[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:51

Veulen84 schreef:
Meer spieren misschien? Want op die foto van augustus was ze echt wel veel afgevallen leek.


Als ze nog aan het werk was zou ik zeggen dat het kan. Wegens blessure kan ze helaas niet gereden worden op dit moment.
Besloten om maar eens te kijken naar een voerdingsconsult.
Er werd namelijk gezegd dat ze het ook op der organen kon opslaan en dat is natuurlijk helemaal niet goed.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:22

Welk voer zouden jullie kiezen? Als extra voor na het werk. Basis is Equillin Balancer. Haf is momenteel mollig, maar niet super te dik. Osteopaat vond dat ie er erg goed uitzag. Hoeft dus niet veel meer af te vallen, maar wel op gewicht blijven. Ben in de avond al 2kg meer ruwvoer gaan geven. Na het rijden wil ik hem iets extra’s geven. Maar wel verantwoord. Liefst ook met muesli/brok wat echt voor dikkerdjes/paardjes met EMS/IR is ontwikkeld. Ik ben even buiten de standaard merken gaan zoeken. De opties:

1. Muhldorfer Low Glycaermic Prebiotic - suiker 4,3% zetmeel 3,7%. Fijne ingrediënten. Spreekt me aan omdat het ook de gezondheid van de darmflora aanpakt.
2. St- Hippolyt GLYX Wiese Muesli - suiker 7,5 zetmeel 2 - speciaal voor metabole stoornissen
3. Agrobs Leightgenuss - suiker 6,8 zetmeel 1,4 - zit bijna niets qua toegevoegde vitaminen. Enerzijds wel fijn omdat er dan geen contra’s ontstaan met de balancer.
4. Marstall Vito - suiker 3,5 zetmeel 3,9
5. Simple System Metaslim- suiker 3,9 zetmeel 3,9 - ingrediënten gericht op het reguleren van de suikerspiegel.
6. Vitalstyle Slueslimix - suiker 4,3 zetmeel 3,7 - laag in voedingswaarde. Geen contra’s

Zo op eerste gezicht allemaal mooi voer. Dus ik kan niet kiezen haha. Neig zelf het meest naar 1, 2 of 5. Wat jullie? En ervaring met een van deze?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:36

Ik ken geen van die allen, ben nog altijd happy met pavo in shape bij mijn haf. Maar euhm als hij op gewicht moet blijven, waarom dan 2 kg hooi meer?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:39

Inshape is fijn maar waarom wil je het geven? Mis je iets?

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 19:09

Poekkie schreef:
Ik ken geen van die allen, ben nog altijd happy met pavo in shape bij mijn haf. Maar euhm als hij op gewicht moet blijven, waarom dan 2 kg hooi meer?


Omdat hij met het huidige rantsoen nog op een tekort zit, hij is ermee afgevallen. Het afvallen mag stoppen. Wil hem nu op gewicht houden. Kreeg nu 5-6 kilo hooi en onbeperkt stro. Wil naar een normale waarde van 8-9 kilo hooi per dag.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 19:10

Met een aantal van die voersoorten hoop ik een beetje dezelfde soort ondersteuning te vinden als in Glucobalance. De muhldorfer en de simple systems metaslim lijken dit te doen. Dan zou ik kunnen stoppen met Glucobalance bijvoorbeeld

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:11

Ik heb een Shet met overgewicht, vooral tijdens mijn vakantie van de zomer is hij flink gegroeid. Vorig jaar november is hij verhuisd van stal en toen was hij door de stress flink afgevallen. Dat zit er inmiddels allemaal weer aan.
Ik doe nu stro bij zijn hooi in de slowfeeder en probeer hem elke dag wat te laten bewegen. Hij begint nu heel langzaam iets af te vallen. Verder krijgt hij s morgens en s avond klein beetje Vitalbix en staat niet op het land.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:43

linda2008 schreef:
Ik zie weer eens door de bomen het bos niet meer.... :n

Mijn pony deed het onwijs goed op haar hooi in combinatie met de Cavalor Silhouette. Ik vond het prettig dat ze alle vitamine en mineralen binnen kreeg terwijl ik toch twee keer per dag een halve schep kon voeren (was 680 gram per dag). Dan had ze wat meer te kauwen dan alleen een vitaminekorrel.....

Maar ze blijft bultjes houden en dus wil ik een tijdje voer zonder lucerne proberen... maar wat is nu een complete voeding waar ik wel iets van kan voeren en waar geen lucerne in zit?

In de “gewone winkels” hebben ze niet veel keuze dus ik moet gaan bestellen denk ik. Voor nu heb ik een zak Havens Power Plus mix meegenomen. Daar zit geen lucerne in maar wel bizar veel zetmeel. En Haver, nouja dat heeft mijn pony niet echt nodig :o dus ik vind het niet geschikt. Misschien Mijten Nova Mix? Iemand ervaring? Hoeveel mag ik dan voeren en krijgt ze daarmee wel alles binnen? Wie kan helpen?


Is de Vitalstyle Slueslimix niet wat voor je? Ik ga er ook op over stappen vooral omdat er geen lucerne en granen in zitten! Mijn pony vind het echt heerlijk :j

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:58

Mijn spekje haar afvallen vanaf juni :)
Afbeelding
En nu
Afbeelding

Ze blijft wat buikig maar ook daar wordt aan gewerkt.

Ik zweer bij voer van agrobs

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:45

MarjanB schreef:
Mijn spekje haar afvallen vanaf juni :)
[ [url=m/2GsOhE.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nu
[ [url=m/BSKoEq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze blijft wat buikig maar ook daar wordt aan gewerkt.

Ik zweer bij voer van agrobs


Zooo heel verschil hoor! Kun je trots op zijn :j
Agrobs is top voer, helaas besloot mijn pony het niet meer te eten na twee zakken. Echt balen. Heb nu wel hun slobber en die lust hij wel. Maar de alpengrün musli liet hij na twee zakken staan helaas.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 23:38

Marigo schreef:
Welk voer zouden jullie kiezen? Als extra voor na het werk. Basis is Equillin Balancer. Haf is momenteel mollig, maar niet super te dik. Osteopaat vond dat ie er erg goed uitzag. Hoeft dus niet veel meer af te vallen, maar wel op gewicht blijven. Ben in de avond al 2kg meer ruwvoer gaan geven. Na het rijden wil ik hem iets extra’s geven. Maar wel verantwoord. Liefst ook met muesli/brok wat echt voor dikkerdjes/paardjes met EMS/IR is ontwikkeld. Ik ben even buiten de standaard merken gaan zoeken. De opties:

1. Muhldorfer Low Glycaermic Prebiotic - suiker 4,3% zetmeel 3,7%. Fijne ingrediënten. Spreekt me aan omdat het ook de gezondheid van de darmflora aanpakt.
2. St- Hippolyt GLYX Wiese Muesli - suiker 7,5 zetmeel 2 - speciaal voor metabole stoornissen
3. Agrobs Leightgenuss - suiker 6,8 zetmeel 1,4 - zit bijna niets qua toegevoegde vitaminen. Enerzijds wel fijn omdat er dan geen contra’s ontstaan met de balancer.
4. Marstall Vito - suiker 3,5 zetmeel 3,9
5. Simple System Metaslim- suiker 3,9 zetmeel 3,9 - ingrediënten gericht op het reguleren van de suikerspiegel.
6. Vitalstyle Slueslimix - suiker 4,3 zetmeel 3,7 - laag in voedingswaarde. Geen contra’s

Zo op eerste gezicht allemaal mooi voer. Dus ik kan niet kiezen haha. Neig zelf het meest naar 1, 2 of 5. Wat jullie? En ervaring met een van deze?


Ik heb de muhldorfer met prebiotic geprobeerd. Ik denk dat het ook de low was, de graanvrije. Vond hem vrij duur en ik merkte niks bijzonders op. Maar de mijne hadden ook geen verbetering met glucobalans.
De Vito heb ik ook geprobeerd, maar die moet je steeds weken en daar heb ik echt het geduld niet voor.
De agrobs ken ik ook, maar dan als tussendoortje. Paar handjes door het voer om ze beter te laten kauwen. Volgens mij zit daar verder echt helemaal niks in. Ik zou zelf trouwens eerst even afwachten of je paard niet vlaktrekt met de extra hooi. Een stap per keer zeg maar.

De kwaliteit van mulhdorf en agrobs zijn trouwens beide wel echt super. Beide mijn paarden doen het op dit moment heel goed op Mühldorfer IQ Landwiesen. Was even puzzelen, want ik wilde geen brok meer en ook nog graanvrij. En vooral iets waar ze echt op moeten kauwen.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:49

Dank je voor deze inzichten @Veulen84! De meeste die in het rijtje staan, zijn qua prijs best pittig. Gelukkig hoef ik niet de aanbevolen hoeveelheid te geven omdat ie uit de Equillin voldoende haalt qua vitaminen/mineralen. Hoop minstens 2/3 maand met een zak te doen als ik het als extraatje gebruik. Agrobs staat zeker hoog op de lijst, vond Muhldorfer ook echt goed ogen. Denk misschien toch voor de Agrobs te gaan. Zit bijna niets in. Wat me een ‘veiliger’ gevoel geeft het als extraatje te voeren. Mix door z’n Equillin brok ook al een handje Optiform van Mijten.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:01

Maar Marigo, dat extraatje is dus voor jouw gevoel en niet omdat het paard het nodig heeft? Of begrijp ik dat verkeerd.
Ik zou dat niet doen, eerst meer hooi, dan pas meer krachtvoer.

Optiform kan je ook wat meer van geven, kost weinig, heeft goed resultaat. En is veel kauwen, waardoor ze het idee hebben dat ze ook meer krijgen.
Mocht ik zelfs blijven voeren van de dierenarts terwijl ze hoefbevangen was.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:34

Ik voer idd ook de optiform zo’n kilo per dag zodat ze s nachts nog wat te knabbelen heeft.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:05

MarliesV schreef:
Maar Marigo, dat extraatje is dus voor jouw gevoel en niet omdat het paard het nodig heeft? Of begrijp ik dat verkeerd.
Ik zou dat niet doen, eerst meer hooi, dan pas meer krachtvoer.

Hier zou ik ook in meegaan :j stapje voor stapje...

Ik heb ook nog een vraag; mijn pony is inmiddels goed op gewicht. Ze hoeft niet meer veel af te vallen maar ze moet ook zeker niet aankomen. Ze deed het goed op haar porties hooi en de Cavalor Silhouette. Nu moest ik echter iets zonder Lucerne proberen (ivm bultjes op haar lijf, is biopt van genomen, blijkt een allergie maar is niet bekend waarvan). Daar is helaas niet veel keuze wat ik zo gauw bij de winkel kon halen dus het is Havens Power Plus Mix geworden. Hier zit veel haver in, maar dat kon geen kwaad met de keuring in vooruitzicht ;)

Ze doet het er prima op, wordt ook niet heel fel van het haver. Maar de bultjes nemen ook niet af. Het is wel goedkoper dan de Cavalor Silhouette. Maar nu vraag ik mij af; kan ik dit ook blijven voeren? Voer ik hier ook alles mee? Alle benodigde vitamine en mineralen? Of kan ik beter terug naar de Silhouette omdat dat een compleet voer is?
In de Havens zit enorm veel zetmeel en suikers, maar in de Silhouette zit veel eiwit, volgens mij allemaal "dikmakers" dus zit daar ook nog verschil in? Zo veel voer ik er niet van per dag...

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:35

Ik zou liever eiwitten voeren dan koolhydraten en zetmeel (wat ook suiker is) eiwitten zijn nuttiger voor de ontwikkeling van spieren.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:43

Precies mijn gedachte. Als die Havens geen compleet voer is en die Silhouette wel dan zou ik voor die laatste gaan of daar een goedkopere vervanger van zoeken.

Ik voer Marstal Force, willen niet alle paarden eten helaas. Maar 2x30 gram per dag voor een pony van 400-420 kg. Daarnaast eiwitpoeders en dus een grote hand Optiform. Naast 7 kg ruwvoer.
Die van mij viel hier eerst mee af maar blijft nu mooi op gewicht.
In de middag voer ik vaak nog een halve kg hooi extra omdat ze er dan door is en er niet van aankomt. Dus ruwvoer tussen de 7 en 8 kg.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:18

Marigo schreef:
Dank je voor deze inzichten @Veulen84! De meeste die in het rijtje staan, zijn qua prijs best pittig. Gelukkig hoef ik niet de aanbevolen hoeveelheid te geven omdat ie uit de Equillin voldoende haalt qua vitaminen/mineralen. Hoop minstens 2/3 maand met een zak te doen als ik het als extraatje gebruik. Agrobs staat zeker hoog op de lijst, vond Muhldorfer ook echt goed ogen. Denk misschien toch voor de Agrobs te gaan. Zit bijna niets in. Wat me een ‘veiliger’ gevoel geeft het als extraatje te voeren. Mix door z’n Equillin brok ook al een handje Optiform van Mijten.


Graanvrij voeren blijft echt een prijzig ding. Persoonlijk zou ik als het echt alleen voor het extra is beginnen met de agrobs, dat is een schraalvoer. Het kan in iedergeval de balans niet te veel verstoren. Je kan altijd nog wisselen toch.

MarliesV schreef:
Maar Marigo, dat extraatje is dus voor jouw gevoel en niet omdat het paard het nodig heeft? Of begrijp ik dat verkeerd.


Er is ook weer niks tegen een extraatje toch. Zolang je het tenminste bewust doet en er over na denkt denk ik dan. Mijn paarden krijgen nog steeds altijd een koekje of 2. Gebakken en laag in suiker, maar gewoon omdat het mij zo'n goed gevoel geeft. Kan daar echt niks verkeerds in zien.


linda2008 schreef:
Ik heb ook nog een vraag; mijn pony is inmiddels goed op gewicht. Ze hoeft niet meer veel af te vallen maar ze moet ook zeker niet aankomen. Ze deed het goed op haar porties hooi en de Cavalor Silhouette. Nu moest ik echter iets zonder Lucerne proberen (ivm bultjes op haar lijf, is biopt van genomen, blijkt een allergie maar is niet bekend waarvan). Daar is helaas niet veel keuze wat ik zo gauw bij de winkel kon halen dus het is Havens Power Plus Mix geworden. Hier zit veel haver in, maar dat kon geen kwaad met de keuring in vooruitzicht ;)

Ze doet het er prima op, wordt ook niet heel fel van het haver. Maar de bultjes nemen ook niet af. Het is wel goedkoper dan de Cavalor Silhouette. Maar nu vraag ik mij af; kan ik dit ook blijven voeren? Voer ik hier ook alles mee? Alle benodigde vitamine en mineralen? Of kan ik beter terug naar de Silhouette omdat dat een compleet voer is?
In de Havens zit enorm veel zetmeel en suikers, maar in de Silhouette zit veel eiwit, volgens mij allemaal "dikmakers" dus zit daar ook nog verschil in? Zo veel voer ik er niet van per dag...


De havens power plus zit echt vol zetmeel en koolhydraten, dat zijn echt alleen maar dikmakers. Natuurlijk zijn ook eiwitten calorien. Maar in de juiste hoeveelheid voeden eiwitten spieren en zetmeel vet.

Overigens zou ik geen van beide blijven voeren. Beide voeders bevatten tarwe (zemelen), soja en aardappel(eiwit). Voor die eerste 2 zijn vrij veel paarden overgevoelig. Dus ik zou eerst kijken of ik een voer kan vinden zonder die 2 (of 3) producten.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:04

Ik vind het juiste voer vinden erg lastig. Ik wil ook niet steeds veranderen maar merk dat ik nog niet het juiste heb gevonden. Het gaat om 2 pony’s die beiden te dik zijn. Ik probeer ze al meer aan het werk te zetten door naast het rijden ook regelmatig te longeren.
Ze krijgen nu 4 x per dag hooi. Volgens een stalgenoot is dit laag in suiker en zetmeel. Dit heeft ze getest.
We hadden eerst Vitalbix, daar werden ze sloom van maar ze kregen ook last van de Luzerne. Toen de Condition van Pavo, later aangevuld met twee handjes Kentucky e lite. De ene pony doet het redelijk goed hierop. De andere is nog steeds best sloom. Hebben jullie tips wat we zouden kunnen bijvoeren voor de spieropbouw? Maar wat het afvallen niet in de weg staat?
Ik wil geen crash dieet, we willen rustig aan afvallen.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:09

Krijgen ze wel voldoende eiwitten binnen?
Dat is belangrijk voor de spieropbouw, en vaak halen ze te weinig uit het hooi gaf hier de dierenarts aan.

Bij te voeren door luzerne te geven, maar dat gaat ook hier niet goed. Gelukkig ook verkrijgbaar in poeder (humaan via Bulk bijvoorbeeld) of brokjes. Is het proberen waard.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:22

Ik zou ze om te beginnen juist van het krachtvoer afhalen en een andere balancer proberen zonder luzerne (Metazoa, Okapi bijv). Hier hoef je ze in volume minder van te geven (fijn bij overgewicht) maar voorzie je wel in de mineralenbehoefte. Krijgen ze van de Condition wel de aanbevolen hoeveelheid? Anders kunnen ze tekorten ontwikkelen waar ze ook sloom van kunnen worden. Energie haalt een gezond paard uit ruwvoer, met krachtvoer belemmer je deze opname juist.

Pavo Condition bestaat ook voor een groot deel uit luzerne, dus als je pony's daar niet goed op reageren zou ik dat ook niet geven. Kentucky Lite E zit 43% zetmeel in en is geen gezond voer, zoveel zetmeel kan een paard niet verwerken. Voor de eiwitten kun je bijvoorbeeld wat esparcettebrok bij geven, dat is voor paarden ook een gunstiger aminoprofiel dan luzerne. Is het hooi ook laag in energie? Anders kunnen ze er alsnog van aankomen

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:30

Vraagje, wanneer stoppen jullie met het graasmasker? Die van mij blijft namelijk jaar rond op de wei overdag. Gras wordt namelijk langzaamaan minder.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:45

Voorlopig nog niet, er zit echt nog te veel groei in het gras. Maar zodra die groei eruit is en je merkt dat ze ook meer aan het hooi komen, dan gaat het masker af.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:25

MarjanB schreef:
Vraagje, wanneer stoppen jullie met het graasmasker? Die van mij blijft namelijk jaar rond op de wei overdag. Gras wordt namelijk langzaamaan minder.


Bedoel je dat er minder staat? Dat het korter is?

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:14

Ninx schreef:
MarjanB schreef:
Vraagje, wanneer stoppen jullie met het graasmasker? Die van mij blijft namelijk jaar rond op de wei overdag. Gras wordt namelijk langzaamaan minder.


Bedoel je dat er minder staat? Dat het korter is?


Staat minder, terwijl het kouder wordt. S nachts wel hooi op stal in slowfeeder.