Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 247 van de 314 [ 7834 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Ik zou in dit geval ook de dierenarts raadplegen omdat er ook een medische reden achter zit qua voordroog voeren. En omdat het natter is moet je daar meestal ook meer van voeren om aan kg droge stof te komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 12:55 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik zou in dit geval ook de dierenarts raadplegen omdat er ook een medische reden achter zit qua voordroog voeren. En omdat het natter is moet je daar meestal ook meer van voeren om aan kg droge stof te komen.


Voordroog hoeft niet per se natter te zijn :)
Hier op stal is dat bvb echt kurkdroog. Maar aangezien het getest is, gok ik dat het droge stof gehalte geweten is en mee in consideratie genomen voor het gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 12:57 



 
Profiel   

Ik kom ook even binnenvallen. Stille meelezer hier, maar ik werd getriggerd door het hooi verhaal. Mijn E pony (1.52, stevig postuur) krijgt ook 7 kilo per dag.
Dmv de meetmethode van Pavo zou hij 461 kilo moeten wegen en daarvan 1.5 procent hooi van zijn lichaamsgewicht is 7.
Voer ik nu teveel?

Toevoeging: ik weet ook niet zo goed wat perse zijn streefgewicht moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:11 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Ik kom ook even binnenvallen. Stille meelezer hier, maar ik werd getriggerd door het hooi verhaal. Mijn E pony (1.52, stevig postuur) krijgt ook 7 kilo per dag.
Dmv de meetmethode van Pavo zou hij 461 kilo moeten wegen en daarvan 1.5 procent hooi van zijn lichaamsgewicht is 7.
Voer ik nu teveel?

Toevoeging: ik weet ook niet zo goed wat perse zijn streefgewicht moet zijn.


Gewoon kijken naar het paard zelf :)

Hoe staat hij?
Te dik? ==> dan voeg je te veel energie toe voor de beweging die hij nu krijgt.
Dus dan kan je meer laten lopen, minder geven, of calorie-armer geven. Of het moeilijker maken om te eten zodat die uiteindelijk ook minder eet. Al die regeltjes met procenten zijn heel fijn, maar uiteindelijk is het niet moeilijker dan dit.

Voor het geval van de fjord: ik voer nu altijd nog een portie netels bij ‘s nachts. Zit amper iets in, maar dan kunnen ze toch wat kauwen tussendoor. Ze wachten tot de prik er uit is en eten het dan geleidelijk aan op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:18 



 
Profiel   

Toch moet ik zeggen dat ik dat lastig vind, die van mij is net van dr maagzweren af. Te weinig is dus ook weer een risico. Hoop vooral dat we snel een huis kunnen vinden met grond dat ik alles in eigen beheer heb maar nu op pension is het echt soms roeien met de riemen die ik heb. ( in mijn geval 1 keer per dag hooi en overdag op de wei)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:21 



 
Profiel   

DS 899 gram/kg
Energiewaarde 0,58 EWpa/kg DS
Structuurwaarde 3,1 kg/DS
Ruw eiwit 112 g/kg DS
Suiker 100 g/kg DS
Wat volgens de ruwvoercheck maakt dat alles op "goed" zit en de structuur "vrij laag".

Poekkie, dat ben ik helemaal met je eens en daarom baal ik hier ook van. Ruwvoer vind ik echt perfect, ik wens dit voor mijn paarden... Maar ze is toch gewoon te dik en nu vraag ik mij dus af; moet ik toch overstappen op hooi? Of gewoon hier toch iets minder van voeren en accepteren dat ze niet zo veel uren te eten heeft? Of kan ik nog iets anders? :?

