[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:07

Oh dat gebeurd hier ook wel eens, gewoon weer in het normale regime verder. Voor 1x maakt dat echt geen verschil.

Dit waren wij gisteren, voor een pony met een slechte rug, vorig jaar bevangen geweest en nu op strikt dieet doet ze het gelukkig heel goed:

Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:38

MarjanB schreef:
Je mag glucobalance in het begin ook twee keer per dag geven. Ik had het voer gewoon weer klaargezet zoals je het normaal doet en me er niet druk om gemaakt.

Is ook zo!

Even los hiervan:
Zo’n stopweek werkt trouwens goed bij mij. Nu ik t weer 1,5 week gebruik neemt haar opgeblazen buik weer enorm af :j

Voor het gedeelte gras en de groei van het gras deze zomer valt het me heel erg mee hoe ze eruit ziet. Bovendien kom ik net terug v een week vakantie en een vrije week dus voor haar
Afbeelding

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:23

ik ben bezig mijn merrie weer in shape te krijgen na de dracht en nu zag ik sinds een paar dagen een lijn op haar flanken. Weet iemand hoe deze lijn heet? (ps. niet mijn merrie op de foto, foto van internet)
Afbeelding

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:02

Vitalstyle heeft nu ook een voer wat je ook kan voeren aan te dikke paarden (slueslimix). Als mijn Cavalor Silhouette op is ga ik die misschien wel even proberen.

Mijn koudbloed is helaas ook erg sloom. Staat bijna geen gras meer op het land dus hij mist wat energie vrees ik. ‘S avonds staat hij lekker op stal met hooi. Heb hem nu een paar daagjes vrij gegeven en hopelijk heeft hij dan snel wat meer energie.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:42

Ik ben inmiddels zo tevreden met het thinline masker.
Alleen als het regent doe ik hem, dan schuurt ie wat.

Maar verder heeft ze hem dagelijks uurtje of 20 om.

Bovenste foto is bij start graasmasker
Onderste foto is vandaag.

Ze mag 5 sep mee naar de merrie keuring. Dus ze is aardig in shape *\o/*


Afbeelding

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 20:16

Ziet er goed uit Saams.

Die van mij krijgt het voor elkaar om een paar x per dag zijn masker af te krijgen :roll:
Dus nu maar halve dagen in de wei en voor de rest in de bak/paddock

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:27

Die Thinline overweeg ik mocht die van mij van de winter in de groep toch teveel binnen krijgen.

Prachtig resultaat!

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:41

Pally schreef:
Ziet er goed uit Saams.

Die van mij krijgt het voor elkaar om een paar x per dag zijn masker af te krijgen :roll:
Dus nu maar halve dagen in de wei en voor de rest in de bak/paddock


Dat probleem had ik helaas ook haha. We hadden een paar handige paarden in de kudde die zo het masker aftrokken. Gelukkig zijn die nu weg dus blijft het masker gelukkig om. Alleen de mijne is opeens heel erg opgeblazen dus heb hem van het gras gehaald en nu weer op de paddock gezet.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:08

Wat een mooi resultaat Saaams!

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:05

Kijk die Beauty gaan. Mag je mooi trots op zijn Sam!

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:43

xxVon schreef:
ik ben bezig mijn merrie weer in shape te krijgen na de dracht en nu zag ik sinds een paar dagen een lijn op haar flanken. Weet iemand hoe deze lijn heet? (ps. niet mijn merrie op de foto, foto van internet)
[ [url=m/w1H7P2.png]Afbeelding[/url] ]


Hoi, ik ben wel nieuwsgierig of je antwoord gekregen hebt op je vraag. Mijn merrie heeft dit nu namelijk ook. Overigens niet na dracht, maar wel bezig met afvallen (wat langzaam gaat).

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:19

Beckie schreef:
xxVon schreef:
ik ben bezig mijn merrie weer in shape te krijgen na de dracht en nu zag ik sinds een paar dagen een lijn op haar flanken. Weet iemand hoe deze lijn heet? (ps. niet mijn merrie op de foto, foto van internet)
[ [url=m/w1H7P2.png]Afbeelding[/url] ]


Hoi, ik ben wel nieuwsgierig of je antwoord gekregen hebt op je vraag. Mijn merrie heeft dit nu namelijk ook. Overigens niet na dracht, maar wel bezig met afvallen (wat langzaam gaat).


nee nog geen antwoord, vraag me af of dit spieren zijn of meer een overgang van de buikwand oid.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:00

Vandaag precies 2 jaar geleden deed ik mijn dikkie op een dieet...

En na 2 jaar durf ik te zeggen... Dikkie is geen dikkie meer, maar een pony met een vorm. Ze heeft spieren en een taille <3 <3 <3

2 jaar geleden

Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:44

Ik zie weer eens door de bomen het bos niet meer.... :n

Mijn pony deed het onwijs goed op haar hooi in combinatie met de Cavalor Silhouette. Ik vond het prettig dat ze alle vitamine en mineralen binnen kreeg terwijl ik toch twee keer per dag een halve schep kon voeren (was 680 gram per dag). Dan had ze wat meer te kauwen dan alleen een vitaminekorrel.....

Maar ze blijft bultjes houden en dus wil ik een tijdje voer zonder lucerne proberen... maar wat is nu een complete voeding waar ik wel iets van kan voeren en waar geen lucerne in zit?

In de “gewone winkels” hebben ze niet veel keuze dus ik moet gaan bestellen denk ik. Voor nu heb ik een zak Havens Power Plus mix meegenomen. Daar zit geen lucerne in maar wel bizar veel zetmeel. En Haver, nouja dat heeft mijn pony niet echt nodig :o dus ik vind het niet geschikt. Misschien Mijten Nova Mix? Iemand ervaring? Hoeveel mag ik dan voeren en krijgt ze daarmee wel alles binnen? Wie kan helpen?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:55

De vitalbix timothee korrel misschien in combinatie met iets van grasmix voor meer volume?

Die havens is echt niet geschikt zeker niet voor paarden met overgewicht.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:57

Spenk schreef:
De vitalbix timothee korrel misschien in combinatie met iets van grasmix voor meer volume?


Die had ik inderdaad gevonden maar dan vind ik de te voeren hoeveelheid te weinig. Een combinatie zou natuurlijk wel mogelijk zijn... ik ga er eens naar kijken :)
Ik heb wel het idee dat je dan echt puur alleen vitamine en mineralen voert en helemaal niets “extra’s”... mijn pony loopt wel in de sport dus een beetje extra energie mag wel :j

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:05

Komt ze energie tekort dan :) ? In die cavalor zit namelijk ook compleet geen energie alleen de vitamine en mineralen.

Ik reed een fjord M2 op alleen die combinatie en mijn paard Z1 op vitamine korrel. Ik weet niet wat je rijdt maar verschillende dierenartsen hebben mij toen gezegd dat echt energie voeren eigenlijk meestal niet nodig is zeker niet voor de basissport dressuur. Dat ze dat prima moeten kunnen op ruwvoer plus vitaminen aanvullen.

Maar je kan dan altijd aanvullen met een handje pure haver dan heb je geen lucerne.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:19

Pure feed is lucerne vrij in de hele lijn.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:24

Fibermix van vitalbix bij je vitamine korrel? Dan moeten ze wel lekker kauwen en is luzerne vrij

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:28

Spenk schreef:
Komt ze energie tekort dan :) ? In die cavalor zit namelijk ook compleet geen energie alleen de vitamine en mineralen.

Ik reed een fjord M2 op alleen die combinatie en mijn paard Z1 op vitamine korrel. Ik weet niet wat je rijdt maar verschillende dierenartsen hebben mij toen gezegd dat echt energie voeren eigenlijk meestal niet nodig is zeker niet voor de basissport dressuur. Dat ze dat prima moeten kunnen op ruwvoer plus vitaminen aanvullen.

Maar je kan dan altijd aanvullen met een handje pure haver dan heb je geen lucerne.


Ik merkte op alleen een vitaminekorrel wel dat ze ietsje te kort kwam in energie. Met de Silhouette merk ik dat niet... hoe of waarom? Geen idee.
Ze is er niet heel gevoelig voor, ook niet dat ik nu iets voer waar haver in zit... dat is meer mijn idee ;) Juist omdat ze er niet zo gevoelig voor is, voer ik liever wat haar iets extra geeft, dan wat haar tekort zou doen...

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:50

Ik denk dat dat meer tussen je eigen oren zit! Hoe minder je het lijf belast hoe beter. Ook voor het afvallen energie voeren dat ze niet verbranden is weer vet.

Ik zou dan eerder wat verschillende korrels proberen ze doen het niet allemaal goed op hetzelfde korrel.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:05

Is Dieetmix van Subli niks voor je?

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:33

Misschien een idee om door te laten meten door bv horsecomplete.
Zelf voerde ik al een tijdje vitalbix maar merkte dat ze wat miste. Nu via hun op ander voer wat ze tot nu toe erg goed doet



linda2008 schreef:
Ik zie weer eens door de bomen het bos niet meer.... :n

Mijn pony deed het onwijs goed op haar hooi in combinatie met de Cavalor Silhouette. Ik vond het prettig dat ze alle vitamine en mineralen binnen kreeg terwijl ik toch twee keer per dag een halve schep kon voeren (was 680 gram per dag). Dan had ze wat meer te kauwen dan alleen een vitaminekorrel.....

Maar ze blijft bultjes houden en dus wil ik een tijdje voer zonder lucerne proberen... maar wat is nu een complete voeding waar ik wel iets van kan voeren en waar geen lucerne in zit?

In de “gewone winkels” hebben ze niet veel keuze dus ik moet gaan bestellen denk ik. Voor nu heb ik een zak Havens Power Plus mix meegenomen. Daar zit geen lucerne in maar wel bizar veel zetmeel. En Haver, nouja dat heeft mijn pony niet echt nodig :o dus ik vind het niet geschikt. Misschien Mijten Nova Mix? Iemand ervaring? Hoeveel mag ik dan voeren en krijgt ze daarmee wel alles binnen? Wie kan helpen?

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 17:14

Samy schreef:
Volgende maand de weegschaal maar weer eens langs laten komen. Volgens het meetlint zit er op 24 april tot nu 50 kilo verschil in.
[ [url=m/Yl3Rdv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier zojuist de weegschaal gehad en mevrouw is 10 kilo aangekomen. Op zich niet extreem erg, weide seizoen, rust… maar als ik het meetlint pak is ze echt wel kilo’s kwijt. Zeker haar buikomvang is stukken minder. :(

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:42

Meer spieren misschien? Want op die foto van augustus was ze echt wel veel afgevallen leek.