[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:08

Ik lees veel mee en kom even binnenvallen, reactie op bovenstaande :)

Mijn connemara met overgewicht kan echt niet op onbeperkt hooi. Ik weeg het hooi af en ze krijgt dus wat ze mag (6 kilo per dag max). Ik laat het hooi een half uur weken (ivm stofallergie), dit vermindert ook de suikers in t hooi.
Je kan t hooi ook laten testen.
Gezien de weinige beweging van je pony denk ik dat onbeperkt hooi echt geen optie is helaas.. t is wachten op problemen en uit ervaring weet ik dat je dan de rest van je ponies leven moet opletten.

Succes iig!

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:10

Hier goed resultaat behaald. In juni gestart. We zijn van een singel van 65 cm naar een singel van 45 cm gegaan en het duurt niet lang voordat we naar een 40cm singel terug kunnen. Zadelmaker ook al langs geweest voor het versmallen van de zadelboom.

Ben vitalbix daily complete met lucerne blijven voeren, hooi inname beperkt op aantal kg en in een slowfeeder met extra kleine mazen. Als beweging 4-5x per week opbouwende beweging gegeven, we revalideren sinds juni, nog geen galop, wel draf en tolt.

Het is echt een kwestie van volhouden. Het beperken van ruwvoer ontkom je niet echt aan. Ze is echt ontploft op onbeperkt ruwvoer. Je kan wel kijken naar stro, of wilgentakken oid. Dan is er wel iets te knabbelen..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:58

Mijn dikkertje is ook aan het afvallen, al valt het minder op door zijn wintervacht. 't Is net alsof hij morgen ergens in Siberië gaat gedumpt worden :') Maar wanneer hij zweet (en dat is nog best snel) zie je wel de bespiering op de hals veranderen. En de grootste vetbobbels op/aan de schoft slinken ook.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:25

Hier eindelijk een weegschaal er bij gehad

Het meetlint klopt hier in ieder geval niet

Die kwam op 485 :Y)

Foto van vandaag
Afbeelding

Stokmaat 156cm
Gewicht 526kg

Ik vind haar er prima uit zien op dit moment, ben benieuwd na de winter.

De vetopslag is echt wel verdwenen maar wel gevulde ruwvoer buik

We zijn nu bezig met meer richting werk knder het zadel dus wat meer spieren opbouwen

JackieT
Berichten: 515
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 01:25

hwn schreef:
@JackieLuca, heb je er al de DA bij gehad voor het hoesten? Sommige hoestende paarden (bijv. met astma) hebben juist baat bij (licht) werk. Of mss heeft ie te weinig vitamines/mineralen binnen (doordat ie maar handje dieetmix krijgt) en heeft ie daardoor te weinig weerstand? Of zijn hooi of paddock te stoffig?

Onbeperkt hooi vind ik ook niet ideaal voor een paard met overgewicht (al is het in dit geval niet echt onbeperkt omdat ie 's nachts op stal staat). Is er een slowfeeder net over het hooi?


Da is er bijgeweest, heeft al op veel medicatie gestaan. Hij is nu door iemand in de buurt ingespoten tegen longworm, en voorzichtig aan kan ik zeggen dat het al minder word. Over 2 weken moet ie nog een keer.

Ben wel van plan morgen even een hek voor het hooi te zetten, om het te hoor te beperken. Geen slowfeeder om het hooi, i.v.m koeien die er ook van eten. Krijgt sinds kort ook een balancer dus ben benieuwd of het helpt.

Degene die hem heeft ingespoten heeft ook aangeraden om hem even goed te laten bewegen, vandaag een kindje een kwartiertje erop gereden, en ga hem zelf nog 2 a 3 keer deze week longeren.

