Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 293 van de 314 [ 7834 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
De mijn schuurt elke x zijn masker af de korf hangt onder zijn kin
Nu dacht ik maak hem vast aan mijn halster
Ik haal de overige banden araf (geen 2 halsters over elkaar)en dan een simpeler halster
Zou dat gaan,kan hem maar 1x kapot knippen :(:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 08:43 



 
Profiel   

Dit masker is eigenlijk te klein dus ook niet gek dat hij hem af wil en af krijgt. Als de bloempot wat groter is dan hangt ie ook tot hoger en krijgen ze hem moeilijker af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 08:48 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Dit masker is eigenlijk te klein dus ook niet gek dat hij hem af wil en af krijgt. Als de bloempot wat groter is dan hangt ie ook tot hoger en krijgen ze hem moeilijker af.

Het is een L en volgens een meet schema moeten er 4 vingers tussen kunnen en dit gaat makkelijk
Ik heb er wel bandjes van tussen geknipt zodat de neusgaten nog groter zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 09:05 



 
Profiel   

Pfff nou, ik een paar uur bezig om mijn 4,5 cm slowfeedernet te vervangen door een van 3 cm... Staan de heren gisteren vanaf 11 uur tot ik uit mijn werk kwam rond 18 uur een beetje te dutten en om zich heen te kijken, want die halve baal die nog onder het net lag, konden ze er écht niet uit krijgen >;) (ja ik zit ze vanaf kantoor de hele dag te bespieden met de camera's :o )

De eerste helft van de baal gaat goed, daarna wordt het hooi te plat gedrukt of zoiets... Ik ben er nog niet over uit. Afvallen ja, maar dat ze 7 uur helemaal zonder staan vind ik niet oké. Overigens hebben ze ook stro in de schuilstal liggen, maar daar eten ze ook niet van. Meestal werk ik thuis trouwens, dus dan kan ik ze de rest van de baal overdag met tussenpozen zonder slowfeeder laten opeten, maar die dagen dat ik wél naar kantoor (of ergens anders heen) moet, moeten ze ook wel wat knabbelen af en toe...

Nu overweeg ik er maar een slowfeederrek bij te kopen, zodat ze de eerste helft van de baal ('s nachts) met kleine mazen kunnen eten en de tweede helft overdag met grotere mazen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 09:50 



 
Profiel   

IngeK schreef
Pfff nou, ik een paar uur bezig om mijn 4,5 cm slowfeedernet te vervangen door een van 3 cm... Staan de heren gisteren vanaf 11 uur tot ik uit mijn werk kwam rond 18 uur een beetje te dutten en om zich heen te kijken, want die halve baal die nog onder het net lag, konden ze er écht niet uit krijgen >;) (ja ik zit ze vanaf kantoor de hele dag te bespieden met de camera's :o )

De eerste helft van de baal gaat goed, daarna wordt het hooi te plat gedrukt of zoiets... Ik ben er nog niet over uit. Afvallen ja, maar dat ze 7 uur helemaal zonder staan vind ik niet oké. Overigens hebben ze ook stro in de schuilstal liggen, maar daar eten ze ook niet van. Meestal werk ik thuis trouwens, dus dan kan ik ze de rest van de baal overdag met tussenpozen zonder slowfeeder laten opeten, maar die dagen dat ik wél naar kantoor (of ergens anders heen) moet, moeten ze ook wel wat knabbelen af en toe...

Nu overweeg ik er maar een slowfeederrek bij te kopen, zodat ze de eerste helft van de baal ('s nachts) met kleine mazen kunnen eten en de tweede helft overdag met grotere mazen...


Is dat een grote baal of kleintjes? Optie om 2 halve balen op te hangen oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 09:55 



 
Profiel   

Een 20 kg baaltje in een palletbox met een slowfeederrek van paardeerlijk. Punt is dat als het hooi niet stevig 'klem' staat in de palletbox (dus bij een nieuwe, hele baal) ze het niet uit die kleine mazen lijken te kunnen krijgen... En met de grote mazen ging het me juist weer te hard, want dan is die 20kg na één nacht al op (met twee paarden).

