[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 07:32

Veulen84 schreef:
Voor de mensen die glucobalans of soortgelijkends proberen. Hebben jullie ook wel eens Psyllium geprobeerd inplaats daarvan/daarnaast? Dat schijnt ook enorm goed te zijn voor suiker en insuline. Zijn ook onderzoeken voor.


Overigens ik ga dwars tegen de klip op. Mijn voormalig vetje staat jaar rond op gras. In de winter overdag, in de zomer 24/7. Ik gebruik een graasmasker als er te veel suiker in het gras zit. Ongeveer3 a 4 maanden van het jaar denk ik vorig jaar. In de winter krijgt ze onbeperkt hooi in een fijnmazig hooinet (2x2). Ze eet wisselend tussen de 6 en 8 kg hooi. Juist het feit dat ze in de winter nog gewoon 5 maanden overdag op wintergras staat maakt haar slanker. Ze is veel meer zelf bezig om eten te zoeken. Scharrelt actief rond en er zit eigenlijk niet zoveel in dat gras... Ik zeg niet dat het voor iedereen werkt. Maar voor haar en haar moeder werkt het. Het enige wat ik echt verder nog doe aan slank houden is veel rijden en veel eiwitten voeren.

[ [url=m/654diN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook jaar rond op gras. Eigenlijk zelfde als bij jouw. Weer of geen weer.En daar moet je eigenlijk ook weer blij mee zijn. Zie tegenwoordig genoeg stallen waar dat niet zo is.
En wat voer jij verder aan eiwit?

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:03

Maar wanneer je paard veel te dik is zul je toch wat moeten. Veel eiwitten voeren heeft ook enkel zin als ze dat nodig zijn.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:36

chery schreef:
manzano schreef:
Mag ook hopen dat mensen niet van gluco balance verwachten dat je paard er van af valt of minder dik wordt := Daarvoor hoef je het niet te geven nee.

Ik had een pony die 4kg hooi in 2 uur op had in een 2x2 net. En zoooo veel frustratie. Met de feedingmaster is dat helemaal over. Echt geweldig ding. Duur, maar elke cent waard.

Prachtig. Als je alles in eigen beheer hebt. Maar niet iedereen kan dat.


Daarom mag ik nog wel zeggen dat ik er blij mee ben en het indirect als tip geven. Heb al meerdere pensionstallen gezien waar ze deze hebben. Zo ben ik er bij gekomen.
Je bent altijd afhankelijk wat mogelijk is. Op sommige stallen gaat je paard gewoon mee de wei op, dan heb je ook niks aan een advies dat dat niet mag.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:40

Precies. Als ik alles in eigen beheer kon hebben wist ik het wel. Maar moet roeien met de riemen die ik heb.
Graasmasker net gekocht, dus we beginnen weer vol goede moed

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:44

Nouja je hebt als eigenaar wel een verantwoordelijkheid. Als de stalling met gras niet bij je paard past moet je misschien verder kijken.

Maar een graasmasker is stap 1. En inderdaad je hooi minderen. Ze eten overdag aan energie op gras in het voorjaar en zomer eigenlijk de complete behoefte aan ruwvoer al op. Dus alle hooi wat je er dan nog inkiept is extra.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:58

chery schreef:
manzano schreef:
Mag ook hopen dat mensen niet van gluco balance verwachten dat je paard er van af valt of minder dik wordt := Daarvoor hoef je het niet te geven nee.

Ik had een pony die 4kg hooi in 2 uur op had in een 2x2 net. En zoooo veel frustratie. Met de feedingmaster is dat helemaal over. Echt geweldig ding. Duur, maar elke cent waard.

Prachtig. Als je alles in eigen beheer hebt. Maar niet iedereen kan dat.


En helaas ging het op een standaard pensionstalling, dus ook nooit werken voor mijn IR paard. Die had gewoon echt niet meer geleefd als we niet verhuisd waren (12 jaar geleden), dus ik ben elke dag dankbaar dat ik deze plek gevonden heb. Ondanks dat het veel werk is, maar hierdoor kun je wél alles zo aanpassen, dat je weer een gezond paard hebt.

Ik heb persoonlijk liever wat meer werk dan al die zorgen, die ik toen had....

Uiteindelijk moet de basis gewoon kloppen, daar helpt geen duur poedertje tegenop namelijk.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:52

chery schreef:
Hier ook jaar rond op gras. Eigenlijk zelfde als bij jouw. Weer of geen weer.En daar moet je eigenlijk ook weer blij mee zijn. Zie tegenwoordig genoeg stallen waar dat niet zo is.
En wat voer jij verder aan eiwit?


Heel blij mee. Maar het is ook even om aan te geven dat gras niet altijd voor elk paard te veel is.

Ik voer Höveler pur Muskel en een daarbij biergist voor de eiwitten.


Spenk schreef:
Maar wanneer je paard veel te dik is zul je toch wat moeten. Veel eiwitten voeren heeft ook enkel zin als ze dat nodig zijn.


Moet je ook. Maar niet elk paard hoeft daarvoor percee van het gras af. Er zijn best veel paarden die gebaat zijn bij extra eiwitten hoor.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:06

Ja maar daar vallen ze niet van af ofzo. Zo staat het er een beetje :)

Helaas is onbeperkt vreten met een dikkie meestal gewoon niet mogelijk. Dan zul je toch iets moeten.

Hier voer ik heel wat eiwitten bij maar daar is die echt geen gram door afgevallen. Wel door minder hooi, grasinname beperken en meerbewegen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:47

Eiwit zorgt wel voor een eerder verzadigd gevoel, waardoor ze vaker stoppen met eten. Daarom heb ik hooi laag in suiker en hoger in eiwit.
Ik voer mijn paarden ook onbeperkt ruwvoer. Maar beperk wel de snelheid van eten. Beperkt weidegang, gebruik van slowfeeders, suikerarm hooi afgewogen en extra stro of graszaadhooi voor buikvulling. Dat en een tracksysteem met wisselende voerplaatsen zorgt dat beweging en inname in balans is. Mijn paarden werken niet, dus dan moet je het anders oplossen.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 12:49

Spenk schreef:
Nouja je hebt als eigenaar wel een verantwoordelijkheid. Als de stalling met gras niet bij je paard past moet je misschien verder kijken.

Maar een graasmasker is stap 1. En inderdaad je hooi minderen. Ze eten overdag aan energie op gras in het voorjaar en zomer eigenlijk de complete behoefte aan ruwvoer al op. Dus alle hooi wat je er dan nog inkiept is extra.

Probeer maar eens wat anders te vinden. De ene na de andere pensionstal stopt ermee. Ik sta echt niet op een luxe stal, geen binnenbak oid. En bij ibs worden ze al bijna dagelijks gebeld of er plek is.
Daarom zeg ik ook. Ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Het graasmasker is om, hooi geminderd vanaf vandaag. En vol goede moed verder. Komende week wordt het land afgezet, zodat ze minder gras hebben.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 13:45

Hier hielp/helpt veel stappen ook. Kilometers onder het zadel, net iets boven tempo. Daar heb je geen bak voor nodig, alleen wel een braaf paard. Maar dat zette meer zoden aan de dijk dan baktraining.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:05

Ik sta op een stalling met zomers 24/7 op het gras. Ik zou ook wel op een stalling willen staan waar hij minder gras heeft, maar daar komen ze in de winter bijvoorbeeld amper buiten. Nu komt hij in de winter hele dagen buiten met hooi en zomers heel veel land. Wel met graasmasker, is goed te doen. Tuurlijk is hij aan het eind van het seizoen te zwaar maar in de winter valt hij weer redelijk af.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:18

Oskarrino schreef:
Ik sta op een stalling met zomers 24/7 op het gras. Ik zou ook wel op een stalling willen staan waar hij minder gras heeft, maar daar komen ze in de winter bijvoorbeeld amper buiten. Nu komt hij in de winter hele dagen buiten met hooi en zomers heel veel land. Wel met graasmasker, is goed te doen. Tuurlijk is hij aan het eind van het seizoen te zwaar maar in de winter valt hij weer redelijk af.

Stalling waar ze dagelijks aantal uur buiten lopen is tegenwoordig moeilijk te vinden.
Onze dierenarts zegt ook dat ze het niet veel ziet.
Er staan bij ons van de 15 paarden 6 die 20+ zijn.
Geen luxe stal, maar blijkbaar wel gezond voor de paarden.
Dat ik moeite heb om mijn paard op gewicht te houden en dat ik voor een koudbloed vreet freiberger heb gekozen is mijn "probleem". Ik heb er ook een kwpn merrie staan en die doet het prima onder dezelfde omstandigheden

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:53

Spenk schreef:
Ja maar daar vallen ze niet van af ofzo. Zo staat het er een beetje :)

Helaas is onbeperkt vreten met een dikkie meestal gewoon niet mogelijk. Dan zul je toch iets moeten.

Hier voer ik heel wat eiwitten bij maar daar is die echt geen gram door afgevallen. Wel door minder hooi, grasinname beperken en meerbewegen.


Ze vallen niet af van de eiwitten. Dat is echt meestal minder eten, meer beweging. Maar eiwitten helpen om een voller gevoel te geven, helpt met spierbouw en met de vertering. Dat zijn wel heel nuttige eigenschappen voor een paard dat moet afvallen.


chery schreef:
Stalling waar ze dagelijks aantal uur buiten lopen is tegenwoordig moeilijk te vinden.
Onze dierenarts zegt ook dat ze het niet veel ziet.
Er staan bij ons van de 15 paarden 6 die 20+ zijn.
Geen luxe stal, maar blijkbaar wel gezond voor de paarden.
Dat ik moeite heb om mijn paard op gewicht te houden en dat ik voor een koudbloed vreet freiberger heb gekozen is mijn "probleem". Ik heb er ook een kwpn merrie staan en die doet het prima onder dezelfde omstandigheden


Bij ons kun je dus 24/7 buiten in de zomer en de hele winter op grote stukken land. We staan nooit vol. Want het is doe-het-zelf wat mensen al niet meer willen. Maar vooral, mensen zijn bang voor gras geworden lijkt het wel. In de winter is het altijd te weinig, in de zomer altijd te veel. Terwijl heel veel gaat over zelf managen. Zelf bedenken dat ze in de zomer misschien een graasmasker op moeten en dat je in de winter op stal onbeperkt of juist afgemeten hooi moet bijvoeren.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:19

chery schreef:
vikawiek schreef:
Nu er over hooi inname wordt gesproken, hoeveel kilo hooi raden jullie aan voor een 13 jarige fjord van 1.45? Ik geef haar nu 6 kilo op een dag en twijfel of het niet te veel is. Ze staat op een paddock zonder gras en 's nachts op stal met stro waar ze een beetje van knabbelt maar niet actief opeet voor honger

Dat vraag ik mij ook af. Ideaal gewicht bij mijn paard is 500 kilo. Ik hou dus 1,5 procent aan. Zit ik op 7 kilo. Maar ik was grasopname vergeten? Maar wat reken ik daarvoor?


1,5 procent is droge stof. Dus als je droog hooi hebt, zeg 90% droge stof, dan moet je die 7 kg dus omrekenen en nu is het 6,1 kg wat je voert.

Omrekenen doen wij gewoon door te delen door 24 uur en dan x het aantal uren op alleen hooi, in dit geval dus 18 uur.
Staan ze in de zomer langer buiten?

Graasmasker op in de wei en dan zou je toch resultaat moeten zien.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:36

Dat is haar vraag toch niet? Ze vraagt hoeveel ze moet rekenen voor het gras.

En ja ze kunnen met overdag op gras staan hun complete ruwvoer behoefte van die dag al opvreten helaas.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:32

Het beantwoord volgens mij volledig haar vraag. De rekensom staat er onder, rekening houdend met DS gehalte en niet alleen met kg's.

Mooi dat ze in 6 uur de hele dag behoefte kunnen opeten, maar neem toch aan dat je ze geen 18 uur zonder eten zet. Dus ik zou graasmasker op doen in die 6 uur en de rest terug rekenen naar de uren op stal. Kan je eventueel nog de eerste 2 uur afhalen of zo, maar daarna moet er wel weer eten in.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:38

MarliesV schreef:
Het beantwoord volgens mij volledig haar vraag. De rekensom staat er onder, rekening houdend met DS gehalte en niet alleen met kg's.

Mooi dat ze in 6 uur de hele dag behoefte kunnen opeten, maar neem toch aan dat je ze geen 18 uur zonder eten zet. Dus ik zou graasmasker op doen in die 6 uur en de rest terug rekenen naar de uren op stal. Kan je eventueel nog de eerste 2 uur afhalen of zo, maar daarna moet er wel weer eten in.

Bedankt hier kan ik wat mee.
Inderdaad ze kunnen wel even zonder ruwvoer, maar geen uren.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:46

Maar de vraag hoeveel een paard op de wei eet is idd niet beantwoord. Dat vraag ik me ook wel af, maar ergens denk ik ook bijna niet te beantwoorden. Dat hangt van zoveel factoren af. Hoeveel gras er staat etc. Nu in de winter hebben ze echt "honger" als ze binnenkomen van de hele dag op de wei, dat is in de zomer wel anders :=
Dus is denk ik ook niet eenduidig te beantwoorden. Mijn gras is nu ook nog te kort voor een graasmasker.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:58


chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:56

manzano schreef:
Maar de vraag hoeveel een paard op de wei eet is idd niet beantwoord. Dat vraag ik me ook wel af, maar ergens denk ik ook bijna niet te beantwoorden. Dat hangt van zoveel factoren af. Hoeveel gras er staat etc. Nu in de winter hebben ze echt "honger" als ze binnenkomen van de hele dag op de wei, dat is in de zomer wel anders :=
Dus is denk ik ook niet eenduidig te beantwoorden. Mijn gras is nu ook nog te kort voor een graasmasker.

Daar ben ik ook achter. Gras tekort op dit moment voor graasmasker.
Maar ze heeft hem wel ff paar uur op. Scheelt toch weer.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:01

Een paard eet ongeveer 4/5kg gras per uur. Een pony 2,5/3,5kg per uur. Droge stof gehalte van gras is ongeveer 20%.
Graasmasker reduceert de kilo’s naar ongeveer 1/3.
Dit zijn gemiddelden, dus kan per paard wel afwijken en ook wanneer het gras jong en vers is of oud en stengelig. En dan is de droge stof ook anders.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:12

Daihyo schreef:
Een paard eet ongeveer 4/5kg gras per uur. Een pony 2,5/3,5kg per uur. Droge stof gehalte van gras is ongeveer 20%.
Graasmasker reduceert de kilo’s naar ongeveer 1/3.
Dit zijn gemiddelden, dus kan per paard wel afwijken en ook wanneer het gras jong en vers is of oud en stengelig. En dan is de droge stof ook anders.

Duidelijk

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:51

Stille meelezer meld zich, maar jemig wat een hoeveelheden! Dat had ik nooit gedacht. Dat zou betekenen dat mijn paard met 8 uur weidegang zo'n 30-40 kg gras weg eet? Even een paar rustmomenten meegenomen. Geen wonder dat het zo aan zet

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:10

Maar dan ga je wel voorbij aan het droge stof gehalte om het te vergelijken met hooi. 20% betekent dat 80% dus voornamelijk water is. Als je paard 35 KG gras eet, komt dat dus overeen met ongeveer 7 KG droge stof. Hooi is drogestof gehalte gemiddeld ~85% dus dat zou overeen komen met ongeveer 8,2 KG hooi. Daarnaast gaat een paard in de loop van de uren vaak wat minder "intensief" eten inderdaad naarmate ze langer op de weide staan dus zou het bij 8 uur weidegang best wat minder kunnen zijn dan deze hoeveelheden.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 25-03-24 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt