[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:10

Ik weet niet hoe het zit met spelen, maar mijn merrie doet net zo hard haar best met kriebelen met of zonder graasmasker.

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:19

Mijn ruin laat zich niet beperken in spelen of kriebelen met graasmasker. :)

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:45

Mijn ruin ook geen problemen met spelen. Kan alleen niet meer zo goed dekens slopen en dat vinden mijn stalgenoten helemaaaaal niet erg. :D

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:58

Jildau schreef:
Mijn ruin ook geen problemen met spelen. Kan alleen niet meer zo goed dekens slopen en dat vinden mijn stalgenoten helemaaaaal niet erg. :D


Ik denk dat mijn stalgenootje hier ook wel het voordeel van in ziet :')

Oskarrino
Berichten: 796
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:25

Marigo schreef:
Ik heb sinds kort het graasmasker van Thinline. Gat op 3 laten zetten, maar hij kan er bijna niks door krijgen. Hij drukt het gras plat. Gat groter maken? Of kwestie van wennen/oefenen? Nu is het wel dubbel frustrerend voor hem.


Mijne moest even oefenen. Drukte ook het gras plat. Mijne heeft ook 3 of 3.5 cm gat. Nu heeft hij het door en kan hij er gemakkelijk mee eten.

Ook speelt hij gewoon! Hij is niet gefrustreerd :)

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:11

Ok dank voor jullie reacties! Even wennen en oefenen dus :)

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:41

Hi! Welke graasmaskers gebruiken jullie?

Ik heb vorig jaar de thinline gekocht voor mijn ruin, maar helaas sloopt hij deze extreem. Vorig jaar zijn er al 3 gaten doorgescheurd en 1 complete flap er af. Dit jaar heeft hij hem 3 dagen om gehad, maar is er alweer een 2e flap afgetrokken.. vind de thinline wat te duur om elk jaar een nieuwe te kopen.

Heeft iemand ervaring met een fijn graasmasker die wat meer hufterproof is?

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:39

Voor wie suikerbalans wilt proberen, ik zag m met een mooie aanbieding bij HorseFitShop. Scheelt toch 25% per stuk.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:43

VNjulia schreef:
Goedemorgen,

Hoe gaat het bij jullie paarden met het graasmasker en het spelen ?
Onze 2 ruinen spelen ontzettend veel en merk toch dat de mond daar een groot onderdeel van is.
Levert dit geen frustratie etc op?

Die van ons beuken elkaar gewoon met die korfjes
:') . Maar daar zien ze de lol ook wel van in. Ze vinden het helemaal prima en scheuren ook gewoon door de wei. Plus ze klieren elkaar nog steeds.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:19

Hoi,

Ik kom mij even melden in dit topic.

Vorig jaar was mijn paard (na een blessure) te dik, na een zomer flink trainen, zag het er al aardig goed uit. Nu heeft ze weer een blessure en stond ze sinds eind januari zo goed als stil (alleen stap). Langzaam mogen we weer beginnen met draven. Je kunt t al raden; weer richting dik aan het gaan… ik baal ontzettend erg.

Wat ze op dit moment krijgt; droog hooi verdeeld in twee hooinetten met mazen van 3x3 cm. Ik gok dat ze zo’n 8 kilo krijgt. Hier doet ze ongeveer 24 uur mee. Verder krijgt ze (vanuit stal) een kilo van de meest basisbrok wat er bestaat. Daar krijgt ze ook lucerne bij. Verder staat ze op t gras, alhoewel het nu steeds meer op een zandvlakte begint te lijken.

Wat is wijsheid? Overgaan op een balancer? En geef je dat dan alleen of met brok erbij? En welke balancer dan?

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:30

Hoodie schreef:
Voor wie suikerbalans wilt proberen, ik zag m met een mooie aanbieding bij HorseFitShop. Scheelt toch 25% per stuk.

Ik geef dat nu, maar merk echt geen verschil. Glucobalance deed het beter, dus zodra deze fles op is ga ik weer glucobalance geven.

Lotlot: stoppen met de basisbrok (=suiker) en luzerne en alleen een balancer geven. Wil je meer volume toevoegen of kauwen stimuleren, kun je een ruwvoermix zonder luzerne bijgeven.
Qua balancers is de keuze reuze. Ik ben fan van Pavo Vital, Agrobs Naturmineral, Marstall Force en Oerbalans. Maar er zijn er veel meer.

En hoeveel loopt ze op de paddock? Staat ze dan alleen maar stil te eten of beweegt ze zelf ook?
De mijne is ook geblesseerd, maar op een track met veel voerpunten kan ik ze goed op gewicht houden omdat ze veel lopen. Sterker nog, de shet is er mooi van afgevallen en eindelijk op normaal gewicht.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:04

[code][/code]
Daihyo schreef:
Hoodie schreef:
Voor wie suikerbalans wilt proberen, ik zag m met een mooie aanbieding bij HorseFitShop. Scheelt toch 25% per stuk.

Ik geef dat nu, maar merk echt geen verschil. Glucobalance deed het beter, dus zodra deze fles op is ga ik weer glucobalance geven.

Lotlot: stoppen met de basisbrok (=suiker) en luzerne en alleen een balancer geven. Wil je meer volume toevoegen of kauwen stimuleren, kun je een ruwvoermix zonder luzerne bijgeven.
Qua balancers is de keuze reuze. Ik ben fan van Pavo Vital, Agrobs Naturmineral, Marstall Force en Oerbalans. Maar er zijn er veel meer.

En hoeveel loopt ze op de paddock? Staat ze dan alleen maar stil te eten of beweegt ze zelf ook?
De mijne is ook geblesseerd, maar op een track met veel voerpunten kan ik ze goed op gewicht houden omdat ze veel lopen. Sterker nog, de shet is er mooi van afgevallen en eindelijk op normaal gewicht.


Ze staat de hele dag op de wei, maar heb niet per se het idee dat ze heel veel loopt. Moet wel zeggen dat ik een groot stuk gras heb afgezet en stal is bezig met onderhoud, dus die hebben ook een stuk afgezet. Nu staat ze vooral vooraan hooi te eten en af en toe zie ik haar achter staan.

Bedankt voor je advies wbt het voeren! Ik had haar eerst ook van de lucerne gezet, maar de DA raadde aan om wel de lucerne te blijven voeren ivm haar leeftijd in combinatie met haar blessure. Dit advies wil ik ook blijven opvolgen.

Ik zal eens kijken naar de balancers die jij hebt genoemd!

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:59

Hoodie schreef:
Voor wie suikerbalans wilt proberen, ik zag m met een mooie aanbieding bij HorseFitShop. Scheelt toch 25% per stuk.

Oh bedankt! Ik merk echt verschil met de suikerbalans.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:07

lotlot2 schreef:
Ze staat de hele dag op de wei, maar heb niet per se het idee dat ze heel veel loopt. Moet wel zeggen dat ik een groot stuk gras heb afgezet en stal is bezig met onderhoud, dus die hebben ook een stuk afgezet. Nu staat ze vooral vooraan hooi te eten en af en toe zie ik haar achter staan.

Bedankt voor je advies wbt het voeren! Ik had haar eerst ook van de lucerne gezet, maar de DA raadde aan om wel de lucerne te blijven voeren ivm haar leeftijd in combinatie met haar blessure. Dit advies wil ik ook blijven opvolgen.

Ik zal eens kijken naar de balancers die jij hebt genoemd!

Weet je ook waarom luzerne zou bijdragen aan de blessure? Oprecht nieuwsgierig hoor, kan ik weer van leren. Ik ben benieuwd naar de gedachte er achter.
Is het mogelijk om op meer plekken hooi aan te bieden, bijvoorbeeld in netten? Zodat ze beweegt tussen de verschillende plekken met eten zeg maar.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:33

Daihyo schreef:
lotlot2 schreef:
Ze staat de hele dag op de wei, maar heb niet per se het idee dat ze heel veel loopt. Moet wel zeggen dat ik een groot stuk gras heb afgezet en stal is bezig met onderhoud, dus die hebben ook een stuk afgezet. Nu staat ze vooral vooraan hooi te eten en af en toe zie ik haar achter staan.

Bedankt voor je advies wbt het voeren! Ik had haar eerst ook van de lucerne gezet, maar de DA raadde aan om wel de lucerne te blijven voeren ivm haar leeftijd in combinatie met haar blessure. Dit advies wil ik ook blijven opvolgen.

Ik zal eens kijken naar de balancers die jij hebt genoemd!