Ik kan natuurlijk losse hooinetten ophangen in de schuilstal voor erbij, maar is niet mijn favo oplossing gezien ik ze graag in een natuurlijke houding laat eten. Een tweede, goede voerplek op de track is ook nog altijd een wens, maar dat is wat werk (zeker om het niet in een modderplek te laten veranderen met de winter op komst).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 10:08 



 
Profiel   

Aaah wacht… ik geef zelf ook hooi in een palletbox met zelfgemaakte slowfeeder 3x3 mazen. Dat werkt prima. Zal vanavond eens foto’s nemen, stuur gerust een pb als ik het vergeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 10:13 



 
Profiel   

Ik zou niet te snel meteen in de aanpas stand gaan hoor. Ze moeten ook even echte pogingen doen. De meeste gaan echt wel na een paar van zulke momenten pogingen doen. En dan lukt het vaak wel. Maar eerst geven ze altijd even op of gaan ze zoeken naar makkelijke oplossingen. Het feit dat ze geen stro eten zegt ook dat ze geen honger hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:26 



 
Profiel   

Updateje na een gebroken nacht :')

@Veulen84, het gaat me niet om hun hongergevoel, maar om het gevuld houden van maag en darmen...

Gisteren stond mijn tweejarige tinker (die niet te dik is, extra complicatie) weer met enorme natte mest en mestwater. -:(- Ik niet blij want het ging net weer zo goed met hem. Of het komt van het minder eten, een dag zonder staan, of dat ze op de track toch iets geks gegeten hebben, maar ik wil echt geen risico op koliek lopen met het arme ding.
Dus eerst de slowfeeder weer omgebouwd naar de grote mazen. Vervolgens nog steeds geen etende paarden. Het is namelijk een nieuwe lichting hooi (ja ik weet het, wisselende partijen is ook niet goed voor de gevoelige darmpjes, maar daar is even niets aan te doen). Dus ik om half twee 's nachts mijn bed uit om het slowfeederrek er helemaal uit te halen :') Toen wilden ze wel wat hapjes nemen. Nu de volgende ochtend zit er nog genoeg in, maar eten ze wel af en toe iets. Dus voor nu goed.

Mijn uitdaging is dus meer "hoe hou ik de tinker aan het eten" geworden ipv "hoe laat ik de Freiberger afvallen" :')

En ja de meest handige optie voor beiden zou zijn om ze in elk geval een deel van de dag uit elkaar te halen... Daar ben ik ook nog over aan het puzzelen, waar ik dan een apart stuk kan afzetten en hoe ik daar dan eten aanbied etc...

Mijn vriend vannacht: "Ik wist echt niet dat paarden houden zo moeilijk was qua voeren" Eh ja sorry :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 08:51 



 
Profiel   

En die Freiberger een graasmasker op? En dan dus geen slowfeeder net in je bak natuurlijk, anders wordt het een marteling.

Wat een gedoe joh, ik zou denken dat dit hooi de oorzaak is en niet je slowfeeder net. Maar goed, dat is vanaf papier natuurlijk.
Proefondervindelijk bij iemand een andere baal ophalen en die er in gooien om te kijken wat er gebeurd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 09:17 



 
Profiel   

Ja, dat is ook nog een optie inderdaad, graasmasker voor de fribi en dan geen slowfeeder. Ze zijn zo gek op elkaar dat ik ze het liefst zo veel mogelijk bij elkaar hou, anders kan er niet meer geknuffeld worden :D

Het ligt in elk geval niet aan dit hooi, want dat hebben ze sinds gisteravond. Het vorige ging ook goed toen ze er nog veel van kregen, dus denk dat het toch te maken heeft met de beperking... Maar ja, hopelijk herstellen de darmen van de tinker snel en met dit minder lekkere hooi gaat het bij de Freiberger ook niet zo snel, dus voor nu laat ik ze maar even eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 09:41 



 
Profiel   

Je kunt ook een stukje land afzetten met hooi in een bak zonder net erover en dat na een aantal uur open laten gaan met de x gate timer van paddock tweaks waardoor ze weer bij elkaar kunnen. En in de tussentijd de tinker het hooi makkelijk heeft kunnen opeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 09:56 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde.... daarom lopen ze een deel van de dag gescheiden. Kan de ene onbeperkt eten en de ander nog steeds beperkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 12:05 



 
Profiel   

Junior2019 schreef
[ [url=m/6eGrn5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Empail.jpg]Afbeelding[/url] ]
De mijn schuurt elke x zijn masker af de korf hangt onder zijn kin
Nu dacht ik maak hem vast aan mijn halster
Ik haal de overige banden araf (geen 2 halsters over elkaar)en dan een simpeler halster
Zou dat gaan,kan hem maar 1x kapot knippen :(:)



Ik heb dit ook gehad. De korf moet denk ik inderdaad hoger zijn, maar dan heb je weer meer/extra kans op schuurplekken.