(uiteraard overleg ik dit maandag ook met de dierenarts ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:23 



 
Profiel   

Die waardes zijn toch heel goed?
Mijn trucje van nachtportie netels misschien een optie dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:27 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Toch moet ik zeggen dat ik dat lastig vind, die van mij is net van dr maagzweren af. Te weinig is dus ook weer een risico. Hoop vooral dat we snel een huis kunnen vinden met grond dat ik alles in eigen beheer heb maar nu op pension is het echt soms roeien met de riemen die ik heb. ( in mijn geval 1 keer per dag hooi en overdag op de wei)


Dit is natuurlijk ook zo he!
Je hebt vaak minder inspraak over welk hooi en de hoeveelheid natuurlijk. Daarnaast kun je ook heel mooi een slowfeeder ophangen, maar dat moet de pensionhouder het hooi er wel in doen natuurlijk :Y) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:30 



 
Profiel   

MarjanB en Josien, oh ja dat maakt het zeker extra lastig! :( Ik heb het geluk dat de pensionhouder hier echt enorm meedenkend is en ik zodoende mijn eigen hooi heb. Ik vul de hooinetten en die worden dan op vaste tijden opgehangen _/-\o_

Poekkie, ga ik zeker eens naar kijken :j bedankt voor de tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:32 



 
Profiel   

Ja ik moet het net zelf vullen, wat betekent dat ik elke dag voor half 6 op stal moet zijn om het hooi er in te doen. Anders staat ze als een volgevreten oempaloempa op stal en heeft ze niks meer voor de rest van de nacht. Eerder losten we dat op door zoveel hooi te voeren dat ze onbeperkt hooi had. Maar ja nu ze veel minder hooi krijgt moet ze daar wel langer over doen. Vandaar dat ik nu ook een graasmasker op heb gedaan. Ik weet t anders ook niet meer helaas :( en van stal verwisselen wil ik nu niet omdat ze nu eindelijk rustig staat en blij is in de kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:40 



 
Profiel   

Ik vul ook de hooinetten 1x per dag en degene die buiten zet die hangt ze op.

Hier 7kg per dag voor een pony van 470 kg die moet afvallen naar ongeveer 400-420 kg. Dat hebben we nu bereikt met die kilo's voeren.
Dus dat een pony van 500 kg niet afvalt met de waardes en hoevvelheid voordroog wat je post Linda vind ik vreemd. Weeg je echt af?
Want hier komt alles van 1 batch en toch zit er qua gewicht verschil in de balen.

Pony niet insuline resistent? Dat is hier wel het geval, waardoor ze nog lastiger af valt.

En wordt haar niet soms (goed bedoelt) wat toegestopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:50 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ja ik moet het net zelf vullen, wat betekent dat ik elke dag voor half 6 op stal moet zijn om het hooi er in te doen. Anders staat ze als een volgevreten oempaloempa op stal en heeft ze niks meer voor de rest van de nacht. Eerder losten we dat op door zoveel hooi te voeren dat ze onbeperkt hooi had. Maar ja nu ze veel minder hooi krijgt moet ze daar wel langer over doen. Vandaar dat ik nu ook een graasmasker op heb gedaan. Ik weet t anders ook niet meer helaas :( en van stal verwisselen wil ik nu niet omdat ze nu eindelijk rustig staat en blij is in de kudde.


Optie voor losse portie hooi in de stal maar met graasmasker? Geen idee of dat kan, maar dan ben je niet meer zo tijdsgebonden als met die netten? Ze eten prima hooi met masker maar trager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:51 



 
Profiel   

Ik voer hooi op streefgewicht, niet op huidige gewicht. Maar ik vind het ook nog steeds lastig om ze zo lang mogelijk er van te laten eten. Ik heb verschillende netten en merk dat sommige langer duren dan anderen. En sinds ik het hooi niet meer week (omdat mijn suikers veel lager zijn dan verwacht) gaat het iets langer mee omdat het lastiger er uit te krijgen is.
Ik voer overigens ook brandnetels/takjes etc bij voor de nacht, en die stop ik ook in een net (tot grote frustratie van mijn merries haha) zodat ze daar lekker lang mee kunnen prutsen.

Ik denk bij de Fjord ook aan IR inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:52 



 
Profiel   

Hier voer ik op het moment 8 kg onverpakt hooi en 1 kg stro. En dan nog +/- uurtje met masker op het land. Stro doet hij bijna de hele dag mee, hooi is 3 keer per dag. Verder hier en daar wat kruiden die ik pluk en overal en nergens neerleg. Loopt ie net even ietsjes meer. Elke meter is er 1.

Met sommige baaltjes hooi krijgt hij het hooi makkelijk eruit met zijn slowfeeder, alsof er niks omheen zit. Maar de meeste baaltjes geven wel een slowfeeder effect.
Ik wil ook nog proberen wat 7 kg hooi en 2 kg stro doet, maar dat doe ik wel op mijn vrije dagen, kan ik het beter in de gaten houden. Hij moet ook niet te weinig eten. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:55 



 
Profiel   

Oh ja, wat ik eigenlijk wilde komen vragen aan jullie :+ Ik had een discussie met iemand en vraag me af wat de meningen hier zijn.
In welk tempo laten jullie je paard lopen in draf? Wat is het beste voor de vetverbranding? Op een hoger tempo of juist op een lager tempo maar wel actief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 13:59 



 
Profiel   

Ik weet niet wat je budget is.
Maar voor mijn maag/ darm klant en mijn dikkerdje is dit de oplossing gebleken.

https://www.vhproducts.eu/feedingmaster

Wel de hele dag kleine beetje eten, maar rustiger darmpassage en gecontroleerde hoeveelheden.
Paarden eten nu zo’n 200x per etmaal kleine beetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:05 



 
Profiel   

Om maagzweren te voorkomen (en dus wel heel de dag iets te kauwen te hebben) voeren wij gerstestro bij. Maar dat wil je niet met de fjord van Linda. Voordroog is vanuit de kliniek geadviseerd, dus dat zou ik ook aanhouden. Misschien dat op termijn hooi wel kan, maar dat zou ik eerst met de kliniek overleggen.
Ik zou wel inderdaad goed wegen op je echt 7kg geeft. Zo'n bagageweegding kost 5 euro geloof ik, hooi van de dagportie in een bigshopper doen en aan dat ding hangen, dan weet je het. En dan kijken naar de opnamesnelheid, dus een kleine maas slowfeeder. Ik denk dat er weinig andere opties zijn voor jou Linda.

Ik heb je voordroog met jouw analysewaarden overigens even door het systeem gehaald.
Qua droge stof zit je prima, kun je nog iets zakken. Qua EWpa zit je iets boven de aanbevelingswaarde, maar niet veel. Eiwit zit op 150% van je aanbevelingswaarde. Ik ga dan uit van een ideaal gewicht van 450kg. Ga je naar 6.5kg voordroog zit je op de grens van je EWpa en droge stof. Je kan dus nog minderen, maar dat wat je voert zou al genoeg moeten zijn om af te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:14 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Elin_ schreef
Ik kom ook even binnenvallen. Stille meelezer hier, maar ik werd getriggerd door het hooi verhaal. Mijn E pony (1.52, stevig postuur) krijgt ook 7 kilo per dag.
Dmv de meetmethode van Pavo zou hij 461 kilo moeten wegen en daarvan 1.5 procent hooi van zijn lichaamsgewicht is 7.
Voer ik nu teveel?

Toevoeging: ik weet ook niet zo goed wat perse zijn streefgewicht moet zijn.


Gewoon kijken naar het paard zelf :)

Hoe staat hij?
Te dik? ==> dan voeg je te veel energie toe voor de beweging die hij nu krijgt.
Dus dan kan je meer laten lopen, minder geven, of calorie-armer geven. Of het moeilijker maken om te eten zodat die uiteindelijk ook minder eet. Al die regeltjes met procenten zijn heel fijn, maar uiteindelijk is het niet moeilijker dan dit.

Voor het geval van de fjord: ik voer nu altijd nog een portie netels bij ‘s nachts. Zit amper iets in, maar dan kunnen ze toch wat kauwen tussendoor. Ze wachten tot de prik er uit is en eten het dan geleidelijk aan op.



Hij is gewoon echt te dik ja :+
Doet ook al meer dan een jaar niks (telkens blessures) en stond op onbeperkt hooi. Ik vind het meten alleen niet zo efficiënt. Voelt toch of er elke keer net wat anders uit komt (ipv gewoon een weegschaal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:36 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Oh ja, wat ik eigenlijk wilde komen vragen aan jullie :+ Ik had een discussie met iemand en vraag me af wat de meningen hier zijn.
In welk tempo laten jullie je paard lopen in draf? Wat is het beste voor de vetverbranding? Op een hoger tempo of juist op een lager tempo maar wel actief?


Hier op actief tempo maar niet te hoog, om vet te verbranden kan je volgens mij beter op een 'lage' hartslag blijven. Ga je boven tempo dan ga je hoger in hartslag en dan ben je conditie aan het trainen ipv vetverbranding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:41 



 
Profiel   

Ja hier ook gewoon op eigen tempo laten draven en galopperen, maar niet sleffen. Wel probeer ik veel overgangen en tempowisselingen te doen in de piste. Buiten volledig eigen tempo.

@elin: ik ken eigelijk maar zeer weinig paarden waarvoor onbeperkt hooi mogelijk is. En als ik foto’s van pp advertenties in de buurt zie word ik daar ook niet vrolijk van (bijna allen te dik). Dus ik vrees er voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:02 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ja hier ook gewoon op eigen tempo laten draven en galopperen, maar niet sleffen. Wel probeer ik veel overgangen en tempowisselingen te doen in de piste. Buiten volledig eigen tempo.

@elin: ik ken eigelijk maar zeer weinig paarden waarvoor onbeperkt hooi mogelijk is. En als ik foto’s van pp advertenties in de buurt zie word ik daar ook niet vrolijk van (bijna allen te dik). Dus ik vrees er voor.

Dat kan het ook zijn. Dan ben ik blij dat we nu al een poosje beperkt doen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:13 



 
Profiel   

Haar eigen tempo is alsof ze de trein nog moet halen := dus liever lager tempo en actief dan dat. Dat was overigens precies het puntje van discussie ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 17:05 



 
Profiel   

Na een tijdje stil meelezen kom ik toch weer even mijn verhaal doen. Er is heel veel gebeurt sinds mijn vorige reactie. Pony heeft eind mei (op zijn verjaardag dan nog wel :( ) een hoefzweer gehad waardoor hij een tijdje niet getraind kon worden. Daarna had ik examens dus niet veel tijd om te trainen. Nu ben ik sinds vorige week klaar met school en ging ik eindelijk weer intensief de training oppakken, kom ik vandaag op stal en staat meneertje met hele gevoelige voorvoeten en pulsatie. In stap en stilstand niks maar in draf redelijk gevoelig. Mijn bekapper denkt aan lichte hoefbevangenheid. ;( Hij was wel al veel kilo´s kwijt en ik gaf hem weer gluco balance en had hem de dag van te voren nog fijn gereden. Komende dagen heel veel koelen en hopelijk wordt het niet erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 18:59 



 
Profiel   

MarliesV, ik heb het een jaar lang af moeten wegen, inmiddels doe ik dat niet meer maar weet ik wel ongeveer wat het moet wegen :') Het kan dus wel eens 0,2 meer of minder zijn, maar niet meer verschil dan dat. Er word haar echt NIETS extra's toegestopt (oke, na het rijden krijgt ze een mini handje brokjes of een worteltje) en alle mensen op stal kennen haar verleden en stoppen dus ook niets toe...

Insuline resistentie, tja niet voor zover ik weet. Maar het is zeker goed om dat maandag met de kliniek te bespreken :j

MarjanB, ik doe hetzelfde als Marlies, ik vul de netten 1x per dag en leg dat dus klaar. Gelukkig zijn er lieve mensen die de netten dan op willen hangen.

Daihyio, bedankt voor het meedenken. Ik zou in theorie iets minder kunnen voeren, maar ik vind dat ze al zooo kort ermee doet... daarom zou ik juist meer volume willen voeren eigenlijk. Misschien moet ik mijn weegding wel weer eens uit de kast trekken maar ik zit er sowieso niet veel naast O:)

Isabel, sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 07:56 



 
Profiel   

Ik vul ook alle netten in één keer, en het laatste net is dan altijd het 'afvul' net om op het goede eindgewicht uit te komen :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 07:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 247 van de 314 [ 7834 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen