[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:35

Loratadine is ook nog een optie. Ik gaf mijn haflinger in het hoogseizoen 5 tabletjes per dag.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:03

Afbeelding

Dit was mijn constructie (geen pollennetje maar bescherming voor zijn roze neus).
Ik had een vliegen frontriem opgeofferd (sliertjes er af geknipt), vastgenaaid aan het graasmasker en daar het netje aan vast.

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:44

ik ben sinds kort over op ander voer.
ik voer nu Aveve Light Mix Zero 315 en sinds hij deze voeding krijgt heb ik ineens een hele andere pony.
hij lijkt beter in zijn vel te zitten.
hij is beter op gewicht.
hij heeft evenveel beweging dus daaraan licht het niet.
ben zo blij met deze overstap.

hij staat op een padoc.
hij gaat ongeveer om de dag een uurtje op de wei ( i.v.m bevangenheid)
hij word ongeveer 3 tot 5 dagen in de week aan het werk gezet.
andere dagen is het wandelen, spelen in de bak en zo voort.


foto is van vandaag.

Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:10

Iemand enig idee hoelang de levertijd van de thinline maskers op t moment is??

gr_roos
Berichten: 7571
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:29

Felien_Kyra schreef:
Iemand enig idee hoelang de levertijd van de thinline maskers op t moment is??


Ik had hem binnen 24 uur in huis (paardeerlijk).

Mijn paard heeft ook dag en nacht met een Thinline gestaan en daar ook hooi mee gegeten uit hooinetten (3 x 3).
Opening had ik iets aangepast naar 2,5 x 4, maar na 3 jaar is dat gat nu 2,5 bij 5 geworden. Van mijn oude Thinline is de opening voor nu te groot, dus een nieuwe met 2,5 cm besteld.
Zodra ze 24/7 naar buiten kan (ik ben geopereerd dus nu mag ze 4 uurtjes) kijk ik welk masker ze om krijgt en evt. pas ik de nieuwe aan.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:12

gr_roos schreef:
Felien_Kyra schreef:
Iemand enig idee hoelang de levertijd van de thinline maskers op t moment is??


Ik had hem binnen 24 uur in huis (paardeerlijk).

Mijn paard heeft ook dag en nacht met een Thinline gestaan en daar ook hooi mee gegeten uit hooinetten (3 x 3).
Opening had ik iets aangepast naar 2,5 x 4, maar na 3 jaar is dat gat nu 2,5 bij 5 geworden. Van mijn oude Thinline is de opening voor nu te groot, dus een nieuwe met 2,5 cm besteld.
Zodra ze 24/7 naar buiten kan (ik ben geopereerd dus nu mag ze 4 uurtjes) kijk ik welk masker ze om krijgt en evt. pas ik de nieuwe aan.

Zojuist mailtje gehad v Paardeerlijk dat die klaar is voor verzending. Had m ook donderdags pas besteld hoor en denk ivm weekend dat t een aantal dagen duurde. Vind dit nog hartstikke snel. Erg fijn.

Heb in t verleden een gehad maar daar kwamen wondjes van. was ook eentje v een heel ander merk en stukken goedkoper. Durfde het dus niet meer aan maar nu ben ik me toch hier weer in gaan verdiepen en heb eerlijk gezegd ook wel echt een goed gevoel over thinline en ga het zien :)
Wat mensen in mijn omgeving er van vinden moet ik ook maar even ene oor in andere oor uit doen… gaat om de gezondheid v mijn paard ;)

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:38

Mijn pony staat nu voor de tweede dag haar uurtjes op de grote, volle weide met graasmasker van Harry's Horse.
Wanneer ze naar de paddock/kale weide gaan mag deze af. Ik merk dat ze wat meer aan het briesen is en soms wat meer met haar hoofd schudt, maar verder lijkt het goed te gaan.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:45

Verdorie ze krijgt weer kleine vetjes onder de manenkam, die is nog wel soepel maar je ziet de vetophopingen weer langzaam op komen.
Ze mocht 15 tot 20 min op het gras met greenguard maar dat ga ik nu ook weer stoppen eerst maar de gluco balance zijn werk laten doen en wat meer en langer bewegen.

Dan denk je die 15 min zullen niet zo erg zijn maar toch wel

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:04

Thinline is binnen! Vanavond bevestigen aan het halster.

Ik ben heel benieuwd even hoe de eerste dagen waren bij jullie met een graasmasker?
wat deden jullie paarden?

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:07

Dat verschilde per pony. Punette en Jolly gingen heel zielig bij het hek staan, maar nadat we weggingen berustten ze zich in hun lot en gingen eten. Geen probleem.
Miracle is een driftkikker zonder geduld. Hij heeft staan snuiven, schrapen, schuren, van alles. Gewoon volgehouden, niet aanstellen en nu kan ook hij er normaal mee overweg.

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:08

Fijn om te horen dat dat zielige normaal is. Ik ben de afgelopen week aan het oefenen geweest met het graasmasker en paard, maar paard wil het nog niet echt snappen. Geen paniek verder, maar ze heeft niet echt geduld. Ze probeert een hap te nemen en wanneer dat niet makkelijk lukt gaat ze gewoon stilstaan en om zich heen kijken. Vandaag op een stukje weiland gezet met wat makkelijker te pakken gras, hopende dat wanneer ik geen touw eraan vast had dat ze wat meer motivatie zou hebben. Maar niks is minder waar. Ze gaat gewoon staan niksen :')
Maar misschien heb ik ook wel gewoon een lui paard :+

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:46

Urgh ik baal….
Hele middag bij geweest met graasmasker ging super en zat mooi. Dus ik net de thinline met de definitieve tiewraps vastmaken, zit die ineens een stuk strakker/ hoger… halster kan ook niet nog een gaatje losser. Voor nu probeer ik t even zo. Heb wel al nieuwe tiewraps besteld en ga even kijken voor een groter halster… altijd lastig want ze zit qua halster op full vaak te groot en cob dus prima tenzij je zoals nu dus zit met t graasmasker :')

Vind het geen fijn idee dat ie bij rust ook tegen haar lippen aan zit.

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:52

Hier gelukkig geen masker perikelen. Dus daar kan ik niet over meepraten.

Olly staat nu 2 weken op dieet. Ze krijgen nu 15kg hooi per dag met zijn 3tjes. Daarnaast nog een vol net stro.
Daarnaast probeer ik hem nu 2 of 3 keer per week te rijden.

Ik vind het lastig om te zien of hij afvalt of niet.

Dit was 2 weken terug
Afbeelding

En dit was gisteren

Afbeelding

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:23

Mirriej: Ik vind het heel lastig te zien, ook bij m'n eigen paard. Nu we 3 maand verder zijn ga ik het pas echt goed zien en ook nu 'wen' ik er weer aan hoe hij er nu uit ziet. Moet dan echt even oudere foto's erbij pakken om te zien hoe dik hij eigenlijk was. Misschien een idee om met een meetlint / touwtje te gaan werken? Vind ik wel jammer dat ik dat niet gedaan heb.

Bij mijn paard doet het graasmasker echt enorm goed z'n werk heb ik het idee.

December / januari:

Afbeelding

Afbeelding


Afgelopen week:

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:28

Ziet er netjes uit! Ik hoop dat het graasmasker hier ook zijn werk gaat doen

De extra beweging gaat natuurlijk ook helpen

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:37

Netjes!
Afvallen is inderdaad lastig te zien. Ik gebruikte het meetlint van pavo en dan was het wel duidelijker/objectiever. Maar dan nog kon het van dag tot dag (en zelfs voor/na rijden) een paar cm schillen. Aan de singelgaten merk je het ook, maar dat duurt langer.

gr_roos
Berichten: 7571
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:26

Felien_Kyra schreef:
Urgh ik baal….
Hele middag bij geweest met graasmasker ging super en zat mooi. Dus ik net de thinline met de definitieve tiewraps vastmaken, zit die ineens een stuk strakker/ hoger… halster kan ook niet nog een gaatje losser. Voor nu probeer ik t even zo. Heb wel al nieuwe tiewraps besteld en ga even kijken voor een groter halster… altijd lastig want ze zit qua halster op full vaak te groot en cob dus prima tenzij je zoals nu dus zit met t graasmasker :')

Vind het geen fijn idee dat ie bij rust ook tegen haar lippen aan zit.