Om deze reden gebruik ik het greenguard halster https://www.paardendrogist.nl/greenguard-halster+size-M
Daar kan je dan de greenguard korf of thinline aan vast maken. Het word dus wel een combo, maar nooit meer last van gehad.
De padding van de greenguard is ook prettiger voor veel gebruik dan alleen een stukje nylon of de padding op een normaal nylon halster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 20:00 



 
Profiel   

ik meld me ook even. sinds 2 jaar heb ik een koudbloed e pony die bij aankoop een buik tot zijn knieën had. nul conditie maar superlief. inmiddels is hij heus wel afgevallen maar nog steeds is hij te zwaar. ik vond het Nooit zo heel belangrijk. hij was vrolijk, lief en leek nergens last van te hebben en ik dacht. als we op deze manier doorgaan komt t vanzelf. Maar inmiddels staat hij nu toch tegen HBV aan en is het kwartje gevallen dat hij echt moet gaan afvallen. Hij kreeg al onverpakt graszaadhooi overdag in slowfeeder ( net 3 cm en tonnen met kleine gaten) en in de winter kreeg hij voor de nacht 5 kg arm voordroeg in slowfeeder en stro op stal. In de zomer kreeg hij gras dmv stripbegrazing.
Hij krijgt 4 a 5 x per week recreatieve beweging. Inmiddels is hij nu ivm dreigende HBV vh gras afgehaald en heb ik de beweging opgeschroefd ( momenteel kan ik vnl wandelen omdat hij erg gevoelig loopt)
Ik wil zowieso volgend jaar een graasmasker gaan geven tijdens het weideseizoen maar vraag ik me ook af of hij überhaupt ooit nog op het gras kan. Ik ga hier hard over nadenken en overweeg foto s te maken van zijn voeten.
Hij krijgt al vanaf dag 1 geen krachtvoer enkel een vitaminebrok. Er is nu ook bloed afgenomen op alg bloedonderzoek en vitamines. De eerste waardes druppelen binnen en alles is tot nu toe goed. Tijdens het weideseizoen kreeg hij glucobalance.
Ik hoop hier wat tips te kunnen lezen hoe ik hem nog meer ( maar niet te snel) kan laten afvallen. Nog schraler voeren lijkt haast onmogelijk. hij is nu vh gras af en het hooi is zowat nul aan suikers ed. We laten het wel opnieuw testen overigens. maar de staleigenaresse haalt t al jaren bij dezelfde boer en t is altijd heel laag in zijn waardes.

Het enige wat ik kan bedenken is een plek zoeken waar hij meer wordt uitgenodigd om te lopen. Nu zijn het vnl weides met of gras of een zeer grote zandpaddock met op verschillende plaatsen dan hooi. ( op die zandpaddock zie ik hem wel regelmatig lopen op het gras minder maar ja dat is op zich logisch) Een paddock Paradise of een track nodigt wel uit tot meer bewegen echter is die in mijn buurt niet wat inhoud dat ik dan mss tegen een 45 minuten reistijd zit. Als het moet moet het maar liever wil ik hier niet weg dus wil ik het eerst op een andere manier gaan proberen.
In de winter minder hooi geven voor de nacht op stal is een optie ( zit al in een slowfeedernet van 2.5-3 cm) want ongemerkt krijgt hij overdag gemiddeld 5 kg graszaadhooi binnen en nachts 5 kg voordroog. ( en dan nog stro wat zijn bodembedekking is)
Afgelopen winter gaven we de paarden echter ook meer hooi overdag omdat er een oud ziek paard bij stond wat echt aan het invallen was. echter knabbelde die van mij daar ook van.. iets wat ik toen niet zo heel erg vond maar nu dus moet concluderen dat hij al te dik de winter uit kwam en de zomer hem ondanks zijn bewegingen niet veel goeds heeft gedaan. Aankomende winter zal hij ongetwijfeld wel meer interen aangezien het oude paard er niet meer is en er weer normale hoeveelheden hooi gegeven wordt buiten..

voor nu denk ik dus stap 1: vh gras af -> reeds gedaan, volgend jaar een graasmasker
stap 2 -> nog meer bewegen, (wat ik oppak maar nu lastig is ivm gevoelig lopen),

