[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:28

@ WenK,
probeer het eens met het magnesiumsupplement. Waarschijnlijk zie je haar wel strakker/gestroomlijnder worden.

_Ravel_

Berichten: 55
Geregistreerd: 03-12-06

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:00

Djilan schreef:
Dit is de eerste post in het centrale topic over paarden die te dik zijn en waar men afvaltips voor zoekt.

Er zijn al meerdere topics met tips geweest waarvan ik de links hier nog bij zal plaatsen, maar de bedoeling is voortaan alle vragen over afvallen ed in dit topic te stellen. Aparte topics worden gesloten.

Pony met overgewicht
Veel te dik paard, iemand tips?
Paard af laten vallen zonder beweging??
Voerschema voor dikkertje met weidegang
Pony wordt niet bereden -> langzaamaan een tonnetje
Help mijn paard is te dik

Via de zoekfunctie zijn er nog veel meer te vinden.


In de humane voeding wordt veel onderzoek gedaan naar het insuline-resistentie syndroom en de relatie met obesity. Als er voldoende insuline* wordt aangemaakt door het lichaam, maar de cellen niet reageren op insuline onstaat diabetes type 2 in mensen. Niet geheel bekent is of paarden/ponies echt diabetes type 2 kunnen krijgen maar wel is duidelijk dat paarden en ponies insuline resistent kunnen worden en dat deze conditie een relatie vind met obesity en hoefbevangenheid in paarden. In de humane sector wordt veel onderzoek nu gedaan naar supplementen die mogelijk de insuline sensitiviteit van receptoren van cellen kunnen verhogen. Kaneel is een kruid dat als supplement mogelijk kan worden gebruikt omdat het d.m.v polyfenolen de insuline receptoren kunnen stimuleren en de opname van glucose in cellen en glycogeen kunnen verhogen. Tevens bevat kaneel magnesium, wat al eerder is genoemd.

In de paardenvoeding worden verschillende kruiden, waaronder kaneel, nu ook onderzocht of het mogelijk kan helpen om overgewicht tegen te gaan..of te verminderen bij paarden en ponies. Gekeken moet wel naar welke soort kaneel, omdat kaneel uit verschillende gebieden kan komen en dus verschillende species bestaan.. Op dit moment word veel over de soort Cassia geschreven. Het is dus erg interessant om deze kaneel mogelijk toe te passen in het dieet van je paard/pony als het duidelijk overgewicht problemen heeft.. Bloos

*Insuline is het hormoon wat ervoor zorgt dat glucose wordt opgenomen in de spieren en lever ( glycogeen). En zorgt voor het transport van glucose door celmembranen. Maar zorgt ook voor synthese van vetzuren, eiwitten en speelt een rol in kaliumspiegel.

D_nies

Berichten: 230
Geregistreerd: 16-02-07

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:20

Ons paard is ook te dik, dit is volgens ons en tevens de volgens de dierenarts. Hij is ongeveer 1.67 m en van zichzelf zwaar gebouwd. Hij weegt 645 kilo (foto kun je in mijn profiel bezichten, het is de donkerbruine). We proberen hem te laten afvallen door vermindering in voer (een met heel weinig eiwitten). Wel krijgt hij onbeperkt kuil. Kunnen we dit blijven doen? Hij staat momenteel op vlas, dus ik denk zelf dat onbeperkt kuil nodig is. Anders ben ik bang dat hij zijn vlas op gaat eten.

Ook heb ik weleens gehoord dat er voor friezen speciaal voer te krijgen is? Aangezien mijn paard ook vrij zwaar is gebouwd, kan dit een uitkomst bieden. Je moet dan echter wel doktersadvies krijgen. Iemand hier ervaring mee?

_Ravel_

Berichten: 55
Geregistreerd: 03-12-06

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:46

D_nies schreef:
Ons paard is ook te dik, dit is volgens ons en tevens de volgens de dierenarts. Hij is ongeveer 1.67 m en van zichzelf zwaar gebouwd. Hij weegt 645 kilo (foto kun je in mijn profiel bezichten, het is de donkerbruine). We proberen hem te laten afvallen door vermindering in voer (een met heel weinig eiwitten). Wel krijgt hij onbeperkt kuil. Kunnen we dit blijven doen? Hij staat momenteel op vlas, dus ik denk zelf dat onbeperkt kuil nodig is. Anders ben ik bang dat hij zijn vlas op gaat eten.

Ook heb ik weleens gehoord dat er voor friezen speciaal voer te krijgen is? Aangezien mijn paard ook vrij zwaar is gebouwd, kan dit een uitkomst bieden. Je moet dan echter wel doktersadvies krijgen. Iemand hier ervaring mee?


Speciaal voer voor friezen..Wat zit daar dan speciaal in? Bekijk goed wat de fabrikant aanbied, soms kun het op een goedkopere manier oplossen dan dure voeders die worden aangeboden op de markt..dat geld ook voor vele supplementen die worden aangeboden..

AshleyZoet

Berichten: 508
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Zeewolde

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:03

hallo allemaal ik heb een vraag mijn pony wordt te dik zodra het zomer is omdat ze dat de hele dag op het land staat van ong 7 uur in de ochtend tot 5 uur in de avond met heel warm weer langer nou is mijn vraag hoe kan ik haar het beste laten afvallen ??


ik had ook een topic gemaakt her het verhaal:



Ik zit met een vraag zodra het lekker weer wordt of als de wei goed genoeg is om de paarden er op te zetten volgens C. dan is het gedaan met een slanke pony !!
Als mijn pony weer op het land gaat wordt ze best snel dik een maand is al genoeg om mijn pony rond te krijgen,nou speelt denk ik ook mee ze heeft een veulen gehad en ze heeft aanleg om dik te worden maar toch.
Nou zij R. misschien een idee om haar in plaats van bix pavo koeken te geven maar waar R. gelijk in had is dat het ook weer extra geld kost en die dingen toch niet mega goedkoop zijn als je ze als vervanging voor bix wil gebruiken.
Nou dacht ik wat trouwens meerdere mensen bij ons op stal doen gewoon bakjes met eigen voer met muslie enzo alleen nou wou ik toch van jullie weten wat kan ik het beste doen ??

Ik rij haar elke dag of in ieder geval ze krijgt elke dag beweging
En als je tegen C. zegt kan ze minder kuil of biks krijgen dan is dat voor een week en dan wordt het normale weer gegeven.




dat is dus het probleem ze staat de hele dag buiten en ik rij haar elke dag maar het is moelijk om haar af te laten vallen heeft iemand een iedee


Groetjes LoveJessie

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:01

Mijn 4-jarige paard wordt wat te dik
Wat kan ik veranderen aan het rantsoen om haar iets dunner te krijgen?

Ze staat van 8.00 uur tot 21.00 uur op de wei, het is een vrij kaal stukje van 10 bij 20 meter.
`s avonds in de paddock ( of op stal als het regent) met 1 plak hooi en 1 kg biks (na zwaarder werk 1,5 kilo)

Misschien korter op de wei?
Of iets minder hooi voor de nacht?

Biks vind ik al minimaal voor een jong paard in de groei Knipoog

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:04

Minder hooi?
Ik vind het al zo enorm weinig Lachen

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:07

Ik eigenlijk ook, daarom snap ik niet dat ze zo dik blijft Sigaar

AshleyZoet

Berichten: 508
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Zeewolde

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:01

jah die van mij is heel snel te dik mensen daar nog tips voor (kijk voor het verhaal me vorige bericht)

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:07

Van goed droog hooi of overjarig hooi wordt een paard niet snel dik.
Van kuil of voordroog kunnen ze wel erg dik worden.
Brok is vaak ook een dik maker, je zou eventueel de brok kunnen vervangen door granen(mix) aangevuld met mineralen.

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:12

1 van mijn fjorden heeft ook ontzettend veel aanleg om dik te worden. Ze word minstens 1 uur per dag intensief gereden door mij of mijn verzorgster, maar dat is niet genoeg. Ik doe haar ook altijd overdag bij stal zetten waar ze op betonplaten en in de buitenbak kan rondlopen. En dan zet ik haar 's avonds weer op de wei die kort is. In de winter krijgt zij van mij alleen maar 2 keer per dag een plak hooi en na het rijden 2 boterhammen.
Ik krijg ze nooit echt heel erg goed op maat, maar ze word zo niet te extreem dik en blijft in een goede conditie.
Het blijft voor paarden met aanleg altijd moeilijk.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:57

Nibbit schreef:
Mijn 4-jarige paard wordt wat te dik
Wat kan ik veranderen aan het rantsoen om haar iets dunner te krijgen?

Ze staat van 8.00 uur tot 21.00 uur op de wei, het is een vrij kaal stukje van 10 bij 20 meter.
`s avonds in de paddock ( of op stal als het regent) met 1 plak hooi en 1 kg biks (na zwaarder werk 1,5 kilo)

Misschien korter op de wei?
Of iets minder hooi voor de nacht?

Biks vind ik al minimaal voor een jong paard in de groei Knipoog

Als ze op een groter stuk zou staan ipv 10x20 zou ze waarschijnlijk een heel stuk meer bewegen omdat er nu geen ruimte is om lekker te spelen.
Staat ze alleen? Met vriendjes heeft ze waarschijnlijk ook meer beweging.
Meer beweging is afvallen.
Hooi zou ik zeker niet minderen. Korter op het gras lijkt me ook niet nodig omdat er al weinig gras staat.

bloemenmeis
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-02-07

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:32

Mijn pony staat nu ook moddertje vet te zijn.

Ze gaat vanaf morgen van de wei af en in de paddock. Daarbij krijgt ze 's ochtends een plak hooi en 's avonds ook. Wat voor krachtvoer kan ik haar hierbij nog geven?
kwartje bix + pavo koek?

De pony wordt wel elke dag gelongeerd of bereden.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:33

Probeer het hooi vaker over de dag te geven.
Dat is beter tegen de verveling en de mogelijkheid dat ze zand gaan vreten.
Geef het hooi bij voorkeur in een ton, als ze het rechtstreeks van de grond vreet, pakt ze aan het eind veel zand mee.
Ik zou haar hooguit een heel klein handje biks geven. Paarden en ponies kunnen met veel minder dan wij denken werk verzetten.

bloemenmeis
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-02-07

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:41

Zand eten gaat haar niet lukken, ze staat op een stenen platje. En ik heb geen tijd om vaker op de dag hooi te geven. Maar de hooibal plus een hooinet vul ik helemaal. Dus ze heeft daar genoeg aan.

Verder geef ik een kwartje haver en een halve summerfit koek.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:50

Hier ook iemand met een te dikke pony ... Ribben wel voelbaar en zelfs te zien. Maar vooral de billen, langs de ruggengraat en nabij de schoft houdt ze vet vast.
Nu is ze al maanden niet fit (kreupel) en dus staat ze op rust. Maar wel met voldoende hooi om de darmen goed te laten werken en zandeten tegen te gaan.
Verder geen versnappering, maar afvallen ho maar.

Dus hoe laat je een paardje afvallen dat al minimaal hooi krijgt en niet goed kan bewegen?

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:39

Isapaardje schreef:
Hier ook iemand met een te dikke pony ... Ribben wel voelbaar en zelfs te zien. Maar vooral de billen, langs de ruggengraat en nabij de schoft houdt ze vet vast.
Nu is ze al maanden niet fit (kreupel) en dus staat ze op rust. Maar wel met voldoende hooi om de darmen goed te laten werken en zandeten tegen te gaan.
Verder geen versnappering, maar afvallen ho maar.

Dus hoe laat je een paardje afvallen dat al minimaal hooi krijgt en niet goed kan bewegen?



Zelfde probleem Haha!.
Pony staat ook al een aantal maanden stil, we mogen echt alleen stappen.
Ze leeft ook van hooi en ongeveer een kwartje Pavo Muesli, meer voor het idee als de rest krijgt.
Ik zeg altijd maar dat er een drieling in zit..

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:15

Is feelgood30 ook gewoon te gebruiken bij zogende en drachtige merrie's?
mijn drachtige en zogende merrie zit tegen hoefbevangenheid aan volgens m'n hoefsmid (ze heeft echt een speknek en een hangbuikje, maar ribben kun je wel voelen als je er met je hand over strijkt - ze is ook goed ontwormd), ze krijgt al geen brok meer bij en staat op een kale wei én haar veulen van 5 maanden drinkt flink, bij de ribben wordt ze wel minder vet, maar dat buikje en die speknek willen er niet vanaf Verward
Dus dat verhaal van magnesium klinkt eigelijk wel heel aannemelijk, zou dat kunnen?

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:32

Ik kan niet op de verpakking vinden dat het NIET mag, maar er wordt ook niet vermeld dat het wel kan.
Ik geef het zelf wel aan mijn zogende merrie.

Op de verpakking van bijv. Maagcompositum staat uitdrukkelijk vermeld dat het niet aan drachtige merries gegeven mag worden.

Volgens de verpakking van FG kun je contact op nemen met hun helpdesk, te bereiken via de site van hun.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:32

Indiana is pas gaan afvallen toen ik een week of 10 magnesium had gegeven. Na de 'kuur' een tijdje gestopt maar ik had al snel het idee dat ze weer begon te groeien.
Haar speknek zit er nog en haar spekbillen ook, maar ik vermoed dat dat nooit weer weg gaat. Verder is ze prima in model.
Toen ik begon met de magnesium kon Indiana nog niet bewegen/rijden/lopen.

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:11

Ik blijf dit ook volgen. Heel intressant. Wat ik wil vragen is, geven jullie je paarden helemaal geen krachtvoer meer of slechts een handje of 2 a 3. Heb eens zitten kijken zojuist naar diverse sites van paardenvoeders wat de verhoudingen zijn. Heb gezien dat in de Marstall heel weinig calcium zit. Misschien heb ik nu niet alles juist hier neergezet, heb de pagina's ook wat sneller doorgelezen maar vanavond ga ik er eens een studie van maken Knipoog .

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:50

De mijne krijgt een bodempje van de voerschep.
Maar zij doet momenteel verder niets.
Maar ik heb de indruk dat ze het ook niet nodig heeft als ze wel aan het werk zou zijn.

Bovendien kregen mijn ponies vroeger nooit brok bij gevoerd, en ze konden het werk goed volhouden.
Ponies en paarden zijn wel niet helemaal te vergelijken, maar ik denk dat het voeren van krachtvoer ook iets is, wat wij ons aangewend hebben en daar wordt handig door de producent op ingespeeld en andersom natuurlijk.

Wij hebben het goed, dus de dieren en huisdieren hebben het ook goed.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:22

Ik neem zonder meer aan dat het al die kleine extra's zijn die dik-makend-zijn.
Niet alleen dat handje voer van het een of het ander, maar ook dat klokhuis van het appeltje dat je net gegeten hebt, of de appelschillen van de appeltaart, de wortelschillen van de stamppot, een stukje brood, een handje druiven/bramen of wat dan ook, enz. Niet iedere dag uiteraard, maar ja; alle beetjes ....

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:26

Ik heb ook een heerlijk 'spekkie' om haar zo maar te noemen. Zo rond als een tonnetje. Iemand een idee om haar iets slanker te krijgen, ik rijd meestal 3 keer per week i.v.b met school.

Even een foto om een beeld van haar te krijgen.
http://img515.imageshack.us/img515/4016/foto004wi2.jpg

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:33

Mijn merrie heeft een jaar stil gestaan. Hierdoor is ze natuurlijk onwijs veel aangekomen. Want ze mocht geen vrije beweging, dus ook niet op de wei maar ik gaf der wel onbeperkt kuil.

Uiteraard was het kracht voer ook naar heel minimaal gegaan, alleen een handje voor het idee.

Voorheen, dus voor het stilstaan stond ze op een gegeven moment op 3 keer 1,5 kilo per dag.
Een merrie van 1:65, wel stevig gebouwd. En kan niet zeggen dat ze echt zware arbeid moest verrichten. Zoveel voer was immers normaal...

Nu na het jaar stilstaan loopt ze weer vollop in training, zwaarder dan voorheen naar mijn idee. En ze krijg nu 2 keer een bodempje krachtvoer.

Al dat krachtvoer heeft ze absoluut niet nodig, ze loopt nog steeds met hetzelfde energie level.
Inmiddels mag ze ook weer het land op, maar ze blijft nog gezond afvallen.

Mijn tip is kijk dus gewoon naar wat jou paard/pony echt nodig heeft, men geeft snel extra's Knipoog