Weet je ook waarom luzerne zou bijdragen aan de blessure? Oprecht nieuwsgierig hoor, kan ik weer van leren. Ik ben benieuwd naar de gedachte er achter.
Is het mogelijk om op meer plekken hooi aan te bieden, bijvoorbeeld in netten? Zodat ze beweegt tussen de verschillende plekken met eten zeg maar.


In netten aanbieden op verschillende plekken is een goede! Dat ik daar niet over heb nagedacht

Lucerne bevat veel eiwitten. Paarden met blessures die te weinig eiwitten binnenkrijgen, gaan zich zwakker voelen waardoor het genezingsproces vertraagd.

“Paarden met blessures hebben een hoger eiwitbehoefte. Het is daarom belangrijk dat het krachtvoer hoogwaardig eiwit bevat. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en hebben een hele belangrijke rol in de ontwikkeling van spieren, pezen en banden en het herstel hiervan.”
- https://www.mijten.be/nl-be/advies/voed ... n-stalrust

“Het lichaam zal opgeslagen eiwit uit het lichaam gebruiken als bron van energie. Door het eiwitverlies wordt het paard zwak, waardoor het genezingsproces vertraagt.”
- https://www.voervergelijk.nl/informatie ... e/stalrust

“Eiwitten zijn noodzakelijk voor de aanmaak en het herstel van lichaamsweefsels.”
- https://www.paardendrogist.nl/veelgeste ... tbehoefte/

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:35

Dan zou ik gericht eiwitten gaan geven en geen luzerne :) dus gewoon eiwitpoeder (erwten of rijsteiwit) of eventueel sojaschroot.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:51

Spenk schreef:
Dan zou ik gericht eiwitten gaan geven en geen luzerne :) dus gewoon eiwitpoeder (erwten of rijsteiwit) of eventueel sojaschroot.


De DA raadde gericht Lucerne aan, dus dat advies wil ik ook aanhouden :)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:08

Je weet dat veel dierenartsen eigenlijk weinig kaas gegegeten hebben van voeding?

Luzerne is een dikmaker en voor eiwitten is het eigenlijk minder geschikt dan kan je veel beter gericht eiwitten geven. Maar dat is niet iets wat dierenartsen echt in hun opleiding krijgen. Je kunt veel beter een voedingsexpert vragen.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:15

Spenk schreef:
Je weet dat veel dierenartsen eigenlijk weinig kaas gegegeten hebben van voeding?

Luzerne is een dikmaker en voor eiwitten is het eigenlijk minder geschikt dan kan je veel beter gericht eiwitten geven. Maar dat is niet iets wat dierenartsen echt in hun opleiding krijgen. Je kunt veel beter een voedingsexpert vragen.


Bedankt voor je advies! Ik hou het advies van mijn DA aan :)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:23

Wat is dan precies je vraag :) ? Want door luzerne te voeren hou de dikmaker in stand. Dan denk ik dat je het ook moet gaan zoeken in armer hooi en bijvoorveeld stro deels bij te voeren om daar hooi mee te vervangen. En uiteraard je basisbrok eraf. Maar luzerne vergis je niet in hoe dat aan kan zetten.

En als je paard te zwaar is komt dat een blessure ook niet ten goede.

Edit: of geef je maar een klein beetje luzerne? Dan is het natuurlijk niet zo erg! Maar dan doet het voor de eiwitten ook niet veel.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:50

Spenk schreef:
Wat is dan precies je vraag :) ? Want door luzerne te voeren hou de dikmaker in stand. Dan denk ik dat je het ook moet gaan zoeken in armer hooi en bijvoorveeld stro deels bij te voeren om daar hooi mee te vervangen. En uiteraard je basisbrok eraf. Maar luzerne vergis je niet in hoe dat aan kan zetten.

En als je paard te zwaar is komt dat een blessure ook niet ten goede.

Edit: of geef je maar een klein beetje luzerne? Dan is het natuurlijk niet zo erg! Maar dan doet het voor de eiwitten ook niet veel.


Mijn vraag is of ik ipv brok, over kan gaan op een balancer ivm de suikers in de brok.

Ze krijgt al arm hooi. Stro kan helaas niet ivm gebrek aan opslagplek. Welke voedingsstoffen maakt luzerne een dikmaker?

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:21

Basisbrok zou ik zeker vervangen voor balancer, zitten zo veel onnodige suikers in!

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:27

Leo schreef:
Basisbrok zou ik zeker vervangen voor balancer, zitten zo veel onnodige suikers in!


