus de volgende stap.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:29

PLK schreef:
Het hooi zit bomvol suiker!


Yes vooral de eerste snit wat nu van het land is gehaald een week of 6 terug begreep ik van de leverancier.

Ik heb oud hooi gekocht (vorig jaar) en hoop dat de tweede snit beter is.

Anders wordt het mengen met schraal/graszaadhooi ter compensatie en wat stro bijgeven.

Is die van jou mooi afgevallen?

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:01

Helaas is m'n paard gisteren afgekeurd, dus ben bang dat ik moet kijken naar een andere stalling :(

Ik wil niet weg op deze stal, maar hij kan alleen nog beetje wandelen ernaast en ik ben bang dat hij anders echt gaat ontploffen qua gewicht...

Voor nu staat hij namelijk op het land met graasmasker en dit was goed te doen met veel beweging erbij...

Tips? Ik heb helaas niet elke dag de tijd om lange tijd te wandelen bijvoorbeeld, ook wil ik hem daarmee niet overbelasten...

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:11

Oskarrino wat ontzettend rot, sterkte er mee!

Kan je op deze stal niet hem het grootste deel van de dag op de paddock zetten met hooi in een hooinet?

Inname beperken en weinig gras is echt helaas de enige manier vaak om te voorkomen dat ze te dik worden of blijven. Die van mij is ook met pensioen en doet het goed op 1,5 uur gras per dag en voor de rest hooi op de paddock.
Tijdens het afvallen was het alleen hooi, geen gras. Anders was het echt dweilen met de kraan open.

manzano

Berichten: 23941
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:24

Mijne bunkert hooi echt zo snel weg. Ik heb nu een slowfeeder met maas 2,5 maar dan nog heeft hij het binnen no time op. Heel frustrerend, want wil ook niet dat hij uren zonder staat. Maar 1,5 kg hooi is met een uurtje op.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:30

Ik had bij de mijne ook grote moeite om genoeg uren ruwvoer te verstrekken zonder heel veel over te voeren.
Op dit moment heb ik best een goed systeem, ik heb een net via barefoot. Die is echt fijn, er staat 2x2 maar ik denk dat het smaller is. Dat net heb ik in een kuubkist en dan krijgt ze ongeveer 6 kilo graszaadhooi en 3,5-4 kilo normaal (karig) hooi. Het is mooi los hooi, dus ze moet voor de meeste plukjes friemelen. Ze doet hier 24 uur mee en dan heeft ze altijd nog wel een kilotje over ongeveer. Dat mag ze dan nog even zonder net opeten voor ik hem weer vul, dat is het hoogtepunt van de dag :)

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:17

manzano schreef:
Mijne bunkert hooi echt zo snel weg. Ik heb nu een slowfeeder met maas 2,5 maar dan nog heeft hij het binnen no time op. Heel frustrerend, want wil ook niet dat hij uren zonder staat. Maar 1,5 kg hooi is met een uurtje op.


Ook met graasmasker?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:21

manzano schreef:
Mijne bunkert hooi echt zo snel weg. Ik heb nu een slowfeeder met maas 2,5 maar dan nog heeft hij het binnen no time op. Heel frustrerend, want wil ook niet dat hij uren zonder staat. Maar 1,5 kg hooi is met een uurtje op.


Heb je een foto?

Sommige paarden zijn 'vet', maar de meeste paarden zijn lymfatisch en ogen heel dik... maar hebben vooral een verstoorde stofwisseling en houden heel erg veel vocht en afvalstoffen vast (en gerust ook wel wat vet natuurlijk).

Door minder te voeren kunnen paarden die lymfatisch zijn nog dikker worden. Daarom is het belangrijk te weten wat jouw paard heeft.
Het vraagt om andere maatregelen.

manzano

Berichten: 23941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:34

Ninx schreef:
manzano schreef:
Mijne bunkert hooi echt zo snel weg. Ik heb nu een slowfeeder met maas 2,5 maar dan nog heeft hij het binnen no time op. Heel frustrerend, want wil ook niet dat hij uren zonder staat. Maar 1,5 kg hooi is met een uurtje op.


