[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:02

Ik voer erwten proteïne bij voor de eiwitten. Koop dat bij Bulk powders, humaan middel.

Die van mij eet het zo op, door de vitamine korrels.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:33

Hoeveel voer je daarvan? Of heb je advies gehad hoeveel bij te voeren?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:03

Kijk eens naar Vitamino van Cavalor :)

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:01

Op advies van mijn stalgenoot (dierenarts) heb ik de dodson en horrel ultimate balancer besteld.
Hij verwacht dat die het beste bij haar & de problematiek past. Dus even testen.

Mocht dat niks zijn wil ik kijken naar de agrobs myo flakes of equifyt gold.

Bedankt allemaal.

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:29

Marigo schreef:
Hoeveel voer je daarvan? Of heb je advies gehad hoeveel bij te voeren?


Mijn hooi bevat te weinig eiwitten. Advies was om ipv hooi 1.5 kg luzerne bij te gaan voeren voor de eiwitten. Daar ga ik niet aan beginnen. Die van mij gaat niet zo lekker op luzerne en het is een dikke kostenpost.

Ik voer 1 maatschep per dag bij. Dat is 30 gram, en bevat dan 24 gram eiwit.
https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:44

Wij staan denk ik een beetje stil qua gewichtsverlies

Maar ben nog steeds niet ontevreden over hoe ze eruit ziet vergeleken met andere jaren.

Manenkam was mooi zacht gisteren

Afbeelding

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:27

Saaams schreef:
Marigo schreef:
Agrobs Myo Protein Flakes evt?


Die kreeg ik inderdaad ook als tip. Maar op internet lees ik dat je die moet weken.
Kan je dat ook droog voeren?

Nee, die moet je zeker niet droog voeren, die moeten echt geweekt worden. Veel eiwit producten moeten geweekt worden, en worden vaak ook juist ingezet om paarden aan te laten komen. Misschien is zoiets als Amino Complex van Horseflex nog een idee?

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:03

Hier helaas ook een veel te dikke pony. Door mijn gezondheid heeft ze lang stil gestaan en de stalhouder vond minderen in brok niet nodig .. Dus ze stond hele dagen op de wei, op stal amper ruwvoer en dus veel te veel brok.

Heb haar nu in eigen beheer. Staat 24/7 buiten op track, dus behoorlijk kaal en ze krijgt strookbegrazing compleet uitgegroeid gras of hooi. En vitaminekorrel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wandel elke dag +- een half uur met haar en 4 dagen in de week word ze gelongeerd of laat ik haar vrijspringen.

Merrie is wel drachtig, dus zal uiteindelijk daar wel rekening mee moeten houden. Maar voor nu kunnen we lekker aan de slag :j

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:47

Volgende maand de weegschaal maar weer eens langs laten komen. Volgens het meetlint zit er op 24 april tot nu 50 kilo verschil in.
Afbeelding

Afbeelding

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:51

Dat ziet er goed uit Samy!

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:17

Wat vinden jullie van de condition van Pavo. Daar zit weinig suiker en zetmeel in. Onze pony moet iets meer power. Dit lijkt me beter dan de Vitalbix

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:22

Heel tevreden over! Ik voer het samen met de inshape. Ook voor wat meer power. Was heel tevreden over enkel inshape maar miste nu wat power. Mijn paard krijgt per dag nu 500 gram inshapen en 1,2 kg condition.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:51

Spenk schreef:
Heel tevreden over! Ik voer het samen met de inshape. Ook voor wat meer power. Was heel tevreden over enkel inshape maar miste nu wat power. Mijn paard krijgt per dag nu 500 gram inshapen en 1,2 kg condition.


Fijn Om te horen. Het viel mij op omdat dit een van de weinige Brokken is die zo weinig suiker en zetmeel heeft. Ik geef nu een handje Kentucky e lite naast de Vitalbix. Maar dit is nog niet genoeg

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:06

Klopt wanneer je liever een muesli zou geven kun je ook de natures best geven daar zitten dezelfde waardes in.

En wanneer het nog niet genoeg is heeft pavo ook de Performance brok. Dat is echt een high level sportbrok en volgensmij ook de enige die ook daarin een relatief laag suiker/zetmeel gehalte hebben. Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat het nog ''veel te veel'' is. Maar het is zeker niet vergelijkbaar met andere merken de sportbrok waar het >40% suikers en zetmeel is.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:09

Voor mijn gevoel hoeft de pony niet mega veel te doen. Maar waarschijnlijk is hij dit toch niet gewend en is het hard werken voor hem. Hiervoor werd hij 3x gereden, nu 5 x. Waarvan (ongeveer) 1x les en 1x bosrit.
Wat zou jij adviseren?
Condition en dan met iets meer Kentucky van Havens, of de all sports en dan zonder Kentucky of alleen een klein beetje?
All sport zit tussen condition en de Performance in
Laatst bijgewerkt door Xritt op 08-08-21 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:27

Ja lastig zou denk ik condition geven. Ter vergelijk mijn paard loopt 5x per week waarvan 1x les en loopt Z1.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:46

Hier ook weer eens het meetlint gepakt en dat geeft nu ook -50kg aan (hij zou dan nu +- 455 kg moeten wegen). Ik merk het ook aan hem dat hij lekkerder door zijn lijf kan bewegen en hij zit goed in zijn vel. Hij staat overigens nog steeds 2-4 uur zonder graasmasker op het gras, verder onbeperkt langstengelig kruidenhooi. Er komt steeds meer vorm terug in zijn lijf en de vetkwabben verdwijnen. :)

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:01

Mijn paard staat nu op best kort gras. Wanneer beslissen jullie dat het graasmasker af kan? Ze is nog steeds te dik maar ik wil er ook geen "paardje pesten" van maken..

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:43

Lastig hoor.. Ik zou hem om laten zo lang je de indruk hebt dat ze gewoon kan eten? Wij hebben een paard op stal die staat nu met het korte gras met graasmasker om alleen maar bij het hek te hangen. Dan zou ik hem persoonlijk af doen.

Willen jullie eens met mij meedenken; mijn paard staat van half 9 tot half 5 op het land. Dan geef ik hem rond 19:00 uur een plak hooi geweekt en om 22:30 krijgt hij nogmaals (droog) hooi van de staleigenaar. Nu vroeg ik mij ineens af of dit geen suikerpieken veroorzaakt wat weer nadelig is voor het afvallen en of ik dan eigenlijk toch niet gewoon om 19:00 ook beter droog hooi kan geven. Om 22:30 ook geweekt hooi is geen optie ben ik bang.
Wat denken jullie?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:57

MissyNr1 schreef:
Mijn paard staat nu op best kort gras. Wanneer beslissen jullie dat het graasmasker af kan? Ze is nog steeds te dik maar ik wil er ook geen "paardje pesten" van maken..


Ik hou mijn masker op iig tot het landseizoen over is. Als je een masker hebt dat ze gaat dan heb je geen goed masker,tenminste zo denk ik erover. Ik zie mijn masker helemaal niet als pesten,ze heeft er ook absoluut geen hekel aan.

Juniores, ik heb niet zoveel verstand met weken van hooi maar ik zou denken elke gram suiker minder is mooi meegenomen. Dus als een deel wel geweekt kan zou ik dat zelf gewoon doen denk.

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 22:06

@ Lenexa, dat dacht ik ook inderdaad elke gram suiker die er niet in gaat is beter maar begon ineens te twijfelen. :P

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:11

Mee eens hoor, ik vind het graasmasker ook zeker niet "zielig". Ze kan er mee eten alleen nu dus echt mini hapjes omdat er weinig gras staat. Is denk ik ook meer iets dat tussen mijn eigen oren zit. Hoewel ze voorheen nog wel eens door draadjes heen denderde als ze vond dat het gras op was..

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:33

Mijn masker is al 2 maanden af. Of ze had te lang gras, of te kort en krijgt dan hooi bij gevoerd. Merk dat ze zonder masker rustiger is op het land dan met en juist met de blessure moet ze rustig doen.
Volgende maand komt de weegschaal, ben benieuwd als er inderdaad 50 kilo af is.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:20

Hey. Even een vraagje.

Gisteren heeft een stalgenootje perongeluk in gedachten, voer dat klaarstond voor vanochtend in mijn merrie haar voerbak gedaan. Nja dat kan natuurlijk gebeuren! Nu vroeg ik me alleen af, wat doet dat nu met het paard?

Vanochtend heb ik voor de zekerheid glucobalance weggelaten en de vitaminebrokken ook. Ze heeft even 2 handjes v mn oude brok gehad met wat luzerne.
Vanavond krijgt ze dit ook nog een keer en dan zet ik voor morgen weer haar normale voer klaar.

Nogmaals gaat me niet om dat dit gebeurt is, want dat kan gewoon gebeuren op een stap waar je met een groepje alles zelf doet, maar wel de vraag wat het effect hier van is? Of zal dit met 1 keer weinig uitmaken?

MarjanB

Berichten: 16442
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:41

Je mag glucobalance in het begin ook twee keer per dag geven. Ik had het voer gewoon weer klaargezet zoals je het normaal doet en me er niet druk om gemaakt.