[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:14

puppy1128 schreef:
Ik ben er ook erg trots op en motiveert om door te gaan, want we zijn er nog niet. Hij heeft nog steeds te veel vetjes over zijn hele lijf. :')

Ja en dan ben je al zo'n tijd bezig. Ik hoop aan het eind van de winter ook zo'n resultaat te hebben en dan hopen dat ik volgend jaar geen pech heb met haar en gewoon kan door trainen als ze weer naar de zomerweide gaan. Vorige jaren had ik dan geen problemen met haar gewicht.

Jorex

Berichten: 10005
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:46

Hier is ondertussen mijn jongste weer op gewicht door een dieet van een handje brok voor de vitaminen en oud hooi. En Alex is het niet eens met het dieet, die heeft nu al 2 keer in een paar dagen tijd de nieuwe hooibalen de paddock in getrokken. Maar ook hij is gelukkig al lang zo dik niet meer en met wat harder drukken, heeft hij ook ribben. Vanochtend met zijn werk op de achtergrond.
Afbeelding

En de meest recente foto van de zijkant. Afgelopen vrijdag zijn ze ook naar de tandarts geweest. En meteen daarna begon het gedonder met de hooibalen, dus ik denk dat zijn nieuwe gebit hem goed bevalt :')
Afbeelding


Knap zeg puppy!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:59

Die foto's zijn heel motiverend :j Dankejwel daarvoor!

Haha Jorex, kleine boef dacht "ik bedien mezelf wel even aan het buffet" :)) Wel fijn dat zijn random snackpartijtje niet direct het hele werk om zeep helpt of gevaarlijk is voor HB ofzo.

Ik kan mits wat duwen ook de ribben voelen bij de tinker intussen dus hij valt echt wel af (hoera voor stengelig, droog gras). Hij begint op zijn zwarte vlekken ook appeltjes te vertonen! Helaas nog altijd veel vet op de rug, hangbuik en teveel spek op schouders en billen.

@Felien hier hetzelfde doel; slanker de winter doorkomen en hopelijk doorgereden. Dan kan ik hem beginnen meepakken naar clubles en privéles en hopelijk ook buitenritten beginnen maken. Dan gaat het ondanks weidegang al een heel stuk eenvoudiger zijn om hem op gewicht te houden.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:36

Varekaj schreef:
Die foto's zijn heel motiverend :j Dankejwel daarvoor!

Haha Jorex, kleine boef dacht "ik bedien mezelf wel even aan het buffet" :)) Wel fijn dat zijn random snackpartijtje niet direct het hele werk om zeep helpt of gevaarlijk is voor HB ofzo.

Ik kan mits wat duwen ook de ribben voelen bij de tinker intussen dus hij valt echt wel af (hoera voor stengelig, droog gras). Hij begint op zijn zwarte vlekken ook appeltjes te vertonen! Helaas nog altijd veel vet op de rug, hangbuik en teveel spek op schouders en billen.

@Felien hier hetzelfde doel; slanker de winter doorkomen en hopelijk doorgereden. Dan kan ik hem beginnen meepakken naar clubles en privéles en hopelijk ook buitenritten beginnen maken. Dan gaat het ondanks weidegang al een heel stuk eenvoudiger zijn om hem op gewicht te houden.

Precies dat, clubles gaan we voorlopig sowieso niet doen gezien haar verleden. Telkens ging het na die lessen mis. Toch wat te intensief. Privéles hebben we gelukkig nu al. Die kijkt echt naar mij en het paard, wat we die week gaan doen :) Buitenritten zou ik ook echt meer willen doen weer. Lastig als er geen super brave paardjes op stal zijn die wel voorop willen :'), die van mij loopt ook achter een fietser aan overigens maar die heb ik ook nog niet kunnen vinden. Tot die tijd doen we een rondje dat mijn paard wel wil omdat we die zo vaak met een ander hebben gemaakt haha, maar dat is ook maar een uurtje. Wel fijn dat je het bij jouw tinker ook begint te merken. Klinkt een beetje wat je beschrijft als mijn merrie. Merk dat ze afvalt maar.... zijn er nog lang niet :)

