[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:54

Hij heeft een bolle buik idd maar de rest van het lichaam ziet er niet vet uit

De buik bij mijn pony is een stuk minder geworden toen ik glucobalance gaf. Misschien is dat nog een idee

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:41

Als ie zo op z’n buik is kan je ook een keer een foto laten maken van de darmen. Wellicht zit ie vol zand

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:33

Dank voor alle tips, ik maak me ook wel echt zorgen. Zet me aan het denken en ik neem de tips mee.
Paar dingen waar ik zelf idd ook al mee kwam:
-Hooinet halveren en dubbel hooinet maken omdat hij ondanks de kleine mazen snel kan eten
-Meer beweging, meer springen, balkjes en overgangen.
- Glocobalance pot is bijna leeg, twijfel die weer opnieuw of toch de nieuwe Suikerbalans (iemand ervaringen met die?)

Ik kreeg die ruwvoeranalyse van staleigenaresse in december maar analyse is van septembet. Intussen is er nieuw hooi geleverd dus de goede waardes heb ik helaas niet..
Tot die tijd is het weide beperken, hooi halveren.
evt ga ik overleggen of ik een schraal stuk mag gebruiken waar hij 24/7 kan staan met een slowfeeder en graasmasker om (daar kan hij ook hooi mee eten, vandaag gezien hoe het als spaghetti naar binnen ging :') )

Oh en qua voer staat hij op metazoa vitaminekorrel, met mini handje Vitalbix Active verdeelt over twee bakjes, met MSM basic en glucobalance. Geloof niet dat hier nog iets hit te winnen valt. MSM is bijna op, daar stop ik dan ook even mee

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:08

Ik zou het meer bewegen niet zoeken in het springen en balkjes. Dat is meer een belasting. Zeker met overgewicht.

Heb je de mogelijkheid tot buiten rijden? Denk dat het maken van kilometers de beste optie is. Heerlijk een uur of 1,5 buiten rijden. Al doe je het bijv stappend. Dat scheelt al

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:28

Saaams schreef:
Ik zou het meer bewegen niet zoeken in het springen en balkjes. Dat is meer een belasting. Zeker met overgewicht.

Heb je de mogelijkheid tot buiten rijden? Denk dat het maken van kilometers de beste optie is. Heerlijk een uur of 1,5 buiten rijden. Al doe je het bijv stappend. Dat scheelt al

Ik heb de tijd niet om op buitenrit te gaan, helaas kan hij ook niet alleen weg ivm verlatingsangst.
Hier valt helaas weinig bos te vinden op korte afstand en ik heb geen trailer tot beschikking :(
Tot die tijd zit ik toch echt vast aan extra beweging

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:32

xMarizka schreef:
Saaams schreef:
Ik zou het meer bewegen niet zoeken in het springen en balkjes. Dat is meer een belasting. Zeker met overgewicht.

Heb je de mogelijkheid tot buiten rijden? Denk dat het maken van kilometers de beste optie is. Heerlijk een uur of 1,5 buiten rijden. Al doe je het bijv stappend. Dat scheelt al

Ik heb de tijd niet om op buitenrit te gaan, helaas kan hij ook niet alleen weg ivm verlatingsangst.
Hier valt helaas weinig bos te vinden op korte afstand en ik heb geen trailer tot beschikking :(
Tot die tijd zit ik toch echt vast aan extra beweging

Kan je niet in plaats van een keer in de bak met een stalgenoot afspreken om naar buiten te gaan?
Kost je geen extra tijd en buitenritten doe je echt goed aan met een te dik paard. Tenminste ik heb die tip hier ooit gekregen en merk in periodes dat ik minder buiten rijd mijn paard ook weer snel meer gewicht krijgt.

Daarnaast kost het ook tijd en moeite om alleen op pad te kunnen. Dit heeft mij ook jaren gekost, maar na jaren oefenen heb ik nu wel laatst een rit gemaakt in mijn eentje van 10 km. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik naast mijn werk ook heel druk ben met het paard en dat bijna al mijn tijd daar in gaat zitten, maar goed dat is de consequentie van een eigen paard nemen natuurlijk. Nu ken ik jou niet dus heb geen idee waarom jij aangeeft weinig tijd te hebben en dat maakt ook niet uit, maar met een te dik paard gaat er nou eenmaal veel tijd zitten in het geven van beweging naar mijn mening.....

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:07

Ik heb een baaltje suiker arm hooi binnen gekregen :+

Vriendlief mopperen _O- wat is dat ding groot.. ja schat 400 kilo _O-

Wat er links op ligt is t hooi dat ik had

Afbeelding

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:00

Wat vinden jullie fijne graasmaskers? Mijn pony draagt nu de maat M van Harry’s Horse (de air). Ik heb alleen het idee dat hij daar nog teveel gras mee kan eten. Dus twijfel of ik niet 1 erbij wil met een kleiner gat (zo’n ronde). Maar welke is fijn?

Wil het liefst wel met openingen bij de neus zoals de best friend deluxe. Ej heeft ook een masker maar dan zonder openingen bij de neus, misschien dat ik die er wel zelf in kan knippen.


Afbeelding

manzano

Berichten: 23934
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:09

Ik heb nu de HH net als jij en heb gisteren inderdaad de HorseFriend Deluxe besteld om dezelfde reden.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:24


Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:16

Ik ben eigenlijk wel erg tevreden over die van HH.
Weet niet of ze er super erg van afvalt, maar heb wel het idee dat het het overgewicht echt binnen de perken houdt.

manzano

Berichten: 23934
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:50

Jildau schreef:
Dat is wel een goede want heb niet het idee dat mijn paard nog echt afvalt met die van Harrys Horse. Veel te handig mee..

Deze ziet er ook fijn uit maar gat is even groot denk ik..

https://www.ej.nl/graasmasker-qhp-met-n ... pYQAvD_BwE


Ja dat is hetzelfde.
Geloof dat die rechthoekige gat met 50% reduceert en een kleiner rond gat rond de 75%. Staat op de site van paardeerlijk.

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:41

manzano schreef:
Jildau schreef:
Dat is wel een goede want heb niet het idee dat mijn paard nog echt afvalt met die van Harrys Horse. Veel te handig mee..

Deze ziet er ook fijn uit maar gat is even groot denk ik..

https://www.ej.nl/graasmasker-qhp-met-n ... pYQAvD_BwE


Ja dat is hetzelfde.
Geloof dat die rechthoekige gat met 50% reduceert en een kleiner rond gat rond de 75%. Staat op de site van paardeerlijk.


Ja precies, denk dat ik die best friend ook maar bestel. Twijfel alleen over de maat, denk dat cob hem wel moet passen. Heeft hij nu ook. Hij is er zo handig mee dat hij gewoon nog veel kan eten haha. 's nachts gaat hij op stal met hooi dus dan kan hij wel gewoon eten (uit slowfeeder natuurlijk).

manzano

Berichten: 23934
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:46

Ik heb even de maattabel van HH naast die van BF gelegd. Leek voor maat paard in ieder geval redelijk overeen te komen.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:10

Afbeelding

Verdorie we waren net zo lekker bezig met afvallen na het herstellen van de hoornzuil heeft ze gisteravond haar ijzer afgetrapt, nu moeten we waarschijnlijk wachten met rijden tot het weer een beetje aangegroeid is.

Dat gaat natuurlijk weer even duren, en een ijzer kan er voorlopig ook niet onder

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:15

Oh oliebol zeg…
Kun je niet iets met hoefschoenen ?

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:19

Dat zou ik even moeten overleggen met de smid, inprincipe moet die dan 24/7 omblijven om er voor te zorgen dat de hoef niet uit elkaar groeit, omdat hij nog niet helemaal tot bovenaan dicht geroeid is.

Ik zit te hopen dat de smid vanavond nog komt, maar hij zou het nog laten weten

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:37

Misschien iets van een plakijzer ofzo anders?

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:11

Ja dat zei een vriendin ook al, zal in ieder geval de opties bespreken met hem

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:49

Ik heb voor mijn ene eerst ook de hh met vierkant gat gehad. Daar ging ze best snel doorheen plus dat ze het gat zelf groter knaagde. Nu heb ik die van best friends. In vergelijking met de hh vond ik hem wel zwaar. De plaat is wat dikker ook. Dus ze kan niet zo super kort grazen wat voor mijn gevoel ook echt helpt.

Voor de andere nog steeds de hh met groter gat. Maar die is er ook echt minder handig mee. Dus ik denk dat die met een kleiner gat ook echt in de problemen komt.

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:44

Veulen84 schreef:
Ik heb voor mijn ene eerst ook de hh met vierkant gat gehad. Daar ging ze best snel doorheen plus dat ze het gat zelf groter knaagde. Nu heb ik die van best friends. In vergelijking met de hh vond ik hem wel zwaar. De plaat is wat dikker ook. Dus ze kan niet zo super kort grazen wat voor mijn gevoel ook echt helpt.

Voor de andere nog steeds de hh met groter gat. Maar die is er ook echt minder handig mee. Dus ik denk dat die met een kleiner gat ook echt in de problemen komt.


Valt de best friends gewoon op maat? Denk dat ik daar eerst maar maat cob van bestel dan

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:55

xLiez schreef:
Veulen84 schreef:
Ik heb voor mijn ene eerst ook de hh met vierkant gat gehad. Daar ging ze best snel doorheen plus dat ze het gat zelf groter knaagde. Nu heb ik die van best friends. In vergelijking met de hh vond ik hem wel zwaar. De plaat is wat dikker ook. Dus ze kan niet zo super kort grazen wat voor mijn gevoel ook echt helpt.

Voor de andere nog steeds de hh met groter gat. Maar die is er ook echt minder handig mee. Dus ik denk dat die met een kleiner gat ook echt in de problemen komt.


Valt de best friends gewoon op maat? Denk dat ik daar eerst maar maat cob van bestel dan


Ik vond dat ie redelijk vergelijkbaar viel als de hh. Maar ik merkte wel dat ik wat meer moest rommelen met de bandjes. Ik heb een maat full. Mijn grote pony heeft een breed hoofd maar niet lang, dus dat was evrn puzzelen.

Overigens staan hier de maten in, misschien kun je meten,?
Afbeelding

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:11

Hoe doen jullie dat met Houdini's, die er altijd in slagen het graasmasker kwijt te spelen?
We hebben al geprobeerd om het halsterhopstuk in de manen te vlechten en nu ook met een hulpstuk, toch lukt het hem telkens om hem uit te doen.
Wat kan ik nog proberen?Afbeelding

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:30

Ellen1983 schreef:
Hoe doen jullie dat met Houdini's, die er altijd in slagen het graasmasker kwijt te spelen?
We hebben al geprobeerd om het halsterhopstuk in de manen te vlechten en nu ook met een hulpstuk, toch lukt het hem telkens om hem uit te doen.
Wat kan ik nog proberen?


Hoe krijgt hij hem af? Halster over zijn oren? De mijne deed dit ook bij een masker wat ze niet fijn vond, toen ik naar een anders masker ging gaat dat eigenlijk goed. Daar heeft ze dus een stuk minder hekel aan.
Toch maak ik hem altijd aan haar manen vast.
Ik pak een touwtje en die knoop ik boven in de eerste vlecht. En daar bind ik het halster mee vast.
Je hebt een derde oor denk ik? Dan is het al lastiger want verder naar achter. Handige aan het touwtje is dat die ook gewoon kan blijven zitten als het halster/masker af is. Wel alleen een optie als je een versie van een breakaway halster hebt.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:48

Hij heeft idd een 3de oortje.
Maar zelfs met het zwarte hulpstuk rond zijn hals krijgt hij het voor elkaar. Soms is alles volledig af, en soms zit het nog zo, halster weg, maar hulpstuk nog aan...
Ik denk dat hij het idd over zijn oren af krijgt.
Ik heb nog de HH liggen, waar ik mee gestart ben, maar die kon hij van zijn neus afschuiven zodat het masker onder zijn kaak hing te bengelen ..Afbeelding