[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:56

Felien_Kyra schreef:
Urgh ik baal….
Hele middag bij geweest met graasmasker ging super en zat mooi. Dus ik net de thinline met de definitieve tiewraps vastmaken, zit die ineens een stuk strakker/ hoger… halster kan ook niet nog een gaatje losser. Voor nu probeer ik t even zo. Heb wel al nieuwe tiewraps besteld en ga even kijken voor een groter halster… altijd lastig want ze zit qua halster op full vaak te groot en cob dus prima tenzij je zoals nu dus zit met t graasmasker :')

Vind het geen fijn idee dat ie bij rust ook tegen haar lippen aan zit.

Zag trouwens dat ik nooit hier meer wat mee heb gedaan, maar ik had zelf wat verkeerd gedaan waardoor die niet goed zat. Ben zoals ik in mijn laatste post plaats hartstikke tevreden.

Wel een beetje jammer dat als je één dag op vakantie gaat je paard ineens door te rollen zijn halster af heeft :')

Afbeelding

Inclusief vliegenmasker wat nogal creepy leek haha…..

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:38

Wauw dat ziet er echt creepy uit :oo :')

Maartje_M

Berichten: 9367
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:38

Dat ziet er inderdaad eng uit!

Ik vind het InShape voer wel een mooi product, verder het programma niet gevolgd want ik heb onze pony niet onder het zadel. Nadeel van InShape is veel luzerne en daar kan pony-lief niet tegen, dus ik ben nog op zoek naar een goed alternatief

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:09

mirriejj schreef:
Hoeveel en wat doen jullie met trainen om ze af te laten vallen? Wij rijden nu om de dag buiten, de ene rit lang en veel stap en de andere rit kort maar sneller.

Ik heb het idee dat hij al aan het afvallen is.
[ [url=m/3csIO9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Wpw6PA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij lijkt op de flanken wat af te nemen, dat is mooi.

Heb je hem gemeten? Anders ff een touwtje er om heen elke 2 weken of zo. Dan kan je veel makkelijker de veranderingen monitoren dan op het oog.

Ik rij maar 1x per week (bijna alleen stap) en longeer en wandel 2x er bij. Maar alles laag intensief.
Die van mij moest het dus echt van haar dieet hebben en niet van de beweging, maar dat is goed gekomen. Ze is keurig op gewicht en blijft dat ook zolang ik het hooi afweeg en geen extra's geef.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:41

Maartje_M schreef:
Dat ziet er inderdaad eng uit!

Ik vind het InShape voer wel een mooi product, verder het programma niet gevolgd want ik heb onze pony niet onder het zadel. Nadeel van InShape is veel luzerne en daar kan pony-lief niet tegen, dus ik ben nog op zoek naar een goed alternatief

Heb je al eens esparcette of timothee geprobeerd? Metazoa heeft het in brokvorm (minder stof en stengels).

Maartje_M

Berichten: 9367
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:25

Ik voer de rest de Florian ruwvoermixen, en daar deed ze het best goed op. Ik vermoed dat ze een hap luzerne van mijn merrie heeft gehad en nu dus wel stond te schuren. Maar ik wil eigenlijk een voer dat iets hoger in eiwit is

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:33

Dan zou je ook voor een gerichtere eiwitbron kunnen gaan. Lijnzaad bijvoorbeeld.
Metazoa esparcette korrel 12,8% eiwit. Coolstance copra 20%, maar ook hoger vetpercentage. Wat ook nog interessant kan zijn, maar is wel slobber, is Marstall Bergwiesen Mash met 17,8% eiwit. Lijnzaad is de bron. Zit geen luzerne in en geen granen.
https://www.marstall.nl/product/marstal ... sh-12-5kg/

Ik geef zelf puur lijnzaad, 100gr per dag, gemalen met een koffiemolen (elektrische van de Lidl, 5 minuten werk). Dan heb je naast de eiwitten ook nog de vezels die prima verteerbaar zijn. En verder ook alle voordelen van lijnzaad (goed voor vacht en hoeven). Ik meng het door de balancer en 1/4 schep Agrobs Alpengrün muesli.

Maartje_M

Berichten: 9367
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:55

Gericht eiwit heb ik ook aan zitten denken maar ik ben wel van het gemak :o

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:12

Herkenbaar :))
Je hebt ook een lijnzaadbrokje. Of vlokken. Die meng je gewoon met een balancer. Ze eten het graag over het algemeen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:23

Ik geef gemicroniseerd lijnzaad en bruine rijst eiwit bij het voer.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:16

Ik was een week niet bij de pony geweest en was blij verrast toen ik haar vandaag zag. De foto is uit een andere hoek maar ik zag wel echt verschilAfbeelding
Afbeelding

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:46

Ik meld mij ook weer. Pony heeft een maand op het gras gestaan (met graasmasker) en is toen heel beroerd geworden. Ze is nu van het gras af en we zijn ook weer druk bezig met afvallen. Ik train haar 4x in de week ongeveer, waarvan 1x buitenrit van zo’n 8km, de rest rijden we dressuur op B niveau.

Ze heeft ontzettend weinig energie (staat eigenlijk de hele dag ook te dutten) en met rijden is ze ook slecht voorwaarts. DA is er al een aantal keer bij geweest, PSSM test gedaan, getest op IR en alles was negatief. Ze krijgt ongeveer 3 kg hooi. Ik geef haar Agrobs Mash, Agrobs Myo Protein voor de eiwitten, magnesium, vit. E, biergist en Pavo Vital.

Maar ik loop nu een beetje vast. Want het trainen is ontzettend lastig nu, heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om haar te ondersteunen qua energie?

Afbeelding
Foto is van een aantal weken geleden.

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:03

Niet toch bevangen en gewoon pijn aan de voeten?

Webding
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-05-11

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:58

Hallo iedereen,

Het gewicht van mijn 10-jarige haflingerruin is de voorbije jaren enkel gestegen. Kilo'tje per kilo'tje zijn we nu toch echt op een punt gekomen dat hij duidelijk veel te dik is en ook soms last heeft van een harde manenkam.

Ik ben begonnen met het geven van Glucobalance in een handje equifyt pre-active. Eerst kreeg hij dit in een portie equiline basic, maar dit at hij van in het begin moeilijk. En nu eet hij het niet meer.
Ik twijfel om ook appelazijn toe te voegen aan zijn dieet.

Nu komt mijn vraag. De paarden staan hier 24/7 buiten op een paddock en eten gezamelijk uit een hooiruif. Het gaat hier over mooi droog hooi van eigen land, zeer goede kwaliteit. Maar wel verpakt. Voor mijn haflinger waarschijnlijk wel wat te rijk. Jammer genoeg kan ik dit dus niet veranderen.
Daarom vroeg ik me af of er graasmaskers bestaan die ook te doen zijn bij hooi eten?

Alvast bedankt!

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:59

Ik heb laatst een heel prettig consult gehad met de mensen van Paardeerlijk voor een graasmasker .Ze hebben me fijn geadviseerd.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:03

De mijne kon prima hooi eten met graasmasker, naar mijn idee nog teveel. Dit was hooi uit een grofmazig hooinet.

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:20

Hier kan ze idd ook prima eten met hooinet.

Alleen heb ik hem niet heel vaak meer op want ze heeft flinke zandkoliek gehad. Met een graasmasker kan de zand opname hoger zijn..

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:12

Fijn dat dit topic er is, ik zie mooie resultaten! Hieronder mijn ponyz ik heb haar 6 weken geleden gekocht, ook zij is te dik. Ik heb het idee dat ze stabiel is gebleven sinds ze bij mij is, ze komt van paddock paradise met onbeperkt hooi maar bijna geen arbeid. Nu staat ze 24/7 op de wei met strookbegrazing, ik ben langzaam aan het opbouwen met werken omdat ik haar niet wil overbelasten. Hopelijk gaat ze afvallen naar mate ze meer gaat werken, ze krijgt verder alleen metazoa vitaminebrok bijgevoerd.
Wat vinden jullie van haar :) hopelijk heb ik over en tijdje ook mooie afvalfoto's!
Afbeelding
Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:38

Mag ik de dieetclub vragen hoeveel jullie paarden (of pony's) mesten per dag. Dus hoeveel kruiwagens/hopen?

En merk je verschil als je alleen gras met een grasmasker voert?

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:58

Wat vinden jullie van deze hooi uitslag?

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:39

MarjanB schreef:
Wat vinden jullie van deze hooi uitslag?

[ [url=m/Kx38IJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor een paard wat af moet vallen zou ik wat stro of graszaadhooi bij gaan voeren ivm ongeveer 10% suikers. Verder een eiwitbron toevoegen.

Prima hooi voor 'standaard' paarden verder, mooi hoog in energie en geen extreme waarden. Alleen wat laag in eiwitten maar prima op te lossen met luzerne of bv eiwitpoeders.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:46

Ligt aan je paard. Maar met een paard met overgewicht zou ik uitrekenen wat hij minimaal aan EWpa (energie) moet hebben. Dat geven aan hooi. En dan aanvullen met stro om aan genoeg droge stof en buikvulling te komen.

Daarnaast een goede eiwitbron met echt hoog eiwit en weinig energie. Anders krijg je alsnog een energieprobleem, teveel en dus aankomen in gewicht.

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:31

Dank jullie! Heb dit hooi nog niet maar is een uitslag van een verkoper van hooi. Twijfelde of het niet te hoog in suiker is voor een te snel te dik paard met risico op HB

Dit is dr nu, ze staat flink op dieet maar t gaat niet mega hard. Heb t weinig tijd om dr beweging te geven.

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:39

Ik kan het door mijn rekenmodel gooien. Dan heb ik het gewicht van je paard nodig (ideale gewicht, dus niet met overgewicht), leeftijd, geslacht, type/ras.
En dan dit hooi en wat je nog meer voert ernaast. Dan kan ik uitrekenen wat je minimaal kunt voeren en wat je dan aan kunt vullen.
Mocht je dat willen, stuur maar even een pb.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:46

Zijn er hier ook mensen wiens paard niet afvalt met een graasmasker? Ik heb dit jaar de thinline (3,5 cm) en vorig jaar de easygrazer en ik doe nog aan strookbegrazing. Ik zie echter geen resultaat.