@Jorex wat een boef.. :') wel fijn dat het met de jongste al gelukt is *\o/*


Merk wel dat nu ik weer meer kan rijden het springen heel erg mis als afwisseling en dat dit ook wel heel erg goed voor haar was qua conditiei en spieren voordat ze geblesseerd raakte.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:41

Ik heb er momenteel nog niet eens een zadel voor :') dus qua afvallen moet het echt nog een flink eind. De stal waar ik heen ga heeft een binnenbak. Daar durf ik wel proberen zonder zadel, en verder flink aan de slag in de longeercirkel. En stapmolen.
Qua begeleiding kan ik iemand op mijn andere paard zetten. Daar ga ik vaak mee op buitenrit en die is aardig bomproof. Dan heeft hij iig zijn vaste vriendje om houvast aan te zoeken. Maar eerst in de bak doorrijden, want ook daar is nog meer dan werk genoeg aan.

puppy1128

Berichten: 5022
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:02

Felien_Kyra schreef:
puppy1128 schreef:
Ik ben er ook erg trots op en motiveert om door te gaan, want we zijn er nog niet. Hij heeft nog steeds te veel vetjes over zijn hele lijf. :')

Ja en dan ben je al zo'n tijd bezig. Ik hoop aan het eind van de winter ook zo'n resultaat te hebben en dan hopen dat ik volgend jaar geen pech heb met haar en gewoon kan door trainen als ze weer naar de zomerweide gaan. Vorige jaren had ik dan geen problemen met haar gewicht.


Ja we zijn zeker al een poos bezig. Maar te snel is ook niet goed en hij hoeft van mij ook weer niet op een super streng dieet. Ben wel enorm benieuwd hoe hij er over een jaar uitziet! :D

Wat voor pech hadden jullie? Hopelijk komt de pech niet terug.



Jorex schreef:
Hier is ondertussen mijn jongste weer op gewicht door een dieet van een handje brok voor de vitaminen en oud hooi. En Alex is het niet eens met het dieet, die heeft nu al 2 keer in een paar dagen tijd de nieuwe hooibalen de paddock in getrokken. Maar ook hij is gelukkig al lang zo dik niet meer en met wat harder drukken, heeft hij ook ribben. Vanochtend met zijn werk op de achtergrond.
[ [url=m/XqDubI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de meest recente foto van de zijkant. Afgelopen vrijdag zijn ze ook naar de tandarts geweest. En meteen daarna begon het gedonder met de hooibalen, dus ik denk dat zijn nieuwe gebit hem goed bevalt :')
[ [url=m/WCR9o6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knap zeg puppy!


Had je toch maar die tandarts niet moeten laten komen. :))
Een hooibaal jatten zie ik Elano niet snel doen, hij gaat eerder naar het gras. Zo had de staleigenaar een keer vergeten draadje dicht te doen aan de achterkant van de paddock, die dan door liep naar de andere paddock met weiland. Feest! Werd hij terug gezet in de paddock, rent naar het draadje.. Ahh oliebol, draadje dicht. Feest was snel voorbij voor hem.

Even een paar kilometers erbij vandaag. Ruim 2 u ernaast en ongeveer 3 kwartier-uurtje erop. Lekker bewegen met die vetjes. En ik straks een lekkere pizza, ik moet mijn vetjes houden. 8-) :')
Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:21

Varekaj schreef:
Ik heb er momenteel nog niet eens een zadel voor :') dus qua afvallen moet het echt nog een flink eind. De stal waar ik heen ga heeft een binnenbak. Daar durf ik wel proberen zonder zadel, en verder flink aan de slag in de longeercirkel. En stapmolen.
Qua begeleiding kan ik iemand op mijn andere paard zetten. Daar ga ik vaak mee op buitenrit en die is aardig bomproof. Dan heeft hij iig zijn vaste vriendje om houvast aan te zoeken. Maar eerst in de bak doorrijden, want ook daar is nog meer dan werk genoeg aan.

Ah op die manier! Zou ook dan nog even wachten inderdaad met het aanschaffen van een zade.
Fijn dat de mogelijkheid voor de stapmolen er is :j

@puppy1128, nou dat is best een verhaal. Elaya is van top tot teen onderzocht, door twee verschillende dierenartsen van twee verschillende praktijken. Beide keren kwam er uit: "het zou mogelijk dit kunnen zijn". Waren nog twee verschillende opties ook. Telkens als ik het rijden op mocht pakken dan ging dit een paar weken, soms een paar maanden goed en dan werd ze weer kreupel. Had me heel wat geld gekost inmiddels.... Op een gegeven moment was ik weer lekker op weg en toen werd ze dus weer kreupel (ik geloof op een donderdag of vrijdag), een aantal dagen daarna (maandags) stond een afspraak met de osteopaat gepland. Hier was ze doordat ik toch telkens niet kon rijden al 2 jaar niet geweest. Toch maar die afspraak door laten gaan en wat een spijt dat ik dat niet eerder had gedaan. Bleek dat ze geblokkeerde wervels had net achter de schoft, 1e t/m 4e rib vastzitten en die gaven problemen met de grote zenuwbaan naar het rechtervoorbeen (beentje waar ze telkens kreupel liep of onregelmatig) en teveel spanning in de lage rug vooral links. Nu 1 behandeling gehad en hopelijk volgen er dit jaar ook de nodige andere behandelingen maar tot nu toe ben ik al weer een hele tijd aan het rijden zonder dat ze onregelmatig loopt/ kreupel loopt. Helaas is de osteopaat wegens onbekende reden tijdelijk niet aan het werk.. probeer ik al sinds juni te bereiken, maar krijg telkens nog de voicemail dat ze voor onbepaalde tijd niet werkt. Geen idee wat er aan de hand is. Wel balen natuurlijk.
Maar goed, ik ben al weer hartstikke blij met hoe het op dit moment gaat :D

Maar wat heerlijk hoe jij met je paardje zulke tochten kan maken zeg :o Om jaloers op te zijn. Elaya wil alleen het standaard rondje en anders is ze echt een draak zonder iemand anders er bij.

puppy1128

Berichten: 5022
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:13

Felien_Kyra schreef:
Varekaj schreef:
Ik heb er momenteel nog niet eens een zadel voor :') dus qua afvallen moet het echt nog een flink eind. De stal waar ik heen ga heeft een binnenbak. Daar durf ik wel proberen zonder zadel, en verder flink aan de slag in de longeercirkel. En stapmolen.
Qua begeleiding kan ik iemand op mijn andere paard zetten. Daar ga ik vaak mee op buitenrit en die is aardig bomproof. Dan heeft hij iig zijn vaste vriendje om houvast aan te zoeken. Maar eerst in de bak doorrijden, want ook daar is nog meer dan werk genoeg aan.

Ah op die manier! Zou ook dan nog even wachten inderdaad met het aanschaffen van een zade.
Fijn dat de mogelijkheid voor de stapmolen er is :j

@puppy1128, nou dat is best een verhaal. Elaya is van top tot teen onderzocht, door twee verschillende dierenartsen van twee verschillende praktijken. Beide keren kwam er uit: "het zou mogelijk dit kunnen zijn". Waren nog twee verschillende opties ook. Telkens als ik het rijden op mocht pakken dan ging dit een paar weken, soms een paar maanden goed en dan werd ze weer kreupel. Had me heel wat geld gekost inmiddels.... Op een gegeven moment was ik weer lekker op weg en toen werd ze dus weer kreupel (ik geloof op een donderdag of vrijdag), een aantal dagen daarna (maandags) stond een afspraak met de osteopaat gepland. Hier was ze doordat ik toch telkens niet kon rijden al 2 jaar niet geweest. Toch maar die afspraak door laten gaan en wat een spijt dat ik dat niet eerder had gedaan. Bleek dat ze geblokkeerde wervels had net achter de schoft, 1e t/m 4e rib vastzitten en die gaven problemen met de grote zenuwbaan naar het rechtervoorbeen (beentje waar ze telkens kreupel liep of onregelmatig) en teveel spanning in de lage rug vooral links. Nu 1 behandeling gehad en hopelijk volgen er dit jaar ook de nodige andere behandelingen maar tot nu toe ben ik al weer een hele tijd aan het rijden zonder dat ze onregelmatig loopt/ kreupel loopt. Helaas is de osteopaat wegens onbekende reden tijdelijk niet aan het werk.. probeer ik al sinds juni te bereiken, maar krijg telkens nog de voicemail dat ze voor onbepaalde tijd niet werkt. Geen idee wat er aan de hand is. Wel balen natuurlijk.
Maar goed, ik ben al weer hartstikke blij met hoe het op dit moment gaat :D

Maar wat heerlijk hoe jij met je paardje zulke tochten kan maken zeg :o Om jaloers op te zijn. Elaya wil alleen het standaard rondje en anders is ze echt een draak zonder iemand anders er bij.


Oh jeetje, nou ik hoop dat het goed blijft gaan en de osteo snel weer bereikbaar is voor jullie! Ik kan mij heel goed voorstellen dat je blij bent dat het goed gaat. Had in januari niet verwacht dat ik met Elano nog lekker zo op pad kon gaan. Hij kon toen niet eens fatsoenlijk een half rondje door de bak stappen door de pssm. Hij wilde wel graag, maar kon het niet. Gelukkig ging het 2 weken voor de verhuizing weer bergopwaarts en waren stalgenootjes zo lief om ons naar ons nieuwe plekje te brengen.

Die van mij is ernaast piepbraaf, sukkelt gerust achter je aan. Hij vreet hooguit de teugels op. Ben heel blij met mijn touwteugels. :=

Erop is hij ook braaf, hij heeft alleen wel door dat ik mee lift en dan niet zo snel moe wordt. En snelheid is leuk. Net als fietsen, lekker lange stukken draven, whoehoo! :):)

Maar hij kan ook het grootste watje worden die er is. En ik ook. Gelukkig wordt hij niet banger als ik dat wordt, zolang ik maar zeg wat te doen. Heb hem vorig jaar ook buiten ingereden, bitloos en bbp. Hij is sowieso een grote goedzak, zit geen kwaad in hem. Doet extra voorzichtig als iemand van hem is gevallen etc.
Al wordt hij wel steeds zekerder. Alleen nieuwe plekken met rijden vind hij wel spannend. Doet het wel, alleen als ik draf vraag gaan we heel langzaam. Alles moet goed bekeken worden en dat kan niet als je snel gaat. :j :+

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:13

Hoe gaan jullie er mee om als er een buitenstaander naar je paard komt kijken en een hele lading kritiek geeft over dat je paard veels te dik is (wat ik weet en hier vanalles al aan doe wat ik kan doen zoals graasmasker, suiker arme graan vrije balnacer met gluco balans poeder) en dat dat zo slecht voor hem is en dat hij hoefbevangen wordt en dat constant maar blijft herhalen en het er in wrijft terwijl ik constant zeg dat ik al alles doe wat ik kan in het mogelijke van voer beperken en toch een blij paard houden in het koppie? Dat was dus zo vandaag, het lijkt net alsof al mijn moeite eigenlijk niks waard is. :n

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 00:27

isabel67 schreef:
Hoe gaan jullie er mee om als er een buitenstaander naar je paard komt kijken en een hele lading kritiek geeft over dat je paard veels te dik is (wat ik weet en hier vanalles al aan doe wat ik kan doen zoals graasmasker, suiker arme graan vrije balnacer met gluco balans poeder) en dat dat zo slecht voor hem is en dat hij hoefbevangen wordt en dat constant maar blijft herhalen en het er in wrijft terwijl ik constant zeg dat ik al alles doe wat ik kan in het mogelijke van voer beperken en toch een blij paard houden in het koppie? Dat was dus zo vandaag, het lijkt net alsof al mijn moeite eigenlijk niks waard is. :n


Ligt er een beetje aan wie het is en wat diegene kwam doen.