Heb je een foto?

Sommige paarden zijn 'vet', maar de meeste paarden zijn lymfatisch en ogen heel dik... maar hebben vooral een verstoorde stofwisseling en houden heel erg veel vocht en afvalstoffen vast (en gerust ook wel wat vet natuurlijk).

Door minder te voeren kunnen paarden die lymfatisch zijn nog dikker worden. Daarom is het belangrijk te weten wat jouw paard heeft.
Het vraagt om andere maatregelen.


Hmm goeie. Zag je eerdere bericht ook met een link. Zal daar eens naar kijken ook en zal eens een recente foto maken en sturen.
Klinkt niet onaannemelijk. Hij staat namelijk wel op gras maar krijgt echt niet enorm veel binnen naar mijn idee.
Heb hem nu op andere wei met graasmasker lopen. De andere paarden ook, maar zonder masker. Die zijn gewoon goed op gewicht maar hebben wel echt "trek" als ze binnen komen (gewoon gezonde trek, maar niet alsof ze zich kunnen vol vreten op de wei)

Leo

Berichten: 50138
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:41

Hoe test je op "lymfatisch vet"?
En wat doe je er aan?

Mijn pony vorig jaar eind weideseizoen versus nu:
Afbeelding

Laat vooropstellen: hij is duidelijk te dik. Ik zie vet op zijn billen en achter de schouder met name, altijd zijn grootste probleemzones geweest. Ik kan zijn ribben nog wel voelen (uiteraard minder makkelijk als toen we de winter uit kwamen), in tegenstelling tot een paar jaar geleden toen hij echt te vet stond (niet door weidegang maar door voordroog).
Geen vetophopingen, alleen in de manenkam de bekende harde bulten, maar dat zie ik haast als ontstekingen.

Nu hij een week van de wei af is geweest ziet zijn hals er zo uit, nog een lichte verdikking op de plek van de cirkel. Tov een rij van verdikkingen. Nu gewoon soepel,vorige week hard.

Afbeelding

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:01

Zijn er hier mensen die hun paard met overgewicht, Gluco Balance geven waarbij het paard niet op de weide komt (geen gras eet), maar wel kuilgras/voordroog krijgt? Ik ben op zoek naar ervaringen.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:07

Fokker321 schreef:
Zijn er hier mensen die hun paard met overgewicht, Gluco Balance geven waarbij het paard niet op de weide komt (geen gras eet), maar wel kuilgras/voordroog krijgt? Ik ben op zoek naar ervaringen.


Hier! Wij hadden in de winter hooi en toen was het op en hadden we voordroog. Meteen na een paar dagen een harde manenkam en na een week gluco balance was het weg. Ik geef het nu nog steeds voor de zekerheid.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:25

xxxmh schreef:
Hier! Wij hadden in de winter hooi en toen was het op en hadden we voordroog. Meteen na een paar dagen een harde manenkam en na een week gluco balance was het weg. Ik geef het nu nog steeds voor de zekerheid.


Bedankt voor je reactie! Merk je buiten dat de harde manenkam na een week gluco balance weg was, ook verschil in gewicht nu? Is ze afgevallen sinds je gluco balance geeft?

Leo

Berichten: 50138
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:26

Ze vallen in principe niet af van Glucobalance,het helpt wel met de ondersteuning van de suikerstofwisseling (dus bijv die harde hals).
Ik heb het ook wel gegeven bij voordroog, tegen die harde hals destijds. Maar voor afvallen is echt aanpassing rantsoen en beweging (voor zover mogelijk) nodig.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:34

Fokker321 schreef:
xxxmh schreef:
Hier! Wij hadden in de winter hooi en toen was het op en hadden we voordroog. Meteen na een paar dagen een harde manenkam en na een week gluco balance was het weg. Ik geef het nu nog steeds voor de zekerheid.


Bedankt voor je reactie! Merk je buiten dat de harde manenkam na een week gluco balance weg was, ook verschil in gewicht nu? Is ze afgevallen sinds je gluco balance geeft?


Ze is 3 jaar geleden geloof ik in korte tijd 2 keer bevangen geweest. Ze ging het land al niet op. Toen hebben we haar ruwvoer in hooinetten gedaan en 3 keer per dag krijgt ze een hooinet van 3 kilo. 9 kilo totaal en daar is ze ontzettend van afgevallen. Toen gaven we ook nog een beetje muesli met gluco balance. Ze heeft de gluco balance daarna een jaar of 2 niet meer gehad denk ik. Vanaf februari is ze van mij. Hiervoor mijn verzorgpaard geweest en toen heb ik haar voer veranderd. Hooinetten hetzelfde met ze noemen het hooi maar het is verpakt dus dan is het geloof ik voordroog. Ze krijgt 2 handjes fibermix met oerbelans en als supplementen gluco balance, vitamine E en nu tijdelijk want ze had last van mestwater en kurkuma (tegen een sarcoid) en lijnzaadolie en ze krijgt 2x per dag een handje krachtvoer sinds een week of 3. Geen idee welk merk. Weiland mag ze sws niet meer op. Dat risico neem ik niet. Ze doet het hier goed op. Ja er zal wel wat af mogen maar blijft een stevige haflinger.

Links was toen paar weken voordat ze bevangen werd en rechts geloof 3 kwart jaar later sinds we het ruwvoer wegen.
Afbeelding


Afbeelding
Recente foto

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:05

MarliesV schreef:
Oskarrino wat ontzettend rot, sterkte er mee!

Kan je op deze stal niet hem het grootste deel van de dag op de paddock zetten met hooi in een hooinet?

Inname beperken en weinig gras is echt helaas de enige manier vaak om te voorkomen dat ze te dik worden of blijven. Die van mij is ook met pensioen en doet het goed op 1,5 uur gras per dag en voor de rest hooi op de paddock.
Tijdens het afvallen was het alleen hooi, geen gras. Anders was het echt dweilen met de kraan open.


Helaas mogen ze in de zomer niet op stal/paddock tenzij een tijdelijke blessure... Dus staan 24/7 buiten... In de winter staan ze overdag op de paddock met hooi uit een slowfeeder dus dat is opzich prima!

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:49

Ninx schreef:
manzano schreef:
Mijne bunkert hooi echt zo snel weg. Ik heb nu een slowfeeder met maas 2,5 maar dan nog heeft hij het binnen no time op. Heel frustrerend, want wil ook niet dat hij uren zonder staat. Maar 1,5 kg hooi is met een uurtje op.


Heb je een foto?

Sommige paarden zijn 'vet', maar de meeste paarden zijn lymfatisch en ogen heel dik... maar hebben vooral een verstoorde stofwisseling en houden heel erg veel vocht en afvalstoffen vast (en gerust ook wel wat vet natuurlijk).

Door minder te voeren kunnen paarden die lymfatisch zijn nog dikker worden. Daarom is het belangrijk te weten wat jouw paard heeft.
Het vraagt om andere maatregelen.


Wat interessant dit, maar wat doe je daarbij anders qua management? De mijne staat ook met graasmasker, krijgt netjes afgewogen hooi maar lijkt altijd dik van de lucht. Vooral de buik lijkt soms wel een ballon, zoals hij bijna altijd. Terwijl hij wel gewoon 4/5 keer fanatiek beweegt.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:49

Hoi, ik kom hier ook even inbreken had dit ook al gedaan in het graasmasker topic maar wellicht vind ik hier ook nog goede tips en adviezen.


Ik ben sindskort in het bezit van een bwp ruin. Hij heeft een vrij forse bouw en houdt enorm van eten waardoor hij wat aan de zware kant is.

Het zou mooi zijn als hij wat afvalt. Daarom dat ik een paar dagen een graasmasker heb geprobeerd (greenguard paard). Helaas was deze te klein en kreeg hij wondjes.

