[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:45

@puppy1128 Die ziet er echt goed uit!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 01:29

Kirania schreef:
Lenexa, die van jou vind ik dan weer minder de hangbuik hebben die tot problemen kan leiden. Mijn inziens zijn er vooral veel dierenartsen (ik spreek uit ervaring, heb er 8 gehad) die een gezwollen, doorgezakte buik zien, en dan roepen dat het een vet paard betreft.

Even ter illustratie:

[ [url=m/DjXi6e.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was mijn merrie vorig jaar. Sloom, dus dierenartsen zeggen "ze moet afvallen". Maar zoals je ziet aan haar poep en schouder, zat er eigenlijk totaal geen vet op. Ze was gewoon niet in orde (had/heeft overigens maagzweren, lever en darmproblemen, die dus ook in bloedonderzoek niet boven kwamen, dus daar zou ik ook niet te veel vertrouwen mee hebben)

Nu is die van jou nu wel niet zodanig erg, gelukkig, veulen84 :j Maar wel goed dat je al een drainagekuur gedaan hebt, misschien gewoon eens zien voor iets dat de darmwerking ondersteunt?

Dit is mijn merrie nu.

[ [url=m/BmdOQv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Persoonlijk vind ik een volle "hooibuik", overigens echt allergisch aan dat woord, totaal niet hetzelfde ogen als een volle "er is een probleem" buik waar er voor de rest geen spier of zeer weinig aanwezig is. Lenexa, bij jou dus niet, die ziet er goed uit! :D


Gekke is dat ze echt behoorlijk door de molen is gegaan dit jaar. In april heeft ze een behoorlijk allergie aanval gehad en als een gevolg daarvan weer behoorlijk koliek. We hebben d'r toen echt wel van top tot teen omgekeerd en ik heb dus vorige maand weer bloed laten trekken. Veearts vind d'r een ongewoon fit, levendig en in bijzonder goede conditie zijnde. De enige echte aanmerkingen waren dat ze echt nog te zwaar was.

Ik durf er niet zomaar meer supplementen in te steken, die allergische reactie was behoorlijk en we weten nog steeds niet wat het heeft veroorzaakt.

puppy1128 schreef:
@veulen84
Kan het zijn dat er in de zomer veel meer bewogen werd dan afgelopen tijd? Omdat je denkt dat ze in de zomer meer afviel en nu aankomt?
Vitamine e is zover ik weet slecht te meten via bloed. En een zandkuur (Ik zelf geef gewoon psylliumzaad van pit-pit.com) kan nooit kwaad, is ook goed voor de darmen buiten het zand om. Ik zelf geef het elke maand aan die van mij.


Verder kijk ik zelf liever naar het hele paard dan 1 onderdeel. Al bekijk ik ook het hele paard in delen (bcs uitleg op YouTube doet dat ook vaak met uitleg + score per onderdeel).
En ik voel ook veel. Net als elke maand een before en after foto. Zodat het oordelen of hij afvalt makkelijker gaat. Zo dacht ik eerst op den duur dat hij amper afviel, tot ik foto's ging vergelijken. En nu helemaal. :oo :))


In de zomer reed ik ongeveer 4 a 5 keer per week een uur en liep ze met mams op de wei (met graasmasker). Nu rij ik 5 keer per week een uur en gaat ze 2x aan de longeerlijn. Ik denk wel dat ze op de wei meer loopt dan op stal in de paddock's en losgooibak. Maar ze krijgt nu wel meer actieve beweging. Ik zou nog wel een zandkuurtje kunnen geven dat heeft ze vorig jaar ook gehad. Maar ze scoorde niet voor zand bij het mestonderzoek.

Enige waar ik me niet aan kan ontrekken is de eiwitten. In de zomer voerde ik 2 schepjes erwteneiwit extra. Zo'n 70/80 gram denk ik. Vervolgens heb ik d'r in oktober van het land gehaald, toen viel ze terug kwa spieren en energie. Toen heb ik ergens bedacht dat ik dat naar 100 gram ging doen. Met rust erbij stabiliseerde ze zich wel en nu we weer op stal zijn loopt ze ook goed en is ze weer vrolijk (en nu zonder vacht een tikkeltje gestoord) Maar misschien wordt ze door de eiwitten nu te dik? Dat lijkt me alleen weer zo raar. Juist die extra eiwitten maakte een einde aan de jarenlange problemen met spieropbouw en spierpijn.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:56

Hoe is het hier met iedereen? Elano had in december een rustig maandje. Maar nu zijn we lekker de arbeid aan het opbouwen. Zelf rijd ik ook weer, in de winter. :wow:
We hebben ook onze eerste jaar vergelijk foto. Ik ben benieuwd naar de zomervacht vergelijk foto met een jaar verschil. :):)




Even zo, had geen zin om het nog een keer de foto's te uploaden. :')

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:00

Knap Puppy hoeveel hij is opgeknapt het afgelopen jaar!

Hier hebben we al een tijdje pech gehad, geen passend zadel, blessure in de hals, koliek, hoesten. Maar nu hebben we sinds afgelopen week weer een passend zadel dus ik ben ook weer op gaan pakken. Was mijn eigen motivatie ook een beetje kwijt maar nu weer gevonden, als het weer nu een beetje meewerkt kunne we hier hopelijk ook eindelijk wat afvallen!

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:30

Wow ziet er goed uit!

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:35

Ziet er goed uit puppy!

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:51

Lenexa schreef:
Knap Puppy hoeveel hij is opgeknapt het afgelopen jaar!

Hier hebben we al een tijdje pech gehad, geen passend zadel, blessure in de hals, koliek, hoesten. Maar nu hebben we sinds afgelopen week weer een passend zadel dus ik ben ook weer op gaan pakken. Was mijn eigen motivatie ook een beetje kwijt maar nu weer gevonden, als het weer nu een beetje meewerkt kunne we hier hopelijk ook eindelijk wat afvallen!


Jeetje dat is wel een hoop pech ja! Nou ik hoop met je mee van het mooie weer. Laat de lente maar komen. :):)

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:22

Hier gaat het nog gestaag door. Nieuwe stal met nieuw stalmanagement helpt ook goed. 6x per dag hooi maar kleine porties, snachts in een slowfeeder met ook wat stro. Bijna dagelijks in de stapmolen en verder 4-5x per week aan het werk. Ik verwacht tegen het voorjaar een sportmodelletje zonder vetjes... We begonnen met een singel van 65 cm, nu is die van 50 bijna te lang en ligt er een van 45 cm klaar *\o/*

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:23

puppy1128 schreef:
Hoe is het hier met iedereen? Elano had in december een rustig maandje. Maar nu zijn we lekker de arbeid aan het opbouwen. Zelf rijd ik ook weer, in de winter. :wow:
We hebben ook onze eerste jaar vergelijk foto. Ik ben benieuwd naar de zomervacht vergelijk foto met een jaar verschil. :):)


[ Video ]

Even zo, had geen zin om het nog een keer de foto's te uploaden. :')


Wauw mooie verbetering!!

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:02

Wow MyrtheJ dat klinkt goed zeg!

Ik had eind december een vergekijkfoto gemaakt, moest even terugzoeken op insta
Swipe voor de vergelijkingen
Het gaat langzaam maar gestaag :Y)

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:52

Ik kom mij hier helaas ook weer melden. Het is een paar jaar goed gegaan, maar mijn haflinger is geblesseerd en mag niet bewegen. Ja, in de paddock Paradise en 2x per week 15-20 min wandelen. Hij staat in een kudde met 4, krijgen voordroog in slowfeeders, niet onbeperkt, maar krijgen 2x per dag gevuld.
Hij komt nog niet enorm aan, heeft veel stress gehad de afgelopen tijd en mocht wel wat bijkomen. Maar je ziet hem wel langzaam groeien. Dus er komt een moment dat het de verkeerde kant op gaat. Hij is nu mooi op gewicht.
Voordroog inruilen voor hooi is geen optie helaas, daarvan ben ik afhankelijk van stal. Overigens hebben wij droog en stengelig voordroog. Net hooi, maar dan uit plastic. De suikers zijn laag, eiwitten hoog. En die heeft hij wel weer nodig voor het herstel van de blessure.

Verder krijgt hij dagelijks 80gr Marstall Force, gemengd met Agrobs Alpengrün muesli en magnesium. 2x per week krijgt hij Bergwiesen mash met gekookte lijnzaad (3/4 kopje).
Niet veel qua dikmakers dus. De Force eet hij niet zonder de muesli, is een lastige eter. De lijnzaad heeft hij nodig voor de darmen en eet hij weer niet zonder de Bergwiesen mash :x
Ik heb er aan gedacht om de lijnzaad door speedibeet te vervangen, maar dat at hij helemaal niet. Of nou ja, met heel veel mash. De lijnzaad zonder de mash, maar dan met de muesli mengen zou ook kunnen.

Normaal zocht ik het in de beweging, maar dat gaat dus niet. Iemand nog ideeën?

Dit was hij voor de blessure. Foto nu zal ik van de week eens maken.
Afbeelding

Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:26

Daihyo, ik duim dat het niet té snel de verkeerde kant op gaat, ik ben bekend met die stress (en velen hier). Wat een prachtige pony trouwens :)

Je voert echt gewoon dezelfde merken als ik dus van voeding zou ik je niet veel kunnen zeggen... Hoe lang moet hij nog revalideren?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:17

Lastig Daihyo, de mijne moet ook nodig afvallen maar heel veel meer dan dat ik doe gaat ook niet. Behalve werk opschroeven, daar ben ik dus mee bezig. Maar dat is bij jou geen optie. Zou je aan een paar graszaadhooi baaltjes kunnen komen? Dan zou je nog een deel van de hooibeurt kunnen omzetten naar graszaadhooi ipv voerdroog. Daar zit echt heel weinig in, of stro in een net?
Dus bijvoorbeeld een hooi beurt is 4 netten, dat je er 1 of 2 met het magere hooi vult. Dan zullen ze eerst het lekkere opeten maar daarna toch aan de magerdere versie beginnen. Maar dat is ook lastig als je met meerdere staat.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:35

Ja dat maakt het inderdaad lastig. Ze staan met 4. Op zich wel redelijk dezelfde types. We hebben overal slowfeeders. Het lijkt nog wel mee te vallen. Ik vergeet elke keer een foto te maken als hij zijn deken af heeft :+
Maar graszaadhooi en stro voeren kan niet helaas. 1 heeft koliek gehad van stro, dus dat gaat nooit lukken. Mijn veulen staat er ook bij. Die doet het hier ook goed op.

Hij moet in ieder geval t/m september op rust. Het weide seizoen wordt het lastigst denk ik. Aan de andere kant, de wei is aan de andere kant van de track tov de stal en drinkbak. Dus hij wordt dan wel meer gedwongen te lopen. Nu met de nattigheid staan ze allemaal bij stal te lummelen :+
Ze hebben 6 slowfeeders. 1 bak met rooster, met netten met maas van 3cm. Een kleinere hooizak met maas van 4 cm (die is zo leeg :)) ) en 2 kleine netten met 2,5 maas. Ze krijgen 1 grote plak per voerbeurt, 2 voerbeurten per dag. 1 grote plak weegt ongeveer 20kg. Dus dat met 4 paarden (3 E pony’s en mijn veulen) is op zich netjes qua gewicht. De andere 2 bleven er goed mee op gewicht (met de helft van het hooi voor wij kwamen), dus ik heb hoop dat dat voor die van mij ook geldt.
Moet ook wel zeggen dat toen we er net stonden hij ook non stop stond te eten. Hij heeft in een hit Actief gestaanen regelmatig honger gehad door gedoe. Plus 2x in 3 maanden verhuisd door omstandigheden en 4 dagen op de kliniek gestaan. Dus hij moest nu leren dat er echt genoeg eten is en dat er geen stress is. Hij neemt nu wel zijn pauzes en is veel relaxter gelukkig, maar misschien dat dat ook wel maakte dat hij groeide :j

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:55

Hier gaat het redelijk, hij is mooi geleidelijk afgevallen in de herfst en nu stabiel op een net gewicht (op het oog). Voor het mooie mag er nog wat af, maar wegens het seizoen is de extra beweging (werk) nu beperkt. We doen wat wanneer mogelijk is.
Wat ook veranderd is, is dat ze zo goed als onbeperkt ruwvoer hebben nu, het is nooit helemaal op. Het is nog steeds verpakt hooi en voor die van mij net wat te rijk maar dat heb ik niet voor het kiezen. Maar wat blijkt: hij stopt met eten. :) Hij wisselt het eten de hele dag door af met slapen, spelen en scharrelen en hij gaat niet meer door tot het bittere eind zoals voorheen. Hij is door wat wisselingen hoger in rang gekomen, wat kan meespelen, en ze hebben ipv een zand ligplek binnen sinds een paar maanden stro. Daar scharrelt hij ook graag in dus ik verwacht dat dit ook in een belangrijke behoefte voldoet die voorheen puur in het hooi werd voldaan.

Voor het weideseizoen heb ik er een extra graasmasker bij met een kleinere opening en dan maar weer aankijken hoe het gaat. Ze krijgen dan uiteindelijk (na opbouwen) weer 6 uur toegang tot de weide.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:52

@puppy1128 wauw wat een verschil! Ziet er top uit!
@leo fijn dat het wel redelijk gaat. Is beter dan dat het slecht gaat in ieder geval! Ook fijn dat hij nu stopt met eten. Is hier dus nog wel een dingetje... hoe ze nu gevoerd worden, stopt ze niet.

@Daihyo, zo lastig he een blessure.. daardoor is die van mij echt dik geworden en gaat er nu zo moeilijk af :(
Niet om je te ontmoedigen dit hoor! Haha...
Ik heb gewoon ook in eerste instantie weinig gedaan qua maatregelen, dat is denk ik vooral belangrijk en dat je paardje inderdaad leert dat hij genoeg eten heeft


Hier gaat het helaas weer minder :(

Staat nu een ruime week stil door reactie op de enting en met dit weer is de motivatie voor het rijden ook even wat minder. Ook krijgen ze sinds vorige week hooi bijgevoerd op de weide.
Afbeelding

Het is de afgelopen maanden niet super goed geweest haar gewicht maar ik begon wel duidelijk verschil te zien. Nu is het niet zo erg als het v t voorjaar was maar had gehoopt haar voor april dit jaar goed op gewicht te krijgen. Hoop dat het in ieder geval nog wat beter wordt dan het nu is voor april. Heb haar vanaf vandaag weer opgepakt en moet nu mijn eigen motivatie ook even terugvinden.

Wel goed nieuws want haar blessure die telkens terug kwam is al langer dan een halfjaar weg en kan er alles weer mee!!
Dus dat is wel een heel fijn idee ook voor het idee dat ze moet afvallen

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:10

Duplo *\o/*

Daihyo
Kun je voor het weide seizoen geen masker op doen?

Leo fijn dat hij afvalt! Foto. :D

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:38

Misschien hebben jullie nog goede ideeën, wat doen jullie als intensieve workout zonder te rijden?

Ik rij ongeveer 3 of 4 keer per week, maar omdat ze nu op haar dikst is zou ik nog liever een goede workout geven zonder dat ik erop zit. Ik blijf erbij rijden, maar hoe meer goede workouts zonder mij erop hoe fijner. Dan kan ik voor nu het rijden eventueel wat terugschroeven. Longeren vind ik niet heel leuk en helaas is onze longeerbak de halve winter een blubber bende dus dat is niet mijn favoriet. Longeren met dubbele lijnen zou ik graag ooit nog leren, maar dat zal zolang corona er is niet gebeuren.
Wat we beide leuk vinden is los 'longeren' in ons binnenbakje en dan drafbalken en daar dan voor galop een kruisje van maken. Ze kan dan ook de hele bak gebruiken ipv alleen op de volte. Dat vind ze erg leuk en nu ook nog erg pittig. Paar sprongetjes in galop en ze is buiten adem. Dus dat is in ieder geval een goede workout. Dit probeer ik elke week zeker 1 keer te doen.

Wandelen vinden we normaal ook erg leuk, in de winter is ze alleen erg fris en het is nu bij ons op de dijk druk met mensen. Ik ben zelf niet bang om met haar op pad te gaan, maar mensen vinden het nog wel spannend om af en toe langs ons te komen dus die combi gaat nog niet zo lekker. Ze kan nog wel wat draaikonten of snuiven. Hoelang wandelen zouden jullie doen om het als echt een workout te zien? Ik kan natuurlijk wel vroeg in het weekend gaan, dan is het nog rustig met mensen verwacht ik.

Wat doen jullie nog op de dagen dag je niet rijdt als je paard aan het afvallen is? Of rijden jullie allemaal gewoon meer?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:48

Ik rij bijna niet, ik longeer en ik wandel aan de hand, 5 km en dan echt doorlopen.

Maar in mijn ogen behaal je het beste resultaat met voeding en niet met beweging. Als de voeding niet bijdraagt aan het afvallen, kan je bewegen al je wilt maar zal het proces niet of niet vlot gaan.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:00

Ja maar alleen voeding aanpassen en niet bewegen gaat ook minimaal resultaat opleveren.
Bij die van mij moet het echt een combi zijn.

Lenexa: toen Jim moest afvallen (en nog mocht lopen) wandelde ik 1/2x per week minimaal 1,5 uur. Stappen verbrand ook goed, maar dan inderdaad wel langer dan een uur. Tip van de dierenarts.
Ik deed dat ook nog 2x per week er op. En dan nog 1 of 2x in de bak rijden voor de spieren. Daar heb ik een paar jaar terug goede resultaten mee behaald :j

Hier een foto van vandaag. Qua vet gaat het eigenlijk nog wel. Maar hij wel spierloos. Rugspieren kwijt, daardoor een hangbuik, blubberbillen :\
Ik heb zeker een masker voor de zomer. Wil eerst wel even kijken hoe het gaat en anders gaat het masker op.
Hij staat hier achter overigens iets hoger dan voor, dus dat benadrukt het ook nog even lekker _O-
Afbeelding

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:10

Helaas heb ik voor voer niet zoveel opties, in mijn regio zijn er maar weinig stallen waar ze fatsoenlijk buiten komen. Het is of een dagdeel naar buiten en controle over het voer. Of 24/7 buiten met inloopstal en dan dus onbeperkt voer.
Ze krijgen onbeperkt graszaadhooi, dus magerder dan dat gaat niet lukken denk.

Nu hebben we sinds oktober al geen week normaal kunnen trainen en waar ze al een maand een blessure had en we alleen mochten stappen. Daarna ook nog pech met koliek en hoesten, dus al met al al maanden vooral stappen. En toch niet echt dikker geworden. Dus zou ik met een goed trainingsschema er zeker nog wel een deel van de overtollige kilo's af moeten krijgen.
Hoop ik dan.

@Daihyo, ja toch langer dan een uur. Dat had ik ook wel al in mijn hoofd, dat moet lukken. Zeker nu het na werk ook al net wat langer licht blijft, dan ben ik niet volledig afhankelijk van het weekend.
Spierloos is gezien zijn situatie ook niet anders, ik denk niet dat je daar heel veel anders aan kunt doen..

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:03

Van de zomer waren Elano en ik gerust 1-2 keer in de week (soms zelfs 3 :+ ) 3+ uur onderweg. Dan reed ik max een uur en de rest wandelde ik ernaast. Verder grondwerk, fietsen, wandelen zonder rijden en rijden zonder wandelen.

Nu doen we minder intensief. December zelf niet gereden. Alleen mijn nichtje een paar keer. En december heeft hij ook vrij weinig intensief gedaan door tijd en energie gebrek.. :')

Nu is het grondwerk, rijden en langzamerhand af en toe wandelen of wandelen in combi met rijden. Niet intensief, maar dat komt straks met het mooie weer wel. :D

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:24

puppy1128 schreef:
Van de zomer waren Elano en ik gerust 1-2 keer in de week (soms zelfs 3 :+ ) 3+ uur onderweg. Dan reed ik max een uur en de rest wandelde ik ernaast. Verder grondwerk, fietsen, wandelen zonder rijden en rijden zonder wandelen.


Ik doe inderdaad normaal op zondag een buitenrit, in de winter lukt dat niet altijd. Als de avonden straks weer langer zijn doe ik doordeweeks ook vaak nog een korter buitenritje. Dan wordt het straks wat makkelijker om leuk intensief te rijden. Goed idee omdat nog te combineren met wandelen.

Ik deed ook 1 of 2 keer in de week teugelen maar ze werd er explosief van dus dat zijn we nu los aan het proberen. Dat gaat met stapjes goed maar is op zichzelf niet echt zwaar. We doen het nu als cool down na het 'springen'. Ik verwacht dat als we dat lekker blijven oefenen dat we daar ook een leuke training van kunnen maken.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:43

We hebben gister echt een heerlijke wandeling gemaakt, 1,5 uur lekker doorgestapt.
Afbeelding

Ik bedacht me nog wel dat ik lijnzaadolie bijvoer, dat is ook een dikmaker. Deze zou ik graag willen schrappen, ik ben het alleen gaan voeren nadat ze koliek heeft gehad. Bij het opvoelen vond de dierenarts haar mest erg droog. Dat klopt ook wel, ik heb alleen niet het idee dat de olie die ik nu voer er echt bij helpt. Maar toch ben ik wat voorzichtig het weg te schrappen. Hebben jullie nog tips om mest minder droog te maken? Dan kan de olie nog uit het rantsoen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:34

Hoe ziet je hooi eruit? Is dit voornamelijk stengel en weinig blad?
Wat helpt tegen droge mest is meer vocht in de darm brengen. Het handigste is dan je hooi even te dompelen zodat het water op kan nemen... zo doe ik het ook met mijn merrie.