[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:24

Zou leuk zijn als ze dit soort dingen eens serieus onderzoeken ipv al dat "open deuren" onderzoek dat regelmatig op de voorpagina van bokt staat :=

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:48

Spenk schreef:
Er is opzich echt geen enkel aantoonbaar bewijs dat die middelen helpen. Het helpt vooral je portemonnee dunner te worden.

Nou ik merk sowieso duidelijk verschil met opgeblazen zijn.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:10

Ik merkte vorig jaar wel duidelijk verschil toen ik Gluco Balance gaf afgewisseld met suikerbalans. De manenkam werd een heel stuk zachter.

Ik ben 2 weken geleden begonnen met fenegriek en ben gisteren begonnen met de Sugar Balance van Sectolin. Dit zijn hele kleine korreltjes. Erg makkelijk qua dosering met een lepeltje. Alleen mijn paard vond het maar vreemde kleine korrels :') . Ik geef het samen met de balancer , voor nu at hij het op.


Ik las ook, via de mail van paardeerlijk, dat gemalen venkelzaad gegeven kan worden bij een opgeblazen buik. Dit wil ik ook in huis halen en gaan proberen.

Ze hebben gisteravond de weide geïnjecteerd dus verwacht binnenkort veel gras :7

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:12

chery schreef:
zoedeloe schreef:
Fijn om jullie ervaringen te lezen. Is nog wel verschillend lees ik wel/niet gebruiken.

Vorig jaar een graasmasker geprobeerd maar helaas de pasvorm was 'm niet en vond het hem ook beperken qua social contact.

Vorig jaar kon ik een stuk minder rijden dan nu dus hoop dat dat bijdraagt. Ook qua voer weten we nu dat hij snel aankomt als het gras groeit. Hij staat nu dus op het rantsoen en ik vind hem er netjes bijstaan op dit moment..maar wil dat natuurlijk ook zo houden.

Heeft iemand al ervaring met de Sugar balance van Sectolin?

Foto van hoe hij er nu uitziet:

[ [url=m/ge5CQg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er netjes uit toch!


Thanks! Ben er ook erg blij mee, vorige zomer zag hij er zo uit:
Afbeelding


Hoop dat we het dit jaar beter kunnen gaan managen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:07

Ziet er goed uit Zoedeloe. :j
Ik heb maar een flacon suikerbalans gehaald. Baat het niet dan schaadt het niet.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:00

Ik denk dat ik dit jaar toch met een graasmasker ga werken. Ze wordt nu al rond. Ze gaat nu nog snachts op stal met afgewogen hooi. Maar het gras groeit rijkelijk momenteel.
Ik kan nu makkelijk aan de waldhausen van de welkoop komen. Is dat wat om te proberen?

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:26

Pff ik baal. Mijn paard was altijd te dik tot hoefbevangen het gevolg. Paar jaar geleden veel afgevallen en nu hebben we nieuwe stallen met een hooiruif waar onbeperkt ruwvoer in komt. Zie haar toch dikker worden... maar even morgen overleggen met stalhouder want merk het ook met rijden dat het wat moeilijker gaat momenteel...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:38

Spenk schreef:
Er is opzich echt geen enkel aantoonbaar bewijs dat die middelen helpen. Het helpt vooral je portemonnee dunner te worden.


Precies dit. Het enige wat werkt is te stoppen met onbeperkt hooi en het helemaal anders te doen :o .

Bij mijn ruin was dát de oplossing en heeft eigenlijk meteen het leven van mijn IR paard gered. Al die middeltjes hielpen totaal niets, waren vooral een aanslag op mijn portemonnee. Om over de diverse (holistische) dierenartsen maar te zwijgen.... :7

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:45

Twiggy2008 schreef:
Spenk schreef:
Er is opzich echt geen enkel aantoonbaar bewijs dat die middelen helpen. Het helpt vooral je portemonnee dunner te worden.


Precies dit. Het enige wat werkt is te stoppen met onbeperkt hooi en het helemaal anders te doen :o .

Bij mijn ruin was dát de oplossing en heeft eigenlijk meteen het leven van mijn IR paard gered. Al die middeltjes hielpen totaal niets, waren vooral een aanslag op mijn portemonnee. Om over de diverse (holistische) dierenartsen maar te zwijgen.... :7

Hier alleen vitaminebrok met handje ruwvoermix en afgewogen hooi(7 kilo)
Weidegang kan ik helaas niks aan veranderen.
En toch lukt het niet haar wat slanker te laten worden. Ik rij 5 tot 6x per week. En ook lange ritten.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:59

Onbeperkt hooi is voor zoveel paarden helemaal niet goed. Ik ben super blij met mn feedingmaster, hele dag eten, maar verre van onbeperkt.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:07

En dat gras isi nou juist het probleem chery.. ipv suikerbalans aan te schaffen heeft je paard veel meer baat bij iets doen aan de inname. Klinkt misschien hard :o maar het is wel zo.

Zolang je daar niks aan doet is het dweilen met de kraan open. 7 kilo hooi naast weidegang is heel erg veel.

Dus inname beperken. Graasmasker om de hele dag en dan als dat hooi alleen voor de nachten is zou ik dat ook nog beperken en deels vervangen voor bijvoorbeeld stro.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:10

chery schreef:
Twiggy2008 schreef:

Precies dit. Het enige wat werkt is te stoppen met onbeperkt hooi en het helemaal anders te doen :o .

Bij mijn ruin was dát de oplossing en heeft eigenlijk meteen het leven van mijn IR paard gered. Al die middeltjes hielpen totaal niets, waren vooral een aanslag op mijn portemonnee. Om over de diverse (holistische) dierenartsen maar te zwijgen.... :7

Hier alleen vitaminebrok met handje ruwvoermix en afgewogen hooi(7 kilo)
Weidegang kan ik helaas niks aan veranderen.
En toch lukt het niet haar wat slanker te laten worden. Ik rij 5 tot 6x per week. En ook lange ritten.


Mijne al jaren geleden van het gras afgehaald. Dat ging gewoon écht niet meer, dan had hij niet meer geleefd. Heb inmiddels een fijne eigen paddock met track, hooi in een automatische bak, die elke 2 uur opengaat, plus knabbelstro, eetbare heg, pssm balancer (vitaminen én eiwitten) en nu een gezond, tevreden en slank paard.
Daar ging geen gluco balance e.d. tegenop....

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:10

Spenk schreef:
En dat gras isi nou juist het probleem chery.. ipv suikerbalans aan te schaffen heeft je paard veel meer baat bij iets doen aan de inname. Klinkt misschien hard :o maar het is wel zo.

Zolang je daar niks aan doet is het dweilen met de kraan open. 7 kilo hooi naast weidegang is heel erg veel.

Dus inname beperken. Graasmasker om de hele dag en dan als dat hooi alleen voor de nachten is zou ik dat ook nog beperken en deels vervangen voor bijvoorbeeld stro.


Precies.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:12

Ik zal weer eens een extra graasmasker bestellen. En mn thinline zoeken zodat hij op MP kan. Zijn we er weer klaar voor.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:15

Spenk schreef:
En dat gras isi nou juist het probleem chery.. ipv suikerbalans aan te schaffen heeft je paard veel meer baat bij iets doen aan de inname. Klinkt misschien hard :o maar het is wel zo.

Zolang je daar niks aan doet is het dweilen met de kraan open. 7 kilo hooi naast weidegang is heel erg veel.

Dus inname beperken. Graasmasker om de hele dag en dan als dat hooi alleen voor de nachten is zou ik dat ook nog beperken en deels vervangen voor bijvoorbeeld stro.

Nee hoor klinkt niet hard.
Wat zal goede hoeveelheid hooi zijn?
Ze staat vanag 15.30 tot volgende dag 9.30 op stal. En ik hoor steeds dat ze niet te lang zonder ruwvoer mogen.
Ze staat op stro en heeft een slowfeeder.
Graasmasker wil ik halen. Ik kan spoedig aan de waldhausen komen van de welkoop

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:54

Zonder supplementen.. “Gewoon” minder eten en meer bewegen. Geen gluco balance en dergelijke.

Afbeelding
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:11

chery schreef:
Spenk schreef:
En dat gras isi nou juist het probleem chery.. ipv suikerbalans aan te schaffen heeft je paard veel meer baat bij iets doen aan de inname. Klinkt misschien hard :o maar het is wel zo.

Zolang je daar niks aan doet is het dweilen met de kraan open. 7 kilo hooi naast weidegang is heel erg veel.