Zou het goed zijn om in de tijd dat ze geen hooi hebben wat wilgen takken neer te leggen? Dan heb ie wat te doen evengoed

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:36

Vandaag na een half jaar de ostheopaat er weer bij geweest en volgens hem was mijn paard aardig afgevallen. Ik zie dat zelf niet zo goed, maar hij gelukkig wel. Wij zijn dus goed bezig.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:46

We zijn er echt nog niet maar begin echt verschil te zien. Foto’s zijn niet helemaal duidelijk want ze staat wat vreemd. Vind vanaf de positie waar ik fotografeer de buik sowieso het dikst lijken :')

4 juli
Afbeelding

19 September
Afbeelding

21 november
Afbeelding



Gisteren is ze behandeld door de osteopaat. Dus ze zal weer eventjes stilstaan een aantal dagen. Doe je niks aan. Waren echt al super fanatiek aan de slag weer de laatste maanden. Pakken daarna de training weer lekker op zoals voor de behandeling *\o/*

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:05

JackieLuca, dat is een goede optie toch? Lekker wat takken om te knabbelen.

Felien_Kyra, goed dat jullie zo goed bezig zijn en dat het vruchten gaat afwerpen!

Hier helaas nog niet echt vorderingen, we zijn al weken aan het klooien met een ontsteking in de schouder. Dus het werk stond bijna stil, de afgelopen 4 weken heeft ze 2,5 week alleen gestapt en de andere 1,5 week mocht ze een langzame draf. En dan stretch oefeningen. De ontsteking gaat de goede kant op, ze buigt met stretchen gewoon weer netjes. Ik mag deze week een paar keer 30 minuten rijden met een barebackpad en een klein beetje draf. En dan weer opnieuw overleggen voor opbouwen.
Dan had ze vorige week ineens koliek, waarschijnlijk een combinatie van verschillende dingen maar ook te droge mest. Op advies van de dierenarts een flinke scheut olie door het voer. Dat wil je natuurlijk precies niet bij een te dik paard. Maar goed, te dik met koliek is nog altijd slechter dan alleen te dik.

Hopelijk kunnen we blijven opbouwen en kunnen we ergens de komende weken weer echt aan de slag. Met alles wat ze nu eet wordt ze tot nu toe niet dikker terwijl we dus al weken weinig doen. Dat moet dan dus echt te veranderen zijn als ze weer in het werk is..

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:14

Ze is zaterdag behandeld en heeft dus een paar dagen stil gestaan :') Kennen jullie dat gevoel dat een paar dagen stil staan ineens weer kan laten doen lijken alsof het paard stukken dikker is? haha


Hoe is het verder met iedereen en het afvallen?

@Lenexa Wat rot... hoe is het nu met haar?
Wel een fijn idee dat ze in ieder geval niet dikker werd door het stilstaan.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:21

Die van mij ging goed, maar staat nu stil met ingespoten kogel en SI gewricht, dus hopen dat er niet al teveel aan komt...
Dierenarts vond hem er goed uit zien van de week qua gewicht.

sterkte en succes voor iedereen!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:57

Onze pony zal over een paar weken als lespony gebruikt worden ( max 2 kinderlesjes per dag), ik vermoed dat hij daardoor wel wat meer calorieën en vetjes zal verbranden :D

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:45

Wat fijn de enkele goede berichten. :D
En de rest sterkte, hopelijk komen de paardjes er weer bovenop en belemmerd het afvallen niet te veel. :(:)


Hier weer vergelijk foto's gemaakt. Osteopaat is laatst langs geweest en ze vond hem zelfs al goed zo. Staleigenaar vind hem ook mooi. Van mij mag er nog iets af, vooral achter de schouder. Maar ik weet niet hoe snel dat zal gaan met de 5 keer minder kilometers dan in de zomer. Maar tot nu toe gaf het lint aan dat hij lichtjes is afgevallen, dus dat is altijd beter dan aankomen.. :')
Manenkam is flink dunner en veel soepeler geworden. Kan er nu ook soort van in knijpen zegmaar, i.p.v ene keer hard en andere keer wat zachter.


Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:33

Wat een mooi verschil zo!

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:04

wij voeren de paarden graszaadhooi met wat weidehooi en vitalbix als vitamine supplement met daarbij een volle hand Hartog digest luzerne.

nu heeft voermeester herstel en rust met hoog selenium gehalte. we voeren vitamine e en.selenium bij obv labuitslagen.
het zetmeel en suikergehalte bij elkaar is 10.9%. zal dat te hoog zijn voor insulineresistentie?
paarden zijn echt al flink afgevallen

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:50

Wat vinden jullie? Er zit 6 maanden tussen deze 2 foto's. Mijn goede vriendin zegt dat ze dikker lijkt geworden. Ik zie het zelf niet. Ze lijkt mij zelfs iets dunner met name op de hals. Hangbuik blijft wel zitten.

Afbeelding


Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15192
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:24

Vind haar zeker niet slanker, eerder gevulder lijken, vooral op de flank.
Heb je ooit met een touwtje gemeten? Dan kan je het makkelijker checken dan op het oog. Anders zou ik daar mee beginnen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:16

De centimeter geeft 1,5 cm minder aan. Maar dat is niet echt een giga verschil :o D'r flank en achterhand zijn wel iets breder geworden zo op het oog. Maar dat kan ook vooral spieren zijn. Ze had een behoorlijk slechte achterhand, dat trainen we nu echt super zwaar.

Maar ik weet onderhand ook niet meer hoe ik haar nu nog slanker zou krijgen...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:59

Veulen84 schreef:
De centimeter geeft 1,5 cm minder aan. Maar dat is niet echt een giga verschil :o D'r flank en achterhand zijn wel iets breder geworden zo op het oog. Maar dat kan ook vooral spieren zijn. Ze had een behoorlijk slechte achterhand, dat trainen we nu echt super zwaar.

Maar ik weet onderhand ook niet meer hoe ik haar nu nog slanker zou krijgen...


Net als mijn ruin 'oogt' dit een beetje als het type paard dat eigenlijk niet echt goed functioneert op gras.
Misschien vergis ik me hoor. Maar de samenstelling van het gras fluctueert zo sterk, en daarmee het gewicht... beetje vervelend/ zorgelijk.
Ik heb veel land... dus dat is ook nog eens knudde.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:04

Ze staat al 2 maanden niet meer op gras. Heb zelfs een beetje het gevoel dat ze juist in de zomer wel afviel, maar nu weer aankomt.

MarliesV

Berichten: 15192
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:21

Veulen, krijgt ze nog steeds onbeperkt hooi? En heb je dit ook al eens laten analyseren?

Begreep van eigen land en laag in suikers, maar is dat ook gemeten of een aanname?
Als je onbalans hebt in je suiker en eiwit waarden, dan gaat het ook niet vlotten qua spieropbouw en afvallen.

1.5 cm is niet noemenswaardig over zoveel tijd verspreid.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:48

Veulen84, die hangbuik is wel niet normaal, aangezien ik verder geen super duidelijke vetdeposits zie, want hij lijkt ondanks de 'vermagering' veel meer door te hangen. Al nagekeken op lever- en darmbalans? Ziet er vooral heel gezwollen uit.

Veel paarden zijn veel te vet, maar persoonlijk vind ik die van jou er niet per se uitzien als 'vet' en eerder als een probleem hebbende.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:37

MarliesV schreef:
Veulen, krijgt ze nog steeds onbeperkt hooi? En heb je dit ook al eens laten analyseren?

Begreep van eigen land en laag in suikers, maar is dat ook gemeten of een aanname?
Als je onbalans hebt in je suiker en eiwit waarden, dan gaat het ook niet vlotten qua spieropbouw en afvallen.

1.5 cm is niet noemenswaardig over zoveel tijd verspreid.


Nee, ze heeft een tijdje onbeperkt gehad. Maar ze staat sinds 3 weken voor de winter weer op stal. Daar krijgt ze 1 net van rond de 7 kg plus 3 keer een emmertje. Ik heb dit hooi niet laten testen, dat andere testen we wel en dat is hoog in eiwitten maar laag in suikers.

Op dit moment gedraagd ze zich ook weer gewoon fit en de bloedtest van de veearts gaf ook niet vele noemenswaardigs aan. Iets laag in de magnesium, maar viel nog in de waarde. Geef d'r nu wel weer iets magnesium bij. Overigens vond die d'r wel echt afgevallen, moest alleen wel meer. Stelde wel voor om d'r vacht weg te scheren want ze zweet erg veel en hij vermoeden dat wel echt in de weg zit kwa weerstand. Dat dus zondag gedaan.

Kirania schreef:
Veulen84, die hangbuik is wel niet normaal, aangezien ik verder geen super duidelijke vetdeposits zie, want hij lijkt ondanks de 'vermagering' veel meer door te hangen. Al nagekeken op lever- en darmbalans? Ziet er vooral heel gezwollen uit.

Veel paarden zijn veel te vet, maar persoonlijk vind ik die van jou er niet per se uitzien als 'vet' en eerder als een probleem hebbende.


Dat doorhangen is een beetje een puntje idd. Ze neigt snel naar spierpijn en dan gaat ze hangen om d'r spieren te ontzien lijkt het wel. Heb de optie van extra vitamine e enzo besproken met de veearts, maar die ziet geen noodzaak want de waardes zijn okee.
Ze heeft in oktober een drainagekuur gehad voor d'r lever. D'r mest is gewoon goed en we hebben voor de zekerheid mestonderzoek gedaan voor zand en wormen + test voor leverbot. Allemaal negatief.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:56

Ik zie wat dat betreft gewoon een paard met ontspannen buikspieren, als de mijne gewoon staat ziet er ook uit als een hangbuik ( gewoon een volle ruwvoerbuik ). Maar zodra de spieren worden aangetrokken ziet het er heel anders uit:
Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:46

Lenexa, die van jou vind ik dan weer minder de hangbuik hebben die tot problemen kan leiden. Mijn inziens zijn er vooral veel dierenartsen (ik spreek uit ervaring, heb er 8 gehad) die een gezwollen, doorgezakte buik zien, en dan roepen dat het een vet paard betreft.

Even ter illustratie:

Afbeelding
Dit was mijn merrie vorig jaar. Sloom, dus dierenartsen zeggen "ze moet afvallen". Maar zoals je ziet aan haar poep en schouder, zat er eigenlijk totaal geen vet op. Ze was gewoon niet in orde (had/heeft overigens maagzweren, lever en darmproblemen, die dus ook in bloedonderzoek niet boven kwamen, dus daar zou ik ook niet te veel vertrouwen mee hebben)

Nu is die van jou nu wel niet zodanig erg, gelukkig, veulen84 :j Maar wel goed dat je al een drainagekuur gedaan hebt, misschien gewoon eens zien voor iets dat de darmwerking ondersteunt?

Dit is mijn merrie nu.

Afbeelding

Persoonlijk vind ik een volle "hooibuik", overigens echt allergisch aan dat woord, totaal niet hetzelfde ogen als een volle "er is een probleem" buik waar er voor de rest geen spier of zeer weinig aanwezig is. Lenexa, bij jou dus niet, die ziet er goed uit! :D

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:15

@veulen84
Kan het zijn dat er in de zomer veel meer bewogen werd dan afgelopen tijd? Omdat je denkt dat ze in de zomer meer afviel en nu aankomt?
Vitamine e is zover ik weet slecht te meten via bloed. En een zandkuur (Ik zelf geef gewoon psylliumzaad van pit-pit.com) kan nooit kwaad, is ook goed voor de darmen buiten het zand om. Ik zelf geef het elke maand aan die van mij.


Verder kijk ik zelf liever naar het hele paard dan 1 onderdeel. Al bekijk ik ook het hele paard in delen (bcs uitleg op YouTube doet dat ook vaak met uitleg + score per onderdeel).
En ik voel ook veel. Net als elke maand een before en after foto. Zodat het oordelen of hij afvalt makkelijker gaat. Zo dacht ik eerst op den duur dat hij amper afviel, tot ik foto's ging vergelijken. En nu helemaal. :oo :))

Bovenste foto onbeperkt, middelste paar weken beperkt, meerdere porties hooi en onderste nu met meerdere porties hooi en flink afgevallen.


Afbeelding

Hele andere pony zo. :=
Afbeelding
Ik denk soms wel eens, waar is mijn harige worstenpony gebleven. :')