[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9008
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:55

Hier nu een paar weken op het gras overdag met graasmasker, ik vind het lastig in te schatten of ze afvalt maar ze wordt zeker niet dikker. En daar ben ik al heel blij mee!
We zijn langzaam ook het rijden aan het oppakken dus er komt vast meer verschil aan.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:57

maartje0987 schreef:
Zijn er hier ook mensen wiens paard niet afvalt met een graasmasker? Ik heb dit jaar de thinline (3,5 cm) en vorig jaar de easygrazer en ik doe nog aan strookbegrazing. Ik zie echter geen resultaat.

Hoeveel uur buiten? 24/7?

En getest op IR?

Inname beperken is 1 maar het soort inname is 2 natuurlijk. 24/7 op de wei (ook met graasmasker) is om af te vallen niet optiemaal. Dan zul je toch deels paddock of stal moeten aanbieden met arm hooi en waar mogelijk beweging.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:20

Citaat:
Hoeveel uur buiten? 24/7?

En getest op IR?

Inname beperken is 1 maar het soort inname is 2 natuurlijk. 24/7 op de wei (ook met graasmasker) is om af te vallen niet optiemaal. Dan zul je toch deels paddock of stal moeten aanbieden met arm hooi en waar mogelijk beweging.


Ja, 24/7 op het gras. Ze heeft geen IR daar is ze op getest. Wel een iets harde manenkam.

Ik heb haast het vermoeden dat ze met graasmasker gewoon continu aan het eten is en dan net zoveel binnenkrijgt als zonder graasmasker waarbij ze waarschijnlijk vaker stopt met eten omdat ze vol is. Deels in een paddock heeft niet mijn voorkeur omdat ze dan apart van de kudde moet staan, maar als het niet anders kan dan is dat nog een optie.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:24

Eet je paard niet stiekem langs het gat? Ik zie best wat paarden die met die thinline zo handig zijn dat ze hoog gras via de zijkant naar binnen trekken. Dan worden ze niet beperkt in hun eten.

Voor mijn merrie zou een gat van 3,5 ook al groot zijn. Die is er zo handig in.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:36

maartje0987 schreef:
Citaat:
Hoeveel uur buiten? 24/7?

En getest op IR?

Inname beperken is 1 maar het soort inname is 2 natuurlijk. 24/7 op de wei (ook met graasmasker) is om af te vallen niet optiemaal. Dan zul je toch deels paddock of stal moeten aanbieden met arm hooi en waar mogelijk beweging.


Ja, 24/7 op het gras. Ze heeft geen IR daar is ze op getest. Wel een iets harde manenkam.

Ik heb haast het vermoeden dat ze met graasmasker gewoon continu aan het eten is en dan net zoveel binnenkrijgt als zonder graasmasker waarbij ze waarschijnlijk vaker stopt met eten omdat ze vol is. Deels in een paddock heeft niet mijn voorkeur omdat ze dan apart van de kudde moet staan, maar als het niet anders kan dan is dat nog een optie.



Een harde manenkam is in mijn ogen altijd een indicatie dat de stofwisseling niet functioneert zoals het hoort. Suikers kunnen niet goed verwerkt worden. 24/7 op gras ws het probleem. Kan geen graasmasker tegenop.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:46

Heb er ook last van.. Mn shet smokkelt niet met het graasmasker, de kleinst mogelijke opening van thinline. Maar keiharde manenkam en weer dikker aan het worden.

Op stal staat ie te stressen en te draaien dus ik laat hem toch maar buiten. Soms weet ik ook gewoon niet meer wat ik nou t best kan doen. Met vriendjes relaxt op de wei of in zn eentje zichzelf gek maken in de paddock of op stal… :(:)

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:23

Ja herkenbaar probleem, hier ook zo een die echt een harde kam krijgt van lucht. Die staat helaas toch op een afgezet stuk paddock. Heeft wel al zijn maatjes om zich heen, maar met draad. Zijn graascarriere is echt afgelopen.

Doe je nog iets met je shet? Veel beweging kan helpen.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:36

Marigo schreef:
Ja herkenbaar probleem, hier ook zo een die echt een harde kam krijgt van lucht. Die staat helaas toch op een afgezet stuk paddock. Heeft wel al zijn maatjes om zich heen, maar met draad. Zijn graascarriere is echt afgelopen.

Doe je nog iets met je shet? Veel beweging kan helpen.


Lastig he -O-
Ja staat voor de kar, dubbele longe en wordt gereden. Ik pak hem 3-4 keer per week maar zou eigenlijk vaker nog kunnen aan zn buikje te zien haha.

Misschien wil ik hem deze zomer toch weer ‘s avonds op stal gaan zetten, maar weet niet of dat nou zo’n verschil maakt..

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:19

De mijne lijkt ook dik te worden van lucht. Met grasmasker op in een kleine wei met track en paddock, savonds op stal. Het grasmasker beperkt in ieder geval genoeg dat ze niet heel dik wordt, maar afvallen lukt niet. Ook niet met 5xper week flink lopen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:31

De suiker gehalte zijn op sommige plekken in nederland nu ook best hoog. Als je paard/pony dan toch al gevoelig is...

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 06:54

Mijn paard is 2 jaar geleden heel veel afgevallen met graasmakser, hooi weken en afwegen en vooral bewegen.
Helaas staat ‘ie nu al ruim 8 maanden kreupel en zie ik de kilo’s eraan vliegen…
Zelfde voeding, graasmasker, maar je merkt echt dat het de beweging is die heel veel doet.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:46

Maartje, als er al een harde manenkam is dan zou ik direct ingrijpen, voordat je straks een bevangen pony hebt, dan ben je nog veel verder van huis.
Toch apart op de paddock voor de nachten met arm hooi, als hij zich in de wei tonnetje rond eet. Liever zielig alleen dan ziek of erger denk ik dan.

Ik vind dat ook moeilijk hoor, die van mij mag niet meer op het gras (en HB geweest en IR helaas) en staat daardoor grotendeels alleen op de paddock met vriendjes in de weide er naast. Maar ja, het is kiezen tussen twee kwaden en ik merk dat ze verder wel goed in haar vel zit.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:04

Moest destijds de keuze maken mijn paard van het gras te halen. Ik ben zo stom geweest hem maar op het gras te laten (omdat de andere keuze opsluiten op stal was). En toen kwam ik op een plek met wei en paddock. Nou, toen was de keuze snel gemaakt. De paddock dus. Eerst in zijn uppie, maar inmiddels staat hij al ruim 7 jaar met Shetlandervriendin op een fijne plek zo met hooi/stro/takken/meidoornheg en hij is zielsgelukkig, niet meer te dik en het allerbelangrijkste, hij is gezond en doet het goed.

Hij is zwaar insuline resistent dus... en ik blijf erbij, ik raad het écht niemand aan om het zo ver te laten komen.

Mijn grote Shet staat af en toe lekker op het gras, maar ik wil haar slank houden en dat lukt niet met enkel veel beweging (ben momenteel goed met haar aan het werk). Dus ik zet haar op het gras, als ik wat met mijn grote ruin ga doen en verder staat ze bij hem op de paddock. Werkt prima zo.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:05

Ik meld mij ook helaas -O-

Situatie:
Haflinger, 15 jaar, momenteel nog op de paddock met 3 andere ponies, twee voerbakken (geen slowfeeders, geen invloed op hoeveelheid), s nachts op stal met slowfeeder, 6kg in 2,5x2,5 maas. (Hij is expert in slowfeeder eten, die 6kg redt hij de nacht niet mee helaas..)

Beweging:
Ik rij 5x pw afwisselend; (dressuurles, dressuur, springen en balkjes
Afgelopen maand begonnen met 1 dag extra en dan longeer ik (zonder bijzet, af en toe balkjes)

Ruwvoeranalyse:
(December 2021)
Afbeelding
Beeld:
(Van de afgelopen twee maanden)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lastige is, hij heeft pas sinds een paar weken een bit waar hij goed mee loopt, dus pas nu kan ik fanatieker trainen.
Ik wil wel op buitenritjes maar hij kan niet alleen op pad en ik ben vaak op stal dat er geen anderen zijn die mee kunnen/willen.
Ik mag/kan geen eigen hooi inkopen, zelfs niet voor de nacht.
Binnenkort staat hij weer overdag op het land , denk op zn langs 10 uren met graasmasker.

Ik had gehoopt al wat resultaat te zien, maar zelf zie je het lastig denk ik.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:59

Die is echt te dik idd.

Maarreh… 6 kg voor een nacht? Dat krijgt mijn haflinger voor heel de dag. Waarom niet 1,5 kg ofzo? Met onbeperkt hooi en een haflinger ga je zelfs met dagelijks rijden geen verschil zien. Been there, done that myself…

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:16

Poekkie schreef:
Die is echt te dik idd.

Maarreh… 6 kg voor een nacht? Dat krijgt mijn haflinger voor heel de dag. Waarom niet 1,5 kg ofzo? Met onbeperkt hooi en een haflinger ga je zelfs met dagelijks rijden geen verschil zien. Been there, done that myself…

Jeetje 6kg. Dat is voldoende voor een dag. Snachts zou ik echt niet meer dan 3 kg doen.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:38

Zou hem ook gewoon 24/7 het graasmasker op houden. Ze kunnen prima hooi eten met een masker op.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:45

Ik zou idd ook naar 3 kilo voor de nacht gaan en dan eventueel een plak stro erbij doen zodat hij toch wat te knabbelen heeft.

Voor degene die het hooi weken, krijgen jullie paarden er ook dunne mest van?
Ik zit te twijfelen om weer te gaan weken maar ze krijgt er wel een beetje dunne mest van.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:44

Hoihoi

Hier gaat het best goed kwa gewicht.
Hij is niet veel aangekomen terwijl hij de hele winter stil heeft gestaan.
We zijn nu rustig het werk weer aan het opbouwen.
Eigenlijk vind ik hem er op dit moment goed uitzien.
Alle singels zitten nu meer aan de losse kant.
Maar zijn buik blijft wel wat aanwezig... vraag me af of dit niet gewoon iets is waar hij gevoelig voor is?
Je kunt zijn ribben goed voelen zonder druk, heb het idee als ik hem nog meer laat afvallen dat hij te veel body verliest
Wat denken jullie?

Hij krijgt nu zo ongeveer 2,5kg hooi verdeeld over de dag in een 2x2cm slowfeeder.
Oerbalans brokjes met wat lijnzaad en af en toe wat muesli na het werken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:51

Ik vind hem er goed uit zien, buikje is een beetje een hang buikje hij staat voor de sulky denk ik?
Waarschijnlijk heeft dat wat meer tijd nodig om weg te trekken. Mijn shet had daar ook af en toe last van maar als ik hem weer een tijdje consequent beweging gaf trok dat weer weg

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:17

Bij shetten loop het borstbeen toch ook anders? Meer neerwaarts, waardoor je altijd een buikiger model houdt. De hele luxe mini-types zullen vast een uitzondering zijn omdat die veredeld zijn. Maar ik zou me hier een zorgen om maken, hij ziet er top uit!

ps: voer je wel iets van stro ernaast of iets te knabbelen zodat ie niet heel lang met een lege maag staat? Maagzuur, en daardoor ontstane irritatie kan ook buikigheid geven.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:33

Ff update

Kaatje is niet bevangen wel heel pijnlijk op de voeten door het van het ijzer halen. Waarschijnlijk in combinatie met t natte weer ineens toch erger. Gaat nu even een plak ijzer onder zodat ik dr beweging kan gaan geven en ze kan afvallen.

Ze waren erg te spreken over dr karakter. Waar de meeste paarden hier gesedeerd worden stond ze te slapen met dr voeten op twee blokken _O-

Ze is wel te vet nog
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:35

Oh gelukkig!

xMarizka: 6 kg voor de nacht + nog in bakken voor overdag zonder slowfeeder is echt veel teveel. Zeker met dit hooi. Dan is 6kg voor de gehele dag ongeveer al genoeg. Ik zou voor overdag een graasmasker op doen en voor de nacht de hoeveelheid hooi halveren en mengen met gerstestro in een slowfeeder. Anders is er niet tegenaan te trainen en blijft hij te dik.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:21

Marjan, gefelukkig zeg, hopen dat een plamijzertje werkt!

Ik geef nu de ochtend in de paddock 3 kg arm hooi een uur geweekt.
Middag met graasmasker op de wei.
17.00 1,5 arm kuil in de paddock.
Avond 3,5 kg geweekt arm hooi op stal.

Verder krijgt hij pure feed balance met een klein beetje ruwvoermix van pure feed.

Omdat hij niet werkt zie ik hem echt elke dag dikker worden, echt zo balen…
Maar ik kan niet nog veel verder minderen dan dit…

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:51

Ninx schreef:
Bij shetten loop het borstbeen toch ook anders? Meer neerwaarts, waardoor je altijd een buikiger model houdt. De hele luxe mini-types zullen vast een uitzondering zijn omdat die veredeld zijn. Maar ik zou me hier een zorgen om maken, hij ziet er top uit!

ps: voer je wel iets van stro ernaast of iets te knabbelen zodat ie niet heel lang met een lege maag staat? Maagzuur, en daardoor ontstane irritatie kan ook buikigheid geven.


Fijn om te horen dat jullie hem er ook goed uit vinden zien :)
Krijg nog best wel vaak te horen dat mensen hem dik vinden... heb het het idee dat de buik dat wat vertekend.

Hij krijgt eigenlijk niks bij aan stro.
Meestal als ik er kom heeft hij ook nog wel hooi, we verdelen het ook wel bewust over de dag zodat hij niet alles in 1 x op eet.
Zal er wel even naar kijken want hij is wel vaak opgeblazen alsof hij een skippybal heeft in geslikt :+