[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:06

romeorowan schreef:
Welke foto bedoel je? Foto 2 van Franka_Vosje zelf, of foto 2 die Franka_Vosje erop heeft gezet voor mij?

Foto twee van Franka zelf, net boven mijn post...

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:53

Dat is dus de foto die ik erop heb gezet voor romeorowan....

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:36

Oke, dan gaat het dus om de foto van mijn paard, met een touw om haar hals, die dan naar haar achterbeen gaat.
De merrie is hier bij de hengst en voor het dekken wordt het been gekluisterd zodat ze de hengst niet kan schoppen. Echter het touw is niet afdoende strak gespannen. Gelukkig was ze hier goed hengstig.

tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:20

Is het niet veel handiger om gewoon een touwtje te pakken en de omvang te meten achter de schoft en oksels langs?
Net als een longeersingeel o.i.d.
Ik weet dat dit een vrij betrouwbare methode is om het aantal kilo's te schatten bij paarden en vee.

Volgens mij zijn er dergelijke meetlinten zelf verkrijgbaar bij wormspuiten.

tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:14

Laatst bijgewerkt door Djilna op 12-06-07 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's alleen als link svp

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:08

jeetje Tienus....ze gaat goed!!!

Die van Bitchy en mij zijn ook al afgevallen....kan ook niet anders in dat stukje wei. Ze krijgen 2x per dag bijgevoerd...maar vervelen zich op dat stukje een boggel. Ga dan vanmiddag ook 2 graasmaskers halen en dan kunnen ze terug naar de kudde.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:42


tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:14

Ik heb haar borstomvang nog niet gemeten; dat wordt hoogtijd.

Volgens mij lust mevrouw de Feel Good ook wel zonder een beetje muesli; ik trok vanavond het emmertje open en ze begon meteen te hinniken. Of ze associeerde het met de muesli.

Verder staat ze met deze hitte en de dazen overdag binnen.
Het is wel erg sneu om te zien dat het veulen zich nog geen raad met die krengen weet.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:53

tienus63 schreef:
Volgens mij lust mevrouw de Feel Good ook wel zonder een beetje muesli; ik trok vanavond het emmertje open en ze begon meteen te hinniken. Of ze associeerde het met de muesli.


De merrie van Bitchy eet het als zoete koek samen met haar muesli....die twee van mij willen het steeds minder. Bij de een meng ik het al met water, zuig het op met een spuit en a la wormkuur gaat het naar binnen maar madam weigert dan te slikken Boos! ....dus knijpen we haar neus maar dicht Haha!

Vanavond hebben we de beide dames die apart stonden terug gezet in de kudde met een graasmasker op. Dat vonden ze niet leuk maar dat ze terug werden gezet viel wel in goede aarde. Die van mij had al snel door dat je in de hogere delen van het gras moest zijn en drinken ging bij beide dames ook direct. Maar die van Bitchy staat inmiddels op stal met een behoorlijke wond en is zojuist gehecht door de DA.
Wat er gebeurd is weten we niet maar bij stom toeval ontdekte ik het doordat ik met een drieste kop het land instoof omdat onze fries (de vuile stinkrat Stoom uit je oren ) aan het jagen was op een arme enter die kruislam is. Onderweg kwam ik dus het paard van Bitchy tegen en zag toen de wond.
Arm dier....was net gelukkig dat ze weer terug was Ach gut

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:21

Ik ga dit topic ook even volgen hoor, interessant!

"heb" een ijslandermerrie van 10 jaar. In haar familie zit de aanleg om sneller dik te worden / blijven. Ze staat 24/7 op de wei, maar wel met strookbegrazing. Verder krijgt ze brok bij (SUBLI ponybrok) en Muesli (SUBLI zonder). Hier krijgt ze echter niet veel van, ook rantsoen dus. En wat supplementen betreft krijgt ze op dit moment ijslands zeewier, Knoflook en Olie.

Maar goed, blijf dit topic dus wel volgen voor meer tips.

tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:21

De omtrek van mijn merrie is 220 cm, gemeten op de plek waar het zadel normaal zo'n beetje ligt.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 22:34

tienus63 schreef:
De omtrek van mijn merrie is 220 cm, gemeten op de plek waar het zadel normaal zo'n beetje ligt.

Hmmmmmmmm......... ik durf de mijne niet eens te meten Haha! Al moet ik zeggen dat ze goed begint af te vallen nu Ja

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:02

iemand nog tips om de magnesium erin te krijgen??? Door muesli, biks of luzerne gemixed is geen optie. Met spuit erin krijgen ook niet....
En ik wil er nu niet mee stoppen want het gaat zo goed! Ook die Bitchy begint nu te kloten dat ze niet meer wil.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:15

djuno schreef:
iemand nog tips om de magnesium erin te krijgen??? Door muesli, biks of luzerne gemixed is geen optie. Met spuit erin krijgen ook niet....
En ik wil er nu niet mee stoppen want het gaat zo goed! Ook die Bitchy begint nu te kloten dat ze niet meer wil.

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp!!!!!!!!!!!!!!!!! Clown

Spuit is inderdaad geen optie, ik heb nu al een t-shirt met magnesium graffity by Hayley Clown

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:38

Ik deed in het begin magnesium door het voer en dan flink wat knoflook erdoor om de geur en de smaak te maskeren.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:06

Knoflook is zeker een goed idee, dat is zo overheersend. Als ze dat wel lekker vinden dan zullen ze de magnesium niet meer proeven.

Als dat niet werkt:
Grasbrok weken in water zodat het pap wordt, en het daardoor heen doen?

Is muesli etc geen optie omdat je dat niet wilt voeren, vanwege de suikers, of omdat het niet werkt?
Anders zou je ook nog slobber kunnen proberen (klein beetje) dat werkt meestal ook goed.
Eventueel een schepje zout erdoor om de smaak te verbeteren.

Appelazijn vind ik ook altijd fijn spul. Vinden de meeste paarden erg lekker. En het kan zeker geen kwaad voor de dikkerds, is eerder goed voor ze.

Succes!

tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:20

Ik hoorde van miemand dat er Fries bij hem op stal stond en dat beest is 50 kg in een week afgevallen door o.a. appelazijn.

De Fries moest klaargemaakt worden voor de keuring, hij is naar een professionele stal gebracht, daar heeft hij eerst een week op stal gestaan en kreeg dus ruwvoer met appelazijn.
Na die week is de training begonnen.

@ BitchyWitchy
Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig naar de omvang.
Mijn merrie is ongeveer 1.64 mtr.
Gisteren is ze voor het eerst in drie weken weer gelongeerd.

Ik moet wel zeggen dat ze gisteren stukken minder papperig en dik liep dan toen ik haar een week of 6 weer voor het eerst longeerde.
Vanaf half november 2006 staat ze stil, ik werd ziek, zij was drachtig.

Om de magnesium te voeren is het geen idee op appelstroop door het voer te doen?

Wie weet of het kwaad kan dat een veulen ervan mee snoept?

En wie weet of het geschikt is voor mensen met overgewicht?

tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:29

Ik kwam dit trouwens nog tegen op internet over het toedienen van magnesium chelaat bij paarden die het slecht willen eten:
Tips om het chelaat toe te dienen:

Citaat:
Gebruik een hele kleine hoeveelheid water om de juiste dosis van het magnesium-chelaat in op te lossen. Sprenkel deze oplossing over een klein plukje hooi, doe dit in een emmer en voer het aan het paard. Blijf erbij staan zodat je zeker weet dat hij alles opeet.

Sommige paarden zijn erg kieskeurig en willen het zo niet eten. Voor die paarden moet je iets verzinnen wat meer smaak heeft. Appels, stroop, biks enzovoorts zijn niet aan te raden omdat dit uit veel te snelle koolhydraten bestaan. Een beter idee zijn geperste grasbrokjes zonder toevoegingen (vrijwel overal te koop). Hiervan wel je een klein handje in wat (handwarm) water met het magnesium chelaat erbij.
Bron:magnesiumchelaat, paardnatuurlijk.nl


Citaat:
Joey zaterdag 26 mei '07, 23:25
Hoi Iris, in antwoord op je vraag: ik voer de magnesium door een grote bak slobber van grasbrok, beetje bietenpulp en klein beetje Le Brick, kun je bij de Paardendrogist bestellen. Dit is geperste lucerne met een heel klein beetje melasse. Ik weet dat je heel voorzichtig moet zijn met zoetigheden, maar hier zit zo weinig in dat het volgens mij geen kwaad kan, daarbij mag je ook maar een klein beetje lucerne voeren ivm met hoge calcium gehalte. Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je paard die magnesium binnenkrijgt. Je kunt ook wat zemelen toevoegen voor de smaak. Het is eigenlijk nog beter om de magnesium over de dag verdelen, dan is de smaak ook niet zo sterk. Nou ja dit is mijn recept en hij eet het goed op, terwijl hij echt een kieskeurig paard is. In het begin deed ik er zelfs 5 scheppen magnesium doorheen en dat was ook geen probleem. Dus geef de moed niet op!


Iris vrijdag 25 mei '07, 20:19
Heeft iemand nog ideeën over hoe ik het mijn paard kan voeren? Hij lust het echt niet Boos! niet met appels, wortels etc. Hij eet het enkel een beetje tegen heug en meug met krachtvoer... niet echt goed maar het is beter dan de pot weg moeten gooien omdat ik er niets mee kan. In een (wormen)spuit is ook niet echt een oplossing omdat ik de enige ben die in de buurt van zijn mond mag komen maar ik niet elke dag naar hem toe kan komen (hoogstens 5 x in de week) en de dame waar hij in de weide staat zal het echt niet kunnen...


Bron:magnesiumchelaat, paardnatuurlijk.nl, gebruikersforum

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:50

Tienus....kijk maar in het profiel van Bitchy. De foto's onderaan...dat is het betreffende paard Daniek die daar nog slank is op de foto.

Ik denk niet dat het kwaad kan dat een veulen ervan meesnoept.

Ik wil de muesli wel voeren maar die Tink van mij verrekt het dan om het te eten als er chelaat over zit. Als er niks overzit dan eet ze het wel.
Ben nu wat aan het smokkelen met haar, door er een heel klein beetje biks en power plus over te gooien....en dan nog pikt ze dat er tussen uit.
Onze nrps-er eet het wel gewoon...die maakt er niet zo'n probleem van.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:38

Hihi, zal eens kijken of ik het pensje kan meten vanavond Tienus Haha!

tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:56

De aanleg is inderdaad wel te zien op de foto.
Volgens mij is Daniek wel een tikkie groter dan mijn paard.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:11

tienus63 schreef:
De aanleg is inderdaad wel te zien op de foto.
Volgens mij is Daniek wel een tikkie groter dan mijn paard.

Daniek is inderdaad iets groter, even over de 1.70m Haha!

Ik was vanavond mijn centimeterband vergeten, maar ik zal mijn best doen haar omtrek eens te meten Tienus....

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:05

Mijn paard staat nu op een goed schraal stuk, en we zijn lekker wat meer aan het trainen. Vet is ze nog steeds, maar het gaat wel beter. Ze krijgt idd ook appelazijn omdat ik dat hoorde van mensen, en ze is qua 'krachtvoer' overgestapt van muesli zonder haver (met mais) naar pavo nature's best. Maar goed, haar 'krachtvoer' hoeveelheid is niet noemenswaardig, ze krijgt 2 handjes elke dag, en na langere arbeid krijgt ze er 4.

Dat magnesium feelgoed 30 hou ik in mijn hoofd, maar ik zie nu steeds het woordje 'kalmerend' erbij staan. Slaat dat op de gemoedstoestand van een paard? Worden ze er rustiger van en alles? Want ondanks dat mijn merrie best een stress kippetje kan zijn, wil ik eigenlijk niet iets gaan voeren waar ze nog rustiger van wordt. Haar 'stressbuien' uiten zich namelijk in té rustig zijn (hoe gek het oko klinkt Knipoog)

Zo was mn merrie overigens 2 weekjes terug
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... mei017.jpg

Ingeslonken ruggegraat, gesplete billen en vet 'strepen' op de hals
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... mei010.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... mei001.jpg

Vroeger als veulen was ze behoorlijke stress kip en viel ze zo in een week weer heel veel af, of kwam ze weer bij. Echt heel erge yoyo leek het wel. Het afgelopen jaar is ze alelen maar gegroeit Knipoog Maar dat heeft er ook mee te maken dat ze nu 'volwassen' wordt (ze is 4) en uit gaat groeien waarschijnlijk.

tienus63

Berichten: 12090
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:07


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:22

BitchyWitchy schreef:
tienus63 schreef:
De aanleg is inderdaad wel te zien op de foto.
Volgens mij is Daniek wel een tikkie groter dan mijn paard.

Daniek is inderdaad iets groter, even over de 1.70m Haha!

Ik was vanavond mijn centimeterband vergeten, maar ik zal mijn best doen haar omtrek eens te meten Tienus....


nog steeds je centimeterband niet meegenomen muts!!