[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:24

Tienus...ziet er idd beter uit

Tancreda....die is idd ook hard toe aan de Sonja Bakker.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:20

Ik ehb wel het idee dat ze iets minder vol is dan op het moment dat de fotos zijn genomen. Ik ga ook maar met zo'n lintje in de weer denk ik (mits ik hem niet vergeet mee te nemen Knipoog) Welke plek kun je dit het beste opmeten? Lijkt me leuk om bij te houden in haar 'afval -dagboek' *LOL*

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:23

Ik heb dus op de plek gemeten waar je normaal gesproken een longeersingel/dekensingel hebt zitten.
Volgens mij heb ik wel net over of achterkant van de schoft gemeten

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:29

Dat is bij mij niet echt veel veranderd lijkt het wel, omdat ze momenteel weer op dezelfde singelgaten zit als al het hele afgelopen jaar, en dat is ook niet echt veranderd...

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:31

Iemand opperde al eerder om de gehele omtrek van het paard te meten, dus voor de boeg langs en achter de billen langs.
Maar dat lijkt mij lastig goed te meten als je alleen bent.

Hier nog een foto van 15 weken geleden, een week na de geboorte van het veulen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OZSZBFCH.jpg

7 weken geleden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6VFWBNXQ.jpg
Als ik de foto's terug kijkt, blijkt dat mevrouw met name in de maand mei uit haar voegen is gaan barsten.

Nieuwe omvang: 208 cm, ongeveer 12 centimeter eraf. En dat in vijf dagen!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:58

*gaat zich in een hoekje zitten schamen en zoekt vervolgens centimeter band.... *

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:08

Je neemt gewoon een paar strotouwtjes, knoop die aan elkaar, onthouden waar het raakpunt is en meten maar. Wel de goede kant meten.
Een centimeterband is maar een meter, veeeeeeeeeeeeel te kort.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:05

Ahum..........

Achter de voorbenen langs 1.66m en op het dikste punt rond de buik 1.95m Bloos

Big Mamma!!!!!!!!!! Hahahaha..........

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:42

Dat valt dus enorm mee, zeker vergeleken met mijn salami-to-be.
Wij moeten nog maar eerst onder de twee meter omvang zien te komen.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:26

Daniek heeft haar graasmasker al weer af. Kreeg haar hele hoofd kapot van dat ding....

Heeft een paar dagen in de gewone wei gestaan en sinds eergisteren weer op de Sonja Bakkerweide Haha!

Vrijdag maar eens weer meten Clown

xannetju

Berichten: 135
Geregistreerd: 18-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:35

hee even zomaar wat hoor mensen.
mijn lieveling op de manege blonide(haflinger) is een enorme snoepkont. daardoor is zo ook wat te dik. maar nu word ze veel meer bereden. en nu kan de singel 2 gaatjes strakker Lachen jee.
whaha

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:29

Strotouwtje gemeten gisteren, een knoopje in gelegd. En vandaag na het rijden (behoorlijk intensief) was het ong. 2 cm korter. maar goed, dat kan ook zijn omdat ze toen flink had gemest (spannend ritje geweest Knipoog). Denk dat het opzich wel kan verschillen per dag. Maar ik hou het nu ook lekker elke dag bij Haha!

Ben alleen het touwtje vergeten, dus kan niet opmeten hoeveel haar omvang daadwerkelijk is.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:19

Ik probeer gewoon één keer per week te meten, alhoewel ik wel bijna in de verleiding kwam om het vanavond weer te doen.
Tijdens het longeren vond ik haar duidelijk slanker dan een paar dagen geleden.

Haar beweging komt gzd ook weer terug, ze had zelf ook wel last van het gewicht.

McSquizzy
Berichten: 432
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: op een onbewoond eiland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:24

Hierbij de link naar mijn topic dat ik net opende ivm de dikke buik van mijn paard, en die maar niet weggaat :
viewtopic.php?f=110&t=791930&hilit=

Ik was iets te snel en had niet gezien dat er daar reeds een centraal topic over bestond. Sorry!!

Iemand tips??

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:46

Ik zou inderdaad het ruwvoer achterwege laten, hooguit een plukje voor de nacht als alle paarden gevoerd worden.
Als hij overdag al de hele dag gras kan eten, heeft hij wel voldoende voeding binnen.

