[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11113
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:04

Heeft hij niet een klein beetje brok nodig als hij gereden wordt? Ik ga het eigenlijk nu meteen eens nameten hoeveel hij krijgt, het kan ook wel minder zijn. Zitten er veel suikers in wortelen? (had ik al eens een topic over geopend en toen kwam daar uit dat 5 wortels geen probleem zijn)

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:25

Oh oh, ik ben zo blij, de mijne is enorm veel afgevallen, maar dit is gewoon doordat het gras helemaal kaalgebeten is maar owé als de zomer weer begint....

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:41

een gezond paard dat goed hooi krijgt zou in principe olympische spelen moeten kunnen lopen. helaas zijn er mensen die denken dat dat onmogelijk is... brok is écht aanvulling, de mijne krijgen zo goed als niets en hebben energie zat.

lynn_Joy

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: noord- holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:57

Ik had laatst al gevraagd wat ik aan mijn paard haar voer kon veranderen, ik heb nu het stukje over insulineresistentie gelezen en alles kwam erg overeen met mijn paard. Ik heb dus ook het magnesium besteld en ze krijgt het nu een week. Maar ze wil het niet eten, ik heb het tot nu toe maar met de pavo summervit blokken gegeven maar hier zit calsium in. Staat op de verpakking. Dit mag ze dus niet hebben net als al het andere voer. Ik heb het nu geprobeerd met gedroogd gras maar dat eet ze ook niet op.

Weten jullie waar ik het mee zou kunnen geven.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:13

Ik heb in het begin de magnesium gegeven door speciaal voer van Spillers en daar bij knoflook om de smaak en geur te maskeren. Ook appelazijn schijnt goed te werken.

Je zou het ook nog in een spuit met appelmoes kunnen doen en dan rechtstreeks in de mond.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:47

In de gangbare appelmoes zit enorm veel suiker.
Wat ik niet begrijp is waarom je paard geen calcium mag hebben. Het is een van de belangrijkste stoffen die het lichaam nodig heeft, tesamen met fosfor en magnesium om goed te kunnen functioneren. Geldt ook voor eiwitten trouwens.

Maar een teveel is nooit goed, maar dat geldt dan weer voor alles. Een teveel van het een kan ook weer een tekort van het ander veroorzaken (ik meen dat dit met calcium en magnesium het geval is).

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:36

Calcium en Magnesium vallen in dezelfde groep (weet niet hoe ik het precies moet zeggen). Het lichaam kan de calcium veel makkelijker verwerken dan de magnesium en daardoor wordt de opname van magnesium tegengewerkt door de calcium.
Zo iets was het. Staat volgens mij op de site van paardnatuurlijk, maar ook dat weet ik niet zeker.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:37

Je kunt ook suikervrije appelmoes kopen.

lynn_Joy

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: noord- holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 01:44

Wat ik inderdaad op paardnatuurlijk las is dat er genoeg calsium in het hooi en gras zit en dat krijgt ze nu.

Wat romeorowan zegt is waar.
Maar zit er in appelmoes dan ook geen calsium want appels voeren mocht ook niet meer dacht ik, en aangezien applemoes van appels wordt gemaakt. Tong uitsteken (goh wat ben ik slim)

Op zich zit er niet veel calsium in de pavosummervit blokken maar ongeveer 0,7 % maar ik weet niet of dat alleen maar weinig klinkt of dat dit toch wel te veel is.

lynn_Joy

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: noord- holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 01:54

Oh ben weer even op paard natuurlijk gaan kijken en de appels en wortels enzo voeren mag niet voor de glucose schommelingen. Niet omdat er zo zeer veel calsium in zit.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp waarom wortels ook niet gegeven mag worden ik dacht altijd dat het wel mee viel hoeveel suikers en koolhydraten hier in zaten.

Mijn paard krijgt op dit moment dus helemaal niks naast haar hooi en gras. Maar ik ben (was) met haar bezig met VD maar aangezien ze nu niks lekkers meer mag gaat dat niet. Heeft iemand een idee wat ik haar als belonming kan geven.

Trouwens als ik haar suikervrijeappelmoes zou geven, ben ik straks wel arm. Moet denk ik heel wat erin doen wil ze het opeten, ze krijgt 4 scheppen magnesium en straks ook nog ong 6 nog iets grote schepjes kruiden voor haar zomerexeem.
Maar zit er dan nog steeds niet te veel koolhydraten en suikers in die applemoes?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:30

Ik heb zelf Safe en Sound van Dodson en Horrell. Speciaal voer voor paarden die snel hoef en spierbevangen zijn (net zoiets als Spillers van Happy Hoof). In Safe en Sound zitten expandeerde brokken (bolletjes) met minimaal suiker-zetmeel e.d. Ik gebruik zelf deze bolletjes (1 cm doorsnee) als beloningssnoepjes voor de oefeningen aan de hand (soort VD zeg maar).

Ook is dit voer ideaal om dingen doorheen te mixen. Het hoofdbestanddeel is grashaksel en een kruidenmengsel. Smakelijk voer, alleen enorm lastig aan te komen in Nederland (dat is het enige nadeel; verder niets dan voordelen).

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:04

Ik heb de magnesium van paardnatuurlijk. Daar hoef je maar weinig van te geven. Ik doe het door Happy Hoof van Spillers, dat is zoals Isapaardje al zei, soortgelijk aan Dodson and Horrel, Safe and Sound.
De laatste keer heb ik ook High Fibre Cubes van Spillers meebesteld. Dit wordt ook aangeraden door de Laminitis Clinic voor paarden die zetmeel/suiker gevoelig zijn.
Voor de VD gebruik ik dus deze brokjes.

Wortels bevatten veel suikers.

lynn_Joy

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: noord- holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 06:20

Ik denk dat ik het toch maar gewoon blijf voeren met die pavo summervit blok. Er zal in het voer van jullie ook wel calsium zitten, en ik heb het een beetje uitgerekend en dan is die ene pavoblok niet zo erg. Ga wel kijken of ze misschien een halve blok ook goed vind.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:35

In "ons" voer zit net als in ieder voer (en gras en hooi e.d.) calcium. Maar er zitten minimale hoeveelheden suikers en zetmeel in (minder dan 9%). Terwijl er in pavokoeken 33% suikers en zetmeel zitten. Reken je dat door dan geef je met een halve pavokoek ca. 2 normale suikerklontjes.

Wat je ook nog kunt doen (heb ik zelf ook een tijdje gedaan en beviel me goed) is alleen een grashaksel kopen (bijv. Pre Alpin Aspero). Is graskruidenmengsel, zo kant en klaar om te gebruiken. Geen verdere toevoegingen. Je kunt daar dan stukjes bleekselderij en broccoli in doen (gezond en vinden paarden erg lekker) (deze stukjes groente kun je ook gebruiken voor VD ipv wortel en appel). Je hebt dan toch wat in de voerbak om de magnesium doorheen te mixen, zonder allerlei toevoegingen van suikers e.d.

lynn_Joy

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: noord- holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:14

Ga ik dat eens proberen ik had al een zak gedroogd gras gekocht maar daarin vond ze het ook niet lekker. Maar misschien met wat toevoegingen wel

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:04

mijn fjord is te dik...zeg maar gerust veelste dik. ze staat nu te koop en moet echt wat afvallen..zijn er manieren waarop ik haar snel maar verantwoord af kan laten vallen? ze werkt momenteel niet en eet vrolijk met de twee anderen mee qua hooi, die onbeperkt krijgen aangezien het een jaarling en een hoogdrachtige merrie zijn. daarnaast jat ze vaak de muesli en de brokjes van anderen, maar daar heb ik al wat op gevonden...

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:43

Volgens mij gaat afvallen als je het wilt altijd erg langzaam. Alleen als ze flink ziek zijn wil het nog weleens vlot gaan.

Er gaat dus duidelijk meer energie in de fjord dan ze verbruikt. Je zou een combinatie moeten doen van minder hooi, meer bewegen. Dan maar met de maaltijden een draadje ertussen.

GAM
Berichten: 965
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:06

ik ga deze ook even lezen, heb er ook een die makkelijk dik word, en een die dat juist helemaal niet word, en dit zijn ook nog moeder en dochter

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:34

vanitymay schreef:
mijn fjord is te dik...zeg maar gerust veelste dik. ze staat nu te koop en moet echt wat afvallen..zijn er manieren waarop ik haar snel maar verantwoord af kan laten vallen? ze werkt momenteel niet en eet vrolijk met de twee anderen mee qua hooi, die onbeperkt krijgen aangezien het een jaarling en een hoogdrachtige merrie zijn. daarnaast jat ze vaak de muesli en de brokjes van anderen, maar daar heb ik al wat op gevonden...


de hafmerrie van mijn zusje staat ook in een groep, en was de enige die veel en veel te dik was. voor haar hebben wij een graaskorf gekocht, zodat ze gewoon bij de groep kon blijven, die onbeperkt hooi kreeg. in het begin vond ze het hooi eten ermee lastig, en at ze met de korf helemaal niet. wij lieten de korf dan niet langer dan 6 uur om, zodat ze niet te lang droog kon staan. 8 uur is voor een paard ongeveer het maximum aan aangesloten tijd waarin niet gegeten wordt, bij langer dan 8 uur loop je het risico dat je paard te maken krijgt met koliek en maagzweren.
inmiddels heeft de haf wel door dat (en hoe) ze met de korf kan eten, ze kan gewoon het hooi eten en ermee drinken was zowiezo al geen probleem, het grote voordeel nu is dat ze wél heel de dag door kan eten, maar in kleinere hoeveelheden. grote plukken hooi ineens gaat niet, ze eet nu dus in kleinere plukjes tegelijk, kan heel de dag knabbelen en de spijsvertering wordt niet verstoord, terwijl ze toch minder binnenkrijgt dan eerst. in het begin was het wel even sneu, vond ik persoonlijk, maar goed een paard dat zwaar hoefbevangen is en daarbij veel moeite heeft met een sprintje in de wei omdat haar extra kilo's in de weg zitten, vind ik nog veel erger. op deze manier heeft iedereen er vrede mee, kan het paard gewoon in de groep blijven waar ze hoort, zonder ongezond vet te worden/ blijven.

lynn_Joy

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: noord- holland

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:23

Ik heb voor mijn 3 shetlanders ook een muilkorf voor de zomer en dat werkt perfect, als we er zijn gaat hij af en als we weer weg gaan weer om. (meestal zijn we er een paar uurtjes). Ze zitten strak in hun vel. s' winters krijgen ze ongeveer onbeperkt hooi. En zijn nog steeds slank, ook omdat ze veel spelen en 24/7 buiten staan. Ze krijgen daarnaast alleen een stukje pavokoek en 3 wortels omdat de grote paarden dan ook eten krijgen.

Mijn haflinger is wel te dik maar voor haar is door bepaalde omstandigheden een muilkorf niet verstandig. Daarom probeer ik haar nu op een andere manier af te laten vallen.

Ik heb nu trouwens eindelijk de manier om haar, haar medicijnen te geven. Ik meng de magnesium met een klein beetje water en doe dit een een grote spuit die ik van mijn werk heb meegenomen. Ze vind het niet lekker maar laat het wel toe. Daarna krijgt ze met de rest van de paarden lekker gedroogd gras in haar voerzak, zodat ze ook wat te eten heeft. Oh en in het gedroogde gras zitten af en toe ook wat samne geperste soort van brokjes die ze erg lekker vind. die gebruik ik nu dus voor vd.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:05

Ik heb ook een paard met overgewicht, haflinger. En ben net nieuw op bokt. Dus vandaar dat ik toch een reactie plaats. Er wordt gesproken over insulineresistentie. En ergens hoog in het topic zei iemand dat ze haar paard daarop had laten testen. Hoe wordt zo'n test uitgevoerd? Zijn dierenartsen op de hoogte van insulineresistentie of over het algemeen niet? En is er een methode om de juist magnesium/calcium behoefte van je paard te bepalen (aan de hand van gewicht of zoiets?).
Dat waren mijn vragen Knipoog
Stan had via de meter van Pavo een omvang van maar liefst 2.07 , 740 kg ( Bloos ) toen hij bij ons kwam, nu 3 weken geleden. Hij is inmiddels 5 cm kwijt en ziet er echt al veel beter uit. WEet niet of hij een insulineresistentie heeft, maar hij is wel hoefbevangen geweest. Hij krijgt nu 3x per dag kuil, de helft van wat een KWPN paard krijgt en 2x zoveel als de shet, en een schep Muesli zonder van Subli. WE trainen 5x per week, freestyle loswerken, wandelen. Loswerken flink tempo, we zitten nu op plm 30 minuten echt flink draven /galopperen. En daarna stappen we dus nog een kwartiertje, 20 minuten. De eerste week was hij echt nat van het zweet na maar 20 minuten werken, nu zweet hij al bijna niet meer na dus die 45 minuten werken. Dus er zit vooruitgang in Haha!

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:08

MaaikeUshi: ik denk dat je mij bedoeld, ik heb mijn paard laten testen op insuline. Er is bloed afgenomen en dat is op ijs opgestuurd naar New Market in Engeland. De uitslag samen met de kenmerken van i.r. (staan op de site van paardnatuurlijk.nl) was wel duidelijk wat zij had.
Vetophoping op bepaalde plaatsen als schouders, kont, nek. Onverklaarbaar hoefbevangen etc.
Het grote punt bij mijn paard was eigenlijk dat het niet lukte om haar te laten afvallen, niet door minder eten, niet door trainen. Ook daarover staat een mooi stuk op paardnatuurlijk. Heel in het kortweg gezegd: dat als je minder gaat voeren, dat het lichaam de energie direct gaat opslaan als vet voor moeilijke tijden.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:08

MaaikeUshi: ik denk dat je mij bedoeld, ik heb mijn paard laten testen op insuline. Er is bloed afgenomen en dat is op ijs opgestuurd naar New Market in Engeland. De uitslag samen met de kenmerken van i.r. (staan op de site van paardnatuurlijk.nl) was wel duidelijk wat zij had.
Vetophoping op bepaalde plaatsen als schouders, kont, nek. Onverklaarbaar hoefbevangen etc.
Het grote punt bij mijn paard was eigenlijk dat het niet lukte om haar te laten afvallen, niet door minder eten, niet door trainen. Ook daarover staat een mooi stuk op paardnatuurlijk. Heel in het kortweg gezegd: dat als je minder gaat voeren, dat het lichaam de energie direct gaat opslaan als vet voor moeilijke tijden.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:46

romeorowan schreef:
Heel in het kortweg gezegd: dat als je minder gaat voeren, dat het lichaam de energie direct gaat opslaan als vet voor moeilijke tijden.


Dat vind ik heel moeilijk. Mijn pony stop écht niet met eten.
Onbeperkt hooi betekend dus dat ze werkelijk de hele dag door staat te eten en alleen maar nóg dikker wordt.
Probeer nu het hooi dus wat te minderen.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:46

Als je magnesium bijvoert, is dat dan voor langere tijd of tijdelijk en voor hoe lang dan ongeveer?