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 06:45 



 
Profiel   

lnvdh schreef
ik meld me ook even. sinds 2 jaar heb ik een koudbloed e pony die bij aankoop een buik tot zijn knieën had. nul conditie maar superlief. inmiddels is hij heus wel afgevallen maar nog steeds is hij te zwaar. ik vond het Nooit zo heel belangrijk. hij was vrolijk, lief en leek nergens last van te hebben en ik dacht. als we op deze manier doorgaan komt t vanzelf. Maar inmiddels staat hij nu toch tegen HBV aan en is het kwartje gevallen dat hij echt moet gaan afvallen. Hij kreeg al onverpakt graszaadhooi overdag in slowfeeder ( net 3 cm en tonnen met kleine gaten) en in de winter kreeg hij voor de nacht 5 kg arm voordroeg in slowfeeder en stro op stal. In de zomer kreeg hij gras dmv stripbegrazing.
Hij krijgt 4 a 5 x per week recreatieve beweging. Inmiddels is hij nu ivm dreigende HBV vh gras afgehaald en heb ik de beweging opgeschroefd ( momenteel kan ik vnl wandelen omdat hij erg gevoelig loopt)
Ik wil zowieso volgend jaar een graasmasker gaan geven tijdens het weideseizoen maar vraag ik me ook af of hij überhaupt ooit nog op het gras kan. Ik ga hier hard over nadenken en overweeg foto s te maken van zijn voeten.
Hij krijgt al vanaf dag 1 geen krachtvoer enkel een vitaminebrok. Er is nu ook bloed afgenomen op alg bloedonderzoek en vitamines. De eerste waardes druppelen binnen en alles is tot nu toe goed. Tijdens het weideseizoen kreeg hij glucobalance.
Ik hoop hier wat tips te kunnen lezen hoe ik hem nog meer ( maar niet te snel) kan laten afvallen. Nog schraler voeren lijkt haast onmogelijk. hij is nu vh gras af en het hooi is zowat nul aan suikers ed. We laten het wel opnieuw testen overigens. maar de staleigenaresse haalt t al jaren bij dezelfde boer en t is altijd heel laag in zijn waardes.

Het enige wat ik kan bedenken is een plek zoeken waar hij meer wordt uitgenodigd om te lopen. Nu zijn het vnl weides met of gras of een zeer grote zandpaddock met op verschillende plaatsen dan hooi. ( op die zandpaddock zie ik hem wel regelmatig lopen op het gras minder maar ja dat is op zich logisch) Een paddock Paradise of een track nodigt wel uit tot meer bewegen echter is die in mijn buurt niet wat inhoud dat ik dan mss tegen een 45 minuten reistijd zit. Als het moet moet het maar liever wil ik hier niet weg dus wil ik het eerst op een andere manier gaan proberen.
In de winter minder hooi geven voor de nacht op stal is een optie ( zit al in een slowfeedernet van 2.5-3 cm) want ongemerkt krijgt hij overdag gemiddeld 5 kg graszaadhooi binnen en nachts 5 kg voordroog. ( en dan nog stro wat zijn bodembedekking is)
Afgelopen winter gaven we de paarden echter ook meer hooi overdag omdat er een oud ziek paard bij stond wat echt aan het invallen was. echter knabbelde die van mij daar ook van.. iets wat ik toen niet zo heel erg vond maar nu dus moet concluderen dat hij al te dik de winter uit kwam en de zomer hem ondanks zijn bewegingen niet veel goeds heeft gedaan. Aankomende winter zal hij ongetwijfeld wel meer interen aangezien het oude paard er niet meer is en er weer normale hoeveelheden hooi gegeven wordt buiten..

voor nu denk ik dus stap 1: vh gras af -> reeds gedaan, volgend jaar een graasmasker
stap 2 -> nog meer bewegen, (wat ik oppak maar nu lastig is ivm gevoelig lopen),


Stille meelezer meldt zich, mijn ervaring is eigenlijk dat als ze echte te dik zijn dat dit bijna altijd komt door het te rijke ruwvoer. Mijn beide pony's waren op een gegeven moment echt veel te dik en ene HB, ik heb het hooi toen laten testen en dit bleek bomvol suikers te zitten, ik had dit als arm hooi gekocht. Dus mijn advies is echt je ruwvoer laten testen. Ik geef de mijne nu onbeperkt getest hooi en ze zien er nu super uit. Wat ik ook doe in de zomer met weidegang een graasmasker op, ik geef ze dan van te voren een emmer speedibeet, hier zit niks in qua suikers naar zorgt er wel voor dat ze al met een vol gevoel de wei opgaan, ze hebben dan ook beide geen moeite met het graasmasker, en zo kunnen ze toch lekker de hele dag op de wei struinen, waarbij ze ook meteen wat beweging hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 09:39 



 
Profiel   

tnx. Ik laat het hooi analyseren idd.. ik hoop echt niet dat daar teveel suikers inzitten want dan heb ik een probleem aangezien de staleigenaresse daar heel veel baaltjes van heeft ingekocht...je kan het aan de buitenkant niet zien natuurlijk dus testen geeft alleen antwoord op mijn vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 09:44 