Ik heb gewone tie wraps en die doen het al 4 jaar prima, Af en toe sneuvelt er 1. Nog nooit problemen gehad met het masker. Ik heb herbruikbare en gewone tie wraps.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:37

Ik zou zorgen voor een makkelijk verstelbaar halster. Dan kan je altijd nog iets afstellen.

Die van mij is nu grotendeels van het gras. Ze begon weer vet te worden. Maar ff kijken hoe het eerdaags gaat als ze weer wat op het gras mag.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:48

Tiewraps zijn ook via de Action voor een klein bedrag te koop.

Om objectief te 'zien' of je paard afvalt is meten het beste. En dan wel elke keer op dezelfde tijd, bij voorkeur voor het rijden oid.
Ik heb voor de gein wel eens gemeten op zondag voor en na het rijden, scheelt echt meerdere cm's in omtrek. Dus ik pak altijd de zondag ochtend voor het rijden als meetmoment.

Zelfs nu ze netjes op gewicht is, meet ik ongeveer elke 4 weken hoe het er voor staat.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:50

Felien_Kyra schreef:
Thinline is binnen! Vanavond bevestigen aan het halster.

Ik ben heel benieuwd even hoe de eerste dagen waren bij jullie met een graasmasker?
wat deden jullie paarden?



Die van mij heeft hem nu een week aan. Hij had het na 2x wat geplukt gras door het gat geven door hoe het moest. Eet er best goed mee vind ik. Wel bleef die heel erg met zijn bovenlip wiebelen. Dat doet die nu alleen als ik hem naar de wei breng en eruit haal. Niet meer los op de wei.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:56

Felien_Kyra schreef:
Urgh ik baal….
Hele middag bij geweest met graasmasker ging super en zat mooi. Dus ik net de thinline met de definitieve tiewraps vastmaken, zit die ineens een stuk strakker/ hoger… halster kan ook niet nog een gaatje losser. Voor nu probeer ik t even zo. Heb wel al nieuwe tiewraps besteld en ga even kijken voor een groter halster… altijd lastig want ze zit qua halster op full vaak te groot en cob dus prima tenzij je zoals nu dus zit met t graasmasker :')

Vind het geen fijn idee dat ie bij rust ook tegen haar lippen aan zit.



Dit had ik idd precies hetzelfde. Halster kan niet nog losser. En heb aan de bovenkant van het masker maar 1 gaatje over. Maar vind het zonde om de tiewraps kapot te knippen want je krijgt er maar een paar extra.

Mijn pony draagt nu een halster met neus, kopstuk en bakstukken zeg maar met bont. Dat zit vast aan het halster.

Maar normaal was ik regelmatig mijn halster uit ivm zweet en vuil. Dat gaat nu ook niet. Hij heeft nu nog nergens schuur plekken maar ben bang als die dit de hele zomer draagt zonder te wassen dat het wel ranzig wordt en mogelijk gaat schuren.

Weet niet hoe andere dit doen?

gr_roos
Berichten: 7571
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:01

Gewoon tiewraps kopen bij de Action of bouwmarkt en dan wisselen. Mijn oude masker scheurt nu iets uit rond het gat wat ik groter heb gemaakt, maar van "goedkope" tie wraps is ie niet stuk gegaan.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:03

Viel me vandaag op dat mijn thinline ook zachter is geworden. Waardoor het gat meer rek heeft gekregen. :+

Hij doet nog zn werk. Dus volgend jaar maar voor een nieuwe kijken.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:04

Hoelang heb je hem al? Dat zou toch niet mogen met zo'n duur masker :=

Nou moet ik zeggen als je een beetje handig bent je hem ook zo namaakt het is geen moeilijk ontwerp.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:07

In mijn geval 1 seizoen, dit is het tweede seizoen dat hij mee gaat.

Hij is niet stuk. Functioneert nog prima.
Maar t is gewoon iets gaan rekken. Waardoor er denk ik 0.5-1cm meer ruimte is. Zal het eens nameten morgen.