[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:40

Bedankt voor jullie tips.
Ze staat nu in mijn kaalste weide, maar zal haar vanmiddag versteken naar een paddock. Al moet ik zeggen dat ze in deze weide super veel beweegt, want ze staat momenteel alleen in deze weide, en stapt steeds langs de draad heen met de andere paarden in de weide ernaast. (heeft wel gezelschap van een miniatuurpaardje, maar die loopt in alle weides, onder de draad door).
Die luzerne is wel een idee.. Haar brokken zijn uiteraard zo snel op, dat ze staat te hunkeren als de rest nog bezig ismet eten.
Als handpaard is ze helaas totaal niet geschikt, ze verschiet van het kleinste, heeft super veel bloed... Maar ga deze namiddag wel eens proberen om zo aan de hand een wandeling te maken... Op hoop van zegen!

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:36

Hebben jullie nog tips voor graanvrije muesli of brok? Mijn haflinger kruising eet de faser light helaas niet meer goed. Ben nu aan de tweede zak begonnen maar hij vind het niet meer lekker. Ik voer het in combinatie met de pavo vital. Het liefst zo laag mogelijk in suiker en zetmeel ivm dat hij een koudbloed is. Misschien dat ik dan toch over ga op de vitalbix.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:37

Agrobs Alpengrün muesli :j

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:26

Daar ben ik weer. Ik wil mijn paard iets meer energie geven en ik dacht zelf aan lijnzaad (niet de olie) te gaan voeren. Is dat een verstandige keuze voor paard die aanleg heeft om dik te worden?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:57

Ik voer het de mijne nu om dikker te worden, dus nee, daar zou ik niet voor kiezen.
Heb je al eens zwarte haver geprobeerd? Dat geeft langzaam energie af, maar is geen dikmaker.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:02

ik ben wat bang voor de haver qua schikkerigheid. Ik heb ook begrepen dat er koolhydraten in zitten en energie vrij snel vrijkomt. Bij lijnzaad komt de energie langzaam vrij. Of denk ik nu verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Black_Moon op 16-09-18 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:06

Daarom zwarte haver en geen gele haver :)

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:07

Heb mijn post aangepast tegelijk met jouw bericht amanda

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:10

Black_Moon schreef:
Daar ben ik weer. Ik wil mijn paard iets meer energie geven en ik dacht zelf aan lijnzaad (niet de olie) te gaan voeren. Is dat een verstandige keuze voor paard die aanleg heeft om dik te worden?


Interessante vraag! Voor mijn pony, die moest afvallen én veel kilometers moest maken waar hij energie voor nodig had, heb ik dit uitgezocht.

Lijnzaad is grotendeels vet en dat levert bij een gelijke hoeveelheid zetmeel 3x zoveel energie. Tegelijk zet vet meer aan dan zetmeel. Voor mijn pony ben ik dan ook uitgekomen op een kleine hoeveelheid (gemicroniseerd) lijnzaad in combinatie met haver.

Overigens is tot nu toe niet bewezen dat zwarte haver langzame energie afgeeft en blanke snelle, ook al wordt dat algemeen aangenomen. Wel is het zo dat gepunte/gebroken haver sneller en beter wordt opgenomen dan hele.

Granen als maïs en gerst zijn moeilijker te verteren dan haver en zetten meer aan, dus van alle graansoorten is haver wel de beste keus voor een paard dat snel dik wordt. Je zou met een kleine hoeveelheid kunnen beginnen (na de training) om te zien wat het doet.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:23

Wijslander schreef:
Black_Moon schreef:
Daar ben ik weer. Ik wil mijn paard iets meer energie geven en ik dacht zelf aan lijnzaad (niet de olie) te gaan voeren. Is dat een verstandige keuze voor paard die aanleg heeft om dik te worden?


Interessante vraag! Voor mijn pony, die moest afvallen én veel kilometers moest maken waar hij energie voor nodig had, heb ik dit uitgezocht.

Lijnzaad is grotendeels vet en dat levert bij een gelijke hoeveelheid zetmeel 3x zoveel energie. Tegelijk zet vet meer aan dan zetmeel. Voor mijn pony ben ik dan ook uitgekomen op een kleine hoeveelheid (gemicroniseerd) lijnzaad in combinatie met haver.

Overigens is tot nu toe niet bewezen dat zwarte haver langzame energie afgeeft en blanke snelle, ook al wordt dat algemeen aangenomen. Wel is het zo dat gepunte/gebroken haver sneller en beter wordt opgenomen dan hele.

Granen als maïs en gerst zijn moeilijker te verteren dan haver en zetten meer aan, dus van alle graansoorten is haver wel de beste keus voor een paard dat snel dik wordt. Je zou met een kleine hoeveelheid kunnen beginnen (na de training) om te zien wat het doet.


Hoeveel gram aan lijnzaad voer jij dan aan die van jouw?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:04

Nu in de verhaarperiode tijdelijk 100 gram per dag voor de vacht, maar normaal 50 gram na elke training.

En dit is mijn haverschema:

* Geen haver:
Herstelrit tot 15 km
Dressuur tot 45 minuten
Wandelen
Longeren
Werken aan de hand
Lange teugelen      

☆ 250 gr. zwarte haver:
Rit 15-20 km (12-11 km/u)
Dressuur 45-60 minuten
                        
☆☆ 500 gr. gemengde haver:
Rit 20-25 km (11-10 km/u)

☆☆☆ 250 zwarte + 500 gemengde haver:
Rit 25-30 km (10-9 km/u)

Hier voer ik dan nog wel een vitaminekorrel bij.

Zo zag hij eruit na 2 maanden op dit schema en 5-6 dagen per week trainen:

Afbeelding


De uitdaging met te dikke paarden is dat ze elke training net iets meer energie moeten verbruiken dan ze binnenkrijgen, zodat ze het werk volhouden en gemotiveerd blijven, terwijl ze langzaam gewicht verliezen. Die balans vinden is best lastig, vind ik!

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:56

Wordt hij daar niet schikkerig van qua haver? Daar ben ik bang voor en daar zit ik ook eigelijk niet op te wachten

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:58

Ik geef de mijne 1 of 2 handjes zwarte haver wanneer hij een lange rit gaat maken. Soms neem ik nog wat mee voor onderweg. Dat geeft hem precies genoeg energie.
Die van mij is snel een stuiterbal op voer, maar dit werkt voldoende, zonder dat hij schrikachtig wordt.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:26

Wat is het verschil dan van zwarte haver en witte haver? Hoe ziet jouw paard er nu dan uit, Amanda? En hoe lang voer je dit al?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:29

Er is geen verschil bewezen tussen zwarte en blanke haver, maar men zegt dat zwarte meer langzaam vrijkomende energie geeft en blanke snellere. Dus je zou eens met zwarte haver kunnen beginnen om te proberen, als je vet niet aandurft.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:44

Wijslander schreef:
Er is geen verschil bewezen tussen zwarte en blanke haver, maar men zegt dat zwarte meer langzaam vrijkomende energie geeft en blanke snellere. Dus je zou eens met zwarte haver kunnen beginnen om te proberen, als je vet niet aandurft.


Bedankt voor de uitleg, Wijslander. Ik zal het eens gaan proberen met de zwarte haver

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:00

Ik krijg wisselende reacties op mijn paard. De een zegt dat ze gewoon is zoals ze is, niet te dik maar dat het haar bouw is. De ander (waaronder mijn osteopaat) zegt juist dat ze wel 50kg te dik is.
Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:19

Ik vind ze mooi. Maar tja Nl kijkt mager. Het paard van Wijslander vind ik zelf echt te dun, maar ik weet zeker dat jullie het prachtig vinden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:41

pien_2010 schreef:
Ik vind ze mooi. Maar tja Nl kijkt mager. Het paard van Wijslander vind ik zelf echt te dun, maar ik weet zeker dat jullie het prachtig vinden.


Deze quote moet ik bewaren, dat iemand dat ooit nog eens zou zeggen. :D

Dit is een paar weken later en waarschijnlijk vind je hem hier niet te mager:


Afbeelding


Rena, mij lijkt ze goed zat! Op de bovenste foto lijken de ribben zelfs iets zichtbaar, klopt dat? De buik toont wel wat uitgezakt, dat vertekent het beeld ook.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:30

Ribben zijn iets zichtbaar idd. Van voor zie je wel echt een buik uitpuilen naar de zijkant zeg maar. Maar jullie zeggen niet perse te dik?

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:36

Wijslander schreef:
pien_2010 schreef:
Ik vind ze mooi. Maar tja Nl kijkt mager. Het paard van Wijslander vind ik zelf echt te dun, maar ik weet zeker dat jullie het prachtig vinden.


Deze quote moet ik bewaren, dat iemand dat ooit nog eens zou zeggen. :D

Dit is een paar weken later en waarschijnlijk vind je hem hier niet te mager:


[ [url=m/I4g1Tx.jpg]Afbeelding[/url] ]




Dit vind ik aanmerkelijk mooier. Haflinger_S, lippizaners, merens ea barokke paarden horen gewoon wat massa te hebben. Dat hoort er gewoon bij. Vind ik mooi.
Iets zwaarder mag ook nog.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:49

Even binnenvallen - zijn er ervaringen met het voeren van lannoo fibermix? Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar ik heb de kliniek gebeld omdat ik me afvroeg wat ze haar gaven toen en dat was dus deze. Tot vier dagen na de kliniek was ze superspeels, happy, ze zag er opmerkelijk gezonder en gevulder (qua spier ipv vet) uit. Met het voer dat ik allemaal al geprobeerd heb en zelfs nu ze op medicatie staat is ze nooit meer zo uiterst happy geweest, dus ik ga jagen op die zakken!

Overigens vertelde de kliniek me aan te houden aan het 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht gedoe :') Ze weegt 570 kilo. Ik denk dat 1 of 2 kilo al veel meer dan genoeg is :P En ik geloof nooit dat ze haar daar 5.7 kilo hebben gegeven :')

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:16

Ik ken het niet, maar heb het even opgezocht. Klinkt als een mooi voer! Ik zou dat wel durven voeren aan een pony die makkelijk te dik wordt.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 00:06

Interessant. Ik heb een 4-jarige tinker die ik nu ingereden heb en waarmee ik buitenritjes maak van ong 8km. Verder voornamelijk dubbele longe/handwerk om haar rechter te trainen. Ze krijgt nu alleen maar Pavo vital naast ruwvoer en zit te twijfelen of ik niet iets meer bij moet voeren op de dagen dat ze wat meer doet voor haar energieniveau en spieropbouw. Ze staat met 2 andere paardjes die beide wat voller zijn dus automatisch mee op rantsoen. Ze is momenteel mooi in vorm, ongeveer in deze conditie (iets voller, en iets wat gespierder) maar het is natuurlijk een tinker dus het zit er zo aan x). Ben erg gewend alleen maar bezig te zijn om het gewicht eraf te krijgen, dat ik nu twijfel of ik haar niet te sober heb staan voor een paard in opbouwende arbeid.
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 06:59

Wat een mooie Kasmir! Voor spieropbouw geef ik dan weer een apart supplement, wheypoeder. Daar ben ik super tevreden over.

Eerst wilde ik er niet aan beginnen om zoveel 'ditjes en datjes' apart te geven, maar ik heb ontdekt dat het ideaal is om overal zelf de hoeveelheid van te kunnen bepalen. Zo dus ook voor de eiwitten (aminozuren).