Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 295 van de 314 [ 7833 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Het hooi heb ik al zelf ingekocht voor een jaar nadat ik die partij had laten testen. Vanuit stal kregen ze voordroog maar die van mij had toen continu mestwater. Met het hooi is hij wel wat afgevallen, maar hij is gewoon echt aangekomen toen ik van 3 handjes brok naar een kilo ging. Met de brokophoging is hij ook 2/3 dagen extra aan het werk gezet en is de training wat intensiever geworden.

Eerst dacht ik dat het kwam omdat hij zn halve stal aan stro leegvrat maar dat doet hij niet meer met mijn eigen hooi dus ik snap het niet meer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 17:53 



 
Profiel   

Hoi hoi,
Ik kom ook weer even vraag doen. Mijn merrie is nu goed op gewicht, echter mist ze behoorlijk wat spier. We kunnen niet meer doen dan werken aan de hand en longeren. Paard moet eerst sterker worden voor we weer gaan rijden.

Nu merk ik met longeren en wadh dat ze wat energie mist. Ze staat sinds kort niet meer op het land. Staat in een groep van 7 dag en nacht buiten en krijgt hooi uit slowfeeders. Kan altijd wel bij de net. Hooi is niet getest.
Ze krijgt nu alleen lucerne en pavo vital. Samen met rozenbottels en glucopro. Ik merk dat ze toch wat meer nodig heeft in energie. Paard is nu 16 jaar, de ene vind dat al beginnend senior voor een Fries en de ander niet. Paard is verder geheel gezond en een blij ei.

Voordeel is dat ze geen allergieën of dergelijk heeft. Zelf voer ik wel het liefst zo min mogelijk suiker. Wat zouden jullie aanraden dat ook nog een beetje energie geeft. Zat zelf aan pavo natures best te denken, daar deed ze het vroeger ook goed op (al stond ze toen vol in het werk) de pavo care4life vind ik wat spannend mbt de kruiden. De easymix is nog weinig bekend over, dus zat ook nog naar de inshape te kijken.

Ik noem alleen pavo want dat is bij mij om de hoek te krijgen, maar havens, cavalor, hartog en EquiFirst ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-22 21:01 



 
Profiel   

[ img ]
Kan eindelijk zeggen dat ik resultaat begin te zien.
Heb even geen standfoto verder dan dit charmante beeld :')
[ img ]

We zijn er nog niet maar heb wel een betere balans dit jaar qua management. Hij draagt nog steeds het graasmasker (BestFriends) omdat ze op een kleinere wei staan met hooibalen (onbeperkt op sommige dagen) en er groeit nog wat gras (veel suikers door koudere nachten) dus we spelen nog even op safe tot het paddockseizoen begint :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 08:43 



 
Profiel   

Hallo alle! Ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb een pony die 24/7 buiten staat.
Op stal gaat hij extra veel luchtzuigen en krijgt hij enorme stalbenen.

24/7 staat hij samen met een oudere merrie die het hooi nodig heeft.
Ze staan met 24/7 hooi, er word namelijk gewoon een baal in de hooibak gegooid zonder slowfeeder of net erover. Dit mag niet van de staleigenaar.
Ook groeit het gras weer wat aan.
Mijn pony staat hoogste in de rang en eet zich rond.

Op stal staan heeft voor mij op de huidige stal meerdere minpunten waardoor ik graag buiten zou blijven staan.

Oplossing is meer trainen. Train nu ongeveer 2 tot 3 x per week.
Ik moet dit van mijzelf gaan ophogen naar minimaal 4 x per week ivm angst voor hoefbevangen.

Ik wil ook een graasmasker gaan omdoen.
Hier moet hij hooi en eventueel wat gras mee eten en natuurlijk gewoon drinken.
Hij zuigt sporadisch lucht aan de wei paal (geen maagzweren, is gecontroleerd door middel van onderzoek).

Welk graasmasker zou het beste passen in onze situatie?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. So please help O:) :') _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 20:12 



 
Profiel   

We hebben een Thinliner. Een flexibele doorzichtige. Hier moet ons Tinker ook mee gras eten, hooi en ze kriebelt er ook mee.
Ze heeft hem in de zomer 24/7 om. Geen schuur of schaaf plekjes.
Nadeel; duur en slijt snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 23:43 



 
Profiel   

Ik ben nog steeds heel tevreden over die van Harry's horse :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 09:26 



 
Profiel   

Hij is zomer en winter helaas te rond.
Staat op voer van agrobs ivm luzerne gevoelig.

Hebben jullie nog tips qua voer?
Voer nu de agrobs muesli en de vitamine korrel.
Muesli zijn eigenlijk alleen kruiden en een grasbrokje erdoor heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 15:17 



 
Profiel   

ik moet het graszaadhooi nog testen maar de paarden vallen wel af nu. hebben lange periode ander hooi gegeten en groeide hierop.
weet iemand wat gevolgen kunnen zijn van te laag eiwit in hooi? gaat om paarden die niet of weinig arbeid verrichten, 2 koudbloeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 19:45 



 
Profiel   

Eiwit zorgt voor spieropbouw. Te weinig eiwit kan dus spierafbraak gaan veroorzaken. Daarnaast geeft eiwit sneller een verzadigd gevoel. Krijgen ze te weinig, zullen ze door blijven eten tot ze verzadigd zijn. En als je dan hooi hebt waar ook veel suiker in zit, gaan ze niet afvallen en zullen zelfs aankomen in gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-22 07:27 



 
Profiel   

Te laag eiwitten doen wel meer dan alleen dat. Aminozuren zijn belangrijk ook voor uithouding, vertering, botten, het hart, maar ook op slaap en wondgenezing bv. Als ze te weinig hebben heeft dat veel impact. Als je paarden groeide op hooi, zou je eerder denken dat er veel suiker in zat. De laatst jaren is hooi steeds schraler aan eiwitten, maar rijker aan suiker.

Yenni: Hoe belangrijk vind je het dat ie nog kan luchtzuigen? Krijgt ie veel frustratie als ie het niet mag. Ik ken geen graasmasker waarmee ze dat kunnen. Ik heb voor mijn ene merrie een best friends en voor de andere een im blick. Vooral over die laatste ben ik super tevreden. Vooral omdat er meerdere kleine gaten in zitten. Ik gebruikte een dieetplaat. Daarmee kon ze niet zo goed hooi eten, maar met de gewone plaat wel. Nadeel is dat door de dubbele plaat er veel alg van het drinken uit de sloot tussen gaat zitten. Met de best friends en de hh konden de mijne ook goed hooi eten.


De mijne staat inmiddels al 3 weken zonder graasmasker. Ze staat nog steeds van 9 tot 17 op het land en heeft 's nachts een 2x2 cm hooinet 1/3 stro 2/3 kruidenhooi. Ik ben behoorlijk tevreden met het resultaat. Nu kijken of ik haar zo de winter kan door slepen.



[ img ]

Dit was haar 2,5 jaar geleden:
https://boktimg.nl/img/m/d5CpRZ.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 23:07 



 
Profiel   

Ik vind het moeilijk om te bepalen hoe ik eiwit bij met voeren. Ik lees veel over luzerne bijvoorbeeld maar daar moet je dan redelijk veel van geven. Bestaat er een poeder waar jullie ervaring mee hebben?

Ziet er al beter uit veulen!

Dit is mijn meest recente foto (28-10)
[ img ]

We komen van dit (26-04)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 23:15 



 
Profiel   

Ik voer erwtenisolaat als eiwit poeder. Gewoon humaan van Bulk. 1 schepje per dag voor een pony van 400kg.
Koop altijd de vegan variant maar dit is het, je hebt meerdere soorten op de site staan.
https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html

Zelfs toen er voldoende in het hooi zat, viel ze in, nu ze dit dagelijks 1 schepje bij krijgt staat ze veel mooier qua spieren en merk je echt dat het verschil maakt.

Pony is een koudbloed, HB geweest, is IR en PPID positief. Dus niet de makkelijkste combi qua spieropbouw, niet aankomen enz. Maar staat er goed bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 08:58 



 
Profiel   

Hier begint het dieet langzaam zijn vruchten af te werpen *\o/* .
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 14:00 



 
Profiel   

Dag allen,

Ik kom hier even om tips vragen. We zijn op stal van hooi gewisseld en daar lijkt mijn paard weer even iets op te reageren als in, ze wordt weer wat dikker en dat terwijl ik heel erg tevreden was met hoe ze er uit zag. Haar mest ziet er overigens normaal uit. Helaas is het echt enkel mijn paard dat er zo op reageert en mijn vraag gaat dan ook niet over hooi, maar over de gluco balance die ik op dit moment eigenlijk nog steeds geef. Vorig jaar ben ik hier in november/ december geloof ik mee gestopt t/m maart/april.

Ik "moet" eigenlijk een stopweek houden vwb de gluco balance. Ik merk dat dit bij mij echt werkt als zijnde, dan wordt er weer een prikkel bij mijn paard opgewekt en zie je snel resultaat.
Ik wil in ieder geval kijken hoe ze de winter door komt met de gluco balance te blijven geven.Voorlopig voelt het goed gezien het hooi en het gras wat er toch nog wel staat om dit te blijven geven. Echter vroeg ik mij daardoor twee dingen af:
1. Hoeveel en hoelang gebruiken jullie gluco balance en wat hebben jullie ontdekt dat goed werkt voor jullie paarden?
2. Gebruiken jullie voor de afwisseling of verder ter ondersteuning nog supplementen voor jullie paarden ter ondersteuning van de spijsvertering? Wat is het effect hiervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-22 21:17 



 
Profiel   

1: kan ik je geen antwoord op geven want ik gebruik geen glucobalance
2: Optiform van Mijten, hand per dag, geeft hier veel meer rust qua darmen. Ik ben er erg tevreden over, doe met een baaltje een half jaar en 1 baaltje is 16.50 euro. Dus goedkoop, smaakvol (mijn pony vind het heerlijk) makkelijk voeren en effectief hier.

Ben verhuisd van stal, mijn vriendin voert die van haar dit nu ook, en is ook erg tevreden er over. Mocht het van de DA zelfs blijven voeren toen ze bevangen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-22 09:50 



 
Profiel   

Felien_Kyra schreef
Dag allen,

Ik kom hier even om tips vragen. We zijn op stal van hooi gewisseld en daar lijkt mijn paard weer even iets op te reageren als in, ze wordt weer wat dikker en dat terwijl ik heel erg tevreden was met hoe ze er uit zag. Haar mest ziet er overigens normaal uit. Helaas is het echt enkel mijn paard dat er zo op reageert en mijn vraag gaat dan ook niet over hooi, maar over de gluco balance die ik op dit moment eigenlijk nog steeds geef. Vorig jaar ben ik hier in november/ december geloof ik mee gestopt t/m maart/april.

Ik "moet" eigenlijk een stopweek houden vwb de gluco balance. Ik merk dat dit bij mij echt werkt als zijnde, dan wordt er weer een prikkel bij mijn paard opgewekt en zie je snel resultaat.
Ik wil in ieder geval kijken hoe ze de winter door komt met de gluco balance te blijven geven.Voorlopig voelt het goed gezien het hooi en het gras wat er toch nog wel staat om dit te blijven geven. Echter vroeg ik mij daardoor twee dingen af:
1. Hoeveel en hoelang gebruiken jullie gluco balance en wat hebben jullie ontdekt dat goed werkt voor jullie paarden?
2. Gebruiken jullie voor de afwisseling of verder ter ondersteuning nog supplementen voor jullie paarden ter ondersteuning van de spijsvertering? Wat is het effect hiervan?


1. Ik gebruik Glucobalance het hele jaar door. Heb een holistisch dierenarts. Die geeft aan: gewoon blijven geven. Geen stopweek houden. Soms verhoog ik de dosering als dit nodig blijkt (harde nek). Merk ik veel verschil? Vind ik moeilijk te zeggen….Ik blijf het geven omdat hij er niet slechter van wordt en ik liever niet het risico wil lopen dat het slechter wordt als ik stop met geven. Maar -even disclaimer- dit is dus het advies voor mijn paard, gegeven door een behandelaar die hem in het echie heeft gezien. Wellicht kun je contact opnemen met Phytonics en je vraag stellen?
2. Mijn haf heeft onwijs moeilijke en gevoelige darmen. Daarom ook de holistisch arts. Hij krijgt het hele jaar door Moeder Aarde van Bio Ron. Dat is ter stabilisatie van de darmflora. En afwisselend kruiden die goed uitmeten voor hem. Op dit moment is dat fenegriek. Maar wissel af met IJslands Zeewier, Hennepzaden, Chiazaad en lijnzaad.

Echter op stipt op nr 1 het meest effectieve middel om wisselend hooi, suiker pieken en gewichtstoename te voorkomen en behandelen: bewegen, bewegen bewegen….Een half uur draven reguleert de insuline stofwisseling voor 24 uur. Als je paard het fysiek aankan: gaan met die banaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-22 11:37 



 
Profiel   

Hi allemaal! Ik kom dit topic volgen! Ik kamp met een veel en veel te dikke Haflinger helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-22 16:04 



 
Profiel   

Ik wilde nog even terug komen op mijn vorige bericht..
Ik ben nieuw in de wereld van 'paarden op dieet' en kan wel wat hulp gebruiken. Hoewel mensen in mijn omgeving me veel tips geven, is het fijn om van mensen die ook met een te dik paard zitten te horen hoe zij dingen aanpakken.

Even ter beeldvorming:

Ik heb mijn Haflinger Misty deze maand opgemeten om haar gewicht te berekenen. Met de formule (borstomtrek)^2 x lengte / 11880 heb ik haar gewicht geschat op bijna 660 kg.. Naar aanleiding van wat ik heb gelezen en opgezocht, horen Haflingers tussen de 400 en 500 kg te zijn :wow:

[ img ]

[ img ]

*ze is hier gewoon nat door de regen, niet door zweet :Y) *

Ze is dus echt veel te dik. Aan de hand van foto's kunnen jullie ook zien dat ze ruimschoots in de +2 categorie zit. Ook in de variant met 9 scores zit ze in categorie 8, AKA obesitas.

Hoe heeft dit zover kunnen komen? Misty is sowieso gevoelig voor grasbuik, maar ze is nu echt heel dik. Helaas moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf lange tijd niets met haar heb gedaan. Door studie en persoonlijke omstandigheden was de paardenliefde weg. Ik woon nu weer bij mijn ouders waar zij ook staat en heb het mijn missie gemaakt haar weer naar een gezond gewicht te brengen. Het is zo'n lief en werkwillig paard, ze verdient het echt om lekker in haar vel te zitten.

Op aanraden van mensen uit mijn omgeving mag ik haar max 20 minuutjes op een dag rijden. Mijn plan is nu om 2 of 3x per week dus kort in de bak te rijden, en dan aanvullend nog 2 of 3x een halfuur te longeren. Zo is ze 5 dagen actief. De overige twee dagen heeft ze rust en staat ze lekker op haar paddock, en wellicht maken we een wandelingetje.
Qua dieet volg ik de regel dat een te dik paard 1,3% van zijn gewicht in ruwvoer mag krijgen, verdeeld over de dag. Ze krijgt nu dus ongeveer 8 kg grof en droog hooi van eigen land. Ze krijgt geen brok of supplementen.

Het lijkt me fijn om elkaar te helpen en motiveren met het afvallen van het paard.

Meteen een vraag: hebben jullie de afgelopen dagen een deken opgehad? Ik vond het wel echt koud en Mis had het ook zeker niet warm, maar omdat ze altijd lekker in haar wintervachtje staat en ze zoveel lichaamsvet heeft heb ik haar toch geen dekens op gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 01:39 



 
Profiel   

Voor meer kennis en kunde zou ik ook kijken naar De Dieetclub. https://irisvangulik.nl/dieetclub-voor-paarden/
Opgericht door een dierenarts en in 6 maanden tijd en begeleiding helpt ze jouw en je viervoeter een gezond gewicht te bereiken. Inclusief adviezen voor vier, beweging en huisvesting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 06:45 



 
Profiel   

VWestra schreef
Voor meer kennis en kunde zou ik ook kijken naar De Dieetclub. https://irisvangulik.nl/dieetclub-voor-paarden/
Opgericht door een dierenarts en in 6 maanden tijd en begeleiding helpt ze jouw en je viervoeter een gezond gewicht te bereiken. Inclusief adviezen voor vier, beweging en huisvesting.

Meen je dat serieus?

Heb je gezien wat voor een astronomische bedragen daarvoor gevraagd wordt?

Ik vind dat grote geld klopperij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 08:37 



 
Profiel   

Spenk schreef
VWestra schreef
Voor meer kennis en kunde zou ik ook kijken naar De Dieetclub. https://irisvangulik.nl/dieetclub-voor-paarden/
Opgericht door een dierenarts en in 6 maanden tijd en begeleiding helpt ze jouw en je viervoeter een gezond gewicht te bereiken. Inclusief adviezen voor vier, beweging en huisvesting.

Meen je dat serieus?

Heb je gezien wat voor een astronomische bedragen daarvoor gevraagd wordt?

Ik vind dat grote geld klopperij.

Nou ik dacht ook al!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 09:31 



 
Profiel   

Ik denk dat zij behoorlijk goede adviezen kan geven en dit zeker voor mensen nuttig kan zijn hoor!
Maar ik ben het eens met jullie dat het erg duur is, bovendien als ik haar instagram berichten bekijk verwacht ik ook dat op pension lang niet alle adviezen goed mogelijk zijn om uit te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 09:37 



 
Profiel   

Precies het is allemaal geredeneerd vanuit je paard in eigen beheer.

Net als veel roepen zet ze niet op gras ook niet met graasmasker.

Hier hebben we geen paddocks dus het alternatief is 24/7 ophokken op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 09:41 



 
Profiel   

Precies, je moet je ook schikken naar wat je hebt.

Die van mij staat ook 24/7 op gras. Ze wilt niet in stal en kan ook niet in een normaal formaat paddock staan met een ander paard want dat is te klein voor haar.
Tja dan maar 24/7 op de wei en het beste ervan maken.

@vla_flip waarom voer je geen balancer bij? Heb je wel eens gekeken naar een product als glucobalance, dat heeft hier goed geholpen.

Hier de laatste foto die ik heb. Niet erg scherp maar het gaat de goede kant op [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 10:24 



 
Profiel   

Hier geen deken op, ook een haflinger, prima wintervacht dus geen reden voor een deken.

Afvallen door 8kg te geven aan alleen hooi is hier de truc geweest. Ik geef wel 2x30 gram Marstall Force bij en eiwitpoeder.

Heb ooit van van Gullik advies gehad (was toen nog DA aan de kliniek in Hellendoorn) maar haar advies in een werkbaardere goedkopere vorm gegoten voor mezelf.

Zij adviseerde destijds, geen gras, 7 kg hooi en 1.5 kg lucerne per dag en een balancer van Bonpard Forage
Wel met als je hooi kunt vingen met voldoende eiwit en laag in suiker dan is lucerne niet nodig.

Uiteindelijk voerde ik in de afval fase: 2 kg graszaadhooi, 5 kg gewoon hooi met een suiker max 10%, eiwitpoeder 30 gram per dag, Marstall Force. Pony is hiermee 100kg afgevallen.

Nu (ze is nu 380-400 kg en valt eerder af dan dat ze aankomt) voer ik ongeveer 8.5 kg gewoon hooi en nog steeds de Marstall Force en eiwit poeders. En ze gaat 2x per week een uurtje op de weide.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-22 11:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 295 van de 314 [ 7833 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen