[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:34

Josien, als je een thinline neemt, die kan je gewoon aan het halster doen. Dat is voor een pensionhouder niet meer werk met op doen, dan het halster in de ochtend.

Hier gaan ze zonder halster naar buiten, maar met masker. Gelukkig zijn het er maar 4 en is er maar 1 bij die op dit moment elke ochtend het masker op moet en in de avond weer af.
Die van mij staat 24/7 met namelijk.

@Linda, waardeloos dat ie zo snel de boel op heeft. Want 4x een half uur eten per dag is echt te weinig inderdaad. Lastig probleem zo!

Vind dit topic ook fijn hoor. Oprechte vragen en antwoorden en iedereen die de strijd ook snapt.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:35

Voor degene die een net willen maar niet zelf mogen vullen, bij ons op stal doen ze het ook niet voor je in een net. Maar je kunt wel vragen of ze het hooi voor de stal neerleggen. Als je 1x begint met een net ( en dus even moet vragen of je vast 1 portie mag) kun je vervolgend elke dag de portie voor de deur in een net doen en die (laten) ophangen tijdens de voerronde(s). Zo doen ze dat bij ons op stal, als je dan een dag niet komt vraag je het even aan je buur.

De mijne staat trouwens 24/7 met haar masker op. De gaat overdag van 9-17 op het land, waar weinig gras staat. Ze komen tussendoor wat hooi eten. En de rest staat ze op onbeperkt hooi ( ze staat in een groep dus geen afgewogen hooi). Dat gaat prima met haar masker op, het remt maar ze kan prima met dat masker eten en drinken. Hopelijk kan dan na het weideseizoen het masker weer af als ze gewicht kwijt is.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:45

MarliesV schreef:
Josien, als je een thinline neemt, die kan je gewoon aan het halster doen. Dat is voor een pensionhouder niet meer werk met op doen, dan het halster in de ochtend.


Als deze van HH niet om blijft ga ik die inderdaad aanschaffen. Maar ik vind die van HH ook niet anders om doen dan een gewoon halster hoor. Ook gewoon met clip etc. alleen de neus moet in een iets kleinere ruimte ;) .
Hier gaan ze dus met halster en vliegenkap buiten en deze gaan af op stal.

Hooi voor de stal leggen zou inderdaad kunnen, ze krijgen 3x per dag hooi dus dan moet ik nog een paar fijnmazige netten aanschaffen om 3 netten te kunnen vullen :P . Maar hier hangt dus al een slowfeeder in de stal, de ene keer zit het hooi er wel in en de andere keer niet. Maargoed ik zie dus ook niet alle voerbeurten, als het goed is doen ze het er voor de nacht wel in. :j

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:47

Zat daar idd ook aan te denken maar gok dat ze dat ook niet willen.. maar ga gewoon eerdaags eens vragen of ze oplossingen weten voor m’n probleem :)

Met de thinline is het niet handig om een touw aan je halster te maken heb ik ontdekt als je een halster hebt met een vaste ring.. daar zit het masker dan voor. Dus moet ff nieuw halster en tie wraps scoren.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:50

linda2008 schreef:
Overigens zojuist de kliniek gesproken en de afspraak verdubbeld zodat er ook ruim tijd is om te spreken over voeding en haar bultjes (want als dat niks voedingsgerelateerd is, kan ze gewoon weer fiberforce krijgen ;) ) !


Die van mij had ook bultjes, voornamelijk op de hals. Bloed laten prikken, was niks te vinden. Of ik moest de uitgebreide versie doen, dan was ik 100en euro’s lichter.
Over gestapt van voordroeg naar hooi en de bulten zijn weg! Voor deze dus nooit meer voordroog.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:11

Ik heb vandaag weer eens gewogen. We hadden een nieuwe lading voordroog, wat een stuk fijner was.
Ze krijgen nu stroogbegrazing (1meter bij 17/18 meter) per dag en 8,5kg voordroog en 4kg gerstestro met 4 paarden. Ze mogen zonder gras 10kg voordroog en 6kg stro hebben. Dus dat is netjes zo :j

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:18

Daihyo schreef:
Ik heb vandaag weer eens gewogen. We hadden een nieuwe lading voordroog, wat een stuk fijner was.
Ze krijgen nu stroogbegrazing (1meter bij 17/18 meter) per dag en 8,5kg voordroog en 4kg gerstestro met 4 paarden. Ze mogen zonder gras 10kg voordroog en 6kg stro hebben. Dus dat is netjes zo :j


Per paard of met 4?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:57

Met 4. En ik zeg het verkeerd zie ik.
10kg voordroog en 6kg stro voor een halve dag, zonder gras. Dus 20kg voordroog en 12kg stro op een dag, zonder gras.
Met gras is de hoeveelheid gehalveerd. Dat is op EWpabasis. Op droge stof basis mogen ze iets minder. Dus dan is gras + 8,5kg voordroog + 4 kg stro per dag prima.
En ze houden dagelijks nog iets stro over, dus een lege maag hebben ze in ieder geval niet. En daarnaast knagen ze nog wat aan de wilg, ik laat ze nog wel eens 2 uurtjes op de speelwei snacken en ze kunnen kantjes snaaien :))

Snap je ‘m nog? :+
Beetje warrig opgeschreven.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:52

Euhm half, dus ze hebben 5 kg voordroog en 3 kg stro per paard per dag als ze niet op het gras mogen die dag en een 2 kg voordroog + 1 kg stro per paard per dag als er wel gras is?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:18

Ja :j

En gras is dan dagelijks strookbegrazing. En als ik er ben mogen ze een paar uur snacken op de volle wei. Maar dat is niet elke dag.
Ze doen het er goed op :j
Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:47

Dat klinkt eigelijk nog weinig. En toch voor Jim al op het randje he :(:)
Lijkt me niet eenvoudig, een kudde met koudbloeden en een warmbloed in de groei. Maar je hebt het mooi voor elkaar zeg!

Eten ze dat voordroog niet heel snel op? Ik heb hier in de winter heel dikke netten, is echt moeilijk om er iets uit te krijgen. Maar daar kregen ze overdag toch zo’n 7 kg per paard uit ongeveer. Eigelijk te veel voor mijn haf. Die vetjes zijn gelukkig nu terug weg, maar volgend seizoen ga ik het net zoals jij met stro proberen. Doe jij dat in aparte netten of als onderlaag? Ik denk nu stro - hooi - beetje gemixt stro/hooi samen in een bak te doen (van onder naar boven gezien in laagjes).

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:48

Samy, bedankt voor je reactie :) ik ga het maandag met de kliniek overleggen :j

Wegen word morgen, batterij was leeg := hihi
Maar dit zijn dus haar hooinetten (de vierde hangt al in stal), de zwarte is voor de nacht, daar zit meer in dan in de roze :j
Vooral de roze vind ik echt maar triest om te zien, daar eet ze echt niet lang van :n
Afbeelding

En zo staat ze er nu voor, ik vond haar zelf nu keurig op gewicht maar van de kliniek moest ze dus wat afvallen :o
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:50

Mooi kleurtje wel!

Hihi mijn netten lijken leger hoor. Je hebt zo te zien ook wel hele grote.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:57

Die zwarte heeft toch best nog een grote maas? Zou je die niet nog kleiner kunnen hebben? En des te steviger de stof, des te lastiger het ook weer eten is :j
Knappe fjord trouwens!

Poekkie: ik vond het ook weinig klinken. Maar ze doen het er goed op. Ze eten het voordroog inderdaad vrij snel op. Wij hebben nu 3 netten en 1 bak met net er over. In alles doen we stro en voordroog. Wat jij zegt. Stro onderop, hooi erop en nog wat gemixt. Voor de winter komen er nog 2 bakken bij en ik heb nog een hooinet van shires en equiculinair die we op kunnen hangen.
De hoeveelheid voordroog is een enorme kruiwagen vol en 3 plakken stro. Dat voordroog van nu weegt weinig, zo fijn is het. Wel heel droog.
Mijn paint gaat er wel goed tussen samen. Zij krijgt 600gr Vitalbix breed en grow en 500 gr luzerne bij/ en verder eet ze gewoon met de rest mee. Paints zijn wel sober, dat scheelt denk ik :j

Zo eten ze nu:
In stal 2 van deze netten, deze gaan vol.
Afbeelding

Voor stal 1 groen net van 1.20m, 3/4 vol
Afbeelding

En nu nog 1 bak op de track. De weides zijn helemaal aan de andere kant, dus zo lopen ze ook nog gedurende de dag :D
Met frame en net, deze gaat voor de helft vol.
Afbeelding

Zo groot is de bak.
Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:31

Foto van vandaag (even voor mezelf zodat ik t kan vergelijken):
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:34

linda2008 schreef:
Samy, bedankt voor je reactie :) ik ga het maandag met de kliniek overleggen :j

Wegen word morgen, batterij was leeg := hihi
Maar dit zijn dus haar hooinetten (de vierde hangt al in stal), de zwarte is voor de nacht, daar zit meer in dan in de roze :j
Vooral de roze vind ik echt maar triest om te zien, daar eet ze echt niet lang van :n
[ [url=m/ZQQFTg.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo staat ze er nu voor, ik vond haar zelf nu keurig op gewicht maar van de kliniek moest ze dus wat afvallen :o
[ [url=m/DYP7K5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is toch helemaal niet weinig? Je netten lijken ook groot en best grote maas :)

Ik zou kijken naar kleinere netten en dan een 2x2 maas zodat ze er meer moeite voor moet doen. Ik heb deze https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-507 ... net-2x2cm/

Ben het wel met de kliniek eens ze wat mag afvallen :j

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:00

Ja ik snap wel dat je het weinig vind lijken Linda! Maar ik zou inderdaad kijken naar kleinere mazen of misschien 2 over elkaar?
Die van mij heeft een net ook snel leeg, maar als je hem niet goed dicht doet steekt ze ook haar hele hoofd erin :+ .

Je hebt het mooi voor elkaar Daihyo!

Vandaag nog de HH in maatje kleiner gepast en die vind ik toch het mooist zitten. Ben benieuwd of hij om blijft.

Afbeelding

Afbeelding

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:07

MarliesV schreef:
Heb je wel pijnstillers in huis? En hoe wordt je pony verder gehouden, mocht hij de weide op gaan, direct er afhalen! Op hooi en rust, koelen, pijnstillers er in.


Ik had hem pijnstilling gegeven en hij was vandaag al heel veel beter. Hoeven waren niet meer warm en de pulsatie was al veel minder. Wel nog even goed gekoeld. Hij staat op paddock paradise met stengelig hooi in een slowfeeder en verder nooit gras of weidegang. Hij heeft van het hele jaar nog geen wei gezien en dit hou ik zo. Hij krijgt 1 keer per dag pavo vital met een klein beetje pro dhm voer en magnesium citraat en gluco balans. Ik ben de training nu aan het opbouwen naar 4/5 keer in de week als het weer het toe laat.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:50

Hi allemaal!

Sorry dat ik even kom binnen vallen, maar, mijn (te) dikke pony heeft een manier gevonden om haar masker af te schuren. Wat doen jullie hieraan? :+ Ik heb nu een Shires masker (met bontje) maar wil eigenlijk ook gaan kijken voor een ThinLine.

Het gras op de weide is súper kort (pensionstal dus kan helaas niks veranderen) waardoor ze met de meeste maskers dus niet bij het gras komt, en daarom schuurt ze hem denk af omdat ze op een gegeven moment dus echt honger krijgt. Krijgen 1x per dag voordroog bijgevoerd omdat er zo weinig staat, m'n jonkie doet het hier super op maar m'n oudere dame gaat echt weer richting obesitas (ze was zo mooi op gewicht een paar maanden geleden... huil).

Nog even een vraag, ik ben opzoek naar een fijne muesli om haar GB + magnesium door te geven, ze is heel kieskeurig. Nu zat ik eens te kijken naar Cavalor Fiberforce, Marstall etc. Ze lijken allemaal zo erg op elkaar, welk merk is fijn voor een pony die gevoelige darmen heeft, moet afvallen maar toch voldoende energie moet hebben?

Afbeelding
Dit masker is dus helaas te 'dik' waardoor ze niet bij het gras komt.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:06

Linda ik zou je dit Shires net aanraden. Fijn net met een maas van 2,5 cm. Doordat de als een ruitje hangen ipv als vierkantje wordt het nog wat dicht geknepen naarmate ze meer eten (hopelijk snappen jullie wat ik bedoel). Daardoor moeten ze dus nog wat moeite doen. Zeker voor de nacht etc erg fijn en ideaal om kleine porties te voeren en er toch langer mee bezig te zijn. Heb deze netten al jaren en nooit een kapot gehad.

Zou eens met de kliniek overleggen of je inderdaad andere vormen van ruwvoer aan mag bieden zoals brandnetel, wilgentakjes en eventueel wilgenbast. Dan heeft ze tussendoor nog wat te knabbelen.

https://www.paardeerlijk.nl/a-52628664/ ... 2-5x2-5cm/

Ik meng de artrose supplementen van mijn dikkie door de FiberForce, zij heeft ook gevoelige darmen en haar mest is hierdoor een stuk beter geworden. Daarnaast krijgen ze van vetten en vezels meer uithoudingsvermogen.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:11

Nou ik kom me ook maar eens melden, Kasper moet flink afvallen. Hij is een 4 jarige konik en wordt dik van lucht. := hij staat afwisselend in de paddock of op de wei (met graasmasker) en krijgt alleen hooi en vitaminebrok. Ik heb hem pas net, ik ga hem nu meer aan het werk zetten. Afbeelding hij is echt moddervet. Het was ook de belangrijkste opmerking van de DA bij de keuring, afvallen!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:52

Okee, ik moest even echt 3 pagina's met super interessante dingen teruglezen. Wil overal en nergens nog op reageren. Sorry voor wie zo'n lap tekst niet precies toegesplitst op personen irritant vind.

Ik zag iets over tempo met rijden staan met hoog en laag tempo. De meeste paarden die als een speer lopen gebruiken vrij weinig draagkracht en opwaartse kracht. Ze duwen zich meer af naar voren dan naar boven. Het is de opwaartse kracht die vaak bijzonder veel energie kost. Ga zelf maar eens lopen en dan steeds je knieen naar je neus trekken bij elke pas. Constante tempo's zijn ook lagere verbranders dan wisselingen in de gangen. Dus keertje verruimen en weer terug naar heel langzaam is ook niet verkeerd.

Toen iets over brokken en vitamines voeren. Het ging over suiker en zetmeel in brokken, maar ook over eiwitten. Ik ben 1 van die mensen die denkt dat afvallen op lage gehalte eiwit niet lukt. Er zijn best veel mensen in dit topic die losse eiwitten bijvoeren (waaronder ik). Eiwitten bevatten essentiele aminozuren. Die zijn bijzonder handig voor het bouwen van spieren, maar zijn zijn ook echt nodig voor vertering. Bezuinig daar dus niet te veel op. Zeker als je paard aan het herstellen is van een blessure of als je juist zwaar gaat trainen dan zijn ze super belangrijk.
Dat is de reden dat bv een pavo inshape zo veel eiwitten bevat. Maar ook horsefood recovery sport is bv behoorlijk aantrekkelijk Wil je liever toch minder eiwitten maar ook geen suiker en zetmelen dan is care4life of equifirst healt fibre mix. Zelf voer ik equifyt gold (maar ik heb iets tegen granen in paardenvoer).

Ik zag nog een stukje over hooinetten snel leeg eten. Probeer het niet percee te zoeken in meer of minder voeren. Dat is onze emotie, het is hun instinct dat zegt dat ze moeten blijven eten. Dwing ze dus om langzamer te eten. Dan blijft er vanzelf iets over. Ik merk dat er best veel verschil zit in opeettijd als je ze anders op kan hangen. Ik hing die van mij bv aan 3 kanten vrij, mijn stalgenoten ze meestal in de hoek van de stal. Dan pinden ze ze vast (soms gooiden ze ze zelf op hun voerbak). Dan eten ze ze veel sneller leeg. Zeker voor de laatste restje moeten die van mij moeite doen.
Je kan ook een liksteen tussen het hooi in het hooinet stoppen. Dat zorgt door het gewicht dat ze meer moeten pulken. En ze moeten er ook een beetje mee schuiven om alles er uit te krijgen. Als ze echt honger krijgen doen ze dat. Ik had een stalgenoot met een muurnet. Die had 2/3 van het net dicht gemaakt met een verschillende houten plaatjes. Paard moest de hele dag puzzelen naar eten. Werkte als een trein.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:51

Goede tips! Ik voer ook altijd wat luzerne bij. 1 ze vreet t niet gelijk op dus ze heeft altijd wat te knabbelen in d’r voerbak en 2 voor het eiwit. Maar goed nu ze toch wat tekenen van bevangenheid begon te tonen toch ook daarop wat terug gezet. Eerst maar ff wat gewicht er af.

Dit was trouwens een week geleden en onder gister, enige wat ik merk is dat d’r manenkam minder hard is.

Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:38

Marjan, een minder harde manenkam is al super goed natuurlijk! Vooral in een week :j

Over de grootte van de mazen, ze zijn niet zo groot maar ze lubberen wel erg uit. Ik heb ook een net geprobeerd met 2 gesloten kanten, maar na 2 jaar uit hooinetten eten is ze er zo mega handig in geworden dat het allemaal niks uitmaakt. 2 netten over elkaar kan ik nog wel eens proberen, goeie tip :j

Lijken mijn netten groot? Misschien denk ik daarom dat ik zo weinig voer :P hihi! Nee hoor vooral omdat ze het zo snel op heeft... maar de tip van 2 netten over elkaar ga ik zeker proberen :)

Vrij hangen van een net, bij mij hangt ie aan 1 kant tegen de muur, daar ontkom je ook niet aan denk ik :? We hebben een ring in de stal gemaakt, ik sluit de hooinetten af met een karabijnhaak, zodat de mensen op stal hem alleen maar op hoeven hangen aan het haakje, ik wil het hen zo simpel mogelijk maken natuurlijk want ik ben al enorm dankbaar dat zij hieraan willen meewerken, dat is lang niet op alle stallen mogelijk...
Afbeelding

Jeika, welkom! Leuke pony heb je :) weet je toevallig ook wat hij kreeg voordat hij bij jou kwam? Want misschien stond hij zich wel dag en nacht vol te eten in de wei, dan behaal je al snel winst met iets minder gras bijvoorbeeld :j

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:46

Dit is mijn slowfeeder trouwens

Mazen 2 x 2

Afbeelding