Verder zou ik niet geheel afstappen van het krachtvoer, zeker als hij wel de nodige arbeid verricht.
Verminderen in z'n gebruikelijke portie is altijd verstandig.
We hebben de neiging om onze paarden heel snel te veel krachtvoer te geven.
Maar zoek maar eens op internet naar de hoeveelheden krachtvoer die de topspringpaarden krijgen, verbazingwekkend weinig, naar ons idee.
De dressuurpaarden worden altijd een beetje overvoerd; men wil graag een wel doorvoed paard zien.
En zich dan maar afvragen waarom die paarden zo heet, kijkerig en schrikkerig zijn.

Marlous

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:27

Wie heeft tips voor het beste sonjabakker dieet voor mijn pony?
Het is een welsh/arabier van 1.37. Ze is 21 jaar oud. Ze staat nu de hele dag op het land (vrij schraal!) en krijgt alleen voor savonds een plukje hooi voor het idee.. verder krijgt ze 2 kleine handjes muesli (dit is om glucosemine poeder door te doen, met water gemengd) en 1 zo'n pavo koek.
Qua beweging doet ze niet zo heel veel. Half uurtje wandelen per dag (soms ook wel eens een dagje niet) en af en toe naast de fiets of losgooien..
Ze blijft te dik..

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:41

Hallo allemaal,

Ik geloof dat mijn vraag hier hoort.
Zit nl met het volgende.
Mijn paard staat op een erg schrale weide, ten eerste omdat hij een behoorlijke pens heeft, maar ook omdat hij bevangengevoelig is.
Nu staat hij daar gemiddeld 7 uurtjes per dag op, puur dat ie wat te doen heeft en zn benen lekker kan strekken in de buitenlucht.
s'Nachts staat hij binnen e krijgt hij smorgens en savonds een dunne plak hooi tijdens het weideseizoen.
Voor de vorm krijgt hij een handje onderhoudsbrok per keer, puur dat hij mee kan eten als alle andere wel hun eten krijgen..

Nu ben ik bang dat hij vitamine tekort krijgt/heeft. De veearts raadde mij aan gewoon het hooi goed door te voeren 2 maaldaags (en de 3e keer te laten vervallen, wegens weidegang) vanwege zijn darmen (mits het niet rijk hooi is).

Wat kan ik mijn paard bijvoeren zodat hij wel alle vitamine en mineralen binnenkrijgt, zonder er dik(ker) van te worden en actiever.
Hij staat op rust en dat zal niet meer goedkomen ook. Longeren mag absoluut niet meer, doen we weleens uit nood als hij zn ei kwijt moet en rijden gaat even goed, maar raakt al snel kreupel.
Door zn slechte benen mag hij niet dikker worden dan dat hij al is.

PAVOblok kreeg hij voorgaande jaren, vond ie erg lekker, maar het schijnt gelijk te staan aan een aantal kilo brok.
Iemand andere tips?

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:35

Eerder in dit topic staat wat over magnesium. Dat lijkt me voor jouw paard zeker van toepassing. Als ie ook gevoelig is voor hoefbevangenheid, zou ik dat zeker gaan doen!
Bij de welkoop verkopen ze van die emmertjes Feelgood30, als je de kalmeringsvariant neemt, daarin zit magnesium. Dit mengen met zijn muesli/brok, en en beetje appelazijn erdoor tegen het stuiven.
Magnesium bijvoeren is in jouw situatie denk ik het belangrijkste!

Verder zou ik op zoek gaan naar oud hooi, dus liefst van vorig jaar. Hiervan flink veel voeren. Dat klinkt tegenstrijdig maar dat is veel beter om de darmen op gang te houden. Een paard moet eigenlijk constant kunnen eten. Alleen dan wel arm hooi, zeker in jouw geval.

Verder kun je de onderhoudsbrok vervangen door Marstall Vito. Dat is speciaal voor paarden met stofwisselingsproblemen. Ook voor paarden die hoefbevangen zijn is dit prima.
Safe and Sound van Dodson & Horrel zou het mooiste zijn, maar dat is dacht ik niet overal verkrijgbaar.
Als dat niet lukt kun je ook nog Nature's Best van Pavo nemen, daar zit wat minder suiker in dan in de meeste biks/muesli's.

Voor de pitamientjes zou ik gewoon die Pavo Summerfit koeken geven. Die zijn daar speciaal voor.
Dat ze gelijk staan aan een kilo brok daar wordt mee bedoeld dat de hoeveelheid vitaminen, mineralen en sporenelementen gelijk zijn. Qua energie stelt het niks voor.

Zorg ook voor een mineralenliksteen, liefst zo'n hymalaya geval.

En probeer hem toch wat beweging te geven, in de vorm van dat ie zelf veel moet lopen...dus het water op een andere plek dan het hooi, eventueel hooi op meerdere plekken geven, dat soort dingen.

En geen appels, wortels, of likstenen met een smaakje.

Succes!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:10

Ah super Franka Vosje, ja ik moet alle pagina's eens geduldig door gaan spitten Knipoog
Magnesium, ben nooit op dat idee gekomen, zal me eens verdiepen in de exacte werking daarvan, dank je.
Appelazjn heeft hij gehad om af te vallen, alhans helpen bij afvallen. Probleem echter was dat ik het aangelend met water in een grote spuit moest doen elke voerbeurt, want zodra er ook maar iets door zn voer heen zit, dan eet hj dagen niet..moeyt dan zelfs zn voerbak helemaal uitsoppen en schoonspoelen eer hij daar weer uit wilt eten, zeurkous Tong uitsteken

Van Mrstall Vito en Safe en sound heb ik werkelijk nog nooit gehoord, haha, ook dara zal ik eens op gaan googlen Knipoog

Heel erg bedamnkt, zitten veel tips tussen die ik nog niet eerder heb gehoord, dus het proberen waard iig.

Oja de Pavokoeken he, dat is geen dikmaker dan? Dan ga ik ze toch maar weer halen nl, ben zo bang dat hij wat tekort komt en nu zn staart ook al allemala huisproblemen gaf wat hij nooit erder had geeft dat toch aan dat zn weerstand omlaag is..

Ontzettend bedankt Franka.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:32


HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:41

Vrijdag Daniek weer gemeten....

Was ze maandag achter de voorbenen langs nog 1.66m in de omtrek, vrijdag was ze 1.60m!!! En de omtrek van haar buik, op het dikste punt, ging van 1.95m naar 1.88m!!!!

Geen idee hoeveel dat in kilo's is, maar het gaat lekker dus!

Ik zal eens kijken of ik vandaag nog foto's kan maken van hoe ze er nu uit ziet....

Franka_Vosje, heel duidelijk uitgelegd Ja

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:54

Zo, alle links eens even goed doorgenomen. Reuze interessant die site van paardnatuurlijk, kende ik nog niet Lachen
Zoizo ga ik maandag de summerfit koeken halen en ik zal eens overleggen op stal wat de mogelijkheden zijn tot voeren van ander voer Lachen

Wat de magnesium betreft, het klinkt heel aannemelijk, alle symptomen staan ertussen waar ons paardje ook mee te kampen heeft, huidproblemen etcetc, maar wel allemaal in heel weinig mate. Hij kan erg nerveus doen, maar het is zo moeilijk te bepalen of dat eventueel door een tekort komt, of door zijn karakter (hij is als hij alleen met ons op pad gaat altijd al moeilijk en angstig geweest en raakt in een soort van paniek als de hele stal leeg is en hij nog op stal staat)..ik ga dus niet zomaar de magnesium kopen, bang dat ik er juist schade mee aanricht ipv verbeter. Ik ga daar mn VA toch eens over bellen, het klinkt zo logisch allemaal.

Heel erg bedankt voor de idd duidelijke uitleg..(interessant topic overigens, zit hier al jaren, maar kende deze nog niet, haha).

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:49

Laatst bijgewerkt door Djilna op 06-07-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's als link svp ;)

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:59


Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 00:28

BitchyWitchy, mss niet zo gepast in dit topic, maar moest het toch even zeggen, wat een verschrikkelijk lief hoofd heeft je paard..(ok, alle dieren hebben wat, maar dit paard heeft ook iets speciaals, behalve haar mooie pens Tong uitsteken zit met een vriendin op de msn en zei al tegen haar, moet je dit dier eens zien, krijg kippevel van haar uistraling, en nee, ik drink niet Tong uitsteken )

Oh ennuh, je paard zn buik is niets vergeleken bijd ie van mij, haha. Lekker hoor dat hij is afgevallen.