[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:07

isabel67 schreef:
Na een tijdje stil meelezen kom ik toch weer even mijn verhaal doen. Er is heel veel gebeurt sinds mijn vorige reactie. Pony heeft eind mei (op zijn verjaardag dan nog wel :( ) een hoefzweer gehad waardoor hij een tijdje niet getraind kon worden. Daarna had ik examens dus niet veel tijd om te trainen. Nu ben ik sinds vorige week klaar met school en ging ik eindelijk weer intensief de training oppakken, kom ik vandaag op stal en staat meneertje met hele gevoelige voorvoeten en pulsatie. In stap en stilstand niks maar in draf redelijk gevoelig. Mijn bekapper denkt aan lichte hoefbevangenheid. ;( Hij was wel al veel kilo´s kwijt en ik gaf hem weer gluco balance en had hem de dag van te voren nog fijn gereden. Komende dagen heel veel koelen en hopelijk wordt het niet erger.


Heb je wel pijnstillers in huis? En hoe wordt je pony verder gehouden, mocht hij de weide op gaan, direct er afhalen! Op hooi en rust, koelen, pijnstillers er in en duimen.

@Linda, ik meet nog steeds, maar dat komt omdat ik best een muts ben met dat soort dingen en snel toch teveel er in doe. Laatst mijn unser in de jas thuis en ik op stal, ja dan doe ik het ook op het oog hoor. Je leert dat toch wel aardig inschatten.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:08

Linda: ik zou ook die 7 kg aan houden :j
Wat voor slowfeeders en maas heb je nu?

Vervelend isabel :\

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:13

Marlies, ja misschien ben ik onbewust wel meer gaan voeren... dat kan verklaren waarom ze niet afvalt. Maar dan loop ik nog steeds tegen het probleem aan dat ik het volume eigenlijk gewoon te weinig vind... ze eet 4x per dag maximaal een half uurtje en dát zou ik liever anders zien... moeilijk hoor! hihi

Ik heb ook nog wat vragen over brok...
Vitaminekorrel laat ik voorlopig even links liggen (zie eerdere uitleg).
Nu voer ik Gastro van havens, dat leek een goede optie (laag in suikers en zetmeel, wel voldoende energie, ondersteunend voor spijsvertering etc). Maar misschien is bijvoorbeeld ponybrok van Subli wel een beter alternatief? Ze krijgt totaal een half schepje brok per dag (2x een kwart) sommige mensen zeggen dat het met die lage hoeveelheden echt niets uit maakt wat je voert, wat zijn jullie ideeen hierover?

En zijn er hier ervaringen met Green Bites? Ik heb me er nog niet in verdiept maar het lijkt een "gezonde snack" misschien lekker voor na het rijden ofzo dacht ik? Ze schijnen er langer mee te doen dan wat brokjes o.i.d.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:19

Ken je de Höveler Reformin muesli? Die kan nog wel eens interessant zijn voor jou :j
Je hebt netten met een 2cm maas, misschien is dat nog een optie. Of 2 netten ophangen met ieder een halve portie, zodat ze wat moet lopen? Lastig hoor :j

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:42

Ik geef voor na het rijden een wortel of suikervrije snoepjes.

Die ponybrok van subli lijkt mij niet geschikt voor een fjord op dieet. Dan zou ik eerder gaan naar cavalor silhouette, pavo inshape, … dat soort voeren. Eiwit maar weinig energie. Cavalor fiber force (al dan niet gastro) vind ik ook erg fijn.

Green bites ken ik niet, sorry.

Zijn haychuncks in een klein netje geen optie? Of het moeilijker maken, bvb optie om het net op te hangen zodat het vrij wiebelt in de lucht? Eventueel kruiden in een netje? Kleefkruid, rozenbottel, netel, wilg, wortel aan een touwtje… is nog gezond ook en het houdt haar bezig tussen de eetbeurten.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:46

Wilg zou ik mee uitkijken. Hier eten ze de twijgen en bast op en met een koliekgevoelig paard is dat misschien te grof. Ze mag ook niet op het gras toch? Dan zijn kruiden ook niet een goed idee.
Mag het wel is het zeker een leuke optie. Zeker als je daar van die kleine snacknetjes voor gebruikt en wat passive physio toepast :j

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:48

Daihyo schreef:
Wilg zou ik mee uitkijken. Hier eten ze de twijgen en bast op en met een koliekgevoelig paard is dat misschien te grof. Ze mag ook niet op het gras toch? Dan zijn kruiden ook niet een goed idee.
Mag het wel is het zeker een leuke optie. Zeker als je daar van die kleine snacknetjes voor gebruikt en wat passive physio toepast :j


Mag ik vragen wat er verkeerd kan gaan met deze kruiden? Gewoon uit interesse, normaal worden deze juist altijd gepromoot als ‘gezond’.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:56

Nee niks wat dat betreft. Maar omdat haar paard niet op gras mag vanwege de koliekoperatie, vraag ik me af of kruiden dan wel mogen.
De kruiden zelf is niks mis mee :D

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:03

Poekkie schreef:
Ik geef voor na het rijden een wortel of suikervrije snoepjes.

Die ponybrok van subli lijkt mij niet geschikt voor een fjord op dieet. Dan zou ik eerder gaan naar cavalor silhouette, pavo inshape, … dat soort voeren. Eiwit maar weinig energie. Cavalor fiber force (al dan niet gastro) vind ik ook erg fijn.

Green bites ken ik niet, sorry.

Zijn haychuncks in een klein netje geen optie? Of het moeilijker maken, bvb optie om het net op te hangen zodat het vrij wiebelt in de lucht? Eventueel kruiden in een netje? Kleefkruid, rozenbottel, netel, wilg, wortel aan een touwtje… is nog gezond ook en het houdt haar bezig tussen de eetbeurten.


Poekkie, kun je hier verdere uitleg over geven? Waarom de subli ponybrok niet? Er zit juist weinig suiker en zetmeel in en ook niet al te veel eiwit... Zelfde geldt voor de Havens Gastro brok (al zit daar wel iets meer eiwit in). Fiber Force van cavalor heb ik lang gevoerd maar ze kreeg ineens bultjes over haar hele lichaam (ik verdenk de fiberforce, daarom overgestapt). Ik zoek juist wél iets aan energie, ze loopt toch gewoon in de sport en word best fanatiek getraind, en vitamine en mineralen, maar niet waar ze erg dik van word :P

Haychuncks zijn volgens mij hetzelfde als Green Bites... :? of in ieder geval hetzelfde principe... daar ben ik dus inderdaad naar aan het kijken :j

edit: https://www.mijten.be/nl-be/green-bites-vp%20123%2015
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 25-06-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:07

Daihyo schreef:
Ken je de Höveler Reformin muesli? Die kan nog wel eens interessant zijn voor jou :j

dankjewel :) ik ga ernaar kijken, ken het inderdaad niet. Ik kan alleen zo gauw geen productspecificaties vinden...

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:09


Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:15

linda2008 schreef:
Poekkie schreef:
Ik geef voor na het rijden een wortel of suikervrije snoepjes.

Die ponybrok van subli lijkt mij niet geschikt voor een fjord op dieet. Dan zou ik eerder gaan naar cavalor silhouette, pavo inshape, … dat soort voeren. Eiwit maar weinig energie. Cavalor fiber force (al dan niet gastro) vind ik ook erg fijn.

Green bites ken ik niet, sorry.

Zijn haychuncks in een klein netje geen optie? Of het moeilijker maken, bvb optie om het net op te hangen zodat het vrij wiebelt in de lucht? Eventueel kruiden in een netje? Kleefkruid, rozenbottel, netel, wilg, wortel aan een touwtje… is nog gezond ook en het houdt haar bezig tussen de eetbeurten.


Poekkie, kun je hier verdere uitleg over geven? Waarom de subli ponybrok niet? Er zit juist weinig suiker en zetmeel in en ook niet al te veel eiwit... Zelfde geldt voor de Havens Gastro brok (al zit daar wel iets meer eiwit in). Fiber Force van cavalor heb ik lang gevoerd maar ze kreeg ineens bultjes over haar hele lichaam (ik verdenk de fiberforce, daarom overgestapt). Ik zoek juist wél iets aan energie, ze loopt toch gewoon in de sport en word best fanatiek getraind, en vitamine en mineralen, maar niet waar ze erg dik van word :P

Haychuncks zijn volgens mij hetzelfde als Green Bites... :? of in ieder geval hetzelfde principe... daar ben ik dus inderdaad naar aan het kijken :j


Veel energie is veel calorieën en dus dat zoeken in voer waar je niet dik van wordt lijkt me wat tegenstrijdig. Tenzij misschien pure haver ofzo, daar ben ik niet in thuis.

Je bedoelt deze brok toch? https://www.paardenvoer.nl/subli-ponybr ... NMEALw_wcB

Als je laag in suiker en zetmeel wil gaan, waarom kies je dan voor een brok met nog steeds 23,5% suiker en zetmeel? Voor een koudbloed met darmproblemen vind ik dat alsnog heel veel.

Aaah green bites zien er idd hetzelfde uit als haychuncks! Die laatste gebruik ik, elke avond tussen het hooi in een 3x3 net. Gaat prima! Fijner net zou nog handiger zijn wel.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 25-06-21 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:15

Daihyo schreef:
https://www.hoveler.nl/product/reformin-muesli/
Daar staat alle info.
Ik vind het fijne muesli. Je voert er weinig van, ruikt lekker en wordt hier met smaak gegeten door mijn moeilijke eter.


Ben ik dan zo verkeerd aan het kijken :? Want ik kan geen suiker- en zetmeelgehalte vinden..?

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:16

Ik voer aan mijn paard met gevoelige darmen de Höveler Pur Itan, moet zeggen dat ik daar erg tevreden over ben.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:18

Ik voer de Horsefood Muesli Graanvrij mix.

Ook zeer laag in suiker en zetmeel.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:43

linda2008 schreef:
Daihyo schreef:
https://www.hoveler.nl/product/reformin-muesli/
Daar staat alle info.
Ik vind het fijne muesli. Je voert er weinig van, ruikt lekker en wordt hier met smaak gegeten door mijn moeilijke eter.


Ben ik dan zo verkeerd aan het kijken :? Want ik kan geen suiker- en zetmeelgehalte vinden..?

Nee goeie, ik zie het ook niet staan.
Ik zal eens kijken of ik het boekje nog kan vinden dat er bij zat.
Suiker en zetmeel dat er in zit, is in ieder geval wel vanuit natuurlijke producten en niet toegevoegd of vanuit granen.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:48

Helaas mag ik zelf geen netten vullen als in ik kan bij het hooi... want dat zit achter slot en grendel. Dus tja. Heb gister zitten denken om d’r dan maar met d’r graasmasker op stal te laten zetten en te vragen of ze hem wel af doen als het net al gevuld is. Maar ja dan helpt die weer en dan die weer.. zie dat ook weer niet goed gaan.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:56

Linda, 4x een half uur met 7 kg vind ik erg snel op. Ik zou toch eens wegen of je niet onder voert of over voert.

Die van mij krijgt ook 7kg per 24uur. Overdag 3,5 kg in 3cm maas netten (1.5 graszaadhooi/2 kg gewoon), doet ze ongeveer een uur of 4 mee.

'Vroeger' gaf ik altijd een beloning na het rijden/longeren maar daar ben ik mee gestopt. Nu verwacht ze het niet meer en wordt er dus ook niet meer om gezeurd haha.
Dan een net van 2.5 kg en een losse kg voor de nacht als de rest ook wat in de deuropening krijgt.

Ik voer meestal rond 5 uur nog een portie stro bij en brandnetel als ik dat heb afgesneden en gedroogd. Anders staat ze wel heel lang zonder.

Hier is ze tussen de 50 en 70kg afgevallen hierdoor en komt ze nu absoluut niet aan.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:06

Die van mij krijgt trouwens om d’r poeders in op te lossen een handje agrobs Mash en een balancer (wissel daarmee weleens) verder in ochtend en avond een handje basis brok mee van stal.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:27

MarliesV, oh maar dat is echt hoor! Toen ik alles nog precies deed afwegen kreeg ze 7,5 kilo per dag (over 4 porties verdeeld) en daar eet ze echt niet langer van dan een half uurtje per keer...

Ik zal vandaag weer wegen :j en ik zal eerst “uit de losse pols” vullen om te zien of ik er ver vanaf zat. Ik zal ook eens een foto maken van de hoeveelheid... want 7 kilo voordroog stelt in mijn ogen dus ook echt helemaal niets voor :o deze baal is ietsje droger, dus in verhouding al meer volume dan anders. Ik vind het leuk om iedereen ook een beeld te geven bij mijn verhalen :D hihi

Overigens zojuist de kliniek gesproken en de afspraak verdubbeld zodat er ook ruim tijd is om te spreken over voeding en haar bultjes (want als dat niks voedingsgerelateerd is, kan ze gewoon weer fiberforce krijgen ;) )

Ik hou jullie op de hoogte! En trouwens wat ik nog even wil zeggen; wat een leuk topic en leuke reacties! Niemand verwijt elkaar iets, niemand vind iets dom ofzo, gewoon tips en adviezen uitdelen, super leuk!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:33

Ja dat laatste ben ik zeker met je eens! Heel fijn topic :j

Ik ben achter de waardes van de Höveler muesli. Zetmeelgehalte is 4% en suiker is 7,5% (natuurlijke suikers). Je voert 30gr per 100kg lichaamsgewicht. Mijn haflinger krijgt 135 gr (450kg). Dat is een bodempje van een voerschep :D
En belangrijk: geen granen, geen haver, geen luzerne. Want daar reageert de mijne weer erg op.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:39

Ik vind alle gesprekken hier ook enorm interessant!
Zeker ook omdat meer mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben en dan toch goede oplossingen bedenken :) .

Hier kan ik net als Marjan helaas niet zo gemakkelijk zelf netten vullen en daarbij zou ik er waarschijnlijk meer in doen dan dat ze nu krijgt :Y) .
Vandaag krijg ik nog een graasmasker binnen wat ik kan passen en als dat goed is ga ik haar morgen een paar uurtjes met graasmasker op de weide zetten om te testen of ze het af krijgt. Zondag ook nog even zelf om doen en als dat goed gaat geef ik door om die elke dag om te doen. Ze staan nu ongeveer van 9.00 tot 19.00 buiten dus daar valt wel wat winst op te halen. En meer op stal wil ik liever niet.

Hopelijk maandag van de dierenarts groen licht dat ik wel mag stappen :7 .

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:43

Josien_ schreef:
Ik vind alle gesprekken hier ook enorm interessant!
Zeker ook omdat meer mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben en dan toch goede oplossingen bedenken :) .

Hier kan ik net als Marjan helaas niet zo gemakkelijk zelf netten vullen en daarbij zou ik er waarschijnlijk meer in doen dan dat ze nu krijgt :Y) .
Vandaag krijg ik nog een graasmasker binnen wat ik kan passen en als dat goed is ga ik haar morgen een paar uurtjes met graasmasker op de weide zetten om te testen of ze het af krijgt. Zondag ook nog even zelf om doen en als dat goed gaat geef ik door om die elke dag om te doen. Ze staan nu ongeveer van 9.00 tot 19.00 buiten dus daar valt wel wat winst op te halen. En meer op stal wil ik liever niet.

Hopelijk maandag van de dierenarts groen licht dat ik wel mag stappen :7 .


Vind je staleigenaar dat ok? Sommige paarden doen nogal moeilijk om een masker aan te doen, dus misschien dat het dan niet zo haalbaar is voor hen?

De tip is al een aantal maal voorbij gekomen, maar vlechtje of touwtje in de manen of voorpluk en rond het masker vlechten werkt echt heel goed hier op stal :)

Niet mijn paard overigens, maar sinds de dikkerd van stal hier met een masker 24/7 op de wei staat (strookbegrazing wel) is er volgens het meetlint al 20 kg af op een dikke drie weken. En dat voor een paard zonder iets van beweging.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:17

Ik sluit me helemaal aan bij @Linda2008, echt super fijn hoe iedereen hier mee denkt. Meeste mensen in mijn omgeving hebben een paard dat een stuk makkelijker op goed gewicht te houden is en zeggen alleen maar "oh ze is wel erg dik" om vervolgens verder geen tips te geven of te vragen naar de situatie. Hier denkt iedereen altijd heerlijk mee. Ook als paard op pension staat en niet alles mogelijk is ;)

Ik zal van het weekend trouwens echt even een foto maken. Wil graag mee doen met het nu en foto maken en over een aantal maand.

Kwam afgelopen weekend terug van mijn vriend en zie dan echt dat ze drie dagen niks heeft gedaan. Is dan ineens weer mega opgeblazen -O- Ook heeft ze waarschijnlijk een schimmel in de hoef (dacht de hoefsmid zo vanaf de foto) en komt de hoefsmid na het weekend even kijken. Afgesproken om even niet naar buiten te gaan... wat haar juist zo goed deed. Als ik daar een week de tijd voor nam zag je duidelijk verschil. Nu het werk in de bak maar even afwisselen... Ook maar even met hem direct overleggen wat ik kan doen aan de slijtende hoeven.
Merk dat ik het zelf wel spannend vind met haar hoef, mij hij gaf aan dat schimmel in de hoef niet direct ernstig hoef te zijn. Maar goed, ik ben dan al weer aan het googelen wat er allemaal kan gebeuren -O-

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:15

Poekkie schreef:
Josien_ schreef:
Ik vind alle gesprekken hier ook enorm interessant!
Zeker ook omdat meer mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben en dan toch goede oplossingen bedenken :) .

Hier kan ik net als Marjan helaas niet zo gemakkelijk zelf netten vullen en daarbij zou ik er waarschijnlijk meer in doen dan dat ze nu krijgt :Y) .
Vandaag krijg ik nog een graasmasker binnen wat ik kan passen en als dat goed is ga ik haar morgen een paar uurtjes met graasmasker op de weide zetten om te testen of ze het af krijgt. Zondag ook nog even zelf om doen en als dat goed gaat geef ik door om die elke dag om te doen. Ze staan nu ongeveer van 9.00 tot 19.00 buiten dus daar valt wel wat winst op te halen. En meer op stal wil ik liever niet.

Hopelijk maandag van de dierenarts groen licht dat ik wel mag stappen :7 .


Vind je staleigenaar dat ok? Sommige paarden doen nogal moeilijk om een masker aan te doen, dus misschien dat het dan niet zo haalbaar is voor hen?

De tip is al een aantal maal voorbij gekomen, maar vlechtje of touwtje in de manen of voorpluk en rond het masker vlechten werkt echt heel goed hier op stal :)

Niet mijn paard overigens, maar sinds de dikkerd van stal hier met een masker 24/7 op de wei staat (strookbegrazing wel) is er volgens het meetlint al 20 kg af op een dikke drie weken. En dat voor een paard zonder iets van beweging.


Als ze echt moeilijk doet dan zullen ze er snel mee stoppen vrees ik inderdaad ja, dat is even afwachten. Ook of ze hem op de weide op houdt, want dan is de lol er ook snel af :P .
Maar verder is het niet anders dan 's ochtends de vliegenkap en halster om doen. Vlechten weet ik inderdaad, maar dan zou hij ook 's nachts op stal om moeten blijven en dat lijkt me toch ook niet fijn. Dus ik dacht mogelijk de vliegenkap over het graasmasker heen indien nodig.

@Felien_Kyra: zie jij na 3 dagen zo'n verschil ja?
Dat is hier gelukkig niet, ze is ook niet extreem dik maar wil voorkomen dat alles wat we er net af hebben er weer aan komt.

Hopelijk is er snel iets aan de hoeven te doen :) .