[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:05

Parasempre83 schreef:
Hoi!
Ik ben nieuw op dit forum en al zoekende naar andermans ervaring met Glucobalance kwam ik hier terecht.
Onze New Forest had al wat overgewicht toen we hem kochten en is fors gebouwd met een dikke nek. We hebben langzaam weidegang en training opgebouwd. Helaas bleef hij een diesel, traag op gang en een wat opgeblazen buik, stijve manenkam. Na alle positieve reviews begonnen met Glucobalance. Nu twee weken verder hebben wij een alerte, voorwaartse pony waarvan zelf de instructrice zei dat hij soepeler leek en iets afgevallen. Ik ben altijd wat sceptisch met die dure supplementen maar durf het langzaam deels toe te wijzen aan de Glucobalance. Anderen ook deze ervaring?


Wat voer je nog, buiten glucobalance en weidegang?

Parasempre83
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:31

Fokker321 schreef:
Parasempre83 schreef:
Hoi!
Ik ben nieuw op dit forum en al zoekende naar andermans ervaring met Glucobalance kwam ik hier terecht.
Onze New Forest had al wat overgewicht toen we hem kochten en is fors gebouwd met een dikke nek. We hebben langzaam weidegang en training opgebouwd. Helaas bleef hij een diesel, traag op gang en een wat opgeblazen buik, stijve manenkam. Na alle positieve reviews begonnen met Glucobalance. Nu twee weken verder hebben wij een alerte, voorwaartse pony waarvan zelf de instructrice zei dat hij soepeler leek en iets afgevallen. Ik ben altijd wat sceptisch met die dure supplementen maar durf het langzaam deels toe te wijzen aan de Glucobalance. Anderen ook deze ervaring?


Wat voer je nog, buiten glucobalance en weidegang?


Hij staat volpension. Vroeg in de ochtend krijgen ze een slobber van bietenpulp/vitamines/ en de Glucobalance nu dan. ( weet verder niet exact wat er in zit ). Dan tot de middag op de wei. Dan twee keer hooi uit slowfeeder en hij dan later een mini handje brok. En voor nacht nog een keer hooi.

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:27

Ik heb dit jaar de thinline graasmasker, ze krijgt hem overdag om als we vers gras bijgeven, en snachts gaat het masker af. Ze heeft wat schuurplekken maar dit is alleen ontdaan van haar het is gelukkig niet open. Ik vind dat ze er echt een stuk beter uit ziet dan vorig jaar zomer, er zit tussen beide foto's precies 1 jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:49

Ik lees al een tijdje met jullie mee uit interesse en hoop dat jullie ons misschien ook een beetje op weg kunnen helpen. :o

Ik heb een Friese merrie met een gevoelige spijsvertering. Iets te rijk hooi of te suikkerrijke brok en ze heeft direct mestwater. :(:) De juiste voeding voor haar afstemmen is dus altijd een beetje een dingetje. Ze is rondgeribt, maar ik vind haar nu wel erg propperig worden. Niet gezond en tijd dus om wat kilo’s af te vallen. :j


Afbeelding


Ze loopt M2 dressuur. Ik houd heel bewust rekening met trainings- en hersteldagen. Momenteel betekent dat, dat ze per week 2 rustdagen heeft, 2 à 3 hersteltrainingen en 2 à 3 actieve trainingen. Hoe we dit vorm geven wisselen we af, maar meestal 3 x in de rijbaan, 1 x naar het bos en 1 x grondwerk/longeren. Ze komt ook enkele keren per week in de stapmolen om nog wat extra meters te maken. +:)+

Qua voer kreeg ze het afgelopen jaar 0,5 kilo Pavo FibreBeet waar ik de supplementen doormengde en ter ondersteuning van haar spieren en spijsvertering. Daarnaast kreeg ze 1,5 kilo Pavo Ease&Excel zodat ze voldoende energie en eiwitten binnenkreeg zonder hoog in suiker en koolhydraten te gaan zitten. e:Y)

Ze staat s’ nachts op stal en overdag buiten. Ze maakt halve dagen op de wei met een vriendje en de andere helft in de paddock met hooi. De wei is al twee jaar niet bemest. Het gras is langstengellig. Ze is een kieskeurige eter en staat ook niet constant met haar neus in het gras, vind het ook prima om languit te slapen in de wei. :z Qua karakter heel rustig, dus zal niet snel uit zichzelf een sprintje trekken. :') Ze krijgt droog hooi verdeeld over meerdere porties, ze staat bijna niet zonder.

Plan is:

    Slobber om te zetten naar een energiearme slobber en de hoeveelheid te halveren. Ik dacht aan VitalBix NutriMash of Pavo GrainFreeMash.

    Weidegang wil ik halveren, niet in tijd want dat is wat lastig in te regelen, maar de ene dag wel weidegang en de andere dag niet.

    Beweging aan te houden zoals we nu doen, maar misschien extra nog wat langer en vaker stappen.

    De voerverandering geleidelijk in te zetten en te ondersteunen met probiotica zodat haar spijsvertering rustig blijft.

Maar nu komt het lastigste, op welk aanvullend voer kunnen we het beste over? Ik wil het voer kunnen verdelen over twee voermomenten, dat het smaakvol is, compleet in vitamines & mineralen en dat ze er even op aan het kauwen is zodat het niet hap-slik-weg is. :Y) Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 17:34

Ik zou slobber maken van Nutrimash, slueslimix of Agrobs Alpengrun mash en de Pavo ease&excel volledig schrappen en vervangen door een goede balancer en wat ruwvoermix of grünhafer om volume te geven. De muesli die jij geeft heeft 14% zetmeel en suiker. Dus bij 1,5 kg, geef je nog steeds 210 gram suikers.
Door een ruwvoermix en balancer te geven, zit je goed met zowel de structuur voor de darmen, als alle mineralen, vitamines en sporenelementen. De Optiform van Hippalgo en de Fibermix van Vitalbix zijn fijne ruwvoermixen voor paarden die gevoelig zijn op de darmen. Voor eiwitten zou je een kleine hoeveelheid esparcette(brok) kunnen toevoegen. Ook goed voor de darmen en vul je meteen de eiwitten aan die je paard nodig heeft voor spieropbouw- en herstel.

De halve dag gras zou het niet moeten doen, daar zit nu weinig voedingswaarde meer in. Wel zou ik adviseren de wei toch licht te bemesten, bijvoorbeeld met een pavo mestkorrel, of met lavameel in het najaar of net na de winter. Zo kan het gras daar ook wat voeding uithalen en raakt het minder gestresst. Stress = suiker, zeker met het droge voorjaar dat we nu hebben en waarschijnlijk vaker hebben. Lavameel voegt gelijk luchtigheid en mineralen aan de bodem toe, wat het minder aantrekkelijk maakt voor planten als zuring en jkk.

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:34

@Daihyo
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik wilde inderdaad de Easy&Excel gaan vervangen. Ik zie steeds meer mooie mixen voorbijkomen van een vitaminebrokje aangevuld met structuur. Lekker makkelijk voor de stalhouder. ;) Ik ga even verder op onderzoek uit.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:35

Ja die heb je ook inderdaad. De Vitalbix Balance + bijvoorbeeld :j
De mijne wordt ril op Vitalbix, maar voor paarden die er goed tegen kunnen is het mooi spul.

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:55

De Balance+ stond eerst hoog op het lijstje, maar zie ook erg veel ervaringen met slappe mest en dof wordende paarden. Ik vind de Cavalor Silhouette en Nutri Fibrr ook interessant.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:24

Die Nutri fiber ken ik niet, maar ziet er wel mooi uit qua ingrediënten en waarden. Wel wat melasse voor de smaak waarschijnlijk, maar lijkt me een mooi product! Van de Silhouette vind ik de ingrediënten weer wat minder gezond. Financieel wel een stuk aantrekkelijker :=

Edit: even snel gerekend, maar je bent wel serieus een stuk goedkoper uit als je het los koopt.
Zo voer ik Marstall Force als balancer en Agrobs Leichtgenuss of Grunhafer. Voor 2 paarden scheelt dat bijna 400 euro op jaarbasis tov de Cavalor Nutri Fiber :=

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:37

En dan vind je van de Cavalor Silhouette het soja- en tarwemeelvoer wat minder, denk ik? := Kan ik goed inkomen, dat drukt de prijs ook denk ik ten opzichte van de Nutri Fiber. :$

Interessant jouw kijk er op! Wat vind je bijvoorbeeld van de Pavo InShape?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:11

Ja veel paarden doen het niet zo goed op tarwe of sowieso granen of afval daarvan. Soja geeft goede eiwitten, maar kunnen ook veel paarden niet tegen. Positief is wel dat het nongmo is. Het idee achter het product vind ik wel heel mooi.
Zelf gebruik ik het liefst producten zonder soja, maar eiwitten op basis van lijnzaad of erwten. Maar dat maakt producten met soja niet slecht. Als je paard er tegen kan is het best een optie. Dus in de basis vind ik InShape een goed procuduct. Ik zou het niet kiezen omdat mijn merrie soja slecht trekt.

Mocht je eiwitten op een andere manier willen voeren is een slobber met myo protein flakes ook nog wel een goede variatie. Dat is een grasbrok met veel eiwit. Of een slobber die wat hoger in eiwitten staat: Marstall Bergwiesen mash. Nadeel daarvan zijn de kruiden. En sommige paarden kunnen niet tegen biergist. De eiwitten zijn op baiss van lijnzaad. Mijn paarden doen het hier goed op. Soms is het ook kiezen tussen voer dat net niet 100% is wat je wilt :D. Ik wil er ook niet té spastisch over doen, het moet ook nog wel een beetje praktisch en betaalbaar blijven.
Dus ik wissel deze slobber af met esparcettebrokje dat ik dan week. En mijn merrie doet het heel goed op bietenpulp/speedibeet. Zeker nu ik hooi heb dat hoger is in suiker en nog even op armer hooi moet wachten, voer ik dit bij. Dan heeft ze wat minder slappe mest. Maar bietenpulp is niet altijd het beste voer. Ik moet ook iets nats hebben waar poeders doorheen kunnen. En met 3 pony’s voer ik liever zoveel mogelijk hetzelfde om niet teveel tonnen en voer te hebben.

Het is alweer een lang verhaal geworden :D

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 23:20

MarliesV schreef:
PLK schreef:
Het hooi zit bomvol suiker!


Yes vooral de eerste snit wat nu van het land is gehaald een week of 6 terug begreep ik van de leverancier.

Ik heb oud hooi gekocht (vorig jaar) en hoop dat de tweede snit beter is.

Anders wordt het mengen met schraal/graszaadhooi ter compensatie en wat stro bijgeven.

Is die van jou mooi afgevallen?

Wat leuk dat je het vraagt! Ja het gaat heel goed nu! Al vind ik dat hooi uren weken wel een rotklus

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 14:44

Daihyo schreef:
Ja veel paarden doen het niet zo goed op tarwe of sowieso granen of afval daarvan. Soja geeft goede eiwitten, maar kunnen ook veel paarden niet tegen. Positief is wel dat het nongmo is. Het idee achter het product vind ik wel heel mooi.
Zelf gebruik ik het liefst producten zonder soja, maar eiwitten op basis van lijnzaad of erwten. Maar dat maakt producten met soja niet slecht. Als je paard er tegen kan is het best een optie. Dus in de basis vind ik InShape een goed procuduct. Ik zou het niet kiezen omdat mijn merrie soja slecht trekt.

Mocht je eiwitten op een andere manier willen voeren is een slobber met myo protein flakes ook nog wel een goede variatie. Dat is een grasbrok met veel eiwit. Of een slobber die wat hoger in eiwitten staat: Marstall Bergwiesen mash. Nadeel daarvan zijn de kruiden. En sommige paarden kunnen niet tegen biergist. De eiwitten zijn op baiss van lijnzaad. Mijn paarden doen het hier goed op. Soms is het ook kiezen tussen voer dat net niet 100% is wat je wilt :D. Ik wil er ook niet té spastisch over doen, het moet ook nog wel een beetje praktisch en betaalbaar blijven.
Dus ik wissel deze slobber af met esparcettebrokje dat ik dan week. En mijn merrie doet het heel goed op bietenpulp/speedibeet. Zeker nu ik hooi heb dat hoger is in suiker en nog even op armer hooi moet wachten, voer ik dit bij. Dan heeft ze wat minder slappe mest. Maar bietenpulp is niet altijd het beste voer. Ik moet ook iets nats hebben waar poeders doorheen kunnen. En met 3 pony’s voer ik liever zoveel mogelijk hetzelfde om niet teveel tonnen en voer te hebben.

Het is alweer een lang verhaal geworden :D


Nou, ik dank je voor je verhaal. Ik ben weer geïnspireerd en ga er weer mee aan de slag *D

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:30

Ja dat had ik ook na het lezen van die informatie.
Maar het is soms wel ingewikkeld.
Heel fijn zulke informatie.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:04

Heeft iemand de Curafyt Steady & Stable al gebruikt?

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:17

Hallo, ik ben even benieuwd wat jullie vinden van mijn pony. Volgens mij is ze echt veel te dik en ik heb dit al zo vaak aangegeven, maar helaas komt er weinig verandering in. Ze krijgt momenteel ook te weinig beweging, dus dat maakt het misschien ook lastiger.
Ik ben zo bang dat ze nog een keer hoefbevangen wordt.

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:54

Oei ja die is idd echt te dik

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:45

Ja die zou ik direct op rantsoen zetten.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:42

Vraagje, hoe bereken ik een ratsoen als mijn haf ook via strookbegrazing gras kan eten?
Situatie:
24/7 huisvesting met tracks. Overdag weide open via strookbegrazing. Lang stengelig uitgebloeid gras. Kruidenrijk en speciaal ingezaaid voor paarden. Krijgen ongeveer een meter over een lengte van 10 meter erbij. 3 sobere paardjes. Dat hebben ze ongeveer na 4-5 uurtjes op. In hooinetten nog ongeveer 6 kg hooi over 3 voerplaatsen verdeeld. In de avond gaan ze apart. Mijn haf met een hooinet van 5kg en de andere 2 een net met 8kg. Zo hebben we toch afgemeten ratsoen maar wel ‘onbeperkt’ aangeboden.
Ik zie dat ie wat aankomt. Graasmasker kan wel, maar dan kan die zijn hooi niet eten als het gras op is. En staat ie erg lang zonder ruwvoer.
Avond portie kleiner maken zorgt ook voor lange periode zonder.
Of is het wel goed zo en beweging ophogen?
Zijn manenkam blijft mooi zacht en soepel op dit ratsoen.
*zijn hooi week ik een uurtje om de suikers eruit te spoelen

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 01:08

Dan is dat 7 kg hooi + een namiddag gras voor een haf? Dat is best veel, denk niet dat je hem er goed op zal kunnen houden.

De mijne moet ‘s nachts apart wanneer ik een nieuwe strook gras geef. In de ochtend mag hij terug bij zijn vrienden tot ‘s avonds, dan zijn alleen niet zo smakelijke sprieten en kortere stukken over. ‘S avonds krijgt hij een schep pavo in-shape en een hooinet van nu ongeveer zo’n kg of 3. Afhankelijk van hoeveel beweging hij had en hoe hij wat lijkt te schommelen in gewicht. Daarmee kan ik hem perfect op gewicht houden. Hij staat ‘s nachts zo’n uur of 6 zonder ongeveer.
Vroeger ook eens mee in de strookbegrazing geprobeerd maar dat werkte niet qua dieet.
(Beweging 3x per week intensief dressuurmatig en 2x per week een uur stapwandeling)

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 06:28

Ik zou zo’n 1 gerste stro bijvoeren s avonds. Mengen met wat hooi en hij heeft wat te eten maar flink minder voeding. Hier krijgen ze s avonds en s ochtends een net met stro en dat is bijna altijd wel opgepeuzeld. Ik kan met een gerust gevoel weg en ze vreten zich niet tonnetje rond.

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:42

Mijn Dikkie dik heeft een stofallergie en stro is dus een ding. Krijgt gestoomd hooi ook zelfs. Zou je gerstestro ook kunnen stomen om dat toch te kunnen voeren?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:00

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen :)

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:19

Poekkie schreef:
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen :)

Nou ja iets in de stomer stoppen kan natuurlijk sowieso.... maar heeft het ook voldoende effect. Hij gaat nu eindelijk goed, dus ben als de dood dat we terug bij af zijn dan.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:17

Dank voor jullie reacties Poekie en MarjanB!
Zo suf hoe je ze niet tekort wilt doen, maar al gauw te veel geeft.
Stro wordt helaas een ding. Hij reageert op grove vezels met mestwater en diarree. Hij kan snoepen van een meidoornhaag, dus wellicht in de nacht wat langer zonder hooi wel prima. Het is niet zo dat ie helemaal niks heeft.
En anders toch graasmasker op overdag. En dan in de nacht wel die 5 kilo. Wordt even experimenten.
Dank voor het meedenken!