 
Profiel   

Ik las dat er mensen zijn die de grasmaaiers afhalen nu er niet meer zoveel in het gras zit, wij werken met strookbegrazing, vraag me af of we ze nu ook gewoon in de "volle wei" (10cm gras) kunnen zetten dag en nacht of zouden ze daar nu nog steeds wel van aankomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 10:46 



 
Profiel   

Jorklo29 schreef
Ik las dat er mensen zijn die de grasmaaiers afhalen nu er niet meer zoveel in het gras zit, wij werken met strookbegrazing, vraag me af of we ze nu ook gewoon in de "volle wei" (10cm gras) kunnen zetten dag en nacht of zouden ze daar nu nog steeds wel van aankomen


Waar mensen dat halen weet ik niet, maar ik doe ook strookbegrazing en zie ze de laatste dagen juist snel aankomen nu alles terug begint te groeien na een weekje regen.
De afgelopen dagen zelfs regelmatig de weide volledig dichtgelaten en enkel wat kleine porties hooi gegeven om het wat onder controle te kunnen houden.
Dus ik raad het je niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 11:10 



 
Profiel   

Inderdaad zeker de maskers niet afdoen. Echt nog veel te vroeg.

@lnvdh, onbeperkt ruwvoer, ook met slowfeeder, werkt niet voor alle paarden. "Ze stoppen vanzelf" gaat voor heel veel paarden gewoon niet op. Dus test je hooi (zoals je al doet) maar beperk ook de inname.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 13:37 



 
Profiel   

Nee, zeker nu groeit het gras echt weer hard. Mijn haf staat nog wel op het gras, maar de shet mag er maar een uurtje per dag met graasmasker op bij, die wordt alweer dikker.

Kwa hooi, inderdaad echt testen, anders heb je geen idee wat je geeft. Hier hebben ze overdag altijd toegang tot arm graszaadhooi, ik heb ze nu wel al snachts op stal en daar krijgt mn haf dan (rijker) weidehooi bij, maar shetter ook alleen graszaad in een slowfeeder.
Evt kan je ook nog kleinere maas slowfeeder doen, of 2 netten over elkaar, of meer stro/takken bijgeven ipv hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 15:07 



 
Profiel   

Het gras is hier de afgelopen week met de regen ook zo hard gegroeid. Jus stond op een zo goed als leeg gegeten weide. Ondanks dat hij dus nog wat staat te grazen groeit het gras nu harder als hij weg eet :\

Hooi vind ik zelf een heel lastig iets zeker wanneer je op een pensionstalling staat heb je er wat minder invloed op. Zie het hier ook duidelijk wanneer er een nieuwe baal word geopend die meer suiker bevat. Verschil van dag en nacht met een paar dagen. Geen leuke grapjes wanneer je een paard hebt wat snel te dik word. Niet iedere pensioenhouder is ook even makkelijk en happig op verschillende behoeftes.

Daarom heb ik 2 weken geleden ondanks dat ik nu een super stal qua faciliteiten heb door het voerbeleid en het management rondom een paard zijn gewicht in het algemeen pas besloten om Jus weer naar zijn oude stekje te verhuizen.

Ik heb wat hulp nodig om hem beter op gewicht te krijgen en te houden. En iemand die niet voert omdat hij dat nu eenmaal krijgt maar ook eens het paard scant en mee in de gaten houdt of het wel slim is hem zo te blijven voeren.


Hoe vinden jullie overigens de vooruitgang hier;

14 Augustus
[ img ]

En 30 dagen verder vandaag.

[ img ]

Ik denk zelf dat er bij de elleboog, hals en billen wel verandering te zien is :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 18:09 



 
Profiel   

hier is inmiddels de hooianalyse binnen en alle pijlen staan helemaal onderaan. in het hooi zitten dus geen suikers, energie of eiwitten, pure buikvulling dus. en is dan echt ws het gras de dikmaker geweest. Ook had ik bloed laten trekken bij mijn paard en alle waardes tot dusver goed. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-22 06:31 



 
Profiel   

chery schreef
Dit is mijn freiberger. Hoe schatten jullie haar in?


[ [url=m/uQSLN4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GJKblL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fS9EjQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vandaag nieuwe foto's.
Vlgs mij zie ik al lichte verandering.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-22 16:15 



 
Profiel   

Is er hier al iemand die ervaring heeft met de nieuwe pavo easymix? Ben er wel benieuwd naar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 18:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 293 van de 314 [ 7834 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen