[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:10

xLiez schreef:
Dit klinkt ook wel als mooi voer, net zoals de pavo inshape: https://petsplace.nl/cavalor-silhouette ... 3-pps.html

Is nieuw van cavalor. Mijn pony valt langzaam weer iets af, na blessure helaas teveel kilo’s erbij :( nu langzaam weer aan het opbouwen maar merk dat zijn lichaam steeds fitter aan het worden is.


Is er hier iemand die toevallig meer weet over de cavalor silhouette?
Op voervergelijk.nl kan ik nog niks erover vinden.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:57

Mijn merrie is helaas ook te zwaar en moet afvallen, mede ivm artrose in haar been dat niet te zwaar belast moet worden. Ze krijgen onbeperkt hooi uit slowfeeder netten, maar zij is ervaren slowfeeder eter haha. Daarom staat ze nu een aantal uren per dag met graasmasker op en zelfs dan weet ze hele plukken hooi te bemachtigen. Ik gaf altijd Cavalor FiberForce, maar nu sinds kort de Silhouette. Info kan je vinden op de website in de data sheet die je onderaan kan aanklikken: http://www.cavalor.com/nl-nl/producten/ ... silhouette

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:23

Jets schreef:
Mijn merrie is helaas ook te zwaar en moet afvallen, mede ivm artrose in haar been dat niet te zwaar belast moet worden. Ze krijgen onbeperkt hooi uit slowfeeder netten, maar zij is ervaren slowfeeder eter haha. Daarom staat ze nu een aantal uren per dag met graasmasker op en zelfs dan weet ze hele plukken hooi te bemachtigen. Ik gaf altijd Cavalor FiberForce, maar nu sinds kort de Silhouette. Info kan je vinden op de website in de data sheet die je onderaan kan aanklikken: http://www.cavalor.com/nl-nl/producten/ ... silhouette


De sheet al helemaal doorgelezen.
Maar zoek echt ervaring. Hoe ziet het eruit en hoe vind jouw paard het?
De fiber force wilde ik gaan kopen maar zag dus toen de silhouette. Kan het hier niet in de winkel krijgen nog dus zou het moeten bestellen vandaar eerst ervaring:)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:17

Ymediem schreef:
Jets schreef:
Mijn merrie is helaas ook te zwaar en moet afvallen, mede ivm artrose in haar been dat niet te zwaar belast moet worden. Ze krijgen onbeperkt hooi uit slowfeeder netten, maar zij is ervaren slowfeeder eter haha. Daarom staat ze nu een aantal uren per dag met graasmasker op en zelfs dan weet ze hele plukken hooi te bemachtigen. Ik gaf altijd Cavalor FiberForce, maar nu sinds kort de Silhouette. Info kan je vinden op de website in de data sheet die je onderaan kan aanklikken: http://www.cavalor.com/nl-nl/producten/ ... silhouette


De sheet al helemaal doorgelezen.
Maar zoek echt ervaring. Hoe ziet het eruit en hoe vind jouw paard het?
De fiber force wilde ik gaan kopen maar zag dus toen de silhouette. Kan het hier niet in de winkel krijgen nog dus zou het moeten bestellen vandaar eerst ervaring:)


Ervaringen ga je nog niet zoveel vinden, want het product is er pas net een paar weken. Daarom zal het ook nog niet overal liggen, maar winkels kunnen het wel bestellen. Het ziet eruit zoals op het plaatje en ze eet het goed :) Het is geconcentreerd dus je hoeft er niet zoveel van te geven en dat is wel makkelijk want ze wordt 1 keer per dag gevoerd. Dan hoef ik dus niet extra zelf te voeren of vitamine korrel toe te voegen. Fiberforce is ook heel fijn voer, maar minder geconcentreerd dus combineerde ik altijd met de Nutri Support. Dit is dus makkelijker omdat je gewoon met een schep klaar bent.


Afbeelding

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:44

Ooohh super. Ik geef nu ook de nutri support en wat dieetmix maar wil op 1 merk overgaan.
Maar met 1 volle schep zitten ze aan voldoende vit en min?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:44

Dat hangt ervan af hoe groot je paard is. Ze hebben minimaal 125 gram per 100 kg lichaamsgewicht nodig dus ik zou dan even in een schep afwegen hoeveel jouw paard moet krijgen :) Ik heb een fjord dus die krijgt wat minder dan een volle schep :D

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:04

Mag ik mij hier ook melden?
Onze pony moet nodig op dieet.
Het gaat om een 18 jarige c-pony die vroeger wel slank was met een strikt voerbeleid maar na een koliek-operatie toen hij 5 a 6 jaar oud was is het model er wel een beetje uitgegaan.
Hij is sowieso zijn hele leven al heel snel rondbuikig maar is nu ook echt wel te dik.
Ik heb zo'n band gekocht en gisteren gekeken en stond op 447 kilo :7 terwijl dat zo'n beetje rond de 350 zou moeten zijn vermoed ik.
Dat wordt dus op dieet...
Pony wordt weinig gereden, 2x per week door een jonge meid met een paar jaar manege ervaring, dus gewoon 45 minuten rustig stap/draf/galop in de bak. Daarnaast 1x per week door kleine meiden hetzelfde maar dan minder inspannend (deels nog aan de longe, deels los rijden in de bak). Ik longeer hem daarnaast nog 1x per week lang en laag ongeveer 20-25 minuten.

Hij staat van 7:30 - 17:00 ongeveer buiten op een kaal stuk.
Ik hang in de ochtend 3 hooinetten op zodat ze allemaal een eigen plekje hebben om te kunnen eten en zo lang mogelijk met hun voer kunnen doen.
Daarmee doen ze tot een uurtje of half 11.
Om 17:00 ongeveer (in de winter iets vroeger ivm eerder donker) komen ze op stal en krijgt hij weer eten in hooinet op stal. De laatste ronde om een uur of 21:00-22:00 krijgt hij nog ruwvoer in een hooibal.
Ik heb een weegschaal gekocht voor op stal en kwam er achter dat hij ongeveer 6,5 kilo kuil per dag krijgt, dus daarin moest geminderd worden.
Ik ben vandaag begonnen met 2 kilo minder kuil buiten aan te bieden (voor de pony en 2 paarden) en daarvoor in de plaats een net met stro er bij te hangen voor de vulling.
Op stal vervang ik bij binnenkomst ook een deel van het kuil voor een plak stro ernaast.
Ook in de hooibal doe ik iets minder kuil.
Zo hoop ik ongeveer 2 kilo kuil te kunnen vervangen voor stro.
Verder krijgt hij 2x daags ongeveer 1/3 kilo basisbrok.

Ik lees graag mee met jullie tips en zal zo nog even een foto plaatsen van ons dikzakje :D

Toen hij 5 jaar oud was ongeveer _/-\o_ :


Afbeelding

2 jaar geleden, toen hij nog volop als lespony werd gebruikt:


Afbeelding


Momenteel (de golvende vacht komt door het zweten, ons paard heeft hem gister flink opgejaagd) :


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:11

Jets schreef:
Dat hangt ervan af hoe groot je paard is. Ze hebben minimaal 125 gram per 100 kg lichaamsgewicht nodig dus ik zou dan even in een schep afwegen hoeveel jouw paard moet krijgen :) Ik heb een fjord dus die krijgt wat minder dan een volle schep :D

Dankjewel voor je berichtjes!
Ik ga het in ieder geval bestellen. Ben heel benieuwd :)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:39

Kuil vervangen door hooi kan erg helpen Opisop. Heb je die optie?
Ik zou sowieso een ruwvoeranalyse laten doen, is niet duur via bv Pavo en dan weet je wat je voert.

Brok vervangen voor een vitamine korrel.

Alle beweging/niet bewegen ten spijt, als je er teveel suikers en eten in stopt, dan is het dweilen met de kraan open.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:46

Ruwvoeranalyse zegt al wat, hooi een uur weken spoelt heel veel suikers uit.
En suikerarm voeren scheelt ook al heel veel...

Nu het weer droger weer is wil ik ze ‘smiddags nog weer even een paar uurtjes op de wei zetten.
Zou een graasmasker nog nodig zijn Ivm suikers?
Wat denken jullie?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:52

Die van ons komen dit weekend misschien ook weer even op het gras.
Ik gebruik dan idd een graaskorf maar hij heeft ook eczeem dus voor mij nog een extra reden om op te letten met gras.

Hooi is er niet en het kuil komt van eigen land.

Scheelt het weken bij kuil ook in suikers? En krijgen ze vervolgens nat ruwvoer wel uit een hooinet of blijft het dan zitten?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:08

Weken scheelt altijd, of ze kuil nat uit een net kunnen krijgen zou je even moeten proberen... de ene lukt het wel en de ander niet...

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:42

Hier helaas een kleine stop met afvallen. Meneer kreeg met het slechte weer vakantie. Mocht wel, want dat had hij een tijdje niet gehad. Maar donderdag met alles weer rustig opbouwen heeft hij mij uit zijn enthousiasme eraf gegooid. Ik viel vol op mijn hoofd, waardoor ik weer amper wat mag doen.. Behalve hoofdpijn, snel moe en vooral spierpijn gelukkig goed vanaf gekomen.

Slowfeeders zijn gelukkig binnen, hopelijk scheelt dat iets. Maar nu is het super mooi weer en ik mag niks. Van poetsen of 10 min wandelen valt hij niet bepaald af.. Gelukkig is hij niet meer obesitas, maar hoop niet dat dit er nu voor zorgt dat hij straks weer aankomt.. December zal er ook zo af en toe niks gedaan kunnen worden, vanwege de drukte. Schiet lekker op zo. Nouja, volgend jaar maar verder gok ik zo.. -O-

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:17

Oh balen zeg, beterschap!

Onze pony staat sinds vandaag apart.
Hij werd gemolesteerd door mijn nieuwe paard, heel zielig.
Ze mogen nu op de wei en dat staat hij met graaskorf.
Mijn jongste dochter had vandaag haar tweede rijlesje op de manege en daar zochten ze nog een lespony.
Is onze pony tot een jaar geleden ook geweest ( kleinschalig) en ga er over nadenken om hem in bruikleen te zetten op de manege. Het komende jaar rijdt mijn dochter er vast nog niet zelf op. Ze staan daar ook gewoon de hele dag buiten ( in groepen dus hij hoeft dan niet alleen te staan) en max twee lesjes per dag. Afvallen zal dan geen probleem zijn in elk geval
Stof tot nadenken...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:01

Al is het maar 10 minuten, stappen aan de hand is hoe dan ook beweging en ik zou het toch proberen hoor puppy1128.
Met vlot doorstappen kan je alsnog wel die hartslag verhogen bij hem en even "aan het werk" zetten.

Mijn dikkerd heeft nog steeds vakantie omdat ik vakantie heb :') Al ga ik deze week wel proberen om toch een keer iets ermee te doen. En anders vanaf volgende week er weer mee aan de slag. Dan heb ik nog vrij maar partner niet en kan ik weer makkelijker naar stal.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:32

Pfoe ik had een dikke ( pun intended ) tegenvaller gister, ze moest op de weegschaal.
1,47 en 556 kilo :x
Daar mag wel heel wat vanaf. Helaas loopt ze al een tijdje niet helemaal lekker en is vorige week de dierenarts geweest. Onsteking in de lage hals, iig 2 weken niet rijden. 5 dagen Novacam en alleen maar 20 minuten stappen. En dan nog 9 dagen alleen wat rek en strek oefeningen en 20-30 minuten stap/langzame draf met laag hoofd. En dan opnieuw kijken.
Daar gaat ze natuurlijk ook niet van afvallen..
Maar goed, die 2 extra weken gaat ook het verschil niet maken. Ze staat al op graszaadhooi en een vitaminebrok. Als we straks weer aan de bak kunnen gaat het er vast weer goed vanaf.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:33

Lenexa schreef:
Pfoe ik had een dikke ( pun intended ) tegenvaller gister, ze moest op de weegschaal.
1,47 en 556 kilo :x
Daar mag wel heel wat vanaf. Helaas loopt ze al een tijdje niet helemaal lekker en is vorige week de dierenarts geweest. Onsteking in de lage hals, iig 2 weken niet rijden. 5 dagen Novacam en alleen maar 20 minuten stappen. En dan nog 9 dagen alleen wat rek en strek oefeningen en 20-30 minuten stap/langzame draf met laag hoofd. En dan opnieuw kijken.
Daar gaat ze natuurlijk ook niet van afvallen..
Maar goed, die 2 extra weken gaat ook het verschil niet maken. Ze staat al op graszaadhooi en een vitaminebrok. Als we straks weer aan de bak kunnen gaat het er vast weer goed vanaf.


Dat is geen fijn nieuws.....
Is er een idee van de oorzaak? Waar merkte je aan dat ze niet goed was/ liep?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:45

Ik zeg het eigenlijk niet goed, ze loopt wel goed. Maar ze wilde de laatste 1,5 week echt niet inbuigen. We gingen in linkerbuiging alle bochten door, of we nu links of rechtsom reden.
Omdat haar eigen zadel niet past, reed ik met een geleend boomloos zadel. Ik verwachte dat ik deze gewoon niet helemaal lekker had liggen. Maar bij de zadelmaker 2 nieuwe zadels geprobeerd maakte niets uit en toen deed ze het zonder zadel net zo erg. Dierenarts denk door een misstap, uitglijer of iets.
Hij heeft buigproeven gedaan, harde kleine volte stap/draf, longeren alle gangen, ik heb haar voor gereden. Hij heeft er zelfs zelf nog heel even op gezeten. Deze dierenarts is ook chiropractor, dus toen dat allemaal was uitgesloten is hij gaan afvoelen, rug/ribben/lendenen waren allemaal prima. Maar toen kwam hij laag in de hals en daar was ze niet bepaald blij mee. We zijn nu bijna klaar met de Novacam, maar de komende tijd dus nog even rustig aan. Ze wordt in ieder geval niet dikker met het onbeperkte eten wat ze nu krijgt, dus dan beginnen we straks weer enthousiast als ze opgeknapt is!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:22

Lenexa, weeg je je hooi af? Want dat wil ook nog wel eens helpen, onbewust voer je vaak meer dan ze nodig zijn, helemaal als je ze nu stil hebt staan.
Hopelijk knapt ze vlot weer op!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:29

Hooi wegen lukt niet, ze staat in een groepsstal dus ze heeft onbeperkt toegang tot graszaadhooi. Ze staat gelukkig ook vaak niet te eten, dat verbaasde eigenlijk iedereen. We moeten gewoon echt aan de slag om af te vallen, omdat haar zadel al niet goed paste en ze nu een blessure heeft hebben we ook gewoon al een week of 5 niet intensief iets gedaan. Ze is in ieder geval niet dikker geworden, dus dat scheelt. Dan moet ik het straks weer met lekker bewegen weer eraf kunnen krijgen. Voor nu vooral eerst even opknappen!

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:54

Hier heeft ponylief ook weer stil gestaan wegens blessure bij mij, althans ze heeft wel gewandeld iedere dag. Dit gaat nu goed en ga nu opzoek naar een leuke instructie voor zowel rijden als werken aan de hand.

Wil vooral de buikspieren gaan trainen en pony rechtrichten. Helaas is ze heel blessure gevoelig dus wil als er weer wat gebeurt wel naast haar nog kunnen werken en trainen. Ook vanwege dat ze te dik is.

Dus ben nu de zoektocht gestart voor een leuke instructrice die dus zowel rijden als werken aan de hand doet. En anders maar 2 instructrices zoeken hahahah

Cavalor silhouette heb ik ook besteld dus ben heel benieuwd. Nu staat ze op cavalor nutri support en voordroog.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 07:58

Gister had ik een osteopaat bij mijn pony en hij moet ook nodig afvallen. Dat wist ik wel aangezien we sinds zijn blessure nog niet voluit aan het werk zijn. Twee maanden stilstaan, zo nu en dan wandelen, is niet goed voor zijn gewicht. Ik ga de cavalor Silhouette ook maar proberen denk ik. Waar hebben jullie dat besteld? Hier in friesland kan ik het nog nergens krijgen.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:25

Varekaj
Moet ik zelf ook aan het werk kunnen. Was al blij als ik de stal enzo gedaan had. Nog blijer als ik weer thuis was en weer kon slapen. :=
Gelukkig heb ik een nichtje van 10, zij vind op Elano rijden 1 groot feest. En Elano vindt het prima. Ze is duidelijk en dat is bij hem heel belangrijk. Heel hard werken is het dan misschien niet, maar het is altijd meer dan stilstaan. Ondertussen lukt het mij ook weer om wat vanaf de grond te doen. Nu hopen dat het overdag droog blijft. :D

Lenexa oh jeetje, hopelijk is de ontsteking (gauw) over!


Hier weer even vergelijk foto's bijgepakt. Nog even en dan kan ik jaar-vergelijk foto's maken. Ook leuk vanwegen zijn manen die weer mogen groeien. :D

Afbeelding
Afbeelding

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:23

Ik lees al een tijdje mee, maar kom me nu toch maar melden.

Ik heb een new forest pony van 19, met flink overgewicht. Hij is altijd wel stevig geweest, maar loopt nu sinds een jaar te hoesten waardoor we niet veel meer doen. Hij word 1x in de 2 weken nog gereden door iemand van de zorgboerderij.

Ik heb hem nu in de paddock staan met de 2 shetlanders, met onbeperkt hooi. Staan er nu bijna een maand op, maar merk nog geen verschil. Vanwege het hoesten heb ik het idee dat hij qua bewegen niet veel kan doen.

Voorderest krijgt hij savonds op stal nog 1 plak hooi en 1 handje dieetmix. Iemand een idee wat ik kan doen om hem toch wat te laten afvallen?

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 08:31

@JackieLuca, heb je er al de DA bij gehad voor het hoesten? Sommige hoestende paarden (bijv. met astma) hebben juist baat bij (licht) werk. Of mss heeft ie te weinig vitamines/mineralen binnen (doordat ie maar handje dieetmix krijgt) en heeft ie daardoor te weinig weerstand? Of zijn hooi of paddock te stoffig?

Onbeperkt hooi vind ik ook niet ideaal voor een paard met overgewicht (al is het in dit geval niet echt onbeperkt omdat ie 's nachts op stal staat). Is er een slowfeeder net over het hooi?