[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:09

maitestar23 schreef:
Ik geef trouwens deze https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

Ik merk dat haar manenkam soepel blijft en dat ze ondanks dat ze op gras staat (wel met masker) en amper beweegt dankzij blessure ze niet aankomt.


Ik voer ook deze altijd :j maar dan 100 gram per dag voor 5 a 6 dagen per 4 weken als "onderhoud". Dat eet hij goed.
Ik doe een klein bodempje (van het bekertje) vitalbix Nutrimash met flinke hoeveelheid water even laten staan. Daar meng ik eerst zeezout en magnesium door en dan de 100gram psyllium en 200 gram Vitalbix DC. Dan meteen onder zijn neus. Bak gaat schoon op. :)

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:30

Onze pony moet ook afvallen. We gaan de goede kant op, maar doen het wel rustig aan. Hij heeft bij zijn vorige eigenaar maagzweren gehad. Dus probeer hem 4x per dag een portie hooi te geven. We rijden 5 dagen met de pony en merken dat hij de laatste tijd niet voorruit te branden is. Volgens de da krijgt hij qua hooi voldoende (mocht nog iets minder). Hij krijgt vitalbix in de ochtend en avond, hoeveelheid als op de zak aangegeven. Naast het vier krijgt hij als supplement vitamine E, magnesium en Glucobalance. Wat zouden we hem kunnen voeren zodat hij weer wat vlotter wordt. Hij kan niet tegen Luzerne en we moeten uiteraard uitkijken dat hij niet weer dikker wordt.
We hebben elke week twee x les. De instructrices gaven afzonderlijk van elkaar aan dat ze hem ook wat flauwer en minder actief vinden.

Jullie tips?

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:49

Wat voor een pony is het?
Hoe lang hebben jullie ‘m? Als je m nog maar kort hebt, kan het ook mentaal wat meespelen dat ie wat mat overkomt. Best een aanslag op hun lichaam ook zo’n verhuizing. Reken maar een aantal maanden voordat ze weer in balans zijn.
Agrobs heeft myo protein flakes. Daarmee geef je extra eiwitten zonder luzerne te voeren. Als je het idee hebt dat ie te weinig eiwitten krijgt voor hoe hij in het werk staat.
Weeg je verder het hooi af en heb je het laten analyseren? Komt ie verder op de wei? Kort of lang gras?

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:55

Ik wil ook graag voor advies vragen hier

Mijn pony heeft een onderbeet en staat altijd 24/7 op het gras. Nu moet ze afvallen en dacht ik aan een graasmasker. Ik heb alleen gene idee welke zou kunnen met de onderbeet

Misschien dat een van jullie een idee heeft

Ik vind zelf de easygrazer een mooi masker

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 23:16

Marigo schreef:
Wat voor een pony is het?
Hoe lang hebben jullie ‘m? Als je m nog maar kort hebt, kan het ook mentaal wat meespelen dat ie wat mat overkomt. Best een aanslag op hun lichaam ook zo’n verhuizing. Reken maar een aantal maanden voordat ze weer in balans zijn.
Agrobs heeft myo protein flakes. Daarmee geef je extra eiwitten zonder luzerne te voeren. Als je het idee hebt dat ie te weinig eiwitten krijgt voor hoe hij in het werk staat.
Weeg je verder het hooi af en heb je het laten analyseren? Komt ie verder op de wei? Kort of lang gras?


Fijn dat je meedenkt.
We hebben hem nu dik een jaar maar zijn een paar maanden geleden verhuisd naar een andere stal. Hij kreeg voorheen sportmuesli en iets wat tussen sport en basis brok in zit. Totaal per x een kwart schep.
Hoe merk je dat hij te weinig eiwitten binnen krijgt? Misschien een domme vraag.
Hij komt elke dag van ongeveer 08:30-15:30 op de wei. Er staat wel wat gras, maar dat is heel kort.
Toen hij een maand bij ons was heeft hij een sport massage gehad voordat we hem gingen oppakken. Twee maanden geleden is de fysio geweest. Het hooi is niet geanalyseerd. Het is hooi van eigen land (eigenaar pensionstal) Niet voor verpakt en gewoon droog groen hooi.
Ik ga eens kijken naar Agrobs. Ik had ondertussen zelf een topic aangemaakt.
Bedankt voor je tip!

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 00:02

Xritt schreef:
Marigo schreef:
Wat voor een pony is het?
Hoe lang hebben jullie ‘m? Als je m nog maar kort hebt, kan het ook mentaal wat meespelen dat ie wat mat overkomt. Best een aanslag op hun lichaam ook zo’n verhuizing. Reken maar een aantal maanden voordat ze weer in balans zijn.
Agrobs heeft myo protein flakes. Daarmee geef je extra eiwitten zonder luzerne te voeren. Als je het idee hebt dat ie te weinig eiwitten krijgt voor hoe hij in het werk staat.
Weeg je verder het hooi af en heb je het laten analyseren? Komt ie verder op de wei? Kort of lang gras?


Fijn dat je meedenkt.
We hebben hem nu dik een jaar maar zijn een paar maanden geleden verhuisd naar een andere stal. Hij kreeg voorheen sportmuesli en iets wat tussen sport en basis brok in zit. Totaal per x een kwart schep.
Hoe merk je dat hij te weinig eiwitten binnen krijgt? Misschien een domme vraag.
Hij komt elke dag van ongeveer 08:30-15:30 op de wei. Er staat wel wat gras, maar dat is heel kort.
Toen hij een maand bij ons was heeft hij een sport massage gehad voordat we hem gingen oppakken. Twee maanden geleden is de fysio geweest. Het hooi is niet geanalyseerd. Het is hooi van eigen land (eigenaar pensionstal) Niet voor verpakt en gewoon droog groen hooi.
Ik ga eens kijken naar Agrobs. Ik had ondertussen zelf een topic aangemaakt.
Bedankt voor je tip!


Na een verhuizing had mijn paardje ook even een periode dat ie wat minder actief was. Wat betreft eiwit: als het hooi arm is en hij amper gras krijgt maar wel 5x per week in het werk staat, dan kan een beetje extra eiwit geen kwaad. Maar zou zeker even via Pavo een hooianalyse bestellen. Kost je 25 euro maar ben je al wel een stuk wijzer over op welke manier je m kunt bijvoeren. Zeker als het van eigen land van de boer komt en de partijen redelijk vergelijkbaar zijn.
Ook geef je geen sportbrok meer. Wat prima is, maar kan zijn dat ie even moet wennen aan de overgang. Geef het tijd en als je het niet vertrouwd met minder actief zijn, dan is nog de beste optie onderzoek via de DA.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 07:00

Interessant die husk vezels. Maar die moet je dus nat geven? Ik geef nu altijd poedervorm maar heb 1 paard die dat lastig eet. Maar ik heb dus een ander paard die niks slobber-achtigs eet :roll:

Met onze Welsh a gaat het echt goed met afvallen! Heb even geen goede vergelijk foto maar ze is haar bijnaam dikke Dolly niet meer helemaal waard zeg maar :') ik had haar graag de InShape bijgevoerd, maar na een paar dagen ging ze hier van schuren dus ze kan toch niet tegen luzerne… zijn er hier ook alternatieven voor? Ze krijgt nu weer vitalbix daily complete

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 07:24

Maartje_M schreef:
Interessant die husk vezels. Maar die moet je dus nat geven? Ik geef nu altijd poedervorm maar heb 1 paard die dat lastig eet. Maar ik heb dus een ander paard die niks slobber-achtigs eet :roll:

Met onze Welsh a gaat het echt goed met afvallen! Heb even geen goede vergelijk foto maar ze is haar bijnaam dikke Dolly niet meer helemaal waard zeg maar :') ik had haar graag de InShape bijgevoerd, maar na een paar dagen ging ze hier van schuren dus ze kan toch niet tegen luzerne… zijn er hier ook alternatieven voor? Ze krijgt nu weer vitalbix daily complete


Ben ik ook heel benieuwd naar :j
Ik voer de Cavalor Silhouette met enorm verl tevredenheid. Maar haar allergie bultjes blijven en ik vermoed ook een lucerne reactie ... dus ik zou graag een alternatief zonder lucerne uitproberen... kwam zelf uit op de Vitalbix Daily complete in combi met Vitalbix Fibre Mix omdat het bijna het enige is wat ik kan vinden zonder lucerne :? En ik wil dus ook geen enkel vitaminekorreltje maar wel iets waar mijn pony even van kan eten en wat energie van krijgt... Valt niet mee zeg :=

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:24

Lijnzaadbrokje voor de eiwitten. Dat werkte hier super.
Ik geef sinds kort Cavalor Pianissimo bij om te mengen. Zit ook geen luzerne in en het wordt graag gegeten. Wel hoog inhet zetmeel. Maar het is hier maar een paar handjes voor supplementen en vitaminebrokje, dus dat vind ik dan minder erg omdat de keuze al zo beperkt is (moeilijke eter en allergisch voor lezerne).

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:23

Ik mix de jpgef balancer met wat handjes Agrobs Alpengrun muesli. De laatste bevat geen luzerne, de balancer bevat wel luzernemeel maar mijn pony heeft hier geen last van (terwijl ze niet tegen gewone luzerne kan).

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:42

Hi!
Ik lees hier al een poosje mee, en wil jullie nu graag even om advies vragen als dat mag. :)
Deze week heb ik een thinline masker besteld nav de goede verhalen die ik hier las. Heb hem met 2,5 cm opening besteld, omdat hij bedoeld is voor mijn shetlander die ook wel al redelijk handig is in het grazen met een graasmasker. En ik snij de opening liever nadien nog wat bij dan dat ik hem te groot bestel natuurlijk. Ik las op de website van paardnatuurlijk dat ze 3 tot 3,5 cm aanraden voor pony's. Denken jullie dat 2,5 voor een shet te krap gaat zijn om mee te beginnen of eerst maar even aankijken zo?

Nog een vraagje: Raden jullie aan om het masker tussendoor ook nog eens af te doen in de wei? Zijn vorige graasmasker had hij alleen maar overdag op zodat hij ook elke dag nog even kon kriebelen met zn weidemaatjes. Maar dat was ook wel zo'n lomp ding, vond dat wat zielig anders, haha. Mijn pony staat 24/7 buiten.

Bedankt alvast!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:23

Ik denk dat je even moet kijken of het groot genoeg is.

Met dagen zoals vandaag en de vele regen heeft die van mij hem af. Anders krijgt ze er echt schuurplekjes van (thinline)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:41

Xritt schreef:
Onze pony moet ook afvallen. We gaan de goede kant op, maar doen het wel rustig aan. Hij heeft bij zijn vorige eigenaar maagzweren gehad. Dus probeer hem 4x per dag een portie hooi te geven. We rijden 5 dagen met de pony en merken dat hij de laatste tijd niet voorruit te branden is. Volgens de da krijgt hij qua hooi voldoende (mocht nog iets minder). Hij krijgt vitalbix in de ochtend en avond, hoeveelheid als op de zak aangegeven. Naast het vier krijgt hij als supplement vitamine E, magnesium en Glucobalance. Wat zouden we hem kunnen voeren zodat hij weer wat vlotter wordt. Hij kan niet tegen Luzerne en we moeten uiteraard uitkijken dat hij niet weer dikker wordt.
We hebben elke week twee x les. De instructrices gaven afzonderlijk van elkaar aan dat ze hem ook wat flauwer en minder actief vinden.

Jullie tips?


Afvallen geeft een ander soort energie levels, zeker als je tegelijk werkt aan spierbouw (en het klinkt alsof je dat doet). De energie is dan minder explosief omdat ze hun energie gaan halen uit tragere energiebronnen. Als ie echt traag is hoeft het ook niet percee te liggen aan een gebrek aan energie bronnen. Maar kan het probleem ook vitamine/mineralen gebasseerd zijn. Daarnaast kan het ook iets met voertijden te maken hebben. Wanneer je minder voert krijgen ze vaak de eerste tijd een sterkere energie dip na het voeren. Meestal zo tussen de 30 minuten tot 1 uur daarna zakt het dan vors in om geleidelijk weer op te komen.
Als een deel van zijn energie nu uit gras komt kan de energie ook laag zijn nu omdat het gras weinig voedingswaarde (en suiker en eiwitten) bevat op dit moment.

Als je echt opzoek bent naar meer energie dan zou vet een beter oplossing zijn dan eiwitten. Opzich worden ze niet meteen dik van meer vet namelijk. Zolang je in balans weet het te verbranden kan het zelfs helpen. Vet geeft 2x zoveel energie aan je paard als de zelfde hoeveelheid eiwitten.

Goeie bronnen van vetten zijn bv lijnzaadolie en soyaolie. Maar ook zonnebloemolie wordt gebruikt.
Als je zuiver gaat voor eiwitten dan zou je inplaats van luzerne kunnen kijken naar voeders op basis van rijst, soya, erwten of lijnzaad.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:12

Saaams schreef:
Ik denk dat je even moet kijken of het groot genoeg is.

Met dagen zoals vandaag en de vele regen heeft die van mij hem af. Anders krijgt ze er echt schuurplekjes van (thinline)


Oke dankjewel! Dan zal ik het gewoon maar een beetje uitproberen :)

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:18

Die van mij heeft hem zo’n 7 a 8 uur per dag op en heeft 3,5 cm maar dat is een groot paard. Geen schuurplekken maar kan je wel aanraden om een bontje onder de neusriem te doen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:19

Ik gebruik bij mijn 1.55 een gat van 3 cm. Denk dat 2,5 prima kan.

Overigens staan de mijne inmiddels zonder masker.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:29

Bedankt voor de voer tips! Ik ga even onderzoeken wat beste bij ons past

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:29

Bedankt voor jullie advies over het thinline masker! Heb ook direct nog neusbontjes besteld.
Merk wel dat het masker niet zo mooi valt bij mijn halster, omdat de kinriem van dat halster niet te verstellen is. Dus toch ook maar direct weer een nieuw halstertje met verstelbare kinriem besteld. Zo blijf je bezig he :D

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:57

Hier toch maar besloten mijn nieuwe graasmasker te verkopen omdat het nu overbodig is. Ik houd de grazemore voor de zekerheid maar had deze erbij gekocht voor de verhuisplannen kwamen. Verder dan passen en een keer testen zijn we nooit gekomen want ze gingen voor de verhuizing de wei nog niet op. Zonde om een zgan masker te houden wat waarschijnlijk toch niet meer gebruikt wordt. Is er een met 3 cm gat (Best Friends deluxe).

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:21

Iemand tips welke vorm van eiwit/amino ik aan het ratsoen kan toevoegen zonder dat ze opnieuw dik en buikig word?

Ze is nu mooi op gewicht. Maar ik heb het gevoel dat haar spieren nu echt wel wat te kort komen.

Ze staat 20uur met thinline op een kort grasland. De 4 uurtjes op stal heeft ze hooguit 2 kilo voordroog (tegen hooi aan 15% droge stof) dus ook erg arm.
En eiwitarm, graanvrij, suiker en zetmeel arme muesli.


Afbeelding

Afbeelding

Beide niet de mooiste fotos maar even voor de beeldvorming.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:24

Is de mueasli nodig voor energie? Anders zou ik denken aan Pavo Inshape of de Cavalor variant ervan. Veel eiwitten en speciaal voor dikke paarden.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:26

Nee de muesli is voor de supplementen voor haar gewrichten icm wat kruiden.

Pavo inshape gehad. Werd ze knetterdol van. Terwijl ze echt heel nuchter is, was elk boomblaadje eng.

Cavalor niet geprobeerd nog.

Ik kreeg al wel vele tips over sojaschroot. Maar dat ken ik enkel als dikmaker.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:36

Agrobs Myo Protein Flakes evt?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:38

Marigo schreef:
Agrobs Myo Protein Flakes evt?


Die kreeg ik inderdaad ook als tip. Maar op internet lees ik dat je die moet weken.
Kan je dat ook droog voeren?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:12

Best wat mensen hier voeren alleen eiwitten bij. Zou dat geen optie voor je zijn?

Ik voer bv een complete mineralen supplement met extra eiwitten van eggersman. Maar hiervoer voerde ik bv pure erwteneiwit.

(Voor mijn oude merrie ga ik binnenkort een experimentje doen met alleen aminozuren voor spiergroei, maar ik weeg daarvan de opties nog af).