En waar kan ik het beste specifiek naar kijken? Verschilt het veel qua ingrediënten etc?
Er zijn zoooo ongelofelijk veel balancers :wow:

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:43

lotlot2 schreef:
Spenk schreef:
Wat is dan precies je vraag :) ? Want door luzerne te voeren hou de dikmaker in stand. Dan denk ik dat je het ook moet gaan zoeken in armer hooi en bijvoorveeld stro deels bij te voeren om daar hooi mee te vervangen. En uiteraard je basisbrok eraf. Maar luzerne vergis je niet in hoe dat aan kan zetten.

En als je paard te zwaar is komt dat een blessure ook niet ten goede.

Edit: of geef je maar een klein beetje luzerne? Dan is het natuurlijk niet zo erg! Maar dan doet het voor de eiwitten ook niet veel.


Mijn vraag is of ik ipv brok, over kan gaan op een balancer ivm de suikers in de brok.

Ze krijgt al arm hooi. Stro kan helaas niet ivm gebrek aan opslagplek. Welke voedingsstoffen maakt luzerne een dikmaker?

Alles wat je er extra aan energie in gooit wat die niet verbruikt omdat die al te dik is :)

Je kunt ook overwegen pavo inshape te gaan geven daar zit in een kilo 22% eiwit, voor je beeldvorming in luzerne zit ongeveer 13% eiwit.

Aan 800 gram per dag heb je dan al genoeg dat is voor paarden die moeten afvallen maar wel eiwitten extra nodig zijn. Zit een balancer bij door.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:05

Voor de eiwitten dus. De linkjes van voervergelijk ken ik. En ik weet ook wel iets van voer.
Maar vroeg me af waarom jouw dierenarts dat specifiek adviseerde.

Het is absoluut goed om eiwitten bij te voeren voor spieren. Voor eiwitten zou ik echter een andere bron kiezen. Van luzerne moet je best veel voeren als je voldoende eiwitten wilt geven en luzerne is echt wel een dikmaker.
Inshape is een heel goed alternatief. Zelf ben ik erg fan van lijnzaad voor eiwitten bij paarden die snel dik worden. Kun je puur geven of in een lijnzaadbrokje. Hoef je helemaal niet veel van te geven en heb je mooie eiwitten te pakken. En ook nog eens omega 3 en veel vezels.

Qua balancer is het het beste om dat op basis van analyse van je hooi te doen, dan weet je wat de tekorten zijn. Maar als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat je op pension staat of wisselt van partijen hooi, dan maakt het niet zoveel uit welke je neemt. Je paard is niet gevoelig op luzerne, dus daar hoef je niet op te selecteren. In Marstall Force zit vrij veel ijzer, dus als je in ijzerrijk gebied staat zou ik die niet kiezen. Höveler reformin zit vrij hoog in selenium. Vind ik zelf een klein risico omdat je dat niet teveel wilt geven. Maar verder maakt het niet zoveel uit. En je kunt zelfs nog afwisselen. Dus eerst een emmer van de een en als dat op is een andere geven.

Edit: even een eiwit vergelijk gram per kg voer. Het gaat dan om het verteerbaar ruw eiwit.
Gemiddeld hooi: 51 g/kg
Gras: 200 g/kg
Luzerne: 102 g/kg
Lijnzaad: 180g/kg
Sojaschroot: 441 g/kg
Pavo InShape +/- 200 g/kg (ruw eiwit is 234, verteerbaar ruw eiwit is altijd iets lager, maar exacte gehalte is niet bekend).

Een paard van 500kg dat niet werkt heeft dagelijks 318 g eiwit nodig. Voer je 8 kg hooi, dan zit daar al 400gr eiwit in. In theorie zou dat genoeg zijn, maar… het hooi van vorig jaar bevat bewezen minder eiwit dan gemiddeld. Dus kun je beter uit gaan van 30g/kg en voer je dus 240gr eiwit per dag alleen in je hooi. Gemiddeld (let op: gemiddeld, niet exact) is het zo dat des te grover, des te minder eiwit. Des te fijner en groener, des te meer eiwit. Maar je weet het pas zeker na analyse, uiterlijk zegt niet alles.
Komt er nog gras bij, dan voer je echt wel genoeg eiwitten voor een paard dat niet getraind wordt. En anders zul je wat moeten aanvullen (318-240=78 gr tekort).