Nu zijn de meningen om mij heen verdeeld over zijn gewicht en wat ik nu het beste kan doen. Vandaar dus dit bericht

Op dit moment ziet hij er zo uit:
Afbeelding


Zijn voerschema is als volgt:

Ochtends ruwvoer (verpakt hooi)
1/3 basisbrok

7,5 uur op de weide

1/3 basisbrok

Ruwvoer (verpakt hooi)

De staleigenaar geeft hem al het minimale, met minder krijgt hij te weinig. Het enige waar ik dacht qua voeding wat handig kon zijn is de inname van gras. Daarom dat ik op zoek ben/was naar een goed passend graasmasker.

De reden van de "was" is dat dit sociaal wel zijn belemmeringen geeft en het lastig is om een passend masker te vinden. Ook zijn de meningen verdeeld of hij wel dusdanig dik is dat het nodig is.

Supplementen:
Suikerbalans (krijgt hij nu 1 week) & magnesiumcitraat (krijgt hij 1,5 week) gemengd door 70 gram slueslimix. Allemaal van Vitastyle.

Beweging:
Ik heb een burnout en daardoor de laatste tijd weinig energie om fanatiek te trainen. Gelukkig gaat dat iets beter en kan ik sinds 2 weken de volgende training met hem doen.
- 3 keer per week dressuurtraining, gemiddeld 35 minuten
- 1 keer een grote buitenrit van een uur
- 2 keer longeren
- 1 keer grondwerk

Ook ben ik sinds een week begonnen met het wennen aan de stapmolen.

Ik ga binnenkort op vakantie en de stadhouder wil hem voor mij in de stapmolen zetten om naast de weidegang te bewegen.

Parasempre83
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-07-23

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:08

Hoi!
Ik ben nieuw op dit forum en al zoekende naar andermans ervaring met Glucobalance kwam ik hier terecht.
Onze New Forest had al wat overgewicht toen we hem kochten en is fors gebouwd met een dikke nek. We hebben langzaam weidegang en training opgebouwd. Helaas bleef hij een diesel, traag op gang en een wat opgeblazen buik, stijve manenkam. Na alle positieve reviews begonnen met Glucobalance. Nu twee weken verder hebben wij een alerte, voorwaartse pony waarvan zelf de instructrice zei dat hij soepeler leek en iets afgevallen. Ik ben altijd wat sceptisch met die dure supplementen maar durf het langzaam deels toe te wijzen aan de Glucobalance. Anderen ook deze ervaring?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:32

Bij mijn IR paard doet/deed Glucobalance niets. Wat bij ons hielp was een totaal ander voermanagement. Heb nu al jaren een mooi slank en tevreden paard.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:38

Ninx schreef:
manzano schreef:
Mijne bunkert hooi echt zo snel weg. Ik heb nu een slowfeeder met maas 2,5 maar dan nog heeft hij het binnen no time op. Heel frustrerend, want wil ook niet dat hij uren zonder staat. Maar 1,5 kg hooi is met een uurtje op.


Heb je een foto?

Sommige paarden zijn 'vet', maar de meeste paarden zijn lymfatisch en ogen heel dik... maar hebben vooral een verstoorde stofwisseling en houden heel erg veel vocht en afvalstoffen vast (en gerust ook wel wat vet natuurlijk).

Door minder te voeren kunnen paarden die lymfatisch zijn nog dikker worden. Daarom is het belangrijk te weten wat jouw paard heeft.
Het vraagt om andere maatregelen.

Kun je hier meer over vertellen? Interessant.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:37

Heb de Hilton herbs insu-lite nu gekocht om te proberen. Mensen hier ook ervaring mee?

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:23

DuoPenotti schreef:
Ninx schreef:


Heb je een foto?

Sommige paarden zijn 'vet', maar de meeste paarden zijn lymfatisch en ogen heel dik... maar hebben vooral een verstoorde stofwisseling en houden heel erg veel vocht en afvalstoffen vast (en gerust ook wel wat vet natuurlijk).

Door minder te voeren kunnen paarden die lymfatisch zijn nog dikker worden. Daarom is het belangrijk te weten wat jouw paard heeft.
Het vraagt om andere maatregelen.

Kun je hier meer over vertellen? Interessant.


Ik ben ook benieuwd hier meer over te horen. :j