Is het iemand die ik ken en die ik respecteer leg ik het netjes uit, vertel ik hoe en wat en is het klaar. Of iemand moet echt zo een goed, uniek idee hebben.......

Is het zomaar iemand, luister ik niet of 2 tellen, geef een korte reactie en loop ervan weg.

Omdat echt te dik en te dun, beiden onder slecht verzorgen kunnen vallen en gemeld zouden kunnen worden, geef ik dan wel een reactie kost wat je al doet. Maar in ons geval is het niet zoveel te dik.

Aan de andere kant, een beetje op elkaar letten is niet erg. Stel dat iemand het zelf niet weet of ziet, kan het wel helpen om iemand aan te spreken. Het kan best dapper zijn dat iemand het eerlijk zegt. Maar goed, dan ligt het dus ook aan; wie, waar, wanneer, hoe etc

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:23

Hangt er vanaf wie het is inderdaad, maar ook de manier waarop ze het zeggen. Als je aangeeft wat je al doet en ze blijven doordrammen, ja dan is het wel snel klaar hoor.
Te snel afvallen is minstens even ongezond, je kan je paard toch niet gaan uithongeren?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:38

Varekaj schreef:
Hangt er vanaf wie het is inderdaad, maar ook de manier waarop ze het zeggen. Als je aangeeft wat je al doet en ze blijven doordrammen, ja dan is het wel snel klaar hoor.
Te snel afvallen is minstens even ongezond, je kan je paard toch niet gaan uithongeren?


Nou dat! Mensen die denken dat je dan je paard maar minder en nog minder moet geven......

Heel veel mensen hebben er ook echt weinig verstand van en denken dat alles met hooi en of gras te maken heeft, maar leggen veel te weinig aandacht op het bewegen.

Mijn snel te dikke ex hb pony krijgt minder bijgevoerd dan de rest, maar hij heeft wel voeding nodig.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:40

En dat is exact wat veel types die zulk commentaar geven willen. Ik ken er ook zo'n paar die regelmatig commentaar geven als ik op buitenrit ben en dan is het van "Je moet je paard op een droge paddock zetten..." "Paard mag absoluut geen eten krijgen want dat is gevaarlijk" "Je moet daar echt mee sporten en niet gewoon een rondje buiten gaan doen" "Je mag ze geen hooi geven maar ook zeker geen gras"... etc. :) Smile and wave, gewoon knikken, één keer uitleggen wat je al doet en als ze niet willen luisteren, tja. "Jaja" en verderlopen.

Saaams

Berichten: 13302
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:04

Ik vind dat soort reacties altijd zo vervelend.
Vaak ben je er van bewust, is het een proces en ben je dus al bezig met balans zoeken tussen voeding en beweging.
Als iemand tegen mij zegt dat ze toch wel aan de dikke kant is zeg ik altijd maar, dat haar bijnaam niet voor niks het dikke dier is :+

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:16

Hahahaha, ik noem de mijne ook allebei "bollies" en roep er ook zo op, de buurkinderen hebben dat overgenomen en roepen nu ook "bollies" :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:57

Ik heb 1x teruggeketst of die persoon iets van sport deed, naast paardrijden. Nee. Waarom ze dan niet gelijk even 5km gingen hardlopen alle dagen? Kon niet, conditie niet voor. Exact dat ja, wat denk je dat ik aan het opbouwen ben.... Toen was het kwartje wel gevallen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:52

Nog mensen die precies merken dat hun dikke terug lijkt aan te komen ipv af te vallen? Ze krijgen zelfs iets minder eten als anders (normaal kregen ze een handje agrobs in de voormiddag en namiddag, nu enkel in de namiddag want geen supplementen meer in de voormiddag) maar ze blazen op als skippyballen. Sport is voor mijn merrie hetzelfde gebleven, voor mijn shet was het een week minder omdat zij zo vooruit was en hij niet goed meer kon volgen. Misschien is het gewoon in mijn hoofd...

Duplo

Berichten: 1653
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:10

Kirania schreef:
Nog mensen die precies merken dat hun dikke terug lijkt aan te komen ipv af te vallen? Ze krijgen zelfs iets minder eten als anders (normaal kregen ze een handje agrobs in de voormiddag en namiddag, nu enkel in de namiddag want geen supplementen meer in de voormiddag) maar ze blazen op als skippyballen. Sport is voor mijn merrie hetzelfde gebleven, voor mijn shet was het een week minder omdat zij zo vooruit was en hij niet goed meer kon volgen. Misschien is het gewoon in mijn hoofd...



Toevallig had ik dat idee gisteren ook, verder niets veranderd voor mn gevoel

Leo

Berichten: 50202
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:41

Die van mij blaast ook weer op. Grote zorgen hier. Het wisselt wel per dag. Geen harde hals gelukkig en hij is gewoon actief en vrolijk. Ik zet m'n hoop nu op het najaar. Balen want hij leek echt even goed af te vallen. :(

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:44

Oh, blij dat ik niet de enige ben, maar ook weer balen voor jullie :( Ik had ook goede hoop, maar dan zag ik een actuele foto en daar ging de hoop 8)7

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:51

The Seasonal rise....
Dat gebeurt elk jaar. Paarden kunnen in deze periode meer eten en meer vetreserve opbouwen maar worden niet ziek door hogere insulinelevels meen ik.
Als iemand het beter uit kan leggen hoor ik het graag.

Met nachten die koeler worden, en zonnige dagen kunnen fructaanlevels nu ook weer hoger worden... het gras maakt zich ook klaar voor de winter.

Beetje dikker worden is dus op zich normaal, maar wees wel voorzichtig met gras....

Tegen okt/ nov normaliseert dit allemaal weer...

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:15

Nog nooit van gehoord, die zoek ik even op!

Afbeelding

Dit is alles wat ik kan vinden, andere bronnen online komen eigenlijk overeen met deze. Dus dan zou Seasonal Rise eerder over paarden met Cushing gaan. Dat hebben beide pony's hier gelukkig niet. De timing zou dan ook niet correct zijn?

https://drkhorsesense.wordpress.com/201 ... acth-rise/
Hier meer info over ACTH waarden, maar dat is weer Cushings, niet per se iets te maken met IR of paarden met overgewicht.

Voor de rest vind ik niks ivm dikkere paarden in de herfst... Ik heb dan eerder de indruk dat ze dikker gaan lijken, omdat hun wintervacht serieus komt opzetten. Die van mij hebben hun zomervacht al verdubbeld.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:33

Het betreft in het noordelijk halfrond de periode tussen aug en dec.
Duurt idd langer dan ik dacht.

Het is door de natuur bedacht om zonder gevaar voor bevangenheid te kunnen ‘vervetten’.
Voor paarden met cushing/ Ppid is dit echter daardoor een gevaarlijk periode.
Daar komt vaak die ‘onverklaarbare’ herfstbevangenheid vandaan.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 16:58

Zo blij als ik vorige week was met het idee dat ze iets af was gevallen en op dat gewicht leek te blijven, zo blij ben ik nu met dat ik dit hierboven lees. Wat lijkt ze ineens weer bol en vol vetjes de afgelopen week :(

Een stalgenootje wil me gelukkig gaan helpen in deze drukke twee maanden ivm scriptie en gaat mijn paardje 2 keer in de week longeren. Echt heel erg fijn :)

Lenexa

Berichten: 611
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:13

Hier gaat het de goede kant op, de weides zijn vrij kaal dus ze begint weer in vorm te komen. Als ze gewoon staat lijkt het nog nergens naar maar als ze die buik wat aanspant lijkt het zowaar weer op een soort van afgeslankte haflinger:
Afbeelding