Dus inname beperken. Graasmasker om de hele dag en dan als dat hooi alleen voor de nachten is zou ik dat ook nog beperken en deels vervangen voor bijvoorbeeld stro.

Nee hoor klinkt niet hard.
Wat zal goede hoeveelheid hooi zijn?
Ze staat vanag 15.30 tot volgende dag 9.30 op stal. En ik hoor steeds dat ze niet te lang zonder ruwvoer mogen.
Ze staat op stro en heeft een slowfeeder.
Graasmasker wil ik halen. Ik kan spoedig aan de waldhausen komen van de welkoop

Dat ligt helemaal aan hoe je het aanbiede nkan.

Ik kon mijn paard van 21 tot 8 laten doen met 3 kilo. In een heel fijnmazig hooinet.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:29

Ik heb 2,5 x 2,5. Maar ze rukt en trekt eraan

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:34

Dan zou ik voor 2x2 gaan of 2 netten over elkaar heen.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:38

Spenk schreef:
Dan zou ik voor 2x2 gaan of 2 netten over elkaar heen.

Ok en langzaam afbouwen. Eerst 5 kilo in combi graasmasker?
Qua vitamine krijgt ze equilin. De balancer en de basis

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:07

Nu er over hooi inname wordt gesproken, hoeveel kilo hooi raden jullie aan voor een 13 jarige fjord van 1.45? Ik geef haar nu 6 kilo op een dag en twijfel of het niet te veel is. Ze staat op een paddock zonder gras en 's nachts op stal met stro waar ze een beetje van knabbelt maar niet actief opeet voor honger

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:13

vikawiek schreef:
Nu er over hooi inname wordt gesproken, hoeveel kilo hooi raden jullie aan voor een 13 jarige fjord van 1.45? Ik geef haar nu 6 kilo op een dag en twijfel of het niet te veel is. Ze staat op een paddock zonder gras en 's nachts op stal met stro waar ze een beetje van knabbelt maar niet actief opeet voor honger

Dat vraag ik mij ook af. Ideaal gewicht bij mijn paard is 500 kilo. Ik hou dus 1,5 procent aan. Zit ik op 7 kilo. Maar ik was grasopname vergeten? Maar wat reken ik daarvoor?

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:55

Mag ook hopen dat mensen niet van gluco balance verwachten dat je paard er van af valt of minder dik wordt := Daarvoor hoef je het niet te geven nee.

Ik had een pony die 4kg hooi in 2 uur op had in een 2x2 net. En zoooo veel frustratie. Met de feedingmaster is dat helemaal over. Echt geweldig ding. Duur, maar elke cent waard.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 00:31

Voor de mensen die glucobalans of soortgelijkends proberen. Hebben jullie ook wel eens Psyllium geprobeerd inplaats daarvan/daarnaast? Dat schijnt ook enorm goed te zijn voor suiker en insuline. Zijn ook onderzoeken voor.


Overigens ik ga dwars tegen de klip op. Mijn voormalig vetje staat jaar rond op gras. In de winter overdag, in de zomer 24/7. Ik gebruik een graasmasker als er te veel suiker in het gras zit. Ongeveer3 a 4 maanden van het jaar denk ik vorig jaar. In de winter krijgt ze onbeperkt hooi in een fijnmazig hooinet (2x2). Ze eet wisselend tussen de 6 en 8 kg hooi. Juist het feit dat ze in de winter nog gewoon 5 maanden overdag op wintergras staat maakt haar slanker. Ze is veel meer zelf bezig om eten te zoeken. Scharrelt actief rond en er zit eigenlijk niet zoveel in dat gras... Ik zeg niet dat het voor iedereen werkt. Maar voor haar en haar moeder werkt het. Het enige wat ik echt verder nog doe aan slank houden is veel rijden en veel eiwitten voeren.

Afbeelding

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 07:29

manzano schreef:
Mag ook hopen dat mensen niet van gluco balance verwachten dat je paard er van af valt of minder dik wordt := Daarvoor hoef je het niet te geven nee.

Ik had een pony die 4kg hooi in 2 uur op had in een 2x2 net. En zoooo veel frustratie. Met de feedingmaster is dat helemaal over. Echt geweldig ding. Duur, maar elke cent waard.

Prachtig. Als je alles in eigen beheer hebt. Maar niet iedereen kan dat.